DOCÊNCIA EM LÍNGUA PORTUGUESA: SABERES E ENCONTROS IDENTITÁRIOS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pires, Maria das Graças Porto
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Ferreira, Lúcia Gracia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prâksis
Texto Completo: http://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistapraksis/article/view/2974
Resumo: The present investigation aimed to describe the paths that determined the trajectory of Portuguese language teachers, without specific training. It was carried out as a qualitative and (auto) biographical approach, being of an exploratory nature, based on life stories. The Biographical Project Workshops (PBL) proposed by Delory-Momberger (2014) were used to produce the data. The research corpus is composed of (auto) biographical narratives constructed in the ABP meetings and we use content analysis as a technique for data analysis. In the analysis, we sought to interpret the data from the construction of the trajectory (personal and professional) of the investigated teachers. Thus, we show that teachers revealed knowledge and non-knowledge arising from social relationships and their professional training. Still, the existence of trajectories marked by different life stories, but that converge in teaching in Portuguese (LP). In this way, we perceive the training processes and teaching in LP contributed to the construction of paths and knowledge that dialogue with the teaching identities.
id Feevale-1_b8a18b930485e28b8af7ecc4812cbc5b
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2974
network_acronym_str Feevale-1
network_name_str Revista Prâksis
repository_id_str
spelling DOCÊNCIA EM LÍNGUA PORTUGUESA: SABERES E ENCONTROS IDENTITÁRIOSSaberes docentesLíngua Portuguesa(Auto)biografiaThe present investigation aimed to describe the paths that determined the trajectory of Portuguese language teachers, without specific training. It was carried out as a qualitative and (auto) biographical approach, being of an exploratory nature, based on life stories. The Biographical Project Workshops (PBL) proposed by Delory-Momberger (2014) were used to produce the data. The research corpus is composed of (auto) biographical narratives constructed in the ABP meetings and we use content analysis as a technique for data analysis. In the analysis, we sought to interpret the data from the construction of the trajectory (personal and professional) of the investigated teachers. Thus, we show that teachers revealed knowledge and non-knowledge arising from social relationships and their professional training. Still, the existence of trajectories marked by different life stories, but that converge in teaching in Portuguese (LP). In this way, we perceive the training processes and teaching in LP contributed to the construction of paths and knowledge that dialogue with the teaching identities.A presente investigação teve como objetivo descrever os caminhos que determinaram a trajetória de professores de Língua Portuguesa sem formação específica. Foi realizada uma pesquisa de abordagem qualitativa e (auto)biográfica, sendo de cunho exploratório, a partir das histórias de vida. Foi utilizado para produção dos dados, os Ateliês Biográficos de Projetos (ABP) proposto por Delory-Momberger (2014). O corpus da pesquisa é composto pelas narrativas (auto)biográficas construídas nos encontros do ABP e empregamos a análise de conteúdo como técnica para análise dos dados. Na análise, buscamos interpretar os dados a partir da construção da trajetória (pessoal e profissional) dos professores investigados. Assim, evidenciamos que os professores revelaram saberes e não saberes advindos das relações sociais e de sua formação profissional. Ainda, a existência de trajetórias marcadas por histórias de vida diferentes, mas que convergem na docência em Língua Portuguesa (LP). Dessa forma, percebemos que os processos formativos e a docência em LP contribuíram na construção de caminhos e de saberes que dialogam com as identidades docentes.Universidade Feevale2022-07-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistapraksis/article/view/297410.25112/rpr.v2.2974Revista Prâksis; v. 2 (2022): Artigos livres; 42-632448-19391807-1112reponame:Revista Prâksisinstname:Universidade Feevale (Feevale)instacron:Feevaleporhttp://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistapraksis/article/view/2974/3051Copyright (c) 2022 Maria das Graças Porto Pires, Lúcia Gracia Ferreirahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPires, Maria das Graças PortoFerreira, Lúcia Gracia2022-07-25T18:39:11Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2974Revistahttp://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistapraksis/indexhttp://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistapraksis/oai||mauricio@feevale.br2448-19392448-1939opendoar:2022-07-25T18:39:11Revista Prâksis - Universidade Feevale (Feevale)false
dc.title.none.fl_str_mv DOCÊNCIA EM LÍNGUA PORTUGUESA: SABERES E ENCONTROS IDENTITÁRIOS
title DOCÊNCIA EM LÍNGUA PORTUGUESA: SABERES E ENCONTROS IDENTITÁRIOS
spellingShingle DOCÊNCIA EM LÍNGUA PORTUGUESA: SABERES E ENCONTROS IDENTITÁRIOS
Pires, Maria das Graças Porto
Saberes docentes
Língua Portuguesa
(Auto)biografia
title_short DOCÊNCIA EM LÍNGUA PORTUGUESA: SABERES E ENCONTROS IDENTITÁRIOS
title_full DOCÊNCIA EM LÍNGUA PORTUGUESA: SABERES E ENCONTROS IDENTITÁRIOS
title_fullStr DOCÊNCIA EM LÍNGUA PORTUGUESA: SABERES E ENCONTROS IDENTITÁRIOS
title_full_unstemmed DOCÊNCIA EM LÍNGUA PORTUGUESA: SABERES E ENCONTROS IDENTITÁRIOS
title_sort DOCÊNCIA EM LÍNGUA PORTUGUESA: SABERES E ENCONTROS IDENTITÁRIOS
author Pires, Maria das Graças Porto
author_facet Pires, Maria das Graças Porto
Ferreira, Lúcia Gracia
author_role author
author2 Ferreira, Lúcia Gracia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pires, Maria das Graças Porto
Ferreira, Lúcia Gracia
dc.subject.por.fl_str_mv Saberes docentes
Língua Portuguesa
(Auto)biografia
topic Saberes docentes
Língua Portuguesa
(Auto)biografia
description The present investigation aimed to describe the paths that determined the trajectory of Portuguese language teachers, without specific training. It was carried out as a qualitative and (auto) biographical approach, being of an exploratory nature, based on life stories. The Biographical Project Workshops (PBL) proposed by Delory-Momberger (2014) were used to produce the data. The research corpus is composed of (auto) biographical narratives constructed in the ABP meetings and we use content analysis as a technique for data analysis. In the analysis, we sought to interpret the data from the construction of the trajectory (personal and professional) of the investigated teachers. Thus, we show that teachers revealed knowledge and non-knowledge arising from social relationships and their professional training. Still, the existence of trajectories marked by different life stories, but that converge in teaching in Portuguese (LP). In this way, we perceive the training processes and teaching in LP contributed to the construction of paths and knowledge that dialogue with the teaching identities.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistapraksis/article/view/2974
10.25112/rpr.v2.2974
url http://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistapraksis/article/view/2974
identifier_str_mv 10.25112/rpr.v2.2974
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistapraksis/article/view/2974/3051
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Maria das Graças Porto Pires, Lúcia Gracia Ferreira
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Maria das Graças Porto Pires, Lúcia Gracia Ferreira
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Feevale
publisher.none.fl_str_mv Universidade Feevale
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prâksis; v. 2 (2022): Artigos livres; 42-63
2448-1939
1807-1112
reponame:Revista Prâksis
instname:Universidade Feevale (Feevale)
instacron:Feevale
instname_str Universidade Feevale (Feevale)
instacron_str Feevale
institution Feevale
reponame_str Revista Prâksis
collection Revista Prâksis
repository.name.fl_str_mv Revista Prâksis - Universidade Feevale (Feevale)
repository.mail.fl_str_mv ||mauricio@feevale.br
_version_ 1798325125468127232