The power of tell: geopolitics of cinematographic distribution at Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rogowski Pozzo, Renata
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Liinc em Revista
Texto Completo: http://revista.ibict.br/liinc/article/view/5144
Resumo: ABSTRACT This essay develops an investigation inside political economy of culture field aiming to problematize and unveil ways to understand the Hollywood cinema hegemony in Brazil, focusing on distribution in movie theaters. We hypothesize that the Brazilian cinema economic underdevelopment has its origin in macroeconomic issues, namely, in the film industry oligopolistic structure on a world scale that has achieved market domination, especially in the sphere of distribution, by the majors. Observing what Ellen Wood writes about contemporary imperialism, we operate with the ideas of the competitive triad of Alfred Chandler, centralization of the capital of Harry Braverman and globalization of the capital of François Chesnais, to understand the structure and contemporary organization of the great media corporations. Based on data published by the Brazilian Cinema and Audiovisual Observatory (OCA-ANCINE), we analyzed the performance of foreign distributors in Brazil, as well as two contemporary movements that reconfigure the market: the digitalization of theaters and the emergence of streaming. Kewords: Cinema Political Economy; Cinematographic Distribution; Culture and Imperialism; Brazilian Cinema.
id IBICT-2_5acf29485efeeb0688f9d7e17274831f
oai_identifier_str oai:ojs.revista.ibict.br:article/5144
network_acronym_str IBICT-2
network_name_str Liinc em Revista
spelling The power of tell: geopolitics of cinematographic distribution at BrazilO poder de narrar: geopolítica da distribuição cinematográfica no BrasilABSTRACT This essay develops an investigation inside political economy of culture field aiming to problematize and unveil ways to understand the Hollywood cinema hegemony in Brazil, focusing on distribution in movie theaters. We hypothesize that the Brazilian cinema economic underdevelopment has its origin in macroeconomic issues, namely, in the film industry oligopolistic structure on a world scale that has achieved market domination, especially in the sphere of distribution, by the majors. Observing what Ellen Wood writes about contemporary imperialism, we operate with the ideas of the competitive triad of Alfred Chandler, centralization of the capital of Harry Braverman and globalization of the capital of François Chesnais, to understand the structure and contemporary organization of the great media corporations. Based on data published by the Brazilian Cinema and Audiovisual Observatory (OCA-ANCINE), we analyzed the performance of foreign distributors in Brazil, as well as two contemporary movements that reconfigure the market: the digitalization of theaters and the emergence of streaming. Kewords: Cinema Political Economy; Cinematographic Distribution; Culture and Imperialism; Brazilian Cinema.RESUMO O presente ensaio desenvolve uma investigação dentro do campo da economia política da cultura que objetiva problematizar e desvendar caminhos para o entendimento do quadro de hegemonia do cinema hollywoodiano no Brasil, tendo como foco a distribuição em salas. Coloca-se como hipótese que o subdesenvolvimento econômico do cinema nacional tem origem em questões de ordem macroeconômica, a saber, na estrutura oligopolista da indústria cinematográfica em escala mundial que logrou a dominação do mercado, especialmente da esfera da distribuição, pelas majors. À luz do que escreve Ellen Wood sobre o imperialismo contemporâneo, opera-se com as ideias de tríade competitiva de Alfred Chandler, centralização do capital de Harry Braverman e mundialização do capital de  François Chesnais, para entender a estrutura e a organização contemporânea das grandes corporações de mídia. A partir de dados publicados pelo Observatório Brasileiro do Cinema e do Audiovisual (OCA-ANCINE), analisa-se a atuação das distribuidoras estrangeiras no Brasil, bem como dois movimentos contemporâneos que reconfiguram o mercado: a digitalização das salas e a emergência do streaming. Palavras-chave: Economia Política do Cinema; Distribuição Cinematográfica; Cultura e Imperialismo; Cinema Brasileiro.Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (Ibict)2020-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revista.ibict.br/liinc/article/view/514410.18617/liinc.v16i1.5144Liinc em Revista; Vol. 16 No. 1 (2020): Political Economy of Information, Communication and Culture; e5144Liinc em Revista; Vol. 16 Núm. 1 (2020): Economia Política da Informação, da Comunicação e da Cultura; e5144Liinc em Revista; v. 16 n. 1 (2020): Economia Política da Informação, da Comunicação e da Cultura; e51441808-3536reponame:Liinc em Revistainstname:Instituto Brasileiro de Informação Ciência e Tecnologia (IBICT)instacron:IBICTporhttp://revista.ibict.br/liinc/article/view/5144/4641Rogowski Pozzo, Renatainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-05-27T11:34:14Zoai:ojs.revista.ibict.br:article/5144Revistahttp://revista.ibict.br/liincPUBhttp://revista.ibict.br/liinc/oai1808-35361808-3536opendoar:null2021-05-27 11:34:14.576Liinc em Revista - Instituto Brasileiro de Informação Ciência e Tecnologia (IBICT)false
dc.title.none.fl_str_mv The power of tell: geopolitics of cinematographic distribution at Brazil
O poder de narrar: geopolítica da distribuição cinematográfica no Brasil
title The power of tell: geopolitics of cinematographic distribution at Brazil
spellingShingle The power of tell: geopolitics of cinematographic distribution at Brazil
Rogowski Pozzo, Renata
