REVISÃO NARRATIVA DO USO DE LABORATÓRIOS REMOTOS NO ENSINO-APRENDIZAGEM DE ESTUDANTES COM TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA À LUZ DA TEORIA DA DISTÂNCIA TRANSACIONAL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Batista de Souza, Lenilda
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Ribeiro Brito , George Lauro, Veloso Barbosa, Gentil, da Costa Nunes, Suzana Gilioli, Luiz Zambalde, André
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Conhecimento Online
Texto Completo: http://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/article/view/3021
Resumo: In the current COVID-19 pandemic phase, almost all educational institutions were forced to undergo an abrupt transformation from face-to-face to remote learning, generally based on the adoption and use of new educational technologies. Specifically, in the context of students with autism, it is understood as pertinent to analyze studies related to the possibilities of these technologies to improve (or not) the conceptual understanding of these students. In this context, this paper aims to raise, analyze, and discuss practices on using remote laboratories and their impact on the learning of autistic students, considering the Transactional Distance Theory. For this purpose, a literature narrative review was carried out. Thirty-two articles from the Google Scholar, IEEE Xplore, Wiley InterScience, and Science Direct–Elsevier databases were analyzed. As a result, it was showed that, in the context of Transactional Theory, remote laboratories tend to enhance the effectiveness of teaching methods and improvements in learning for students with autistic spectrum disorder.
id Feevale-3_d18c2c4db6c69d393174c2c521fc5ee2
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3021
network_acronym_str Feevale-3
network_name_str Conhecimento Online
repository_id_str
spelling REVISÃO NARRATIVA DO USO DE LABORATÓRIOS REMOTOS NO ENSINO-APRENDIZAGEM DE ESTUDANTES COM TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA À LUZ DA TEORIA DA DISTÂNCIA TRANSACIONALAutism.Remote Laboratory.Transactional Distance Theory.AutismoLaboratório RemotoTeoria da Distância TransacionalIn the current COVID-19 pandemic phase, almost all educational institutions were forced to undergo an abrupt transformation from face-to-face to remote learning, generally based on the adoption and use of new educational technologies. Specifically, in the context of students with autism, it is understood as pertinent to analyze studies related to the possibilities of these technologies to improve (or not) the conceptual understanding of these students. In this context, this paper aims to raise, analyze, and discuss practices on using remote laboratories and their impact on the learning of autistic students, considering the Transactional Distance Theory. For this purpose, a literature narrative review was carried out. Thirty-two articles from the Google Scholar, IEEE Xplore, Wiley InterScience, and Science Direct–Elsevier databases were analyzed. As a result, it was showed that, in the context of Transactional Theory, remote laboratories tend to enhance the effectiveness of teaching methods and improvements in learning for students with autistic spectrum disorder.Na atual fase pandêmica da COVID-19, quase todas as instituições de ensino foram forçadas a passar por uma transformação abrupta de ensino presencial para ensino remoto geralmente fundamentado na adoção e uso de novas tecnologias educacionais. Especificamente, no contexto dos estudantes com autismo, entende-se como pertinente analisar estudos relacionados a possibilidades destas tecnologias no âmbito da melhoria (ou não) da compreensão conceitual destes estudantes. Neste contexto, o presente trabalho tem como objetivo levantar, analisar e discutir práticas de uso de laboratórios remotos e seu impacto na aprendizagem de estudantes autista, à luz da Teoria da Distância Transacional. Para tal, foi feita uma revisão de narrativa de literatura. Foram examinados 32 artigos encontrados nas bases de dados Google Scholar, IEEE Xplore, Wiley InterScience e Science Direct–Elsevier. Como resultado, as evidências demonstraram que, no contexto da Teoria Transacional, os laboratórios remotos tendem a potencializar a efetividade dos métodos de ensino e melhorias na aprendizagem dos estudantes com transtorno do espectro autista.Universidade Feevale2023-02-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/article/view/302110.25112/rco.v1.3021Revista Conhecimento Online; v. 1 (2023): Janeiro / Junho - Artigos livres; 193-2112176-8501reponame:Conhecimento Onlineinstname:Universidade Feevale (Feevale)instacron:Feevaleporhttp://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/article/view/3021/3145Copyright (c) 2022 Profa. Lenilda, Prof. Dr. George Brito, Prof. Dr. André Zambalde, Prof. Dr. Gentil Veloso, Profa. Dra. Suzana Giliolhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBatista de Souza, LenildaRibeiro Brito , George Lauro Veloso Barbosa, Gentil da Costa Nunes, Suzana Gilioli Luiz Zambalde, André2023-08-04T18:33:32Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3021Revistahttps://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonlineONGhttp://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/oaijacinta@feevale.br||mauricio@feevale.br2176-85012176-8501opendoar:2023-08-04T18:33:32Conhecimento Online - Universidade Feevale (Feevale)false
dc.title.none.fl_str_mv REVISÃO NARRATIVA DO USO DE LABORATÓRIOS REMOTOS NO ENSINO-APRENDIZAGEM DE ESTUDANTES COM TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA À LUZ DA TEORIA DA DISTÂNCIA TRANSACIONAL
title REVISÃO NARRATIVA DO USO DE LABORATÓRIOS REMOTOS NO ENSINO-APRENDIZAGEM DE ESTUDANTES COM TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA À LUZ DA TEORIA DA DISTÂNCIA TRANSACIONAL
spellingShingle REVISÃO NARRATIVA DO USO DE LABORATÓRIOS REMOTOS NO ENSINO-APRENDIZAGEM DE ESTUDANTES COM TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA À LUZ DA TEORIA DA DISTÂNCIA TRANSACIONAL
Batista de Souza, Lenilda
Autism.
