DOCÊNCIA EM LÍNGUA PORTUGUESA: SABERES E ENCONTROS IDENTITÁRIOS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prâksis |
Texto Completo: | http://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistapraksis/article/view/2974 |
Resumo: | The present investigation aimed to describe the paths that determined the trajectory of Portuguese language teachers, without specific training. It was carried out as a qualitative and (auto) biographical approach, being of an exploratory nature, based on life stories. The Biographical Project Workshops (PBL) proposed by Delory-Momberger (2014) were used to produce the data. The research corpus is composed of (auto) biographical narratives constructed in the ABP meetings and we use content analysis as a technique for data analysis. In the analysis, we sought to interpret the data from the construction of the trajectory (personal and professional) of the investigated teachers. Thus, we show that teachers revealed knowledge and non-knowledge arising from social relationships and their professional training. Still, the existence of trajectories marked by different life stories, but that converge in teaching in Portuguese (LP). In this way, we perceive the training processes and teaching in LP contributed to the construction of paths and knowledge that dialogue with the teaching identities. |
id |
Feevale-1_b8a18b930485e28b8af7ecc4812cbc5b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2974 |
network_acronym_str |
Feevale-1 |
network_name_str |
Revista Prâksis |
repository_id_str |
|
spelling |
DOCÊNCIA EM LÍNGUA PORTUGUESA: SABERES E ENCONTROS IDENTITÁRIOSSaberes docentesLíngua Portuguesa(Auto)biografiaThe present investigation aimed to describe the paths that determined the trajectory of Portuguese language teachers, without specific training. It was carried out as a qualitative and (auto) biographical approach, being of an exploratory nature, based on life stories. The Biographical Project Workshops (PBL) proposed by Delory-Momberger (2014) were used to produce the data. The research corpus is composed of (auto) biographical narratives constructed in the ABP meetings and we use content analysis as a technique for data analysis. In the analysis, we sought to interpret the data from the construction of the trajectory (personal and professional) of the investigated teachers. Thus, we show that teachers revealed knowledge and non-knowledge arising from social relationships and their professional training. Still, the existence of trajectories marked by different life stories, but that converge in teaching in Portuguese (LP). In this way, we perceive the training processes and teaching in LP contributed to the construction of paths and knowledge that dialogue with the teaching identities.A presente investigação teve como objetivo descrever os caminhos que determinaram a trajetória de professores de Língua Portuguesa sem formação específica. Foi realizada uma pesquisa de abordagem qualitativa e (auto)biográfica, sendo de cunho exploratório, a partir das histórias de vida. Foi utilizado para produção dos dados, os Ateliês Biográficos de Projetos (ABP) proposto por Delory-Momberger (2014). O corpus da pesquisa é composto pelas narrativas (auto)biográficas construídas nos encontros do ABP e empregamos a análise de conteúdo como técnica para análise dos dados. Na análise, buscamos interpretar os dados a partir da construção da trajetória (pessoal e profissional) dos professores investigados. Assim, evidenciamos que os professores revelaram saberes e não saberes advindos das relações sociais e de sua formação profissional. Ainda, a existência de trajetórias marcadas por histórias de vida diferentes, mas que convergem na docência em Língua Portuguesa (LP). Dessa forma, percebemos que os processos formativos e a docência em LP contribuíram na construção de caminhos e de saberes que dialogam com as identidades docentes.Universidade Feevale2022-07-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistapraksis/article/view/297410.25112/rpr.v2.2974Revista Prâksis; v. 2 (2022): Artigos livres; 42-632448-19391807-1112reponame:Revista Prâksisinstname:Universidade Feevale (Feevale)instacron:Feevaleporhttp://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistapraksis/article/view/2974/3051Copyright (c) 2022 Maria das Graças Porto Pires, Lúcia Gracia Ferreirahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPires, Maria das Graças PortoFerreira, Lúcia Gracia2022-07-25T18:39:11Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2974Revistahttp://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistapraksis/indexhttp://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistapraksis/oai||mauricio@feevale.br2448-19392448-1939opendoar:2022-07-25T18:39:11Revista Prâksis - Universidade Feevale (Feevale)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
DOCÊNCIA EM LÍNGUA PORTUGUESA: SABERES E ENCONTROS IDENTITÁRIOS |
title |
DOCÊNCIA EM LÍNGUA PORTUGUESA: SABERES E ENCONTROS IDENTITÁRIOS |
spellingShingle |
DOCÊNCIA EM LÍNGUA PORTUGUESA: SABERES E ENCONTROS IDENTITÁRIOS Pires, Maria das Graças Porto Saberes docentes Língua Portuguesa (Auto)biografia |
title_short |
DOCÊNCIA EM LÍNGUA PORTUGUESA: SABERES E ENCONTROS IDENTITÁRIOS |
title_full |
DOCÊNCIA EM LÍNGUA PORTUGUESA: SABERES E ENCONTROS IDENTITÁRIOS |
title_fullStr |
DOCÊNCIA EM LÍNGUA PORTUGUESA: SABERES E ENCONTROS IDENTITÁRIOS |
title_full_unstemmed |
DOCÊNCIA EM LÍNGUA PORTUGUESA: SABERES E ENCONTROS IDENTITÁRIOS |
title_sort |
DOCÊNCIA EM LÍNGUA PORTUGUESA: SABERES E ENCONTROS IDENTITÁRIOS |
author |
Pires, Maria das Graças Porto |
author_facet |
Pires, Maria das Graças Porto Ferreira, Lúcia Gracia |
author_role |
author |
author2 |
Ferreira, Lúcia Gracia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pires, Maria das Graças Porto Ferreira, Lúcia Gracia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Saberes docentes Língua Portuguesa (Auto)biografia |
topic |
Saberes docentes Língua Portuguesa (Auto)biografia |
description |
The present investigation aimed to describe the paths that determined the trajectory of Portuguese language teachers, without specific training. It was carried out as a qualitative and (auto) biographical approach, being of an exploratory nature, based on life stories. The Biographical Project Workshops (PBL) proposed by Delory-Momberger (2014) were used to produce the data. The research corpus is composed of (auto) biographical narratives constructed in the ABP meetings and we use content analysis as a technique for data analysis. In the analysis, we sought to interpret the data from the construction of the trajectory (personal and professional) of the investigated teachers. Thus, we show that teachers revealed knowledge and non-knowledge arising from social relationships and their professional training. Still, the existence of trajectories marked by different life stories, but that converge in teaching in Portuguese (LP). In this way, we perceive the training processes and teaching in LP contributed to the construction of paths and knowledge that dialogue with the teaching identities. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistapraksis/article/view/2974 10.25112/rpr.v2.2974 |
url |
http://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistapraksis/article/view/2974 |
identifier_str_mv |
10.25112/rpr.v2.2974 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistapraksis/article/view/2974/3051 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Maria das Graças Porto Pires, Lúcia Gracia Ferreira https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Maria das Graças Porto Pires, Lúcia Gracia Ferreira https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Feevale |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Feevale |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prâksis; v. 2 (2022): Artigos livres; 42-63 2448-1939 1807-1112 reponame:Revista Prâksis instname:Universidade Feevale (Feevale) instacron:Feevale |
instname_str |
Universidade Feevale (Feevale) |
instacron_str |
Feevale |
institution |
Feevale |
reponame_str |
Revista Prâksis |
collection |
Revista Prâksis |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prâksis - Universidade Feevale (Feevale) |
repository.mail.fl_str_mv |
||mauricio@feevale.br |
_version_ |
1798325125468127232 |