CURADORIA E BRICOLAGEM: COMPETÊNCIAS DO LETRAMENTO DIGITAL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Valente, Jose Armando
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Conhecimento Online
Texto Completo: http://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/article/view/2978
Resumo: Digital literacy is increasingly being recognized as an important set of competencies that contribute to the development of knowledge, skills and attitudes that are fundamental in navigating the digital sea. In addition to what is already known in this area, two other skills are analyzed in the article: curation and bricolage. The article objective is to discuss each of these conceptions and then, verify how each one of them contributes to digital literacy. The methodology used was bibliographical, based on texts from the specialized literature on each of these themes and articles that seek to show how they can be applied. The results reveal that both curation and bricolage can be performed with digital content and the procedures to be followed have relevant contributions to the construction of knowledge and the development of digital literacy. These conclusions are essential for the exploration of curation and bricolage in the implementation of activities using digital technologies and media in education, especially in K-12 education.
id Feevale-3_30d93052f3e27274bb6c3cd3b827a7f7
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2978
network_acronym_str Feevale-3
network_name_str Conhecimento Online
repository_id_str
spelling CURADORIA E BRICOLAGEM: COMPETÊNCIAS DO LETRAMENTO DIGITALCompetências digitaisMídiaTecnologias digitaisTecnologia educacionalEnsino básicoDigital literacy is increasingly being recognized as an important set of competencies that contribute to the development of knowledge, skills and attitudes that are fundamental in navigating the digital sea. In addition to what is already known in this area, two other skills are analyzed in the article: curation and bricolage. The article objective is to discuss each of these conceptions and then, verify how each one of them contributes to digital literacy. The methodology used was bibliographical, based on texts from the specialized literature on each of these themes and articles that seek to show how they can be applied. The results reveal that both curation and bricolage can be performed with digital content and the procedures to be followed have relevant contributions to the construction of knowledge and the development of digital literacy. These conclusions are essential for the exploration of curation and bricolage in the implementation of activities using digital technologies and media in education, especially in K-12 education.O letramento digital está sendo cada vez mais reconhecido como um importante conjunto de competências que contribuem para o desenvolvimento de conhecimento, habilidades e atitudes que são fundamentais na navegação no mar digital. Além do que já é conhecido nessa área, duas outras competências são analisadas no artigo: a curadoria e a bricolagem. O objetivo do artigo é discutir cada uma dessas concepções e, em seguida, verificar como cada uma delas contribui para o letramento digital. A metodologia utilizada foi bibliográfica, baseada em textos da literatura especializada sobre cada um desses temas e artigos que buscam mostrar como elas podem ser aplicadas. Os resultados revelam que tanto a curadoria quanto a bricolagem podem ser realizadas com conteúdos digitais, e os procedimentos a serem seguidos têm relevantes contribuições para a construção de conhecimento e para o desenvolvimento do letramento digital. Essas conclusões são essenciais para a exploração da curadoria e da bricolagem na implantação de atividades de uso das tecnologias digitais e das mídias na educação, especialmente no ensino básico.Universidade Feevale2022-08-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/article/view/297810.25112/rco.v2.2978Revista Conhecimento Online; v. 2 (2022): Julho / Dezembro - Literacia digital em contextos educativos; 196-2192176-8501reponame:Conhecimento Onlineinstname:Universidade Feevale (Feevale)instacron:Feevaleporhttp://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/article/view/2978/3073Copyright (c) 2022 Jose Armando Valentehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessValente, Jose Armando2022-08-22T18:28:37Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2978Revistahttps://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonlineONGhttp://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/oaijacinta@feevale.br||mauricio@feevale.br2176-85012176-8501opendoar:2022-08-22T18:28:37Conhecimento Online - Universidade Feevale (Feevale)false
dc.title.none.fl_str_mv CURADORIA E BRICOLAGEM: COMPETÊNCIAS DO LETRAMENTO DIGITAL
title CURADORIA E BRICOLAGEM: COMPETÊNCIAS DO LETRAMENTO DIGITAL
spellingShingle CURADORIA E BRICOLAGEM: COMPETÊNCIAS DO LETRAMENTO DIGITAL
Valente, Jose Armando
Competências digitais
Mídia
Tecnologias digitais
Tecnologia educacional
Ensino básico
title_short CURADORIA E BRICOLAGEM: COMPETÊNCIAS DO LETRAMENTO DIGITAL
title_full CURADORIA E BRICOLAGEM: COMPETÊNCIAS DO LETRAMENTO DIGITAL
title_fullStr CURADORIA E BRICOLAGEM: COMPETÊNCIAS DO LETRAMENTO DIGITAL
title_full_unstemmed CURADORIA E BRICOLAGEM: COMPETÊNCIAS DO LETRAMENTO DIGITAL
title_sort CURADORIA E BRICOLAGEM: COMPETÊNCIAS DO LETRAMENTO DIGITAL
author Valente, Jose Armando
author_facet Valente, Jose Armando
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Valente, Jose Armando
dc.subject.por.fl_str_mv Competências digitais
Mídia
Tecnologias digitais
Tecnologia educacional
Ensino básico
topic Competências digitais
Mídia
Tecnologias digitais
Tecnologia educacional
Ensino básico
description Digital literacy is increasingly being recognized as an important set of competencies that contribute to the development of knowledge, skills and attitudes that are fundamental in navigating the digital sea. In addition to what is already known in this area, two other skills are analyzed in the article: curation and bricolage. The article objective is to discuss each of these conceptions and then, verify how each one of them contributes to digital literacy. The methodology used was bibliographical, based on texts from the specialized literature on each of these themes and articles that seek to show how they can be applied. The results reveal that both curation and bricolage can be performed with digital content and the procedures to be followed have relevant contributions to the construction of knowledge and the development of digital literacy. These conclusions are essential for the exploration of curation and bricolage in the implementation of activities using digital technologies and media in education, especially in K-12 education.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/article/view/2978
10.25112/rco.v2.2978
url http://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/article/view/2978
identifier_str_mv 10.25112/rco.v2.2978
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/article/view/2978/3073
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Jose Armando Valente
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Jose Armando Valente
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Feevale
publisher.none.fl_str_mv Universidade Feevale
dc.source.none.fl_str_mv Revista Conhecimento Online; v. 2 (2022): Julho / Dezembro - Literacia digital em contextos educativos; 196-219
2176-8501
reponame:Conhecimento Online
instname:Universidade Feevale (Feevale)
instacron:Feevale
instname_str Universidade Feevale (Feevale)
instacron_str Feevale
institution Feevale
reponame_str Conhecimento Online
collection Conhecimento Online
repository.name.fl_str_mv Conhecimento Online - Universidade Feevale (Feevale)
repository.mail.fl_str_mv jacinta@feevale.br||mauricio@feevale.br
_version_ 1798320928994623488