Tendências de TCC entre formandos em ciências biológicas no IFAM

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nogueira, Anny Larisse de Oliveira
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas)
Texto Completo: http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/1044
Resumo: The work of conclusion of course (CBT) is a scientific activity of systematizing knowledge about an object of study or problem. This research presents the results of the mapping of monographs constructed next to the course of Biological Sciences Degree of the IFAM, from 2006 to 2012. The aim was to identify, based on this mapping, the research themes, methodological approaches, tools for collection of data and formative aspects that indicated allusions to the formation by competences and professor researcher. For that, a documentary research was carried out, which analyzed 85 monographs. The qualitative research approach was predominant with questionnaire use and directed interview, as well as emphasis on ecology, parasitology and botany. In the general topics related to education, the study prevailed with didactic resources, cross-cutting themes, teaching strategies and articulation of theory and practice in teaching. As for the formative aspects, two studies were registered that indicated the formation by competences and professor researcher. The study became relevant because it is necessary to observe if the one proposed in the PPC has been fulfilled, since the profile to be formed is the Professor Researcher of Biological Sciences.
id IFAM-1_23b4a9d023bd89548e9d002b20c5beeb
oai_identifier_str oai:localhost:4321/1044
network_acronym_str IFAM-1
network_name_str Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas)
repository_id_str
spelling Tendências de TCC entre formandos em ciências biológicas no IFAMCiênciasFormação de professoresCiências biológicasCNPQ::CIENCIAS BIOLOGICASThe work of conclusion of course (CBT) is a scientific activity of systematizing knowledge about an object of study or problem. This research presents the results of the mapping of monographs constructed next to the course of Biological Sciences Degree of the IFAM, from 2006 to 2012. The aim was to identify, based on this mapping, the research themes, methodological approaches, tools for collection of data and formative aspects that indicated allusions to the formation by competences and professor researcher. For that, a documentary research was carried out, which analyzed 85 monographs. The qualitative research approach was predominant with questionnaire use and directed interview, as well as emphasis on ecology, parasitology and botany. In the general topics related to education, the study prevailed with didactic resources, cross-cutting themes, teaching strategies and articulation of theory and practice in teaching. As for the formative aspects, two studies were registered that indicated the formation by competences and professor researcher. The study became relevant because it is necessary to observe if the one proposed in the PPC has been fulfilled, since the profile to be formed is the Professor Researcher of Biological Sciences.O trabalho de conclusão de curso (TCC) constitui-se numa atividade científica de sistematização do conhecimento sobre um objeto de estudo ou problema. Nesta pesquisa apresenta-se o resultado do mapeamento de monografias construídas junto ao curso de Licenciatura em Ciências Biológicas do IFAM, no período de 2006 a 2012. Buscou-se identificar, com base nesse mapeamento, as temáticas das pesquisas, abordagens metodológicas, instrumentos para coleta de dados e aspectos formativos que indicavam alusões à formação por competências e professor pesquisador. Para tanto, foi realizada uma pesquisa documental, a qual analisou 85 monografias. Constatou-se predomínio da abordagem de pesquisa qualitativa com uso do questionário e entrevista dirigida, bem como ênfase nas temáticas ecologia, parasitologia e botânica. Nas temáticas gerais relacionadas à educação, prevaleceu o estudo com recursos didáticos, temas transversais, estratégias de ensino e articulação teoria e prática no ensino. Quanto aos aspectos formativos, foram registrados dois estudos que indicavam a formação por competências e professor pesquisador. O estudo se tornou relevante porque é necessário observar se o proposto no PPC tem sido cumprido, uma vez que o perfil a ser formado é o Professor Pesquisador de Ciências Biológicas.BrasilCampus Manaus CentroInstituto Federal do AmazonasIFAMLicenciatura em Ciências BiológicasInstituto Federal do AmazonasIFAMLicenciatura em Ciências BiológicasInstituto Federal do AmazonasIFAMLicenciatura em Ciências BiológicasAnic, Cinara Calvihttp://lattes.cnpq.br/1702387634067240Anic, Cinara Calvihttp://lattes.cnpq.br/1702387634067240Salazar, Deuzilene Marqueshttp://lattes.cnpq.br/4519799169077909Paes, Lucilene da Silvahttp://lattes.cnpq.br/0653747630550456Nogueira, Anny Larisse de Oliveira2022-10-20T17:36:11Z2022-10-202022-10-20T17:36:11Z2017-12-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisNOGUEIRA, Anny Larisse de Oliveira. Tendências de TCC entre formandos em ciências biológicas no IFAM. 2017. 82 f. Monografia (Licenciatura em Ciências Biológicas) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas, Campus Manaus Centro, Manaus, 2017.http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/1044porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas)instname:Instituto Federal do Amazonas (IFAM)instacron:IFAM2022-11-23T21:25:38Zoai:localhost:4321/1044Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ifam.edu.br/oai/requestcgeb@ifam.edu.bropendoar:2022-11-23T21:25:38Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas) - Instituto Federal do Amazonas (IFAM)false
