REVISÃO NARRATIVA DO USO DE LABORATÓRIOS REMOTOS NO ENSINO-APRENDIZAGEM DE ESTUDANTES COM TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA À LUZ DA TEORIA DA DISTÂNCIA TRANSACIONAL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Conhecimento Online |
Texto Completo: | http://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/article/view/3021 |
Resumo: | In the current COVID-19 pandemic phase, almost all educational institutions were forced to undergo an abrupt transformation from face-to-face to remote learning, generally based on the adoption and use of new educational technologies. Specifically, in the context of students with autism, it is understood as pertinent to analyze studies related to the possibilities of these technologies to improve (or not) the conceptual understanding of these students. In this context, this paper aims to raise, analyze, and discuss practices on using remote laboratories and their impact on the learning of autistic students, considering the Transactional Distance Theory. For this purpose, a literature narrative review was carried out. Thirty-two articles from the Google Scholar, IEEE Xplore, Wiley InterScience, and Science Direct–Elsevier databases were analyzed. As a result, it was showed that, in the context of Transactional Theory, remote laboratories tend to enhance the effectiveness of teaching methods and improvements in learning for students with autistic spectrum disorder. |
id |
Feevale-3_d18c2c4db6c69d393174c2c521fc5ee2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3021 |
network_acronym_str |
Feevale-3 |
network_name_str |
Conhecimento Online |
repository_id_str |
|
spelling |
REVISÃO NARRATIVA DO USO DE LABORATÓRIOS REMOTOS NO ENSINO-APRENDIZAGEM DE ESTUDANTES COM TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA À LUZ DA TEORIA DA DISTÂNCIA TRANSACIONALAutism.Remote Laboratory.Transactional Distance Theory.AutismoLaboratório RemotoTeoria da Distância TransacionalIn the current COVID-19 pandemic phase, almost all educational institutions were forced to undergo an abrupt transformation from face-to-face to remote learning, generally based on the adoption and use of new educational technologies. Specifically, in the context of students with autism, it is understood as pertinent to analyze studies related to the possibilities of these technologies to improve (or not) the conceptual understanding of these students. In this context, this paper aims to raise, analyze, and discuss practices on using remote laboratories and their impact on the learning of autistic students, considering the Transactional Distance Theory. For this purpose, a literature narrative review was carried out. Thirty-two articles from the Google Scholar, IEEE Xplore, Wiley InterScience, and Science Direct–Elsevier databases were analyzed. As a result, it was showed that, in the context of Transactional Theory, remote laboratories tend to enhance the effectiveness of teaching methods and improvements in learning for students with autistic spectrum disorder.Na atual fase pandêmica da COVID-19, quase todas as instituições de ensino foram forçadas a passar por uma transformação abrupta de ensino presencial para ensino remoto geralmente fundamentado na adoção e uso de novas tecnologias educacionais. Especificamente, no contexto dos estudantes com autismo, entende-se como pertinente analisar estudos relacionados a possibilidades destas tecnologias no âmbito da melhoria (ou não) da compreensão conceitual destes estudantes. Neste contexto, o presente trabalho tem como objetivo levantar, analisar e discutir práticas de uso de laboratórios remotos e seu impacto na aprendizagem de estudantes autista, à luz da Teoria da Distância Transacional. Para tal, foi feita uma revisão de narrativa de literatura. Foram examinados 32 artigos encontrados nas bases de dados Google Scholar, IEEE Xplore, Wiley InterScience e Science Direct–Elsevier. Como resultado, as evidências demonstraram que, no contexto da Teoria Transacional, os laboratórios remotos tendem a potencializar a efetividade dos métodos de ensino e melhorias na aprendizagem dos estudantes com transtorno do espectro autista.Universidade Feevale2023-02-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/article/view/302110.25112/rco.v1.3021Revista Conhecimento Online; v. 1 (2023): Janeiro / Junho - Artigos livres; 193-2112176-8501reponame:Conhecimento Onlineinstname:Universidade Feevale (Feevale)instacron:Feevaleporhttp://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/article/view/3021/3145Copyright (c) 2022 Profa. Lenilda, Prof. Dr. George Brito, Prof. Dr. André Zambalde, Prof. Dr. Gentil Veloso, Profa. Dra. Suzana Giliolhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBatista de Souza, LenildaRibeiro Brito , George Lauro Veloso Barbosa, Gentil da Costa Nunes, Suzana Gilioli Luiz Zambalde, André2023-08-04T18:33:32Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3021Revistahttps://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonlineONGhttp://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/oaijacinta@feevale.br||mauricio@feevale.br2176-85012176-8501opendoar:2023-08-04T18:33:32Conhecimento Online - Universidade Feevale (Feevale)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
