A STATE OF KNOWLEDGE ABOUT GENDER STEREOTYPE AND FEMALE INVISIBILITY IN SCIENCE EDUCATION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Gênero e Interdisciplinaridade |
Texto Completo: | https://www.periodicojs.com.br/index.php/gei/article/view/192 |
Resumo: | In recent years, the approach on the theme of the presence of women in the science is noticeable, as well as the importance of giving visibility to the history and the achievements of these scientists. However, obstacles to the female presence in the scientific field, such as sexism and the conception of an androcentric Science, discourage girls and women from entering and staying in the area. This research aims to build a state of knowledge about studies about gender stereotype, female invisibility, and the presence of women in Sciences, in works presented in the last five editions of ENPEC. Based on the analysis of 26 papers, the need to address the gender theme was notable, especially about the presence of women in Science early in Basic Education, aiming at equity between genders for the promotion of Education in Human Rights. |
id |
IEPP-3_e60867024c711d9de9f855918c80a6e8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/192 |
network_acronym_str |
IEPP-3 |
network_name_str |
Revista Gênero e Interdisciplinaridade |
repository_id_str |
|
spelling |
A STATE OF KNOWLEDGE ABOUT GENDER STEREOTYPE AND FEMALE INVISIBILITY IN SCIENCE EDUCATIONUM ESTADO DO CONHECIMENTO SOBRE ESTEREÓTIPO DE GÊNERO E INVISIBILIDADE FEMININA NA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIASEducação em CiênciasMulheres na CiênciaGênero e CiênciaEducação em Direitos HumanosScience EducationWomen in ScienceGender and ScienceHuman Rights EducationIn recent years, the approach on the theme of the presence of women in the science is noticeable, as well as the importance of giving visibility to the history and the achievements of these scientists. However, obstacles to the female presence in the scientific field, such as sexism and the conception of an androcentric Science, discourage girls and women from entering and staying in the area. This research aims to build a state of knowledge about studies about gender stereotype, female invisibility, and the presence of women in Sciences, in works presented in the last five editions of ENPEC. Based on the analysis of 26 papers, the need to address the gender theme was notable, especially about the presence of women in Science early in Basic Education, aiming at equity between genders for the promotion of Education in Human Rights.Nos últimos anos é perceptível a abordagem sobre a temática da presença das mulheres na Ciência, bem como a importância de dar visibilidade à história e aos feitos dessas cientistas. Contudo, obstáculos à presença feminina no campo científico, como o sexismo e a concepção de uma Ciência androcêntrica, desestimulam meninas e mulheres a ingressarem e permanecerem na área. A presente pesquisa tem como objetivo construir um estado do conhecimento sobre os estudos acerca do estereótipo de gênero, da invisibilidade feminina e da presença das mulheres nas Ciências, em trabalhos apresentados nas últimas cinco edições do ENPEC. Partindo da análise de 26 trabalhos foi notável a necessidade da abordagem da temática de gênero, principalmente no tocante da presença das mulheres nas Ciências precocemente na Educação Básica visando equidade entre os gêneros para a promoção de uma Educação em Direitos Humanos.Rua Josias Lopes Braga, nº 437, Bancários, João Pessoa - PB2021-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicojs.com.br/index.php/gei/article/view/19210.51249/gei02.02.2021.192Revista Gênero e Interdisciplinaridade; Vol. 2 No. 02 (2021)Revista Gênero e Interdisciplinaridade; v. 2 n. 02 (2021)2675-745110.51249/gei.v2i02reponame:Revista Gênero e Interdisciplinaridadeinstname:Instituto de Ensino e Pesquisa Periodicojsinstacron:IEPPporhttps://www.periodicojs.com.br/index.php/gei/article/view/192/172Copyright (c) 2021 Journal of Gender and Interdisciplinarityinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Abreu Fochesato Quidigno, RaquelRoberto Dalmo Varallo Lima de OliveiraSérgio CamargoTania Teresinha Bruns Zimer2022-02-20T18:33:55Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/192Revistahttps://www.periodicojs.com.br/index.php/gei/indexPRIhttps://www.periodicojs.com.br/index.php/gei/oaigenerointerdisciplinaridade@gmail.com2675-74512675-7451opendoar:2022-02-20T18:33:55Revista Gênero e Interdisciplinaridade - Instituto de Ensino e Pesquisa Periodicojsfalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
