A STATE OF KNOWLEDGE ABOUT GENDER STEREOTYPE AND FEMALE INVISIBILITY IN SCIENCE EDUCATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Abreu Fochesato Quidigno, Raquel
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Roberto Dalmo Varallo Lima de Oliveira, Sérgio Camargo, Tania Teresinha Bruns Zimer
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Gênero e Interdisciplinaridade
Texto Completo: https://www.periodicojs.com.br/index.php/gei/article/view/192
Resumo: In recent years, the approach on the theme of the presence of women in the science is noticeable, as well as the importance of giving visibility to the history and the achievements of these scientists. However, obstacles to the female presence in the scientific field, such as sexism and the conception of an androcentric Science, discourage girls and women from entering and staying in the area. This research aims to build a state of knowledge about studies about gender stereotype, female invisibility, and the presence of women in Sciences, in works presented in the last five editions of ENPEC. Based on the analysis of 26 papers, the need to address the gender theme was notable, especially about the presence of women in Science early in Basic Education, aiming at equity between genders for the promotion of Education in Human Rights.
id IEPP-3_e60867024c711d9de9f855918c80a6e8
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/192
network_acronym_str IEPP-3
network_name_str Revista Gênero e Interdisciplinaridade
repository_id_str
spelling A STATE OF KNOWLEDGE ABOUT GENDER STEREOTYPE AND FEMALE INVISIBILITY IN SCIENCE EDUCATIONUM ESTADO DO CONHECIMENTO SOBRE ESTEREÓTIPO DE GÊNERO E INVISIBILIDADE FEMININA NA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIASEducação em CiênciasMulheres na CiênciaGênero e CiênciaEducação em Direitos HumanosScience EducationWomen in ScienceGender and ScienceHuman Rights EducationIn recent years, the approach on the theme of the presence of women in the science is noticeable, as well as the importance of giving visibility to the history and the achievements of these scientists. However, obstacles to the female presence in the scientific field, such as sexism and the conception of an androcentric Science, discourage girls and women from entering and staying in the area. This research aims to build a state of knowledge about studies about gender stereotype, female invisibility, and the presence of women in Sciences, in works presented in the last five editions of ENPEC. Based on the analysis of 26 papers, the need to address the gender theme was notable, especially about the presence of women in Science early in Basic Education, aiming at equity between genders for the promotion of Education in Human Rights.Nos últimos anos é perceptível a abordagem sobre a temática da presença das mulheres na Ciência, bem como a importância de dar visibilidade à história e aos feitos dessas cientistas. Contudo, obstáculos à presença feminina no campo científico, como o sexismo e a concepção de uma Ciência androcêntrica, desestimulam meninas e mulheres a ingressarem e permanecerem na área. A presente pesquisa tem como objetivo construir um estado do conhecimento sobre os estudos acerca do estereótipo de gênero, da invisibilidade feminina e da presença das mulheres nas Ciências, em trabalhos apresentados nas últimas cinco edições do ENPEC. Partindo da análise de 26 trabalhos foi notável a necessidade da abordagem da temática de gênero, principalmente no tocante da presença das mulheres nas Ciências precocemente na Educação Básica visando equidade entre os gêneros para a promoção de uma Educação em Direitos Humanos.Rua Josias Lopes Braga, nº 437, Bancários, João Pessoa - PB2021-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicojs.com.br/index.php/gei/article/view/19210.51249/gei02.02.2021.192Revista Gênero e Interdisciplinaridade; Vol. 2 No. 02 (2021)Revista Gênero e Interdisciplinaridade; v. 2 n. 02 (2021)2675-745110.51249/gei.v2i02reponame:Revista Gênero e Interdisciplinaridadeinstname:Instituto de Ensino e Pesquisa Periodicojsinstacron:IEPPporhttps://www.periodicojs.com.br/index.php/gei/article/view/192/172Copyright (c) 2021 Journal of Gender and Interdisciplinarityinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Abreu Fochesato Quidigno, RaquelRoberto Dalmo Varallo Lima de OliveiraSérgio CamargoTania Teresinha Bruns Zimer2022-02-20T18:33:55Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/192Revistahttps://www.periodicojs.com.br/index.php/gei/indexPRIhttps://www.periodicojs.com.br/index.php/gei/oaigenerointerdisciplinaridade@gmail.com2675-74512675-7451opendoar:2022-02-20T18:33:55Revista Gênero e Interdisciplinaridade - Instituto de Ensino e Pesquisa Periodicojsfalse