Remote Laboratory.
Transactional Distance Theory.
Autismo
Laboratório Remoto
Teoria da Distância Transacional
title_short REVISÃO NARRATIVA DO USO DE LABORATÓRIOS REMOTOS NO ENSINO-APRENDIZAGEM DE ESTUDANTES COM TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA À LUZ DA TEORIA DA DISTÂNCIA TRANSACIONAL
title_full REVISÃO NARRATIVA DO USO DE LABORATÓRIOS REMOTOS NO ENSINO-APRENDIZAGEM DE ESTUDANTES COM TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA À LUZ DA TEORIA DA DISTÂNCIA TRANSACIONAL
title_fullStr REVISÃO NARRATIVA DO USO DE LABORATÓRIOS REMOTOS NO ENSINO-APRENDIZAGEM DE ESTUDANTES COM TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA À LUZ DA TEORIA DA DISTÂNCIA TRANSACIONAL
title_full_unstemmed REVISÃO NARRATIVA DO USO DE LABORATÓRIOS REMOTOS NO ENSINO-APRENDIZAGEM DE ESTUDANTES COM TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA À LUZ DA TEORIA DA DISTÂNCIA TRANSACIONAL
title_sort REVISÃO NARRATIVA DO USO DE LABORATÓRIOS REMOTOS NO ENSINO-APRENDIZAGEM DE ESTUDANTES COM TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA À LUZ DA TEORIA DA DISTÂNCIA TRANSACIONAL
author Batista de Souza, Lenilda
author_facet Batista de Souza, Lenilda
Ribeiro Brito , George Lauro
Veloso Barbosa, Gentil
da Costa Nunes, Suzana Gilioli
Luiz Zambalde, André
author_role author
author2 Ribeiro Brito , George Lauro
Veloso Barbosa, Gentil
da Costa Nunes, Suzana Gilioli
Luiz Zambalde, André
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Batista de Souza, Lenilda
Ribeiro Brito , George Lauro
Veloso Barbosa, Gentil
da Costa Nunes, Suzana Gilioli
Luiz Zambalde, André
dc.subject.por.fl_str_mv Autism.
Remote Laboratory.
Transactional Distance Theory.
Autismo
Laboratório Remoto
Teoria da Distância Transacional
topic Autism.
Remote Laboratory.
Transactional Distance Theory.
Autismo
Laboratório Remoto
Teoria da Distância Transacional
description In the current COVID-19 pandemic phase, almost all educational institutions were forced to undergo an abrupt transformation from face-to-face to remote learning, generally based on the adoption and use of new educational technologies. Specifically, in the context of students with autism, it is understood as pertinent to analyze studies related to the possibilities of these technologies to improve (or not) the conceptual understanding of these students. In this context, this paper aims to raise, analyze, and discuss practices on using remote laboratories and their impact on the learning of autistic students, considering the Transactional Distance Theory. For this purpose, a literature narrative review was carried out. Thirty-two articles from the Google Scholar, IEEE Xplore, Wiley InterScience, and Science Direct–Elsevier databases were analyzed. As a result, it was showed that, in the context of Transactional Theory, remote laboratories tend to enhance the effectiveness of teaching methods and improvements in learning for students with autistic spectrum disorder.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-02-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/article/view/3021
10.25112/rco.v1.3021
url http://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/article/view/3021
identifier_str_mv 10.25112/rco.v1.3021
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/article/view/3021/3145
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Feevale
publisher.none.fl_str_mv Universidade Feevale
dc.source.none.fl_str_mv Revista Conhecimento Online; v. 1 (2023): Janeiro / Junho - Artigos livres; 193-211
2176-8501
reponame:Conhecimento Online
instname:Universidade Feevale (Feevale)
instacron:Feevale
instname_str Universidade Feevale (Feevale)
instacron_str Feevale
institution Feevale
reponame_str Conhecimento Online
collection Conhecimento Online
repository.name.fl_str_mv Conhecimento Online - Universidade Feevale (Feevale)
repository.mail.fl_str_mv jacinta@feevale.br||mauricio@feevale.br
_version_ 1809464526055145472