Realistic simulation in medical teaching: how to build a case of cocaine intoxication

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marinho, Sarah D’Antonio
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Santos, Lyandra Souto, Silva, Gabriel Rodrigues, Pfuetzenreiter Júnior, Elio Gilberto, Bach Hi, Edgar Matias
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Educação e Saúde
Texto Completo: https://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBES/article/view/9800
Resumo: Realistic simulation plays an important role in the students' transition to the real context, allowing safe and systematic conduct, ensuring greater patient safety. Cocaine is one of the most used drugs in the world, and its use is associated with effects resulting from acute toxicity, especially cardiovascular ones. The primary objective of this work was to elaborate a simulated case of cocaine intoxication, in addition to addressing the necessary stages for the construction of a scenario in medical simulation. The scenario was developed at the UNILUS Realistic Simulation Center using the high-fidelity simulator CAE Apollo Prehospital. For the development, SMART, PEARLS tools and SimZones concepts were used. The case described has all the information relevant to its programming and execution, such as: vital signs, patient speeches, discussion points, and a checklist for evaluating the simulation. We conclude that this methodology provides an important step in professional training, ensuring safe care for future patients.
id GVAA-2_69ef93a58df59e264fe2b5f159fb2348
oai_identifier_str oai:ojs.gvaa.com.br:article/9800
network_acronym_str GVAA-2
network_name_str Revista Brasileira de Educação e Saúde
repository_id_str
spelling Realistic simulation in medical teaching: how to build a case of cocaine intoxicationSimulação realística no ensino médico: como construir um caso de intoxicação por cocaínaTreinamento por simulaçãoSimulação de pacienteIntoxicaçãoSimZonesPearlsSimulation trainingPatient simulationPoisoningSimZonesPearlsRealistic simulation plays an important role in the students' transition to the real context, allowing safe and systematic conduct, ensuring greater patient safety. Cocaine is one of the most used drugs in the world, and its use is associated with effects resulting from acute toxicity, especially cardiovascular ones. The primary objective of this work was to elaborate a simulated case of cocaine intoxication, in addition to addressing the necessary stages for the construction of a scenario in medical simulation. The scenario was developed at the UNILUS Realistic Simulation Center using the high-fidelity simulator CAE Apollo Prehospital. For the development, SMART, PEARLS tools and SimZones concepts were used. The case described has all the information relevant to its programming and execution, such as: vital signs, patient speeches, discussion points, and a checklist for evaluating the simulation. We conclude that this methodology provides an important step in professional training, ensuring safe care for future patients.A simulação realística desempenha um papel importante na transição dos estudantes para o contexto real, permitindo uma conduta segura e sistematizada, garantindo maior segurança ao paciente. A cocaína é uma das drogas mais utilizadas no mundo, sendo seu uso associado a efeitos decorrentes da toxicidade aguda, principalmente os cardiovasculares. O objetivo primário deste trabalho foi elaborar um caso simulado de intoxicação por cocaína, além de abordar os estágios necessários para construção de um cenário em simulação médica. O cenário foi desenvolvido no Centro de Simulação Realística UNILUS com utilização do simulador de alta fidelidade CAE Apollo Prehospital. Para o desenvolvimento foram utilizadas as ferramentas SMART, PEARLS e conceitos de SimZones. O caso descrito conta com todas as informações pertinentes a sua programação e execução como: sinais vitais, falas do paciente, pontos de discussão e checklist para avaliação da simulação. Concluímos que esta metodologia proporciona uma importante etapa na formação do profissional, garantindo uma assistência segura aos futuros pacientes.GRUPO VERDE DE AGROECOLOGIA E ABELHAS2023-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBES/article/view/980010.18378/rebes.v13i2.9800Revista Brasileira de Educação e Saúde; Vol. 13 No. 2 (2023); 187-192Revista Brasileira de Educação e Saúde; Vol. 13 Núm. 2 (2023); 187-192Revista Brasileira de Educação e Saúde; v. 13 n. 2 (2023); 187-1922358-2391reponame:Revista Brasileira de Educação e Saúdeinstname:Grupo Verde de Agroecologia e Abelhas (GVAA)instacron:GVAAporhttps://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBES/article/view/9800/11750Copyright (c) 2023 Sarah D’Antonio Marinho, Lyandra Souto Santos, Gabriel Rodrigues Silva, Elio Gilberto Pfuetzenreiter Júnior, Edgar Matias Bach Hihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMarinho, Sarah D’AntonioSantos, Lyandra SoutoSilva, Gabriel RodriguesPfuetzenreiter Júnior, Elio GilbertoBach Hi, Edgar Matias2023-07-29T00:24:46Zoai:ojs.gvaa.com.br:article/9800Revistahttps://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBESPRIhttp://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBES/oaimilenanunes@fiponline.edu.br||patriciomaracaja@gmail.com2358-23912358-2391opendoar:2023-07-29T00:24:46Revista Brasileira de Educação e Saúde - Grupo Verde de Agroecologia e Abelhas (GVAA)false
