Climate change and responsibilities: focus groups as a strategy to promote dialogue at the university

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bueno, Pedro Henrique
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Cordeiro, Thainá Marcella, Vismara, Lilian de Souza, Morais, Josmaria Lopes de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15725
Resumo: The objective of this work was to investigate the production of dialogues in focus groups developed during a remote extension course in Environmental Education. The guiding question presented in this research clipping is: What do research participants say about the responsibilities to control climate change? Academic focus groups and graduates of a public university degree participated in the focus groups. The methodological approach was of a qualitative nature of the descriptive exploratory type. Data were constructed from the transcription of dialogues developed in focus groups. Content Analysis was used and the understandings that emerged from the dialogues led us to understand that the participants attributed the fight against climate change as being the responsibility of the State, the university and society
id FURG-9_fe320b0aafd81ee0d3268d7d6f8f9089
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.furg.br:article/15725
network_acronym_str FURG-9
network_name_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository_id_str
spelling Climate change and responsibilities: focus groups as a strategy to promote dialogue at the universityCambio climático y responsabilidades: grupos focales como estrategia para promover el diálogo en la universidadMudanças climáticas e responsabilidade: : grupos focais como estratégia de promoção de diálogos na universidadeclimate changefocus groupsuniversity educationcambio climáticogrupos focalesenseñanza superiormudanças climáticasgrupos focaisensino superiorThe objective of this work was to investigate the production of dialogues in focus groups developed during a remote extension course in Environmental Education. The guiding question presented in this research clipping is: What do research participants say about the responsibilities to control climate change? Academic focus groups and graduates of a public university degree participated in the focus groups. The methodological approach was of a qualitative nature of the descriptive exploratory type. Data were constructed from the transcription of dialogues developed in focus groups. Content Analysis was used and the understandings that emerged from the dialogues led us to understand that the participants attributed the fight against climate change as being the responsibility of the State, the university and societyEl objetivo de este trabajo fue investigar la producción de diálogos en grupos focales desarrollados durante un curso de extensión a distancia en Educación Ambiental. La pregunta guía presentada en este recorte de investigación es: ¿Qué dicen los participantes de la investigación sobre la(s) responsabilidad(es) de controlar el cambio climático? En los grupos focales participaron académicos y egresados de una universidad pública, el enfoque metodológico fue cualitativo, exploratorio y descriptivo. Los datos fueron construidos a partir de la transcripción de diálogos desarrollados en grupos focales. Se utilizó el Análisis de Contenido y los entendimientos que surgieron de los diálogos llevaron a comprender que los participantes atribuían la lucha contra el cambio climático como responsabilidad del Estado, la universidad y la sociedad.O objetivo deste trabalho foi investigar a produção de diálogos em grupos focais desenvolvidos durante um curso de extensão remoto em Educação Ambiental. A questão norteadora apresentada neste recorte de pesquisa é: O que dizem os participantes da pesquisa sobre a(s) responsabilidade(s) para controlar as mudanças climáticas? Participaram dos grupos focais acadêmicos e egressos em Licenciatura de uma universidade pública A abordagem metodológica foi de natureza qualitativa do tipo exploratória descritiva. Os dados foram construídos a partir da transcrição dos diálogos desenvolvidos em grupos focais. Foi utilizado a Análise de Conteúdo e os entendimentos que emergiram dos diálogos nos levaram a entender que os participantes atribuíram o combate às mudanças climáticas como sendo de responsabilidade do Estado, da universidade e da sociedade.Lepidus2023-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1572510.14295/remea.v40i3.15725REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 3 (2023): Dossiê Temático: Educação Ambiental e Emergência Climática - Da reflexão à ação!; 79-961517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/15725/10494http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBueno, Pedro HenriqueCordeiro, Thainá MarcellaVismara, Lilian de Souza Morais, Josmaria Lopes de2023-12-27T19:10:51Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/15725Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2023-12-27T19:10:51Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv Climate change and responsibilities: focus groups as a strategy to promote dialogue at the university
Cambio climático y responsabilidades: grupos focales como estrategia para promover el diálogo en la universidad
Mudanças climáticas e responsabilidade: : grupos focais como estratégia de promoção de diálogos na universidade
title Climate change and responsibilities: focus groups as a strategy to promote dialogue at the university
spellingShingle Climate change and responsibilities: focus groups as a strategy to promote dialogue at the university
Bueno, Pedro Henrique
climate change
focus groups
university education
cambio climático
grupos focales
enseñanza superior
mudanças climáticas
grupos focais
ensino superior
title_short Climate change and responsibilities: focus groups as a strategy to promote dialogue at the university
title_full Climate change and responsibilities: focus groups as a strategy to promote dialogue at the university
title_fullStr Climate change and responsibilities: focus groups as a strategy to promote dialogue at the university
title_full_unstemmed Climate change and responsibilities: focus groups as a strategy to promote dialogue at the university
title_sort Climate change and responsibilities: focus groups as a strategy to promote dialogue at the university
author Bueno, Pedro Henrique
author_facet Bueno, Pedro Henrique
Cordeiro, Thainá Marcella
Vismara, Lilian de Souza
Morais, Josmaria Lopes de
author_role author
author2 Cordeiro, Thainá Marcella
Vismara, Lilian de Souza
Morais, Josmaria Lopes de
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bueno, Pedro Henrique
Cordeiro, Thainá Marcella
Vismara, Lilian de Souza
Morais, Josmaria Lopes de
dc.subject.por.fl_str_mv climate change
focus groups
university education
cambio climático
grupos focales
enseñanza superior
mudanças climáticas
grupos focais
ensino superior
topic climate change
focus groups
university education
cambio climático
grupos focales
enseñanza superior
mudanças climáticas
grupos focais
ensino superior
description The objective of this work was to investigate the production of dialogues in focus groups developed during a remote extension course in Environmental Education. The guiding question presented in this research clipping is: What do research participants say about the responsibilities to control climate change? Academic focus groups and graduates of a public university degree participated in the focus groups. The methodological approach was of a qualitative nature of the descriptive exploratory type. Data were constructed from the transcription of dialogues developed in focus groups. Content Analysis was used and the understandings that emerged from the dialogues led us to understand that the participants attributed the fight against climate change as being the responsibility of the State, the university and society
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15725
10.14295/remea.v40i3.15725
url https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15725
identifier_str_mv 10.14295/remea.v40i3.15725
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15725/10494
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Lepidus
publisher.none.fl_str_mv Lepidus
dc.source.none.fl_str_mv REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 3 (2023): Dossiê Temático: Educação Ambiental e Emergência Climática - Da reflexão à ação!; 79-96
1517-1256
2318-4884
reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
collection Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository.name.fl_str_mv Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv jju_paula@hotmail.com
_version_ 1797041781388345344