Um estudo reflexivo das produções textuais publicadas da etnia Kokama

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Arcanjo, Geruzethe Urbano
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Lima, Renato Abreu, Coutinho, Taciana Carvalho de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13127
Resumo: The objective of this work was to analyze the information published on websites, newspapers and articles that portrayed Kokama education through a bibliographic search. Through the analyzes performed, it was realized that the Kokama people went through several conflicts, mainly of identity, throughout their history. The strengthening of ethnic identity emerged from 1993, with the encouragement of Ticuna leaders to the process of change and strengthening of the Kokama people, who reorganized and reaffirmed themselves as indigenous people. During this period, Kokama School Education made more progress than setbacks, including the creation of several schools in the self-declared communities. Through the results obtained, it is expected that the study will serve as an incentive for further work on Kokama indigenous education.
id FURG-9_e5ae5983bcf8cebeaac839e5828dff61
oai_identifier_str oai:periodicos.furg.br:article/13127
network_acronym_str FURG-9
network_name_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository_id_str
spelling Um estudo reflexivo das produções textuais publicadas da etnia KokamaEducação ambientalEducação TradicionalEducação EscolarThe objective of this work was to analyze the information published on websites, newspapers and articles that portrayed Kokama education through a bibliographic search. Through the analyzes performed, it was realized that the Kokama people went through several conflicts, mainly of identity, throughout their history. The strengthening of ethnic identity emerged from 1993, with the encouragement of Ticuna leaders to the process of change and strengthening of the Kokama people, who reorganized and reaffirmed themselves as indigenous people. During this period, Kokama School Education made more progress than setbacks, including the creation of several schools in the self-declared communities. Through the results obtained, it is expected that the study will serve as an incentive for further work on Kokama indigenous education.El objetivo de este trabajo fue analizar la información publicada en sitios web, periódicos y artículos que retrataban la educación de Kokama a través de una búsqueda bibliográfica. A través de los análisis realizados, se dio cuenta de que la gente de Kokama pasó por varios conflictos, principalmente de identidad, a lo largo de su historia. El fortalecimiento de la identidad étnica surgió a partir de 1993, con el estímulo de los líderes de Ticuna al proceso de cambio y fortalecimiento del pueblo Kokama, que se reorganizó y se reafirmó como pueblo indígena. Durante este período, la educación escolar de Kokama progresó más que los contratiempos, incluida la creación de varias escuelas en las autodeclaradas comunidades. A través de los resultados obtenidos, se espera que el estudio sirva como incentivo para seguir trabajando en la educación indígena Kokama.O objetivo desse trabalho foi analisar as informações publicadas em sites, jornais e artigos que retratassem a educação Kokama através de uma pesquisa bibliográfica. Das análises realizadas, percebeu-se que o povo Kokama passou por vários conflitos, principalmente de identidade, no decorrer de sua história. O fortalecimento da identidade étnica emergiu a partir de 1993, com o incentivo de lideranças Ticuna ao processo de mudanças e fortalecimento do povo Kokama, que se reorganizou e se reafirmou como povo indígena. Nesse período, a educação escolar Kokama conseguiu mais avanços do que retrocessos, dos quais se destacou a criação de várias escolas nas comunidades autodeclaradas. Por meio dos resultados obtidos, espera-se que o estudo sirva de incentivo para mais trabalhos referentes à educação indígena Kokama.Lepidus2022-08-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1312710.14295/remea.v39i2.13127REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 39 n. 2 (2022): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 330-3491517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/13127/9803http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessArcanjo, Geruzethe UrbanoLima, Renato AbreuCoutinho, Taciana Carvalho de 2022-08-30T13:14:35Zoai:periodicos.furg.br:article/13127Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2022-08-30T13:14:35Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv Um estudo reflexivo das produções textuais publicadas da etnia Kokama
title Um estudo reflexivo das produções textuais publicadas da etnia Kokama
spellingShingle Um estudo reflexivo das produções textuais publicadas da etnia Kokama
Arcanjo, Geruzethe Urbano
Educação ambiental
Educação Tradicional
Educação Escolar
title_short Um estudo reflexivo das produções textuais publicadas da etnia Kokama
title_full Um estudo reflexivo das produções textuais publicadas da etnia Kokama
title_fullStr Um estudo reflexivo das produções textuais publicadas da etnia Kokama
title_full_unstemmed Um estudo reflexivo das produções textuais publicadas da etnia Kokama
title_sort Um estudo reflexivo das produções textuais publicadas da etnia Kokama
author Arcanjo, Geruzethe Urbano
author_facet Arcanjo, Geruzethe Urbano
Lima, Renato Abreu
Coutinho, Taciana Carvalho de
author_role author
author2 Lima, Renato Abreu
Coutinho, Taciana Carvalho de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Arcanjo, Geruzethe Urbano
Lima, Renato Abreu
Coutinho, Taciana Carvalho de
dc.subject.por.fl_str_mv Educação ambiental
Educação Tradicional
Educação Escolar
topic Educação ambiental
Educação Tradicional
Educação Escolar
description The objective of this work was to analyze the information published on websites, newspapers and articles that portrayed Kokama education through a bibliographic search. Through the analyzes performed, it was realized that the Kokama people went through several conflicts, mainly of identity, throughout their history. The strengthening of ethnic identity emerged from 1993, with the encouragement of Ticuna leaders to the process of change and strengthening of the Kokama people, who reorganized and reaffirmed themselves as indigenous people. During this period, Kokama School Education made more progress than setbacks, including the creation of several schools in the self-declared communities. Through the results obtained, it is expected that the study will serve as an incentive for further work on Kokama indigenous education.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13127
10.14295/remea.v39i2.13127
url https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13127
identifier_str_mv 10.14295/remea.v39i2.13127
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13127/9803
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Lepidus
publisher.none.fl_str_mv Lepidus
dc.source.none.fl_str_mv REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 39 n. 2 (2022): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 330-349
1517-1256
2318-4884
reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
collection Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository.name.fl_str_mv Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv jju_paula@hotmail.com
_version_ 1797041787959771136