Percepções de agentes comunitários de saúde sobre a educação em saúde a partir de práticas de cura populares
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Educação e Saúde |
Texto Completo: | https://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBES/article/view/9712 |
Resumo: | This paper uses the results of a qualitative research about health education, did with a group of eight community health agents, who working in primary care, as well with thirteen families assisted by them in a city localized in the middle of the state of Rio Grande do Sul. The investigation aimed to listen narratives about labor and healing practices that are articulated as educational processes. Thus, five meetings were held with the community health agents group, with semi-structured scripts, allowing them to assume the role of narrators and there were visits to families, in which new narratives and photographic records of the healing practices valued by them were stimulated. Finally, there was an exhibition with fifty photographs and a new reflection with the group of agents involved. The reflections led to resignifications about the educational processes that involve them, about the care practices they manage and, mainly, about their ways of understanding about the healing practices carried out by the families they assist and, mainly, about the health education processes that they promote and in which they are inserted. |
id |
GVAA-2_70b27d2498118091173079ad7c8ddfdf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.gvaa.com.br:article/9712 |
network_acronym_str |
GVAA-2 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Educação e Saúde |
repository_id_str |
|
spelling |
Percepções de agentes comunitários de saúde sobre a educação em saúde a partir de práticas de cura populares Educação em saúdeagentes comunitários de saúdenarrativaspráticas de curaHealth education community health agentsnarrative healing practicesThis paper uses the results of a qualitative research about health education, did with a group of eight community health agents, who working in primary care, as well with thirteen families assisted by them in a city localized in the middle of the state of Rio Grande do Sul. The investigation aimed to listen narratives about labor and healing practices that are articulated as educational processes. Thus, five meetings were held with the community health agents group, with semi-structured scripts, allowing them to assume the role of narrators and there were visits to families, in which new narratives and photographic records of the healing practices valued by them were stimulated. Finally, there was an exhibition with fifty photographs and a new reflection with the group of agents involved. The reflections led to resignifications about the educational processes that involve them, about the care practices they manage and, mainly, about their ways of understanding about the healing practices carried out by the families they assist and, mainly, about the health education processes that they promote and in which they are inserted.O artigo trata dos resultados de uma pesquisa qualitativa na área da educação em saúde, realizada com um grupo de oito agentes comunitários de saúde (ACS), atuantes na atenção básica, bem como, treze famílias atendidas por eles em um município do interior do estado do Rio Grande do Sul. A investigação objetivou ouvir narrativas e captar imagens de práticas laborais e de cura que se articulam, enquanto processos educativos. Foram realizados cinco encontros mensais com o grupo de ACS, com roteiros semiestruturados, permitindo que assumissem o papel de narradores e ocorreram visitas a famílias, nas quais foram estimuladas novas narrativas e registros fotográficos das “práticas de cura” valorizadas por elas. Por fim, realizou-se uma exposição com cinquenta fotografias e nova reflexão com o grupo de agentes envolvidos. As reflexões ocasionaram ressignificações sobre as práticas de cuidado que manejam, sobre os seus modos de compreensão acerca das práticas de cura desempenhadas pelas famílias que atendem e, principalmente, sobre os processos de educação em saúde que promovem e nos quais se inserem.GRUPO VERDE DE AGROECOLOGIA E ABELHAS2023-12-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBES/article/view/971210.18378/rebes.v13i4.9712Revista Brasileira de Educação e Saúde; Vol. 13 No. 4 (2023); 838-847Revista Brasileira de Educação e Saúde; Vol. 13 Núm. 4 (2023); 838-847Revista Brasileira de Educação e Saúde; v. 13 n. 4 (2023); 838-8472358-2391reponame:Revista Brasileira de Educação e Saúdeinstname:Grupo Verde de Agroecologia e Abelhas (GVAA)instacron:GVAAporhttps://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBES/article/view/9712/12177Copyright (c) 2023 Giana Diesel Sebastiany, Camilo Darsie de Souzahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Sebastiany, Giana Diesel Souza, Camilo Darsie de2023-12-04T02:09:50Zoai:ojs.gvaa.com.br:article/9712Revistahttps://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBESPRIhttp://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBES/oaimilenanunes@fiponline.edu.br||patriciomaracaja@gmail.com2358-23912358-2391opendoar:2023-12-04T02:09:50Revista Brasileira de Educação e Saúde - Grupo Verde de Agroecologia e Abelhas (GVAA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Percepções de agentes comunitários de saúde sobre a educação em saúde a partir de práticas de cura populares |