dc.title.none.fl_str_mv A STATE OF KNOWLEDGE ABOUT GENDER STEREOTYPE AND FEMALE INVISIBILITY IN SCIENCE EDUCATION
UM ESTADO DO CONHECIMENTO SOBRE ESTEREÓTIPO DE GÊNERO E INVISIBILIDADE FEMININA NA EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS
title A STATE OF KNOWLEDGE ABOUT GENDER STEREOTYPE AND FEMALE INVISIBILITY IN SCIENCE EDUCATION
spellingShingle A STATE OF KNOWLEDGE ABOUT GENDER STEREOTYPE AND FEMALE INVISIBILITY IN SCIENCE EDUCATION
de Abreu Fochesato Quidigno, Raquel
Educação em Ciências
Mulheres na Ciência
Gênero e Ciência
Educação em Direitos Humanos
Science Education
Women in Science
Gender and Science
Human Rights Education
title_short A STATE OF KNOWLEDGE ABOUT GENDER STEREOTYPE AND FEMALE INVISIBILITY IN SCIENCE EDUCATION
title_full A STATE OF KNOWLEDGE ABOUT GENDER STEREOTYPE AND FEMALE INVISIBILITY IN SCIENCE EDUCATION
title_fullStr A STATE OF KNOWLEDGE ABOUT GENDER STEREOTYPE AND FEMALE INVISIBILITY IN SCIENCE EDUCATION
title_full_unstemmed A STATE OF KNOWLEDGE ABOUT GENDER STEREOTYPE AND FEMALE INVISIBILITY IN SCIENCE EDUCATION
title_sort A STATE OF KNOWLEDGE ABOUT GENDER STEREOTYPE AND FEMALE INVISIBILITY IN SCIENCE EDUCATION
author de Abreu Fochesato Quidigno, Raquel
author_facet de Abreu Fochesato Quidigno, Raquel
Roberto Dalmo Varallo Lima de Oliveira
Sérgio Camargo
Tania Teresinha Bruns Zimer
author_role author
author2 Roberto Dalmo Varallo Lima de Oliveira
Sérgio Camargo
Tania Teresinha Bruns Zimer
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Abreu Fochesato Quidigno, Raquel
Roberto Dalmo Varallo Lima de Oliveira
Sérgio Camargo
Tania Teresinha Bruns Zimer
dc.subject.por.fl_str_mv Educação em Ciências
Mulheres na Ciência
Gênero e Ciência
Educação em Direitos Humanos
Science Education
Women in Science
Gender and Science
Human Rights Education
topic Educação em Ciências
Mulheres na Ciência
Gênero e Ciência
Educação em Direitos Humanos
Science Education
Women in Science
Gender and Science
Human Rights Education
description In recent years, the approach on the theme of the presence of women in the science is noticeable, as well as the importance of giving visibility to the history and the achievements of these scientists. However, obstacles to the female presence in the scientific field, such as sexism and the conception of an androcentric Science, discourage girls and women from entering and staying in the area. This research aims to build a state of knowledge about studies about gender stereotype, female invisibility, and the presence of women in Sciences, in works presented in the last five editions of ENPEC. Based on the analysis of 26 papers, the need to address the gender theme was notable, especially about the presence of women in Science early in Basic Education, aiming at equity between genders for the promotion of Education in Human Rights.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicojs.com.br/index.php/gei/article/view/192
10.51249/gei02.02.2021.192
url https://www.periodicojs.com.br/index.php/gei/article/view/192
identifier_str_mv 10.51249/gei02.02.2021.192
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicojs.com.br/index.php/gei/article/view/192/172
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Journal of Gender and Interdisciplinarity
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Journal of Gender and Interdisciplinarity
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Rua Josias Lopes Braga, nº 437, Bancários, João Pessoa - PB
publisher.none.fl_str_mv Rua Josias Lopes Braga, nº 437, Bancários, João Pessoa - PB
dc.source.none.fl_str_mv Revista Gênero e Interdisciplinaridade; Vol. 2 No. 02 (2021)
Revista Gênero e Interdisciplinaridade; v. 2 n. 02 (2021)
2675-7451
10.51249/gei.v2i02
reponame:Revista Gênero e Interdisciplinaridade
instname:Instituto de Ensino e Pesquisa Periodicojs
instacron:IEPP
instname_str Instituto de Ensino e Pesquisa Periodicojs
instacron_str IEPP
institution IEPP
reponame_str Revista Gênero e Interdisciplinaridade
collection Revista Gênero e Interdisciplinaridade
repository.name.fl_str_mv Revista Gênero e Interdisciplinaridade - Instituto de Ensino e Pesquisa Periodicojs
repository.mail.fl_str_mv generointerdisciplinaridade@gmail.com
_version_ 1797047937712259072