Da ideia de doxa ao ensino de literatura no currículo de Letras

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barros, Augusto Moretti de
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Annibal, Sérgio Fabiano, Cavalcanti e Silva, Carla
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista do GEL
Texto Completo: https://revistas.gel.org.br/rg/article/view/3535
Resumo: Since the principle that the Literature curriculum, with emphasis on the teaching of literature, needs a space for reflection and debate in the academic spheres and in teacher education policies, in order to question its structuring and its relevance to the excellence of teaching professionals in the area of Languages and Education. When conceiving curricular documents as products of language, we seek to discuss some important points: acratic, encratic, doxa and power discourses, for example, so that the concepts of formation and excellence are not restricted to simply instrumental characteristics. The corpus to which this article refers is composed of the teaching programs of the subjects of Spanish language literature in the period from 1970 to 2000. It is, therefore, a documentary analysis. The theoretical and methodological approach was based on the contributions of Roland Barthes (2007; 2012; 2015) on literary and academic language; the concept of social representation, by Roger Chartier (1991; 2001) and an idea of ​​methodology by Ricardo Navas (1961). As a result, we brought the possibilities of discussion about the importance of education literature teachers and their curricular space.
id GEL-1_eb878ad09fc247809e3bef2292d5124d
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/3535
network_acronym_str GEL-1
network_name_str Revista do GEL
repository_id_str
spelling Da ideia de doxa ao ensino de literatura no currículo de LetrasLanguageRoland BarthesTeaching of literatureTeacher educationLenguajeRoland BarthesEnseñanza de literaturaFormación de profesoresLinguagem. Ensino de literatura. Roland Barthes. Formação de professoresSince the principle that the Literature curriculum, with emphasis on the teaching of literature, needs a space for reflection and debate in the academic spheres and in teacher education policies, in order to question its structuring and its relevance to the excellence of teaching professionals in the area of Languages and Education. When conceiving curricular documents as products of language, we seek to discuss some important points: acratic, encratic, doxa and power discourses, for example, so that the concepts of formation and excellence are not restricted to simply instrumental characteristics. The corpus to which this article refers is composed of the teaching programs of the subjects of Spanish language literature in the period from 1970 to 2000. It is, therefore, a documentary analysis. The theoretical and methodological approach was based on the contributions of Roland Barthes (2007; 2012; 2015) on literary and academic language; the concept of social representation, by Roger Chartier (1991; 2001) and an idea of ​​methodology by Ricardo Navas (1961). As a result, we brought the possibilities of discussion about the importance of education literature teachers and their curricular space.Partimos del principio de que el currículo de Letras, con destaque a la enseñanza de literatura, necesita un espacio de reflexión y debate en los ámbitos académico y de las políticas de formación de profesores, a fin de que se problematice su estructuración y su relevancia para la excelencia de profesionales del profesorado en el área de Letras y Educación. Al comprender documentos curriculares como productos del lenguaje, buscamos discutir algunos puntos importantes: discurso acrático, encrático, doxa y poder, por ejemplo, para que los conceptos de formación y de excelencia no se restrinjan a características simplemente instrumentales. El corpus a que este artículo se refiere se compone por los programas de enseñanza de las asignaturas de literaturas de lengua española, en la carrera de profesorado en Letras de una universidad pública brasileña, en el período de 1970 a 2000. Se trata, por lo tanto, de análisis documental. El abordaje teórico y metodológico se dio a partir de las contribuciones de la crítica de Roland Barthes (2007; 2012; 2015) sobre el lenguaje literario y académico; del concepto de representación social, de Roger Chartier (1991; 2001) y de una idea de metodología de Ricardo Navas (1961). Como resultados, trajimos las posibilidades de discusión sobre la importancia de la formación de profesores de literatura y su espacio curricular.Partimos do princípio de que o currículo de Letras, com destaque ao ensino de literatura, necessita de espaço de reflexão e debate nos âmbitos acadêmico e das políticas de formação de professores, a fim de que se problematize sua estruturação e sua relevância para a excelência de profissionais do magistério na área de Letras e Educação. Ao conceber documentos curriculares como produtos da linguagem, buscamos discutir alguns pontos importantes: discursos acrático, encrático, doxa e poder, por exemplo, para que os conceitos de formação e de excelência não se restrinjam a características simplesmente instrumentais. O corpus ao qual este artigo se refere é composto pelos programas