Educação Ambiental e Ecologia de Estradas, um diálogo possível para o ensino de biologia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14522 |
Resumo: | The Ecology of Roads (ER) approaches the socio-environmental impacts caused by roads and solutions. Nonetheless, it is still not widely known within the scholar context, despite the fact that Environmental Education (EE) is one of the compensatory proposals foreseen in environmental permitting processes. Through a systematic literature revision and a participatory research with high school students from a public school, this article seeks to present potential intersections among ER and EE directed to Biology Teaching and its relations with socio-environmental debates. Results from this systematic revision show that there is still a demand of studies that take into account the ER to engage formal educational processes. Its relations with non-formal EE related to management do not contemplate a critical perspective, seen that it remains restricted to compensational purposes without associating with it a critical asset of the venture’s impact and viability. The interdisciplinary experience indicates didactic possibilities of engaging with socio-environmental subjects, student-centering and with the potential to conceive interdisciplinary knowledge. |
id |
FURG-9_f979529b8bf233cb20227440c6568c0b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.furg.br:article/14522 |
network_acronym_str |
FURG-9 |
network_name_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Educação Ambiental e Ecologia de Estradas, um diálogo possível para o ensino de biologiaDuplicação de rodovias, Ensino de Biologia, Educação Ambiental Crítica.The Ecology of Roads (ER) approaches the socio-environmental impacts caused by roads and solutions. Nonetheless, it is still not widely known within the scholar context, despite the fact that Environmental Education (EE) is one of the compensatory proposals foreseen in environmental permitting processes. Through a systematic literature revision and a participatory research with high school students from a public school, this article seeks to present potential intersections among ER and EE directed to Biology Teaching and its relations with socio-environmental debates. Results from this systematic revision show that there is still a demand of studies that take into account the ER to engage formal educational processes. Its relations with non-formal EE related to management do not contemplate a critical perspective, seen that it remains restricted to compensational purposes without associating with it a critical asset of the venture’s impact and viability. The interdisciplinary experience indicates didactic possibilities of engaging with socio-environmental subjects, student-centering and with the potential to conceive interdisciplinary knowledge. La Ecología Vial aborda los impactos sociales y ambientales causados por las carreteras y las posibles soluciones. Sin embargo, es poco conocido en el contexto escolar, a pesar de que la Educación Ambiental ser una de las propuestas compensatorias asociadas al licenciamiento ambiental. A partir de una revisión sistemática de la literatura y una investigación participativa con estudiantes de escuela secundária de la Red Pública, este artículo buscó presentar las posibles interfaces entre la Ecología Vial y Educación Ambiental para la enseñanza de la biología y su relación con el debate socioambiental. Los resultados mostraron una ausencia de estudios que consideren la Ecología Vial en los procesos educativos formales y en el ámbito no formal, no incluye una perspectiva crítica, ya que la restringe a fines compensatorios sin asociar una evaluación crítica de los impactos y viabilidad del proyecto. La experiencia con los estudiantes indicó posibilidades didácticas de compromiso con temas sociales y ambientales, el protagonismo de los estudiantes y potencial para la construcción interdisciplinar del conocimiento.A Ecologia de Estradas (EE) aborda os impactos socioambientais causados pelas rodovias e possíveis soluções. Entretanto, é pouco conhecida no contexto escolar, apesar da Educação Ambiental (EA) ser uma das propostas compensatórias associadas ao licenciamento ambiental. A partir de uma revisão sistemática da literatura e uma pesquisa participativa com discentes do Ensino Médio de uma Escola Pública, buscou-se neste artigo apresentar interfaces potenciais da EE e EA no ensino de biologia e sua relação com o debate socioambiental. Os resultados demonstraram ausência de estudos que considerem a EE em processos educativos formais e no âmbito não formal, não contempla uma perspectiva crítica, pois restringe-a aos propósitos de compensação sem associar uma avaliação crítica dos impactos e a viabilidade do empreendimento. A vivência com os discentes indicou possibilidades didáticas de engajamento aos temas socioambientais, o protagonismo de discentes e potencial para construção interdisciplinar do conhecimento. Lepidus2023-08-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1452210.14295/remea.v40i2.14522REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 2 (2023): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 173-1941517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/14522/10274http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessJosé da Silva Ribeiro, DouglasCatiana Foppa, Carina 2023-08-18T14:41:02Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/14522Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2023-08-18T14:41:02Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação Ambiental e Ecologia de Estradas, um diálogo possível para o ensino de biologia |
title |
Educação Ambiental e Ecologia de Estradas, um diálogo possível para o ensino de biologia |
spellingShingle |
Educação Ambiental e Ecologia de Estradas, um diálogo possível para o ensino de biologia José da Silva Ribeiro, Douglas Duplicação de rodovias, Ensino de Biologia, Educação Ambiental Crítica. |
title_short |
Educação Ambiental e Ecologia de Estradas, um diálogo possível para o ensino de biologia |
title_full |
Educação Ambiental e Ecologia de Estradas, um diálogo possível para o ensino de biologia |
title_fullStr |
Educação Ambiental e Ecologia de Estradas, um diálogo possível para o ensino de biologia |
title_full_unstemmed |
Educação Ambiental e Ecologia de Estradas, um diálogo possível para o ensino de biologia |
title_sort |
Educação Ambiental e Ecologia de Estradas, um diálogo possível para o ensino de biologia |
author |
José da Silva Ribeiro, Douglas |
author_facet |
José da Silva Ribeiro, Douglas Catiana Foppa, Carina |
author_role |
author |
author2 |
Catiana Foppa, Carina |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
José da Silva Ribeiro, Douglas Catiana Foppa, Carina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Duplicação de rodovias, Ensino de Biologia, Educação Ambiental Crítica. |
topic |
Duplicação de rodovias, Ensino de Biologia, Educação Ambiental Crítica. |
description |
The Ecology of Roads (ER) approaches the socio-environmental impacts caused by roads and solutions. Nonetheless, it is still not widely known within the scholar context, despite the fact that Environmental Education (EE) is one of the compensatory proposals foreseen in environmental permitting processes. Through a systematic literature revision and a participatory research with high school students from a public school, this article seeks to present potential intersections among ER and EE directed to Biology Teaching and its relations with socio-environmental debates. Results from this systematic revision show that there is still a demand of studies that take into account the ER to engage formal educational processes. Its relations with non-formal EE related to management do not contemplate a critical perspective, seen that it remains restricted to compensational purposes without associating with it a critical asset of the venture’s impact and viability. The interdisciplinary experience indicates didactic possibilities of engaging with socio-environmental subjects, student-centering and with the potential to conceive interdisciplinary knowledge. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-08-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14522 10.14295/remea.v40i2.14522 |
url |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14522 |
identifier_str_mv |
10.14295/remea.v40i2.14522 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14522/10274 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 2 (2023): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 173-194 1517-1256 2318-4884 reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
jju_paula@hotmail.com |
_version_ |
1797041781317042176 |