Climate change and responsibilities: focus groups as a strategy to promote dialogue at the university
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15725 |
Resumo: | The objective of this work was to investigate the production of dialogues in focus groups developed during a remote extension course in Environmental Education. The guiding question presented in this research clipping is: What do research participants say about the responsibilities to control climate change? Academic focus groups and graduates of a public university degree participated in the focus groups. The methodological approach was of a qualitative nature of the descriptive exploratory type. Data were constructed from the transcription of dialogues developed in focus groups. Content Analysis was used and the understandings that emerged from the dialogues led us to understand that the participants attributed the fight against climate change as being the responsibility of the State, the university and society |
id |
FURG-9_fe320b0aafd81ee0d3268d7d6f8f9089 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.furg.br:article/15725 |
network_acronym_str |
FURG-9 |
network_name_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Climate change and responsibilities: focus groups as a strategy to promote dialogue at the universityCambio climático y responsabilidades: grupos focales como estrategia para promover el diálogo en la universidadMudanças climáticas e responsabilidade: : grupos focais como estratégia de promoção de diálogos na universidadeclimate changefocus groupsuniversity educationcambio climáticogrupos focalesenseñanza superiormudanças climáticasgrupos focaisensino superiorThe objective of this work was to investigate the production of dialogues in focus groups developed during a remote extension course in Environmental Education. The guiding question presented in this research clipping is: What do research participants say about the responsibilities to control climate change? Academic focus groups and graduates of a public university degree participated in the focus groups. The methodological approach was of a qualitative nature of the descriptive exploratory type. Data were constructed from the transcription of dialogues developed in focus groups. Content Analysis was used and the understandings that emerged from the dialogues led us to understand that the participants attributed the fight against climate change as being the responsibility of the State, the university and societyEl objetivo de este trabajo fue investigar la producción de diálogos en grupos focales desarrollados durante un curso de extensión a distancia en Educación Ambiental. La pregunta guía presentada en este recorte de investigación es: ¿Qué dicen los participantes de la investigación sobre la(s) responsabilidad(es) de controlar el cambio climático? En los grupos focales participaron académicos y egresados de una universidad pública, el enfoque metodológico fue cualitativo, exploratorio y descriptivo. Los datos fueron construidos a partir de la transcripción de diálogos desarrollados en grupos focales. Se utilizó el Análisis de Contenido y los entendimientos que surgieron de los diálogos llevaron a comprender que los participantes atribuían la lucha contra el cambio climático como responsabilidad del Estado, la universidad y la sociedad.O objetivo deste trabalho foi investigar a produção de diálogos em grupos focais desenvolvidos durante um curso de extensão remoto em Educação Ambiental. A questão norteadora apresentada neste recorte de pesquisa é: O que dizem os participantes da pesquisa sobre a(s) responsabilidade(s) para controlar as mudanças climáticas? Participaram dos grupos focais acadêmicos e egressos em Licenciatura de uma universidade pública A abordagem metodológica foi de natureza qualitativa do tipo exploratória descritiva. Os dados foram construídos a partir da transcrição dos diálogos desenvolvidos em grupos focais. Foi utilizado a Análise de Conteúdo e os entendimentos que emergiram dos diálogos nos levaram a entender que os participantes atribuíram o combate às mudanças climáticas como sendo de responsabilidade do Estado, da universidade e da sociedade.Lepidus2023-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1572510.14295/remea.v40i3.15725REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 3 (2023): Dossiê Temático: Educação Ambiental e Emergência Climática - Da reflexão à ação!; 79-961517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/15725/10494http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBueno, Pedro HenriqueCordeiro, Thainá MarcellaVismara, Lilian de Souza Morais, Josmaria Lopes de2023-12-27T19:10:51Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/15725Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2023-12-27T19:10:51Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Climate change and responsibilities: focus groups as a strategy to promote dialogue at the university Cambio climático y responsabilidades: grupos focales como estrategia para promover el diálogo en la universidad Mudanças climáticas e responsabilidade: : grupos focais como estratégia de promoção de diálogos na universidade |
title |
Climate change and responsibilities: focus groups as a strategy to promote dialogue at the university |
spellingShingle |
Climate change and responsibilities: focus groups as a strategy to promote dialogue at the university Bueno, Pedro Henrique climate change focus groups university education cambio climático grupos focales enseñanza superior mudanças climáticas grupos focais ensino superior |
title_short |
Climate change and responsibilities: focus groups as a strategy to promote dialogue at the university |
title_full |
Climate change and responsibilities: focus groups as a strategy to promote dialogue at the university |
title_fullStr |
Climate change and responsibilities: focus groups as a strategy to promote dialogue at the university |
title_full_unstemmed |
Climate change and responsibilities: focus groups as a strategy to promote dialogue at the university |
title_sort |
Climate change and responsibilities: focus groups as a strategy to promote dialogue at the university |
author |
Bueno, Pedro Henrique |
author_facet |
Bueno, Pedro Henrique Cordeiro, Thainá Marcella Vismara, Lilian de Souza Morais, Josmaria Lopes de |
author_role |
author |
author2 |
Cordeiro, Thainá Marcella Vismara, Lilian de Souza Morais, Josmaria Lopes de |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bueno, Pedro Henrique Cordeiro, Thainá Marcella Vismara, Lilian de Souza Morais, Josmaria Lopes de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
climate change focus groups university education cambio climático grupos focales enseñanza superior mudanças climáticas grupos focais ensino superior |
topic |
climate change focus groups university education cambio climático grupos focales enseñanza superior mudanças climáticas grupos focais ensino superior |
description |
The objective of this work was to investigate the production of dialogues in focus groups developed during a remote extension course in Environmental Education. The guiding question presented in this research clipping is: What do research participants say about the responsibilities to control climate change? Academic focus groups and graduates of a public university degree participated in the focus groups. The methodological approach was of a qualitative nature of the descriptive exploratory type. Data were constructed from the transcription of dialogues developed in focus groups. Content Analysis was used and the understandings that emerged from the dialogues led us to understand that the participants attributed the fight against climate change as being the responsibility of the State, the university and society |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15725 10.14295/remea.v40i3.15725 |
url |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15725 |
identifier_str_mv |
10.14295/remea.v40i3.15725 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/remea/article/view/15725/10494 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
publisher.none.fl_str_mv |
Lepidus |
dc.source.none.fl_str_mv |
REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 40 n. 3 (2023): Dossiê Temático: Educação Ambiental e Emergência Climática - Da reflexão à ação!; 79-96 1517-1256 2318-4884 reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
jju_paula@hotmail.com |
_version_ |
1797041781388345344 |