Dança do ventre em São Paulo: cena, mercado e sustentabilidade em uma prática de dança local
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista do Instituto de Estudos Brasileiros |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rieb/article/view/161912 |
Resumo: | This article presents the belly dance scene in São Paulo discussing its artistic status and its means of sustainability. Although globally known, the article focuses on the examination of this dance practice in a specific locality (Robertson, 1992; 1995). In São Paulo, what is emmically called the belly dance “scene” or “market” does not mean a stable arrangement, but results from the continuous work of the people involved, being them providers or consumers. Although turned down in favor of other entertainment options, belly dance is sustained by the constant movement of the involved agents, producing a dynamic andcreative scene capable to overcome the challenges posed by marginality. |
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Dança do ventre em São Paulo: cena, mercado e sustentabilidade em uma prática de dança localBelly dancing in Sao Paulo: scene, market and sustainability in a local dance practiceSão PauloBelly dancemarketsustainabilitylocal musickingDança do ventreSão Paulomercadosustentabilidademusicar localThis article presents the belly dance scene in São Paulo discussing its artistic status and its means of sustainability. Although globally known, the article focuses on the examination of this dance practice in a specific locality (Robertson, 1992; 1995). In São Paulo, what is emmically called the belly dance “scene” or “market” does not mean a stable arrangement, but results from the continuous work of the people involved, being them providers or consumers. Although turned down in favor of other entertainment options, belly dance is sustained by the constant movement of the involved agents, producing a dynamic andcreative scene capable to overcome the challenges posed by marginality.Neste artigo, apresento a cena da dança do ventre em São Paulo discutindo seu status artístico e seus meios de sustentabilidade. Embora globalmente conhecida, o que interessa, neste momento, é o exame da prática dessa dança em sua localidade (Robertson, 1992; 1995). Em São Paulo, o que emicamente se costuma chamar de “cena” ou “mercado” da dança não configura um arranjo estável, mas resulta do trabalho contínuo das pessoas envolvidas, sejam ofertantes ouconsumidores. Ainda que preterida em relação a outras opções de entretenimento na cidade, a dança do ventre se sustenta pela constante movimentação desses agentes, gerando uma cena dinâmica e criativa para contornar os desafios colocados pela marginalidade. Universidade de São Paulo. Instituto de Estudos Brasileiros2019-09-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rieb/article/view/16191210.11606/issn.2316-901X.v0i73p142-168Revista do Instituto de Estudos Brasileiros; n. 73 (2019); 142-168Revista do Instituto de Estudos Brasileiros; n. 73 (2019); 142-168Revista do Instituto de Estudos Brasileiros; n. 73 (2019); 142-168Revista do Instituto de Estudos Brasileiros; n. 73 (2019); 142-1682316-901X0020-3874reponame:Revista do Instituto de Estudos Brasileirosinstname:Instituto de Estudos Brasileiros (IEB)instacron:IEBporhttps://www.revistas.usp.br/rieb/article/view/161912/155859Copyright (c) 2019 Revista do Instituto de Estudos Brasileirosinfo:eu-repo/semantics/openAccessGiesbrecht, Érica2019-09-18T10:40:34Zoai:revistas.usp.br:article/161912Revistahttps://www.revistas.usp.br/rieb/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/rieb/oai||revistaieb@usp.br2316-901X0020-3874opendoar:2019-09-18T10:40:34Revista do Instituto de Estudos Brasileiros - Instituto de Estudos Brasileiros (IEB)false |
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