Ensino centrado no residente: experiência do round multidisciplinar como estratégia pedagógica de formação do residente
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Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Educação e Saúde |
Texto Completo: | https://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBES/article/view/10246 |
Resumo: | Introduction: Using resident-centered teaching as a strategy, there was the construction of a more adequate educational action to meet the need experienced, the "round", which proves to be considerably effective, combining theory and practice, in an environment with freedom to exchange experiences, knowledge and opinions of each area, in order to achieve the best interventions. Objective: Describing the implementation of the multidisciplinary round, through the construction of strategies to improve interdisciplinary work and collaborative practices for user care. Method: This is an experience report study of a large philanthropic hospital in the city of Cachoeiro de Itapemirim-ES. Results: From March to August 2023, weekly team meetings were held in a multidisciplinary round format using the resident-centered teaching strategy. Through the approaches carried out, it was identified the importance of team discussions to achieve goals, which have a direct impact on the quality of care provided, patient care and the improvement of effective communication. Conclusion: In the health area, the strategy of the multidisciplinary round with resident-centered teaching provided the opportunity for the construction of knowledge with protagonism and criticism. The performance of the preceptorship favored the construction of knowledge in an interdisciplinary way, breaking with the traditional teaching model, offering benefits to the patients served, with an integrated and personalized approach to the treatment of their health conditions. |
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Ensino centrado no residente: experiência do round multidisciplinar como estratégia pedagógica de formação do residenteIntroduction: Using resident-centered teaching as a strategy, there was the construction of a more adequate educational action to meet the need experienced, the "round", which proves to be considerably effective, combining theory and practice, in an environment with freedom to exchange experiences, knowledge and opinions of each area, in order to achieve the best interventions. Objective: Describing the implementation of the multidisciplinary round, through the construction of strategies to improve interdisciplinary work and collaborative practices for user care. Method: This is an experience report study of a large philanthropic hospital in the city of Cachoeiro de Itapemirim-ES. Results: From March to August 2023, weekly team meetings were held in a multidisciplinary round format using the resident-centered teaching strategy. Through the approaches carried out, it was identified the importance of team discussions to achieve goals, which have a direct impact on the quality of care provided, patient care and the improvement of effective communication. Conclusion: In the health area, the strategy of the multidisciplinary round with resident-centered teaching provided the opportunity for the construction of knowledge with protagonism and criticism. The performance of the preceptorship favored the construction of knowledge in an interdisciplinary way, breaking with the traditional teaching model, offering benefits to the patients served, with an integrated and personalized approach to the treatment of their health conditions.Introdução: Utilizando como estratégia o ensino centrado no residente, houve a construção de uma ação educacional mais adequada para atender à necessidade vivenciada: o “round”, que mostra-se consideravelmente eficaz, aliando teoria e prática, num ambiente com liberdade para troca de experiências, conhecimentos e pareceres próprios de cada área, a fim de alcançar as melhores intervenções. Objetivo: Descrever a implementação do round multidisciplinar, através da construção de estratégias para melhoria do trabalho interdisciplinar e das práticas colaborativas para atendimento dos usuários. Método: Trata-se de estudo do tipo relato de experiência de um hospital filantrópico de grande porte da cidade de Cachoeiro de Itapemirim-ES. Resultados: No período de março a agosto de 2023, foram realizados encontros semanais de equipe em formato de round multidisciplinar, utilizando a estratégia de ensino centrado no residente. Através das abordagens realizadas identificou-se a importância das discussões direcionadas em equipe para o alcance de metas, tendo estes um impacto direto na qualidade da assistência prestada, no cuidado ao paciente e na melhoria da comunicação efetiva. Conclusão: No âmbito da saúde, a estratégia do round multidisciplinar com o ensino centrado no residente oportunizou a construção de conhecimento com protagonismo e crítica. A atuação da preceptoria favoreceu a construção do saber de forma interdisciplinar, rompendo com o modelo tradicional de ensino, ofertando benefício aos pacientes atendidos, com uma abordagem integrada e personalizada para o tratamento de suas condições de saúde.GRUPO VERDE DE AGROECOLOGIA E ABELHAS2024-01-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBES/article/view/1024610.18378/rebes.v13i4.10246Revista Brasileira de Educação e Saúde; Vol. 13 No. 4 (2023); 920-925Revista Brasileira de Educação e Saúde; Vol. 13 Núm. 4 (2023); 920-925Revista Brasileira de Educação e Saúde; v. 13 n. 4 (2023); 920-9252358-2391reponame:Revista Brasileira de Educação e Saúdeinstname:Grupo Verde de Agroecologia e Abelhas (GVAA)instacron:GVAAporhttps://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBES/article/view/10246/12242Copyright (c) 2024 Célia Regina Araújo dos Santos, Fernanda Benevenuto Costa, Flávia Ribeiro dos Santos Alemães, Maitê Peccini Moreira, Marcele Marchiori Bandeira, Raiani Vicente de Souza Nalim Nalimhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Santos, Célia Regina Araújo dosCosta, Fernanda BenevenutoAlemães, Flávia Ribeiro dos SantosMoreira, Maitê PecciniBandeira, Marcele MarchioriNalim, Raiani Vicente de Souza Nalim2024-01-10T11:09:00Zoai:ojs.gvaa.com.br:article/10246Revistahttps://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBESPRIhttp://www.gvaa.com.br/revista/index.php/REBES/oaimilenanunes@fiponline.edu.br||patriciomaracaja@gmail.com2358-23912358-2391opendoar:2024-01-10T11:09Revista Brasileira de Educação e Saúde - Grupo Verde de Agroecologia e Abelhas (GVAA)false |
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