Preceptorship experience with nursing students in the family health strategy

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Fábia Luanna Leite Siqueira Mendes
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Oliveira, Fernanda Kelly Fraga, Dias, Jucielma de Jesus
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Baiana de Saúde Pública (Online)
Texto Completo: https://rbsp.sesab.ba.gov.br/index.php/rbsp/article/view/2590
Resumo: This work reports the experience of professors of the Supervised Curricular Internship II (SCI-II) discipline, taught for tenth-semester students of the undergraduate course in nursing of a private higher education institution in Aracaju, Sergipe. This report aims to describe professors' perceptions regarding their role in the training of undergraduate nursing students, based on their experience with the development and supervision of activities pertinent to the nurse in the SCI-II. Through the contact of nursing students with practices of primary healthcare (PHC), professors pinpoint the basic health unit as the gateway for health services, recognizing the territory and the people, and addressing the health conditions of the population and the community.
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spelling Preceptorship experience with nursing students in the family health strategyPercepción sobre los estudiantes de enfermería en la estrategia de salud familiarPreceptoria com discentes de enfermagem na estratégia saúde da famíliaEnfermagemDocenteDiscenteSaúde da famíliaEnfermeríaDocenteEstudianteSalud de la familiaNursingTeachingStudentFamily healthThis work reports the experience of professors of the Supervised Curricular Internship II (SCI-II) discipline, taught for tenth-semester students of the undergraduate course in nursing of a private higher education institution in Aracaju, Sergipe. This report aims to describe professors' perceptions regarding their role in the training of undergraduate nursing students, based on their experience with the development and supervision of activities pertinent to the nurse in the SCI-II. Through the contact of nursing students with practices of primary healthcare (PHC), professors pinpoint the basic health unit as the gateway for health services, recognizing the territory and the people, and addressing the health conditions of the population and the community.El presente trabajo es un informe de experiencia, con base en la Estrategia de Salud Familiar (FSE), de profesores de la asignatura Prácticas Supervisadas II (ECS II) con clases del décimo semestre del curso de licenciatura en enfermería en una institución privada de educación superior en Aracaju, Sergipe (Brasil). Su propósito es describir la percepción de los profesores sobre su papel en la formación de estudiantes de enfermería. Este es un informe de experiencia sobre la percepción de académicos de ECS II, que dan clases al décimo semestre del curso de enfermería, acerca del desarrollo y la supervisión de actividades relevantes para el futuro enfermero en la ESF. El contacto de los estudiantes del curso de enfermería con la práctica asistencial de la atención primaria de salud ocurre de manera que estos puedan identificar la Unidad Básica de Salud como puerta de entrada de los servicios de salud, reconociendo el territorio, conociendo a la población y resolviendo los problemas de salud de la población y la comunidad.O presente trabalho consiste em um relato de experiência, com base na Estratégia Saúde da Família (ESF), de docentes da disciplina Estágio Curricular Supervisionado II (ECS II) com turmas do décimo semestre do curso de graduação em enfermagem de uma instituição privada de ensino superior em Aracaju, Sergipe. Tem como objetivo descrever a percepção de docentes quanto a seu papel na formação dos graduandos em enfermagem. Trata-se de relato de experiência vivenciada com acadêmicos do ECS II, cursando o décimo semestre do curso de enfermagem, a partir do desenvolvimento e supervisão de atividades pertinentes ao enfermeiro na ESF. O contato dos discentes do curso de enfermagem com a prática assistencial da Atenção Primária à Saúde acontece de forma que os acadêmicos podem identificar a Unidade Básica de Saúde como porta de entrada para os serviços de saúde, reconhecendo o território, conhecendo a população e sendo resolutivos frente aos problemas de saúde da população e da comunidade.  SESAB2021-04-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://rbsp.sesab.ba.gov.br/index.php/rbsp/article/view/259010.22278/2318-2660.2019.v43.n4.a2590Revista Baiana de Saúde Pública; v. 43 n. 4 (2019); 146-1522318-26600100-023310.22278/2318-2660.2019.v43.N4reponame:Revista Baiana de Saúde Pública (Online)instname:Secretaria da Saúde do Estado da Bahia (Sesab)instacron:IBICTporhttps://rbsp.sesab.ba.gov.br/index.php/rbsp/article/view/2590/2870Copyright (c) 2021 Revista Baiana de Saúde Públicainfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Fábia Luanna Leite Siqueira MendesOliveira, Fernanda Kelly FragaDias, Jucielma de Jesus2023-02-13T19:22:50Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2590Revistahttps://rbsp.sesab.ba.gov.br/index.php/rbspPUBhttps://rbsp.sesab.ba.gov.br/index.php/rbsp/oai||saude.revista@saude.ba.gov.br|| rbsp.saude@saude.ba.gov.br2318-26600100-0233opendoar:2024-03-06T12:57:56.163404Revista Baiana de Saúde Pública (Online) - Secretaria da Saúde do Estado da Bahia (Sesab)false
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