A STATE OF KNOWLEDGE ABOUT GENDER STEREOTYPE AND FEMALE INVISIBILITY IN SCIENCE EDUCATION UM ESTADO DO CONHECIMENTO SOBRE ESTEREÓTIPO DE GÊNERO E INVISIBILIDADE FEMININA NA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS |
title |
A STATE OF KNOWLEDGE ABOUT GENDER STEREOTYPE AND FEMALE INVISIBILITY IN SCIENCE EDUCATION |
spellingShingle |
A STATE OF KNOWLEDGE ABOUT GENDER STEREOTYPE AND FEMALE INVISIBILITY IN SCIENCE EDUCATION de Abreu Fochesato Quidigno, Raquel Educação em Ciências Mulheres na Ciência Gênero e Ciência Educação em Direitos Humanos Science Education Women in Science Gender and Science Human Rights Education |
title_short |
A STATE OF KNOWLEDGE ABOUT GENDER STEREOTYPE AND FEMALE INVISIBILITY IN SCIENCE EDUCATION |
title_full |
A STATE OF KNOWLEDGE ABOUT GENDER STEREOTYPE AND FEMALE INVISIBILITY IN SCIENCE EDUCATION |
title_fullStr |
A STATE OF KNOWLEDGE ABOUT GENDER STEREOTYPE AND FEMALE INVISIBILITY IN SCIENCE EDUCATION |
title_full_unstemmed |
A STATE OF KNOWLEDGE ABOUT GENDER STEREOTYPE AND FEMALE INVISIBILITY IN SCIENCE EDUCATION |
title_sort |
A STATE OF KNOWLEDGE ABOUT GENDER STEREOTYPE AND FEMALE INVISIBILITY IN SCIENCE EDUCATION |
author |
de Abreu Fochesato Quidigno, Raquel |
author_facet |
de Abreu Fochesato Quidigno, Raquel Roberto Dalmo Varallo Lima de Oliveira Sérgio Camargo Tania Teresinha Bruns Zimer |
author_role |
author |
author2 |
Roberto Dalmo Varallo Lima de Oliveira Sérgio Camargo Tania Teresinha Bruns Zimer |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Abreu Fochesato Quidigno, Raquel Roberto Dalmo Varallo Lima de Oliveira Sérgio Camargo Tania Teresinha Bruns Zimer |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação em Ciências Mulheres na Ciência Gênero e Ciência Educação em Direitos Humanos Science Education Women in Science Gender and Science Human Rights Education |
topic |
Educação em Ciências Mulheres na Ciência Gênero e Ciência Educação em Direitos Humanos Science Education Women in Science Gender and Science Human Rights Education |
description |
In recent years, the approach on the theme of the presence of women in the science is noticeable, as well as the importance of giving visibility to the history and the achievements of these scientists. However, obstacles to the female presence in the scientific field, such as sexism and the conception of an androcentric Science, discourage girls and women from entering and staying in the area. This research aims to build a state of knowledge about studies about gender stereotype, female invisibility, and the presence of women in Sciences, in works presented in the last five editions of ENPEC. Based on the analysis of 26 papers, the need to address the gender theme was notable, especially about the presence of women in Science early in Basic Education, aiming at equity between genders for the promotion of Education in Human Rights. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicojs.com.br/index.php/gei/article/view/192 10.51249/gei02.02.2021.192 |
url |
https://www.periodicojs.com.br/index.php/gei/article/view/192 |
identifier_str_mv |
10.51249/gei02.02.2021.192 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicojs.com.br/index.php/gei/article/view/192/172 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Journal of Gender and Interdisciplinarity info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Journal of Gender and Interdisciplinarity |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Rua Josias Lopes Braga, nº 437, Bancários, João Pessoa - PB |
publisher.none.fl_str_mv |
Rua Josias Lopes Braga, nº 437, Bancários, João Pessoa - PB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Gênero e Interdisciplinaridade; Vol. 2 No. 02 (2021) Revista Gênero e Interdisciplinaridade; v. 2 n. 02 (2021) 2675-7451 10.51249/gei.v2i02 reponame:Revista Gênero e Interdisciplinaridade instname:Instituto de Ensino e Pesquisa Periodicojs instacron:IEPP |
instname_str |
Instituto de Ensino e Pesquisa Periodicojs |
instacron_str |
IEPP |
institution |
IEPP |
reponame_str |
Revista Gênero e Interdisciplinaridade |
collection |
Revista Gênero e Interdisciplinaridade |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Gênero e Interdisciplinaridade - Instituto de Ensino e Pesquisa Periodicojs |
repository.mail.fl_str_mv |
generointerdisciplinaridade@gmail.com |
_version_ |
1797047937712259072 |