dc.title.none.fl_str_mv Realistic simulation in medical teaching: how to build a case of cocaine intoxication
Simulação realística no ensino médico: como construir um caso de intoxicação por cocaína
title Realistic simulation in medical teaching: how to build a case of cocaine intoxication
spellingShingle Realistic simulation in medical teaching: how to build a case of cocaine intoxication
Marinho, Sarah D’Antonio
Treinamento por simulação
Simulação de paciente
Intoxicação
SimZones
Pearls
Simulation training
Patient simulation
Poisoning
SimZones
Pearls
title_short Realistic simulation in medical teaching: how to build a case of cocaine intoxication
title_full Realistic simulation in medical teaching: how to build a case of cocaine intoxication
title_fullStr Realistic simulation in medical teaching: how to build a case of cocaine intoxication
title_full_unstemmed Realistic simulation in medical teaching: how to build a case of cocaine intoxication
title_sort Realistic simulation in medical teaching: how to build a case of cocaine intoxication
author Marinho, Sarah D’Antonio
author_facet Marinho, Sarah D’Antonio
Santos, Lyandra Souto
Silva, Gabriel Rodrigues
Pfuetzenreiter Júnior, Elio Gilberto
Bach Hi, Edgar Matias
author_role author
author2 Santos, Lyandra Souto
Silva, Gabriel Rodrigues
Pfuetzenreiter Júnior, Elio Gilberto
Bach Hi, Edgar Matias
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Marinho, Sarah D’Antonio
Santos, Lyandra Souto
Silva, Gabriel Rodrigues
Pfuetzenreiter Júnior, Elio Gilberto
Bach Hi, Edgar Matias
dc.subject.por.fl_str_mv Treinamento por simulação
Simulação de paciente
Intoxicação
SimZones
Pearls
Simulation training
Patient simulation
Poisoning
SimZones
Pearls
topic Treinamento por simulação
Simulação de paciente
Intoxicação
SimZones
Pearls
Simulation training
Patient simulation
Poisoning
SimZones
Pearls
description Realistic simulation plays an important role in the students' transition to the real context, allowing safe and systematic conduct, ensuring greater patient safety. Cocaine is one of the most used drugs in the world, and its use is associated with effects resulting from acute toxicity, especially cardiovascular ones. The primary objective of this work was to elaborate a simulated case of cocaine intoxication, in addition to addressing the necessary stages for the construction of a scenario in medical simulation. The scenario was developed at the UNILUS Realistic Simulation Center using the high-fidelity simulator CAE Apollo Prehospital. For the development, SMART, PEARLS tools and SimZones concepts were used. The case described has all the information relevant to its programming and execution, such as: vital signs, patient speeches, discussion points, and a checklist for evaluating the simulation. We conclude that this methodology provides an important step in professional training, ensuring safe care for future patients.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBES/article/view/9800
10.18378/rebes.v13i2.9800
url https://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBES/article/view/9800
identifier_str_mv 10.18378/rebes.v13i2.9800
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBES/article/view/9800/11750
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv GRUPO VERDE DE AGROECOLOGIA E ABELHAS
publisher.none.fl_str_mv GRUPO VERDE DE AGROECOLOGIA E ABELHAS
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação e Saúde; Vol. 13 No. 2 (2023); 187-192
Revista Brasileira de Educação e Saúde; Vol. 13 Núm. 2 (2023); 187-192
Revista Brasileira de Educação e Saúde; v. 13 n. 2 (2023); 187-192
2358-2391
reponame:Revista Brasileira de Educação e Saúde
instname:Grupo Verde de Agroecologia e Abelhas (GVAA)
instacron:GVAA
instname_str Grupo Verde de Agroecologia e Abelhas (GVAA)
instacron_str GVAA
institution GVAA
reponame_str Revista Brasileira de Educação e Saúde
collection Revista Brasileira de Educação e Saúde
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação e Saúde - Grupo Verde de Agroecologia e Abelhas (GVAA)
repository.mail.fl_str_mv milenanunes@fiponline.edu.br||patriciomaracaja@gmail.com
_version_ 1798949668373135360