dc.title.none.fl_str_mv Tendências de TCC entre formandos em ciências biológicas no IFAM
title Tendências de TCC entre formandos em ciências biológicas no IFAM
spellingShingle Tendências de TCC entre formandos em ciências biológicas no IFAM
Nogueira, Anny Larisse de Oliveira
Ciências
Formação de professores
Ciências biológicas
CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS
title_short Tendências de TCC entre formandos em ciências biológicas no IFAM
title_full Tendências de TCC entre formandos em ciências biológicas no IFAM
title_fullStr Tendências de TCC entre formandos em ciências biológicas no IFAM
title_full_unstemmed Tendências de TCC entre formandos em ciências biológicas no IFAM
title_sort Tendências de TCC entre formandos em ciências biológicas no IFAM
author Nogueira, Anny Larisse de Oliveira
author_facet Nogueira, Anny Larisse de Oliveira
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Anic, Cinara Calvi
http://lattes.cnpq.br/1702387634067240
Anic, Cinara Calvi
http://lattes.cnpq.br/1702387634067240
Salazar, Deuzilene Marques
http://lattes.cnpq.br/4519799169077909
Paes, Lucilene da Silva
http://lattes.cnpq.br/0653747630550456
dc.contributor.author.fl_str_mv Nogueira, Anny Larisse de Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Ciências
Formação de professores
Ciências biológicas
CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS
topic Ciências
Formação de professores
Ciências biológicas
CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS
description The work of conclusion of course (CBT) is a scientific activity of systematizing knowledge about an object of study or problem. This research presents the results of the mapping of monographs constructed next to the course of Biological Sciences Degree of the IFAM, from 2006 to 2012. The aim was to identify, based on this mapping, the research themes, methodological approaches, tools for collection of data and formative aspects that indicated allusions to the formation by competences and professor researcher. For that, a documentary research was carried out, which analyzed 85 monographs. The qualitative research approach was predominant with questionnaire use and directed interview, as well as emphasis on ecology, parasitology and botany. In the general topics related to education, the study prevailed with didactic resources, cross-cutting themes, teaching strategies and articulation of theory and practice in teaching. As for the formative aspects, two studies were registered that indicated the formation by competences and professor researcher. The study became relevant because it is necessary to observe if the one proposed in the PPC has been fulfilled, since the profile to be formed is the Professor Researcher of Biological Sciences.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-19
2022-10-20T17:36:11Z
2022-10-20
2022-10-20T17:36:11Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv NOGUEIRA, Anny Larisse de Oliveira. Tendências de TCC entre formandos em ciências biológicas no IFAM. 2017. 82 f. Monografia (Licenciatura em Ciências Biológicas) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas, Campus Manaus Centro, Manaus, 2017.
http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/1044
identifier_str_mv NOGUEIRA, Anny Larisse de Oliveira. Tendências de TCC entre formandos em ciências biológicas no IFAM. 2017. 82 f. Monografia (Licenciatura em Ciências Biológicas) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas, Campus Manaus Centro, Manaus, 2017.
url http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/1044
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Brasil
Campus Manaus Centro
Instituto Federal do Amazonas
IFAM
Licenciatura em Ciências Biológicas
Instituto Federal do Amazonas
IFAM
Licenciatura em Ciências Biológicas
Instituto Federal do Amazonas
IFAM
Licenciatura em Ciências Biológicas
publisher.none.fl_str_mv Brasil
Campus Manaus Centro
Instituto Federal do Amazonas
IFAM
Licenciatura em Ciências Biológicas
Instituto Federal do Amazonas
IFAM
Licenciatura em Ciências Biológicas
Instituto Federal do Amazonas
IFAM
Licenciatura em Ciências Biológicas
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas)
instname:Instituto Federal do Amazonas (IFAM)
instacron:IFAM
instname_str Instituto Federal do Amazonas (IFAM)
instacron_str IFAM
institution IFAM
reponame_str Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas)
collection Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas) - Instituto Federal do Amazonas (IFAM)
repository.mail.fl_str_mv cgeb@ifam.edu.br
_version_ 1810022879325061120