Educação Ambiental e Ecologia de Estradas, um diálogo possível para o ensino de biologia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: José da Silva Ribeiro, Douglas
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Catiana Foppa, Carina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14522
Resumo: The Ecology of Roads (ER) approaches the socio-environmental impacts caused by roads and solutions. Nonetheless, it is still not widely known within the scholar context, despite the fact that Environmental Education (EE) is one of the compensatory proposals foreseen in environmental permitting processes. Through a systematic literature revision and a participatory research  with high school students from a public school, this article seeks to present potential intersections among ER and EE directed to Biology Teaching and its relations with socio-environmental debates. Results from this systematic revision show that there is still a demand of studies that take into account the ER to engage formal educational processes. Its relations with non-formal EE related to management do not contemplate a critical perspective, seen that it remains restricted to compensational purposes without associating with it a critical asset of the venture’s impact and viability. The interdisciplinary experience indicates didactic possibilities of engaging with socio-environmental subjects, student-centering and with the potential to conceive interdisciplinary knowledge. 
id FURG-9_f979529b8bf233cb20227440c6568c0b
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.furg.br:article/14522
network_acronym_str FURG-9
network_name_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository_id_str
spelling Educação Ambiental e Ecologia de Estradas, um diálogo possível para o ensino de biologiaDuplicação de rodovias, Ensino de Biologia, Educação Ambiental Crítica.The Ecology of Roads (ER) approaches the socio-environmental impacts caused by roads and solutions. Nonetheless, it is still not widely known within the scholar context, despite the fact that Environmental Education (EE) is one of the compensatory proposals foreseen in environmental permitting processes. Through a systematic literature revision and a participatory research  with high school students from a public school, this article seeks to present potential intersections among ER and EE directed to Biology Teaching and its relations with socio-environmental debates. Results from this systematic revision show that there is still a demand of studies that take into account the ER to engage formal educational processes. Its relations with non-formal EE related to management do not contemplate a critical perspective, seen that it remains restricted to compensational purposes without associating with it a critical asset of the venture’s impact and viability. The interdisciplinary experience indicates didactic possibilities of engaging with socio-environmental subjects, student-centering and with the potential to conceive interdisciplinary knowledge. La Ecología Vial aborda los impactos sociales y ambientales causados por las carreteras y las posibles soluciones. Sin embargo, es poco conocido en el contexto escolar, a pesar de que la Educación Ambiental ser una de las propuestas compensatorias asociadas al licenciamiento ambiental. A partir de una revisión sistemática de la literatura  y una investigación participativa con estudiantes de escuela secundária de la Red Pública, este artículo buscó presentar las posibles interfaces entre la Ecología Vial y Educación Ambiental para la enseñanza de la biología y su relación con el debate socioambiental. Los resultados mostraron una ausencia de estudios que consideren la Ecología Vial en los procesos educativos formales y en el ámbito no formal, no incluye una perspectiva crítica, ya que la restringe a fines compensatorios sin asociar una evaluación crítica de los impactos y viabilidad del proyecto. La experiencia con los estudiantes indicó posibilidades didácticas de compromiso con temas sociales y ambientales, el protagonismo de los estudiantes y potencial para la construcción interdisciplinar del conocimiento.A Ecologia de Estradas (EE) aborda os impactos socioambientais causados pelas rodovias e possíveis soluções. Entretanto, é pouco conhecida no contexto escolar, apesar da Educação Ambiental (EA) ser uma das propostas compensatórias associadas ao licenciamento ambiental. A partir de uma revisão sistemática da literatura e uma pesquisa participativa com discentes do Ensino Médio de uma Escola Pública, buscou-se neste artigo apresentar interfaces potenciais da EE e EA no ensino de biologia e sua relação com o debate socioambiental. Os resultados demonstraram ausência de estudos que considerem a EE em processos educativos formais e no âmbito não formal, não contempla uma perspectiva crítica, pois restringe-a aos propósitos de compensação sem associar uma avaliação crítica dos impactos e a viabilidade do empreendimento. A vivência com os discentes indicou possibilidades didáticas de engajamento aos temas socioambientais, o protagonismo de discentes e potencial para construção interdisciplinar do conhecimento. Lepidus2023-08-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1452210.14295/remea.v40i2.14522REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 2 (2023): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 173-1941517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/14522/10274http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessJosé da Silva Ribeiro, DouglasCatiana Foppa, Carina 2023-08-18T14:41:02Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/14522Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2023-08-18T14:41:02Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação Ambiental e Ecologia de Estradas, um diálogo possível para o ensino de biologia
title Educação Ambiental e Ecologia de Estradas, um diálogo possível para o ensino de biologia
spellingShingle Educação Ambiental e Ecologia de Estradas, um diálogo possível para o ensino de biologia
José da Silva Ribeiro, Douglas
Duplicação de rodovias, Ensino de Biologia, Educação Ambiental Crítica.
title_short Educação Ambiental e Ecologia de Estradas, um diálogo possível para o ensino de biologia
title_full Educação Ambiental e Ecologia de Estradas, um diálogo possível para o ensino de biologia
title_fullStr Educação Ambiental e Ecologia de Estradas, um diálogo possível para o ensino de biologia
title_full_unstemmed Educação Ambiental e Ecologia de Estradas, um diálogo possível para o ensino de biologia
title_sort Educação Ambiental e Ecologia de Estradas, um diálogo possível para o ensino de biologia
author José da Silva Ribeiro, Douglas
author_facet José da Silva Ribeiro, Douglas
Catiana Foppa, Carina
author_role author
author2 Catiana Foppa, Carina
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv José da Silva Ribeiro, Douglas
Catiana Foppa, Carina
dc.subject.por.fl_str_mv Duplicação de rodovias, Ensino de Biologia, Educação Ambiental Crítica.
topic Duplicação de rodovias, Ensino de Biologia, Educação Ambiental Crítica.
description The Ecology of Roads (ER) approaches the socio-environmental impacts caused by roads and solutions. Nonetheless, it is still not widely known within the scholar context, despite the fact that Environmental Education (EE) is one of the compensatory proposals foreseen in environmental permitting processes. Through a systematic literature revision and a participatory research  with high school students from a public school, this article seeks to present potential intersections among ER and EE directed to Biology Teaching and its relations with socio-environmental debates. Results from this systematic revision show that there is still a demand of studies that take into account the ER to engage formal educational processes. Its relations with non-formal EE related to management do not contemplate a critical perspective, seen that it remains restricted to compensational purposes without associating with it a critical asset of the venture’s impact and viability. The interdisciplinary experience indicates didactic possibilities of engaging with socio-environmental subjects, student-centering and with the potential to conceive interdisciplinary knowledge. 
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-08-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14522
10.14295/remea.v40i2.14522
url https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14522
identifier_str_mv 10.14295/remea.v40i2.14522
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14522/10274
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Lepidus
publisher.none.fl_str_mv Lepidus
dc.source.none.fl_str_mv REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 2 (2023): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 173-194
1517-1256
2318-4884
reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
collection Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository.name.fl_str_mv Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv jju_paula@hotmail.com
_version_ 1797041781317042176