title |
Percepções de agentes comunitários de saúde sobre a educação em saúde a partir de práticas de cura populares |
spellingShingle |
Percepções de agentes comunitários de saúde sobre a educação em saúde a partir de práticas de cura populares Sebastiany, Giana Diesel Educação em saúde agentes comunitários de saúde narrativas práticas de cura Health education community health agents narrative healing practices |
title_short |
Percepções de agentes comunitários de saúde sobre a educação em saúde a partir de práticas de cura populares |
title_full |
Percepções de agentes comunitários de saúde sobre a educação em saúde a partir de práticas de cura populares |
title_fullStr |
Percepções de agentes comunitários de saúde sobre a educação em saúde a partir de práticas de cura populares |
title_full_unstemmed |
Percepções de agentes comunitários de saúde sobre a educação em saúde a partir de práticas de cura populares |
title_sort |
Percepções de agentes comunitários de saúde sobre a educação em saúde a partir de práticas de cura populares |
author |
Sebastiany, Giana Diesel |
author_facet |
Sebastiany, Giana Diesel Souza, Camilo Darsie de |
author_role |
author |
author2 |
Souza, Camilo Darsie de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sebastiany, Giana Diesel Souza, Camilo Darsie de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação em saúde agentes comunitários de saúde narrativas práticas de cura Health education community health agents narrative healing practices |
topic |
Educação em saúde agentes comunitários de saúde narrativas práticas de cura Health education community health agents narrative healing practices |
description |
This paper uses the results of a qualitative research about health education, did with a group of eight community health agents, who working in primary care, as well with thirteen families assisted by them in a city localized in the middle of the state of Rio Grande do Sul. The investigation aimed to listen narratives about labor and healing practices that are articulated as educational processes. Thus, five meetings were held with the community health agents group, with semi-structured scripts, allowing them to assume the role of narrators and there were visits to families, in which new narratives and photographic records of the healing practices valued by them were stimulated. Finally, there was an exhibition with fifty photographs and a new reflection with the group of agents involved. The reflections led to resignifications about the educational processes that involve them, about the care practices they manage and, mainly, about their ways of understanding about the healing practices carried out by the families they assist and, mainly, about the health education processes that they promote and in which they are inserted. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBES/article/view/9712 10.18378/rebes.v13i4.9712 |
url |
https://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBES/article/view/9712 |
identifier_str_mv |
10.18378/rebes.v13i4.9712 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBES/article/view/9712/12177 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Giana Diesel Sebastiany, Camilo Darsie de Souza http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Giana Diesel Sebastiany, Camilo Darsie de Souza http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
GRUPO VERDE DE AGROECOLOGIA E ABELHAS |
publisher.none.fl_str_mv |
GRUPO VERDE DE AGROECOLOGIA E ABELHAS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação e Saúde; Vol. 13 No. 4 (2023); 838-847 Revista Brasileira de Educação e Saúde; Vol. 13 Núm. 4 (2023); 838-847 Revista Brasileira de Educação e Saúde; v. 13 n. 4 (2023); 838-847 2358-2391 reponame:Revista Brasileira de Educação e Saúde instname:Grupo Verde de Agroecologia e Abelhas (GVAA) instacron:GVAA |
instname_str |
Grupo Verde de Agroecologia e Abelhas (GVAA) |
instacron_str |
GVAA |
institution |
GVAA |
reponame_str |
Revista Brasileira de Educação e Saúde |
collection |
Revista Brasileira de Educação e Saúde |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação e Saúde - Grupo Verde de Agroecologia e Abelhas (GVAA) |
repository.mail.fl_str_mv |
milenanunes@fiponline.edu.br||patriciomaracaja@gmail.com |
_version_ |
1798949668344823808 |