de ensino das disciplinas de literaturas de língua espanhola, na licenciatura em Letras da Unesp de Assis, no período de 1970 a 2000. Trata-se, portanto, de análise documental. A abordagem teórica e metodológica se deu a partir das contribuições da crítica de Roland Barthes (2007, 2012, 2015) sobre a linguagem literária e acadêmica; do conceito de representação social, de Roger Chartier (1991, 2001) e de uma ideia de metodologia de Ricardo Navas Ruiz (1961). Como resultados, trouxemos as possibilidades de discussão sobre a importância da formação de professores de literatura e seu espaço curricular.Revista do Gel2024-04-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.gel.org.br/rg/article/view/353510.21165/gel.v20i2.3535Revista do GEL; v. 20 n. 2 (2023): Revista do GEL; 201-2251984-591X1806-4906reponame:Revista do GELinstname:Grupo de estudos linguísticos (GEL)instacron:GELporhttps://revistas.gel.org.br/rg/article/view/3535/2226Copyright (c) 2024 Revista do GELhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Barros, Augusto Moretti deAnnibal, Sérgio FabianoCavalcanti e Silva, Carla2024-04-05T19:08:00Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/3535Revistahttps://revistas.gel.org.br/rgONGhttps://revistas.gel.org.br/rg/oai||revistadogel@gmail.com1984-591X1806-4906opendoar:2024-04-05T19:08Revista do GEL - Grupo de estudos linguísticos (GEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Da ideia de doxa ao ensino de literatura no currículo de Letras
title Da ideia de doxa ao ensino de literatura no currículo de Letras
spellingShingle Da ideia de doxa ao ensino de literatura no currículo de Letras
Barros, Augusto Moretti de
Language
Roland Barthes
Teaching of literature
Teacher education
Lenguaje
Roland Barthes
Enseñanza de literatura
Formación de profesores
Linguagem. Ensino de literatura. Roland Barthes. Formação de professores
title_short Da ideia de doxa ao ensino de literatura no currículo de Letras
title_full Da ideia de doxa ao ensino de literatura no currículo de Letras
title_fullStr Da ideia de doxa ao ensino de literatura no currículo de Letras
title_full_unstemmed Da ideia de doxa ao ensino de literatura no currículo de Letras
title_sort Da ideia de doxa ao ensino de literatura no currículo de Letras
author Barros, Augusto Moretti de
author_facet Barros, Augusto Moretti de
Annibal, Sérgio Fabiano
Cavalcanti e Silva, Carla
author_role author
author2 Annibal, Sérgio Fabiano
Cavalcanti e Silva, Carla
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barros, Augusto Moretti de
Annibal, Sérgio Fabiano
Cavalcanti e Silva, Carla
dc.subject.por.fl_str_mv Language
Roland Barthes
Teaching of literature
Teacher education
Lenguaje
Roland Barthes
Enseñanza de literatura
Formación de profesores
Linguagem. Ensino de literatura. Roland Barthes. Formação de professores
topic Language
Roland Barthes
Teaching of literature
Teacher education
Lenguaje
Roland Barthes
Enseñanza de literatura
Formación de profesores
Linguagem. Ensino de literatura. Roland Barthes. Formação de professores
description Since the principle that the Literature curriculum, with emphasis on the teaching of literature, needs a space for reflection and debate in the academic spheres and in teacher education policies, in order to question its structuring and its relevance to the excellence of teaching professionals in the area of Languages and Education. When conceiving curricular documents as products of language, we seek to discuss some important points: acratic, encratic, doxa and power discourses, for example, so that the concepts of formation and excellence are not restricted to simply instrumental characteristics. The corpus to which this article refers is composed of the teaching programs of the subjects of Spanish language literature in the period from 1970 to 2000. It is, therefore, a documentary analysis. The theoretical and methodological approach was based on the contributions of Roland Barthes (2007; 2012; 2015) on literary and academic language; the concept of social representation, by Roger Chartier (1991; 2001) and an idea of ​​methodology by Ricardo Navas (1961). As a result, we brought the possibilities of discussion about the importance of education literature teachers and their curricular space.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.gel.org.br/rg/article/view/3535
10.21165/gel.v20i2.3535
url https://revistas.gel.org.br/rg/article/view/3535
identifier_str_mv 10.21165/gel.v20i2.3535
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.gel.org.br/rg/article/view/3535/2226
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Revista do GEL
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Revista do GEL
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista do Gel
publisher.none.fl_str_mv Revista do Gel
dc.source.none.fl_str_mv Revista do GEL; v. 20 n. 2 (2023): Revista do GEL; 201-225
1984-591X
1806-4906
reponame:Revista do GEL
instname:Grupo de estudos linguísticos (GEL)
instacron:GEL
instname_str Grupo de estudos linguísticos (GEL)
instacron_str GEL
institution GEL
reponame_str Revista do GEL
collection Revista do GEL
repository.name.fl_str_mv Revista do GEL - Grupo de estudos linguísticos (GEL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistadogel@gmail.com
_version_ 1798948113216438272