The issue of (self) identification of traditional communities in theses and dissertations of Environmental Education in Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12828 |
Resumo: | The present article has the objective of analyzing Brazilian thesis of masters and doctorate in Environmental Education with traditional communities / populations, identifying the denominations used to refer to the social groups that are the focus of production, and the respect for the self-identification. A selection of the masters and doctoral theses found in the “Earte Brasil” and Capes and BDTD thesis bank was made. The qualitative investigation, type "state of the art" analyzed twenty-nine documents, but only seven made reference to the "self-identification" process of the communities. The designation chosen by people external to the community could determine that social groups are seen as "passive". These representations are usual in the context of the Social Sciences inherited from Western colonialism that doesn’t recognize their role in the processes of global domination. It is necessary to build horizontal dialogues in investigations to give visibility to the reality of communities, as part of the struggle for socioenvironmental justice. |
id |
FURG-9_e5057b87497e9a5387295daf3f91b796 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.furg.br:article/12828 |
network_acronym_str |
FURG-9 |
network_name_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The issue of (self) identification of traditional communities in theses and dissertations of Environmental Education in BrazilEl problema de la (auto) identificación de comunidades tradicionales en tesis de maestría y doctorado en Educación Ambiental de BrasilA questão da (auto) identificação de comunidades tradicionais em teses e dissertações em Educação Ambiental do BrasilPesquisa em educação ambientalComunidades tradicionaisEstado da arteThe present article has the objective of analyzing Brazilian thesis of masters and doctorate in Environmental Education with traditional communities / populations, identifying the denominations used to refer to the social groups that are the focus of production, and the respect for the self-identification. A selection of the masters and doctoral theses found in the “Earte Brasil” and Capes and BDTD thesis bank was made. The qualitative investigation, type "state of the art" analyzed twenty-nine documents, but only seven made reference to the "self-identification" process of the communities. The designation chosen by people external to the community could determine that social groups are seen as "passive". These representations are usual in the context of the Social Sciences inherited from Western colonialism that doesn’t recognize their role in the processes of global domination. It is necessary to build horizontal dialogues in investigations to give visibility to the reality of communities, as part of the struggle for socioenvironmental justice.El artículo tiene como objetivo analizar tesis brasileñas de maestría y doctorado en Educación Ambiental con comunidades/poblaciones tradicionales, identificando las denominaciones usadas para referirse a los grupos sociales foco de las producciones, y el respeto a la autoidentificación de las mismas. Se hizo una selección de los documentos encontrados en el banco de los proyectos “EArte Brasil” y en el banco de la Capes y de la BDTD. La investigación cualitativa, tipo “estado del arte” analizó veintinueve trabajos, de los cuales, solamente siete hacen referencia a la “autoidentificación” de las comunidades. La designación hecha por personas externas a la comunidad puede determinar que los grupos sociales sean vistos como “pasivos”. Dichas representaciones son comunes en el contexto de las Ciencias Sociales herederas del colonialismo occidental que deja de reconocer su papel en los procesos de dominación global. Se hace necesario construir diálogos horizontales en las investigaciones para darle visibilidad a la realidad de las comunidades, como parte de la lucha por justicia socioambiental.O presente artigo tem por objetivo analisar teses e dissertações brasileiras em Educação Ambiental com comunidades/populações tradicionais, identificando as denominações usadas para os grupos sociais foco das produções e o respeito à autoidentificação das mesmas. Fez-se uma seleção das produções encontradas no banco do projeto “EArte Brasil” e no banco da Capes e da BDTD. A pesquisa qualitativa, do tipo “estado da arte” analisou vinte e nove teses e dissertações, das quais somente sete fazem referência à “autoidentificação” das comunidades. A designação feita por pessoas externas às comunidades pode determinar que os grupos sociais que recebem a denominação sejam vistos como “passivos”. Tais representações são comuns no contexto das Ciências Sociais herdeiras do colonialismo ocidental que deixa de reconhecer seu papel nos processos de dominação global. É necessário construir diálogos horizontais nas pesquisas para dar visibilidade à realidade das comunidades como parte da luta por justiça socioambiental.Lepidus2021-08-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1282810.14295/remea.v38i2.12828REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 38 n. 2 (2021): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 309-3291517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/12828/9012http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessJiménez Sánchez, Laura del PilarFeiteiro Cavalari, Rosa Maria2021-08-20T17:37:25Zoai:periodicos.furg.br:article/12828Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2021-08-20T17:37:25Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The issue of (self) identification of traditional communities in theses and dissertations of Environmental Education in Brazil El problema de la (auto) identificación de comunidades tradicionales en tesis de maestría y doctorado en Educación Ambiental de Brasil A questão da (auto) identificação de comunidades tradicionais em teses e dissertações em Educação Ambiental do Brasil |
title |
The issue of (self) identification of traditional communities in theses and dissertations of Environmental Education in Brazil |
spellingShingle |
The issue of (self) identification of traditional communities in theses and dissertations of Environmental Education in Brazil Jiménez Sánchez, Laura del Pilar Pesquisa em educação ambiental Comunidades tradicionais Estado da arte |
title_short |
The issue of (self) identification of traditional communities in theses and dissertations of Environmental Education in Brazil |
title_full |
The issue of (self) identification of traditional communities in theses and dissertations of Environmental Education in Brazil |
title_fullStr |
The issue of (self) identification of traditional communities in theses and dissertations of Environmental Education in Brazil |
title_full_unstemmed |
The issue of (self) identification of traditional communities in theses and dissertations of Environmental Education in Brazil |
title_sort |
The issue of (self) identification of traditional communities in theses and dissertations of Environmental Education in Brazil |
author |
Jiménez Sánchez, Laura del Pilar |
author_facet |
Jiménez Sánchez, Laura del Pilar Feiteiro Cavalari, Rosa Maria |
author_role |
author |
author2 |
Feiteiro Cavalari, Rosa Maria |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Jiménez Sánchez, Laura del Pilar Feiteiro Cavalari, Rosa Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pesquisa em educação ambiental Comunidades tradicionais Estado da arte |
topic |
Pesquisa em educação ambiental Comunidades tradicionais Estado da arte |
description |
The present article has the objective of analyzing Brazilian thesis of masters and doctorate in Environmental Education with traditional communities / populations, identifying the denominations used to refer to the social groups that are the focus of production, and the respect for the self-identification. A selection of the masters and doctoral theses found in the “Earte Brasil” and Capes and BDTD thesis bank was made. The qualitative investigation, type "state of the art" analyzed twenty-nine documents, but only seven made reference to the "self-identification" process of the communities. The designation chosen by people external to the community could determine that social groups are seen as "passive". These representations are usual in the context of the Social Sciences inherited from Western colonialism that doesn’t recognize their role in the processes of global domination. It is necessary to build horizontal dialogues in investigations to give visibility to the reality of communities, as part of the struggle for socioenvironmental justice. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12828 10.14295/remea.v38i2.12828 |
url |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12828 |
identifier_str_mv |
10.14295/remea.v38i2.12828 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/12828/9012 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 38 n. 2 (2021): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 309-329 1517-1256 2318-4884 reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
jju_paula@hotmail.com |
_version_ |
1797041787924119552 |