CURADORIA E BRICOLAGEM: COMPETÊNCIAS DO LETRAMENTO DIGITAL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Conhecimento Online |
Texto Completo: | http://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/article/view/2978 |
Resumo: | Digital literacy is increasingly being recognized as an important set of competencies that contribute to the development of knowledge, skills and attitudes that are fundamental in navigating the digital sea. In addition to what is already known in this area, two other skills are analyzed in the article: curation and bricolage. The article objective is to discuss each of these conceptions and then, verify how each one of them contributes to digital literacy. The methodology used was bibliographical, based on texts from the specialized literature on each of these themes and articles that seek to show how they can be applied. The results reveal that both curation and bricolage can be performed with digital content and the procedures to be followed have relevant contributions to the construction of knowledge and the development of digital literacy. These conclusions are essential for the exploration of curation and bricolage in the implementation of activities using digital technologies and media in education, especially in K-12 education. |
id |
Feevale-3_30d93052f3e27274bb6c3cd3b827a7f7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2978 |
network_acronym_str |
Feevale-3 |
network_name_str |
Conhecimento Online |
repository_id_str |
|
spelling |
CURADORIA E BRICOLAGEM: COMPETÊNCIAS DO LETRAMENTO DIGITALCompetências digitaisMídiaTecnologias digitaisTecnologia educacionalEnsino básicoDigital literacy is increasingly being recognized as an important set of competencies that contribute to the development of knowledge, skills and attitudes that are fundamental in navigating the digital sea. In addition to what is already known in this area, two other skills are analyzed in the article: curation and bricolage. The article objective is to discuss each of these conceptions and then, verify how each one of them contributes to digital literacy. The methodology used was bibliographical, based on texts from the specialized literature on each of these themes and articles that seek to show how they can be applied. The results reveal that both curation and bricolage can be performed with digital content and the procedures to be followed have relevant contributions to the construction of knowledge and the development of digital literacy. These conclusions are essential for the exploration of curation and bricolage in the implementation of activities using digital technologies and media in education, especially in K-12 education.O letramento digital está sendo cada vez mais reconhecido como um importante conjunto de competências que contribuem para o desenvolvimento de conhecimento, habilidades e atitudes que são fundamentais na navegação no mar digital. Além do que já é conhecido nessa área, duas outras competências são analisadas no artigo: a curadoria e a bricolagem. O objetivo do artigo é discutir cada uma dessas concepções e, em seguida, verificar como cada uma delas contribui para o letramento digital. A metodologia utilizada foi bibliográfica, baseada em textos da literatura especializada sobre cada um desses temas e artigos que buscam mostrar como elas podem ser aplicadas. Os resultados revelam que tanto a curadoria quanto a bricolagem podem ser realizadas com conteúdos digitais, e os procedimentos a serem seguidos têm relevantes contribuições para a construção de conhecimento e para o desenvolvimento do letramento digital. Essas conclusões são essenciais para a exploração da curadoria e da bricolagem na implantação de atividades de uso das tecnologias digitais e das mídias na educação, especialmente no ensino básico.Universidade Feevale2022-08-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/article/view/297810.25112/rco.v2.2978Revista Conhecimento Online; v. 2 (2022): Julho / Dezembro - Literacia digital em contextos educativos; 196-2192176-8501reponame:Conhecimento Onlineinstname:Universidade Feevale (Feevale)instacron:Feevaleporhttp://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/article/view/2978/3073Copyright (c) 2022 Jose Armando Valentehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessValente, Jose Armando2022-08-22T18:28:37Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2978Revistahttps://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonlineONGhttp://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/oaijacinta@feevale.br||mauricio@feevale.br2176-85012176-8501opendoar:2022-08-22T18:28:37Conhecimento Online - Universidade Feevale (Feevale)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CURADORIA E BRICOLAGEM: COMPETÊNCIAS DO LETRAMENTO DIGITAL |
title |
CURADORIA E BRICOLAGEM: COMPETÊNCIAS DO LETRAMENTO DIGITAL |
spellingShingle |
CURADORIA E BRICOLAGEM: COMPETÊNCIAS DO LETRAMENTO DIGITAL Valente, Jose Armando Competências digitais Mídia Tecnologias digitais Tecnologia educacional Ensino básico |
title_short |
CURADORIA E BRICOLAGEM: COMPETÊNCIAS DO LETRAMENTO DIGITAL |
title_full |
CURADORIA E BRICOLAGEM: COMPETÊNCIAS DO LETRAMENTO DIGITAL |
title_fullStr |
CURADORIA E BRICOLAGEM: COMPETÊNCIAS DO LETRAMENTO DIGITAL |
title_full_unstemmed |
CURADORIA E BRICOLAGEM: COMPETÊNCIAS DO LETRAMENTO DIGITAL |
title_sort |
CURADORIA E BRICOLAGEM: COMPETÊNCIAS DO LETRAMENTO DIGITAL |
author |
Valente, Jose Armando |
author_facet |
Valente, Jose Armando |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Valente, Jose Armando |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Competências digitais Mídia Tecnologias digitais Tecnologia educacional Ensino básico |
topic |
Competências digitais Mídia Tecnologias digitais Tecnologia educacional Ensino básico |
description |
Digital literacy is increasingly being recognized as an important set of competencies that contribute to the development of knowledge, skills and attitudes that are fundamental in navigating the digital sea. In addition to what is already known in this area, two other skills are analyzed in the article: curation and bricolage. The article objective is to discuss each of these conceptions and then, verify how each one of them contributes to digital literacy. The methodology used was bibliographical, based on texts from the specialized literature on each of these themes and articles that seek to show how they can be applied. The results reveal that both curation and bricolage can be performed with digital content and the procedures to be followed have relevant contributions to the construction of knowledge and the development of digital literacy. These conclusions are essential for the exploration of curation and bricolage in the implementation of activities using digital technologies and media in education, especially in K-12 education. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/article/view/2978 10.25112/rco.v2.2978 |
url |
http://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/article/view/2978 |
identifier_str_mv |
10.25112/rco.v2.2978 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/article/view/2978/3073 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Jose Armando Valente https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Jose Armando Valente https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Feevale |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Feevale |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Conhecimento Online; v. 2 (2022): Julho / Dezembro - Literacia digital em contextos educativos; 196-219 2176-8501 reponame:Conhecimento Online instname:Universidade Feevale (Feevale) instacron:Feevale |
instname_str |
Universidade Feevale (Feevale) |
instacron_str |
Feevale |
institution |
Feevale |
reponame_str |
Conhecimento Online |
collection |
Conhecimento Online |
repository.name.fl_str_mv |
Conhecimento Online - Universidade Feevale (Feevale) |
repository.mail.fl_str_mv |
jacinta@feevale.br||mauricio@feevale.br |
_version_ |
1809464526041513984 |