Um estudo reflexivo das produções textuais publicadas da etnia Kokama
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13127 |
Resumo: | The objective of this work was to analyze the information published on websites, newspapers and articles that portrayed Kokama education through a bibliographic search. Through the analyzes performed, it was realized that the Kokama people went through several conflicts, mainly of identity, throughout their history. The strengthening of ethnic identity emerged from 1993, with the encouragement of Ticuna leaders to the process of change and strengthening of the Kokama people, who reorganized and reaffirmed themselves as indigenous people. During this period, Kokama School Education made more progress than setbacks, including the creation of several schools in the self-declared communities. Through the results obtained, it is expected that the study will serve as an incentive for further work on Kokama indigenous education. |
id |
FURG-9_e5ae5983bcf8cebeaac839e5828dff61 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.furg.br:article/13127 |
network_acronym_str |
FURG-9 |
network_name_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Um estudo reflexivo das produções textuais publicadas da etnia KokamaEducação ambientalEducação TradicionalEducação EscolarThe objective of this work was to analyze the information published on websites, newspapers and articles that portrayed Kokama education through a bibliographic search. Through the analyzes performed, it was realized that the Kokama people went through several conflicts, mainly of identity, throughout their history. The strengthening of ethnic identity emerged from 1993, with the encouragement of Ticuna leaders to the process of change and strengthening of the Kokama people, who reorganized and reaffirmed themselves as indigenous people. During this period, Kokama School Education made more progress than setbacks, including the creation of several schools in the self-declared communities. Through the results obtained, it is expected that the study will serve as an incentive for further work on Kokama indigenous education.El objetivo de este trabajo fue analizar la información publicada en sitios web, periódicos y artículos que retrataban la educación de Kokama a través de una búsqueda bibliográfica. A través de los análisis realizados, se dio cuenta de que la gente de Kokama pasó por varios conflictos, principalmente de identidad, a lo largo de su historia. El fortalecimiento de la identidad étnica surgió a partir de 1993, con el estímulo de los líderes de Ticuna al proceso de cambio y fortalecimiento del pueblo Kokama, que se reorganizó y se reafirmó como pueblo indígena. Durante este período, la educación escolar de Kokama progresó más que los contratiempos, incluida la creación de varias escuelas en las autodeclaradas comunidades. A través de los resultados obtenidos, se espera que el estudio sirva como incentivo para seguir trabajando en la educación indígena Kokama.O objetivo desse trabalho foi analisar as informações publicadas em sites, jornais e artigos que retratassem a educação Kokama através de uma pesquisa bibliográfica. Das análises realizadas, percebeu-se que o povo Kokama passou por vários conflitos, principalmente de identidade, no decorrer de sua história. O fortalecimento da identidade étnica emergiu a partir de 1993, com o incentivo de lideranças Ticuna ao processo de mudanças e fortalecimento do povo Kokama, que se reorganizou e se reafirmou como povo indígena. Nesse período, a educação escolar Kokama conseguiu mais avanços do que retrocessos, dos quais se destacou a criação de várias escolas nas comunidades autodeclaradas. Por meio dos resultados obtidos, espera-se que o estudo sirva de incentivo para mais trabalhos referentes à educação indígena Kokama.Lepidus2022-08-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1312710.14295/remea.v39i2.13127REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 39 n. 2 (2022): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 330-3491517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/13127/9803http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessArcanjo, Geruzethe UrbanoLima, Renato AbreuCoutinho, Taciana Carvalho de 2022-08-30T13:14:35Zoai:periodicos.furg.br:article/13127Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2022-08-30T13:14:35Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Um estudo reflexivo das produções textuais publicadas da etnia Kokama |
title |
Um estudo reflexivo das produções textuais publicadas da etnia Kokama |
spellingShingle |
Um estudo reflexivo das produções textuais publicadas da etnia Kokama Arcanjo, Geruzethe Urbano Educação ambiental Educação Tradicional Educação Escolar |
title_short |
Um estudo reflexivo das produções textuais publicadas da etnia Kokama |
title_full |
Um estudo reflexivo das produções textuais publicadas da etnia Kokama |
title_fullStr |
Um estudo reflexivo das produções textuais publicadas da etnia Kokama |
title_full_unstemmed |
Um estudo reflexivo das produções textuais publicadas da etnia Kokama |
title_sort |
Um estudo reflexivo das produções textuais publicadas da etnia Kokama |
author |
Arcanjo, Geruzethe Urbano |
author_facet |
Arcanjo, Geruzethe Urbano Lima, Renato Abreu Coutinho, Taciana Carvalho de |
author_role |
author |
author2 |
Lima, Renato Abreu Coutinho, Taciana Carvalho de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Arcanjo, Geruzethe Urbano Lima, Renato Abreu Coutinho, Taciana Carvalho de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação ambiental Educação Tradicional Educação Escolar |
topic |
Educação ambiental Educação Tradicional Educação Escolar |
description |
The objective of this work was to analyze the information published on websites, newspapers and articles that portrayed Kokama education through a bibliographic search. Through the analyzes performed, it was realized that the Kokama people went through several conflicts, mainly of identity, throughout their history. The strengthening of ethnic identity emerged from 1993, with the encouragement of Ticuna leaders to the process of change and strengthening of the Kokama people, who reorganized and reaffirmed themselves as indigenous people. During this period, Kokama School Education made more progress than setbacks, including the creation of several schools in the self-declared communities. Through the results obtained, it is expected that the study will serve as an incentive for further work on Kokama indigenous education. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13127 10.14295/remea.v39i2.13127 |
url |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13127 |
identifier_str_mv |
10.14295/remea.v39i2.13127 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/13127/9803 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 39 n. 2 (2022): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 330-349 1517-1256 2318-4884 reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
jju_paula@hotmail.com |
_version_ |
1797041787959771136 |