title_short The power of tell: geopolitics of cinematographic distribution at Brazil
title_full The power of tell: geopolitics of cinematographic distribution at Brazil
title_fullStr The power of tell: geopolitics of cinematographic distribution at Brazil
title_full_unstemmed The power of tell: geopolitics of cinematographic distribution at Brazil
title_sort The power of tell: geopolitics of cinematographic distribution at Brazil
author Rogowski Pozzo, Renata
author_facet Rogowski Pozzo, Renata
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rogowski Pozzo, Renata
dc.description.none.fl_txt_mv ABSTRACT This essay develops an investigation inside political economy of culture field aiming to problematize and unveil ways to understand the Hollywood cinema hegemony in Brazil, focusing on distribution in movie theaters. We hypothesize that the Brazilian cinema economic underdevelopment has its origin in macroeconomic issues, namely, in the film industry oligopolistic structure on a world scale that has achieved market domination, especially in the sphere of distribution, by the majors. Observing what Ellen Wood writes about contemporary imperialism, we operate with the ideas of the competitive triad of Alfred Chandler, centralization of the capital of Harry Braverman and globalization of the capital of François Chesnais, to understand the structure and contemporary organization of the great media corporations. Based on data published by the Brazilian Cinema and Audiovisual Observatory (OCA-ANCINE), we analyzed the performance of foreign distributors in Brazil, as well as two contemporary movements that reconfigure the market: the digitalization of theaters and the emergence of streaming. Kewords: Cinema Political Economy; Cinematographic Distribution; Culture and Imperialism; Brazilian Cinema.
RESUMO O presente ensaio desenvolve uma investigação dentro do campo da economia política da cultura que objetiva problematizar e desvendar caminhos para o entendimento do quadro de hegemonia do cinema hollywoodiano no Brasil, tendo como foco a distribuição em salas. Coloca-se como hipótese que o subdesenvolvimento econômico do cinema nacional tem origem em questões de ordem macroeconômica, a saber, na estrutura oligopolista da indústria cinematográfica em escala mundial que logrou a dominação do mercado, especialmente da esfera da distribuição, pelas majors. À luz do que escreve Ellen Wood sobre o imperialismo contemporâneo, opera-se com as ideias de tríade competitiva de Alfred Chandler, centralização do capital de Harry Braverman e mundialização do capital de  François Chesnais, para entender a estrutura e a organização contemporânea das grandes corporações de mídia. A partir de dados publicados pelo Observatório Brasileiro do Cinema e do Audiovisual (OCA-ANCINE), analisa-se a atuação das distribuidoras estrangeiras no Brasil, bem como dois movimentos contemporâneos que reconfiguram o mercado: a digitalização das salas e a emergência do streaming. Palavras-chave: Economia Política do Cinema; Distribuição Cinematográfica; Cultura e Imperialismo; Cinema Brasileiro.
description ABSTRACT This essay develops an investigation inside political economy of culture field aiming to problematize and unveil ways to understand the Hollywood cinema hegemony in Brazil, focusing on distribution in movie theaters. We hypothesize that the Brazilian cinema economic underdevelopment has its origin in macroeconomic issues, namely, in the film industry oligopolistic structure on a world scale that has achieved market domination, especially in the sphere of distribution, by the majors. Observing what Ellen Wood writes about contemporary imperialism, we operate with the ideas of the competitive triad of Alfred Chandler, centralization of the capital of Harry Braverman and globalization of the capital of François Chesnais, to understand the structure and contemporary organization of the great media corporations. Based on data published by the Brazilian Cinema and Audiovisual Observatory (OCA-ANCINE), we analyzed the performance of foreign distributors in Brazil, as well as two contemporary movements that reconfigure the market: the digitalization of theaters and the emergence of streaming. Kewords: Cinema Political Economy; Cinematographic Distribution; Culture and Imperialism; Brazilian Cinema.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-05-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://revista.ibict.br/liinc/article/view/5144
10.18617/liinc.v16i1.5144
url http://revista.ibict.br/liinc/article/view/5144
identifier_str_mv 10.18617/liinc.v16i1.5144
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://revista.ibict.br/liinc/article/view/5144/4641
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (Ibict)
publisher.none.fl_str_mv Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (Ibict)
dc.source.none.fl_str_mv Liinc em Revista; Vol. 16 No. 1 (2020): Political Economy of Information, Communication and Culture; e5144
Liinc em Revista; Vol. 16 Núm. 1 (2020): Economia Política da Informação, da Comunicação e da Cultura; e5144
Liinc em Revista; v. 16 n. 1 (2020): Economia Política da Informação, da Comunicação e da Cultura; e5144
1808-3536
reponame:Liinc em Revista
instname:Instituto Brasileiro de Informação Ciência e Tecnologia (IBICT)
instacron:IBICT
reponame_str Liinc em Revista
collection Liinc em Revista
instname_str Instituto Brasileiro de Informação Ciência e Tecnologia (IBICT)
instacron_str IBICT
institution IBICT
repository.name.fl_str_mv Liinc em Revista - Instituto Brasileiro de Informação Ciência e Tecnologia (IBICT)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1700924326554894336