Da ideia de doxa ao ensino de literatura no currículo de Letras
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista do GEL |
Texto Completo: | https://revistas.gel.org.br/rg/article/view/3535 |
Resumo: | Since the principle that the Literature curriculum, with emphasis on the teaching of literature, needs a space for reflection and debate in the academic spheres and in teacher education policies, in order to question its structuring and its relevance to the excellence of teaching professionals in the area of Languages and Education. When conceiving curricular documents as products of language, we seek to discuss some important points: acratic, encratic, doxa and power discourses, for example, so that the concepts of formation and excellence are not restricted to simply instrumental characteristics. The corpus to which this article refers is composed of the teaching programs of the subjects of Spanish language literature in the period from 1970 to 2000. It is, therefore, a documentary analysis. The theoretical and methodological approach was based on the contributions of Roland Barthes (2007; 2012; 2015) on literary and academic language; the concept of social representation, by Roger Chartier (1991; 2001) and an idea of methodology by Ricardo Navas (1961). As a result, we brought the possibilities of discussion about the importance of education literature teachers and their curricular space. |
id |
GEL-1_eb878ad09fc247809e3bef2292d5124d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/3535 |
network_acronym_str |
GEL-1 |
network_name_str |
Revista do GEL |
repository_id_str |
|
spelling |
Da ideia de doxa ao ensino de literatura no currículo de LetrasLanguageRoland BarthesTeaching of literatureTeacher educationLenguajeRoland BarthesEnseñanza de literaturaFormación de profesoresLinguagem. Ensino de literatura. Roland Barthes. Formação de professoresSince the principle that the Literature curriculum, with emphasis on the teaching of literature, needs a space for reflection and debate in the academic spheres and in teacher education policies, in order to question its structuring and its relevance to the excellence of teaching professionals in the area of Languages and Education. When conceiving curricular documents as products of language, we seek to discuss some important points: acratic, encratic, doxa and power discourses, for example, so that the concepts of formation and excellence are not restricted to simply instrumental characteristics. The corpus to which this article refers is composed of the teaching programs of the subjects of Spanish language literature in the period from 1970 to 2000. It is, therefore, a documentary analysis. The theoretical and methodological approach was based on the contributions of Roland Barthes (2007; 2012; 2015) on literary and academic language; the concept of social representation, by Roger Chartier (1991; 2001) and an idea of methodology by Ricardo Navas (1961). As a result, we brought the possibilities of discussion about the importance of education literature teachers and their curricular space.Partimos del principio de que el currículo de Letras, con destaque a la enseñanza de literatura, necesita un espacio de reflexión y debate en los ámbitos académico y de las políticas de formación de profesores, a fin de que se problematice su estructuración y su relevancia para la excelencia de profesionales del profesorado en el área de Letras y Educación. Al comprender documentos curriculares como productos del lenguaje, buscamos discutir algunos puntos importantes: discurso acrático, encrático, doxa y poder, por ejemplo, para que los conceptos de formación y de excelencia no se restrinjan a características simplemente instrumentales. El corpus a que este artículo se refiere se compone por los programas de enseñanza de las asignaturas de literaturas de lengua española, en la carrera de profesorado en Letras de una universidad pública brasileña, en el período de 1970 a 2000. Se trata, por lo tanto, de análisis documental. El abordaje teórico y metodológico se dio a partir de las contribuciones de la crítica de Roland Barthes (2007; 2012; 2015) sobre el lenguaje literario y académico; del concepto de representación social, de Roger Chartier (1991; 2001) y de una idea de metodología de Ricardo Navas (1961). Como resultados, trajimos las posibilidades de discusión sobre la importancia de la formación de profesores de literatura y su espacio curricular.Partimos do princípio de que o currículo de Letras, com destaque ao ensino de literatura, necessita de espaço de reflexão e debate nos âmbitos acadêmico e das políticas de formação de professores, a fim de que se problematize sua estruturação e sua relevância para a excelência de profissionais do magistério na área de Letras e Educação. Ao conceber documentos curriculares como produtos da linguagem, buscamos discutir alguns pontos importantes: discursos acrático, encrático, doxa e poder, por exemplo, para que os conceitos de formação e de excelência não se restrinjam a características simplesmente instrumentais. O corpus ao qual este artigo se refere é composto pelos programas de ensino das disciplinas de literaturas de língua espanhola, na licenciatura em Letras da Unesp de Assis, no período de 1970 a 2000. Trata-se, portanto, de análise