The issue of (self) identification of traditional communities in theses and dissertations of Environmental Education in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Jiménez Sánchez, Laura del Pilar
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Feiteiro Cavalari, Rosa Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12828
Resumo: The present article has the objective of analyzing Brazilian thesis of masters and doctorate in Environmental Education with traditional communities / populations, identifying the denominations used to refer to the social groups that are the focus of production, and the respect for the self-identification. A selection of the masters and doctoral theses found in the “Earte Brasil” and Capes and BDTD thesis bank was made. The qualitative investigation, type "state of the art" analyzed twenty-nine documents, but only seven made reference to the "self-identification" process of the communities. The designation chosen by people external to the community could determine that social groups are seen as "passive". These representations are usual in the context of the Social Sciences inherited from Western colonialism that doesn’t recognize their role in the processes of global domination. It is necessary to build horizontal dialogues in investigations to give visibility to the reality of communities, as part of the struggle for socioenvironmental justice.
id FURG-9_e5057b87497e9a5387295daf3f91b796
oai_identifier_str oai:periodicos.furg.br:article/12828
network_acronym_str FURG-9
network_name_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository_id_str
spelling The issue of (self) identification of traditional communities in theses and dissertations of Environmental Education in BrazilEl problema de la (auto) identificación de comunidades tradicionales en tesis de maestría y doctorado en Educación Ambiental de BrasilA questão da (auto) identificação de comunidades tradicionais em teses e dissertações em Educação Ambiental do BrasilPesquisa em educação ambientalComunidades tradicionaisEstado da arteThe present article has the objective of analyzing Brazilian thesis of masters and doctorate in Environmental Education with traditional communities / populations, identifying the denominations used to refer to the social groups that are the focus of production, and the respect for the self-identification. A selection of the masters and doctoral theses found in the “Earte Brasil” and Capes and BDTD thesis bank was made. The qualitative investigation, type "state of the art" analyzed twenty-nine documents, but only seven made reference to the "self-identification" process of the communities. The designation chosen by people external to the community could determine that social groups are seen as "passive". These representations are usual in the context of the Social Sciences inherited from Western colonialism that doesn’t recognize their role in the processes of global domination. It is necessary to build horizontal dialogues in investigations to give visibility to the reality of communities, as part of the struggle for socioenvironmental justice.El artículo tiene como objetivo analizar tesis brasileñas de maestría y doctorado en Educación Ambiental con comunidades/poblaciones tradicionales, identificando las denominaciones usadas para referirse a los grupos sociales foco de las producciones, y el respeto a la autoidentificación de las mismas. Se hizo una selección de los documentos encontrados en el banco de los proyectos “EArte Brasil” y en el banco de la Capes y de la BDTD. La investigación cualitativa, tipo “estado del arte” analizó veintinueve trabajos, de los cuales, solamente siete hacen referencia a la “autoidentificación” de las comunidades. La designación hecha por personas externas a la comunidad puede determinar que los grupos sociales sean vistos como “pasivos”. Dichas representaciones son comunes en el contexto de las Ciencias Sociales herederas del colonialismo occidental que deja de reconocer su papel en los procesos de dominación global. Se hace necesario construir diálogos horizontales en las investigaciones para darle visibilidad a la realidad de las comunidades, como parte de la lucha por justicia socioambiental.O presente artigo tem por objetivo analisar teses e dissertações brasileiras em Educação Ambiental com comunidades/populações tradicionais, identificando as denominações usadas para os grupos sociais foco das produções e o respeito à autoidentificação das mesmas. Fez-se uma seleção das produções encontradas no banco do projeto “EArte Brasil” e no banco da Capes e da BDTD. A pesquisa qualitativa, do tipo “estado da arte” analisou vinte e nove teses e dissertações, das quais somente sete fazem referência à “autoidentificação” das comunidades. A designação feita por pessoas externas às comunidades pode determinar que os grupos sociais que recebem a denominação sejam vistos como “passivos”. Tais representações são comuns no contexto das Ciências Sociais herdeiras do colonialismo ocidental que deixa de reconhecer seu papel nos processos de dominação global. É necessário construir diálogos horizontais nas pesquisas para dar visibilidade à realidade das comunidades como parte da luta por justiça socioambiental.Lepidus2021-08-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1282810.14295/remea.v38i2.12828REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 38 n. 2 (2021): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 309-3291517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/12828/9012http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessJiménez Sánchez, Laura del PilarFeiteiro Cavalari, Rosa Maria2021-08-20T17:37:25Zoai:periodicos.furg.br:article/12828Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2021-08-20T17:37:25Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv The issue of (self) identification of traditional communities in theses and dissertations of Environmental Education in Brazil
El problema de la (auto) identificación de comunidades tradicionales en tesis de maestría y doctorado en Educación Ambiental de Brasil
A questão da (auto) identificação de comunidades tradicionais em teses e dissertações em Educação Ambiental do Brasil
title The issue of (self) identification of traditional communities in theses and dissertations of Environmental Education in Brazil
spellingShingle The issue of (self) identification of traditional communities in theses and dissertations of Environmental Education in Brazil
Jiménez Sánchez, Laura del Pilar
Pesquisa em educação ambiental
Comunidades tradicionais
Estado da arte
title_short The issue of (self) identification of traditional communities in theses and dissertations of Environmental Education in Brazil
title_full The issue of (self) identification of traditional communities in theses and dissertations of Environmental Education in Brazil
title_fullStr The issue of (self) identification of traditional communities in theses and dissertations of Environmental Education in Brazil
title_full_unstemmed The issue of (self) identification of traditional communities in theses and dissertations of Environmental Education in Brazil
title_sort The issue of (self) identification of traditional communities in theses and dissertations of Environmental Education in Brazil
author Jiménez Sánchez, Laura del Pilar
author_facet Jiménez Sánchez, Laura del Pilar
Feiteiro Cavalari, Rosa Maria
author_role author
author2 Feiteiro Cavalari, Rosa Maria
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Jiménez Sánchez, Laura del Pilar
Feiteiro Cavalari, Rosa Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Pesquisa em educação ambiental
Comunidades tradicionais
Estado da arte
topic Pesquisa em educação ambiental
Comunidades tradicionais
Estado da arte
description The present article has the objective of analyzing Brazilian thesis of masters and doctorate in Environmental Education with traditional communities / populations, identifying the denominations used to refer to the social groups that are the focus of production, and the respect for the self-identification. A selection of the masters and doctoral theses found in the “Earte Brasil” and Capes and BDTD thesis bank was made. The qualitative investigation, type "state of the art" analyzed twenty-nine documents, but only seven made reference to the "self-identification" process of the communities. The designation chosen by people external to the community could determine that social groups are seen as "passive". These representations are usual in the context of the Social Sciences inherited from Western colonialism that doesn’t recognize their role in the processes of global domination. It is necessary to build horizontal dialogues in investigations to give visibility to the reality of communities, as part of the struggle for socioenvironmental justice.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12828
10.14295/remea.v38i2.12828
url https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12828
identifier_str_mv 10.14295/remea.v38i2.12828
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12828/9012
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Lepidus
publisher.none.fl_str_mv Lepidus
dc.source.none.fl_str_mv REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 38 n. 2 (2021): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 309-329
1517-1256
2318-4884
reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
collection Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository.name.fl_str_mv Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv jju_paula@hotmail.com
_version_ 1797041787924119552