REVISÃO NARRATIVA DO USO DE LABORATÓRIOS REMOTOS NO ENSINO-APRENDIZAGEM DE ESTUDANTES COM TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA À LUZ DA TEORIA DA DISTÂNCIA TRANSACIONAL |
title |
REVISÃO NARRATIVA DO USO DE LABORATÓRIOS REMOTOS NO ENSINO-APRENDIZAGEM DE ESTUDANTES COM TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA À LUZ DA TEORIA DA DISTÂNCIA TRANSACIONAL |
spellingShingle |
REVISÃO NARRATIVA DO USO DE LABORATÓRIOS REMOTOS NO ENSINO-APRENDIZAGEM DE ESTUDANTES COM TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA À LUZ DA TEORIA DA DISTÂNCIA TRANSACIONAL Batista de Souza, Lenilda Autism. Remote Laboratory. Transactional Distance Theory. Autismo Laboratório Remoto Teoria da Distância Transacional |
title_short |
REVISÃO NARRATIVA DO USO DE LABORATÓRIOS REMOTOS NO ENSINO-APRENDIZAGEM DE ESTUDANTES COM TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA À LUZ DA TEORIA DA DISTÂNCIA TRANSACIONAL |
title_full |
REVISÃO NARRATIVA DO USO DE LABORATÓRIOS REMOTOS NO ENSINO-APRENDIZAGEM DE ESTUDANTES COM TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA À LUZ DA TEORIA DA DISTÂNCIA TRANSACIONAL |
title_fullStr |
REVISÃO NARRATIVA DO USO DE LABORATÓRIOS REMOTOS NO ENSINO-APRENDIZAGEM DE ESTUDANTES COM TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA À LUZ DA TEORIA DA DISTÂNCIA TRANSACIONAL |
title_full_unstemmed |
REVISÃO NARRATIVA DO USO DE LABORATÓRIOS REMOTOS NO ENSINO-APRENDIZAGEM DE ESTUDANTES COM TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA À LUZ DA TEORIA DA DISTÂNCIA TRANSACIONAL |
title_sort |
REVISÃO NARRATIVA DO USO DE LABORATÓRIOS REMOTOS NO ENSINO-APRENDIZAGEM DE ESTUDANTES COM TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA À LUZ DA TEORIA DA DISTÂNCIA TRANSACIONAL |
author |
Batista de Souza, Lenilda |
author_facet |
Batista de Souza, Lenilda Ribeiro Brito , George Lauro Veloso Barbosa, Gentil da Costa Nunes, Suzana Gilioli Luiz Zambalde, André |
author_role |
author |
author2 |
Ribeiro Brito , George Lauro Veloso Barbosa, Gentil da Costa Nunes, Suzana Gilioli Luiz Zambalde, André |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Batista de Souza, Lenilda Ribeiro Brito , George Lauro Veloso Barbosa, Gentil da Costa Nunes, Suzana Gilioli Luiz Zambalde, André |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Autism. Remote Laboratory. Transactional Distance Theory. Autismo Laboratório Remoto Teoria da Distância Transacional |
topic |
Autism. Remote Laboratory. Transactional Distance Theory. Autismo Laboratório Remoto Teoria da Distância Transacional |
description |
In the current COVID-19 pandemic phase, almost all educational institutions were forced to undergo an abrupt transformation from face-to-face to remote learning, generally based on the adoption and use of new educational technologies. Specifically, in the context of students with autism, it is understood as pertinent to analyze studies related to the possibilities of these technologies to improve (or not) the conceptual understanding of these students. In this context, this paper aims to raise, analyze, and discuss practices on using remote laboratories and their impact on the learning of autistic students, considering the Transactional Distance Theory. For this purpose, a literature narrative review was carried out. Thirty-two articles from the Google Scholar, IEEE Xplore, Wiley InterScience, and Science Direct–Elsevier databases were analyzed. As a result, it was showed that, in the context of Transactional Theory, remote laboratories tend to enhance the effectiveness of teaching methods and improvements in learning for students with autistic spectrum disorder. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-02-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/article/view/3021 10.25112/rco.v1.3021 |
url |
http://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/article/view/3021 |
identifier_str_mv |
10.25112/rco.v1.3021 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/article/view/3021/3145 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Feevale |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Feevale |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Conhecimento Online; v. 1 (2023): Janeiro / Junho - Artigos livres; 193-211 2176-8501 reponame:Conhecimento Online instname:Universidade Feevale (Feevale) instacron:Feevale |
instname_str |
Universidade Feevale (Feevale) |
instacron_str |
Feevale |
institution |
Feevale |
reponame_str |
Conhecimento Online |
collection |
Conhecimento Online |
repository.name.fl_str_mv |
Conhecimento Online - Universidade Feevale (Feevale) |
repository.mail.fl_str_mv |
jacinta@feevale.br||mauricio@feevale.br |
_version_ |
1809464526055145472 |