documental. A abordagem teórica e metodológica se deu a partir das contribuições da crítica de Roland Barthes (2007, 2012, 2015) sobre a linguagem literária e acadêmica; do conceito de representação social, de Roger Chartier (1991, 2001) e de uma ideia de metodologia de Ricardo Navas Ruiz (1961). Como resultados, trouxemos as possibilidades de discussão sobre a importância da formação de professores de literatura e seu espaço curricular.Revista do Gel2024-04-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.gel.org.br/rg/article/view/353510.21165/gel.v20i2.3535Revista do GEL; v. 20 n. 2 (2023): Revista do GEL; 201-2251984-591X1806-4906reponame:Revista do GELinstname:Grupo de estudos linguísticos (GEL)instacron:GELporhttps://revistas.gel.org.br/rg/article/view/3535/2226Copyright (c) 2024 Revista do GELhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Barros, Augusto Moretti deAnnibal, Sérgio FabianoCavalcanti e Silva, Carla2024-04-05T19:08:00Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/3535Revistahttps://revistas.gel.org.br/rgONGhttps://revistas.gel.org.br/rg/oai||revistadogel@gmail.com1984-591X1806-4906opendoar:2024-04-05T19:08Revista do GEL - Grupo de estudos linguísticos (GEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Da ideia de doxa ao ensino de literatura no currículo de Letras |
title |
Da ideia de doxa ao ensino de literatura no currículo de Letras |
spellingShingle |
Da ideia de doxa ao ensino de literatura no currículo de Letras Barros, Augusto Moretti de Language Roland Barthes Teaching of literature Teacher education Lenguaje Roland Barthes Enseñanza de literatura Formación de profesores Linguagem. Ensino de literatura. Roland Barthes. Formação de professores |
title_short |
Da ideia de doxa ao ensino de literatura no currículo de Letras |
title_full |
Da ideia de doxa ao ensino de literatura no currículo de Letras |
title_fullStr |
Da ideia de doxa ao ensino de literatura no currículo de Letras |
title_full_unstemmed |
Da ideia de doxa ao ensino de literatura no currículo de Letras |
title_sort |
Da ideia de doxa ao ensino de literatura no currículo de Letras |
author |
Barros, Augusto Moretti de |
author_facet |
Barros, Augusto Moretti de Annibal, Sérgio Fabiano Cavalcanti e Silva, Carla |
author_role |
author |
author2 |
Annibal, Sérgio Fabiano Cavalcanti e Silva, Carla |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barros, Augusto Moretti de Annibal, Sérgio Fabiano Cavalcanti e Silva, Carla |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Language Roland Barthes Teaching of literature Teacher education Lenguaje Roland Barthes Enseñanza de literatura Formación de profesores Linguagem. Ensino de literatura. Roland Barthes. Formação de professores |
topic |
Language Roland Barthes Teaching of literature Teacher education Lenguaje Roland Barthes Enseñanza de literatura Formación de profesores Linguagem. Ensino de literatura. Roland Barthes. Formação de professores |
description |
Since the principle that the Literature curriculum, with emphasis on the teaching of literature, needs a space for reflection and debate in the academic spheres and in teacher education policies, in order to question its structuring and its relevance to the excellence of teaching professionals in the area of Languages and Education. When conceiving curricular documents as products of language, we seek to discuss some important points: acratic, encratic, doxa and power discourses, for example, so that the concepts of formation and excellence are not restricted to simply instrumental characteristics. The corpus to which this article refers is composed of the teaching programs of the subjects of Spanish language literature in the period from 1970 to 2000. It is, therefore, a documentary analysis. The theoretical and methodological approach was based on the contributions of Roland Barthes (2007; 2012; 2015) on literary and academic language; the concept of social representation, by Roger Chartier (1991; 2001) and an idea of methodology by Ricardo Navas (1961). As a result, we brought the possibilities of discussion about the importance of education literature teachers and their curricular space. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.gel.org.br/rg/article/view/3535 10.21165/gel.v20i2.3535 |
url |
https://revistas.gel.org.br/rg/article/view/3535 |
identifier_str_mv |
10.21165/gel.v20i2.3535 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.gel.org.br/rg/article/view/3535/2226 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista do GEL https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista do GEL https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista do Gel |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista do Gel |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista do GEL; v. 20 n. 2 (2023): Revista do GEL; 201-225 1984-591X 1806-4906 reponame:Revista do GEL instname:Grupo de estudos linguísticos (GEL) instacron:GEL |
instname_str |
Grupo de estudos linguísticos (GEL) |
instacron_str |
GEL |
institution |
GEL |
reponame_str |
Revista do GEL |
collection |
Revista do GEL |
repository.name.fl_str_mv |
Revista do GEL - Grupo de estudos linguísticos (GEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistadogel@gmail.com |
_version_ |
1798948113216438272 |