Tendências de TCC entre formandos em ciências biológicas no IFAM
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas) |
Texto Completo: | http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/1044 |
Resumo: | The work of conclusion of course (CBT) is a scientific activity of systematizing knowledge about an object of study or problem. This research presents the results of the mapping of monographs constructed next to the course of Biological Sciences Degree of the IFAM, from 2006 to 2012. The aim was to identify, based on this mapping, the research themes, methodological approaches, tools for collection of data and formative aspects that indicated allusions to the formation by competences and professor researcher. For that, a documentary research was carried out, which analyzed 85 monographs. The qualitative research approach was predominant with questionnaire use and directed interview, as well as emphasis on ecology, parasitology and botany. In the general topics related to education, the study prevailed with didactic resources, cross-cutting themes, teaching strategies and articulation of theory and practice in teaching. As for the formative aspects, two studies were registered that indicated the formation by competences and professor researcher. The study became relevant because it is necessary to observe if the one proposed in the PPC has been fulfilled, since the profile to be formed is the Professor Researcher of Biological Sciences. |
id |
IFAM-1_23b4a9d023bd89548e9d002b20c5beeb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:4321/1044 |
network_acronym_str |
IFAM-1 |
network_name_str |
Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas) |
repository_id_str |
|
spelling |
Tendências de TCC entre formandos em ciências biológicas no IFAMCiênciasFormação de professoresCiências biológicasCNPQ::CIENCIAS BIOLOGICASThe work of conclusion of course (CBT) is a scientific activity of systematizing knowledge about an object of study or problem. This research presents the results of the mapping of monographs constructed next to the course of Biological Sciences Degree of the IFAM, from 2006 to 2012. The aim was to identify, based on this mapping, the research themes, methodological approaches, tools for collection of data and formative aspects that indicated allusions to the formation by competences and professor researcher. For that, a documentary research was carried out, which analyzed 85 monographs. The qualitative research approach was predominant with questionnaire use and directed interview, as well as emphasis on ecology, parasitology and botany. In the general topics related to education, the study prevailed with didactic resources, cross-cutting themes, teaching strategies and articulation of theory and practice in teaching. As for the formative aspects, two studies were registered that indicated the formation by competences and professor researcher. The study became relevant because it is necessary to observe if the one proposed in the PPC has been fulfilled, since the profile to be formed is the Professor Researcher of Biological Sciences.O trabalho de conclusão de curso (TCC) constitui-se numa atividade científica de sistematização do conhecimento sobre um objeto de estudo ou problema. Nesta pesquisa apresenta-se o resultado do mapeamento de monografias construídas junto ao curso de Licenciatura em Ciências Biológicas do IFAM, no período de 2006 a 2012. Buscou-se identificar, com base nesse mapeamento, as temáticas das pesquisas, abordagens metodológicas, instrumentos para coleta de dados e aspectos formativos que indicavam alusões à formação por competências e professor pesquisador. Para tanto, foi realizada uma pesquisa documental, a qual analisou 85 monografias. Constatou-se predomínio da abordagem de pesquisa qualitativa com uso do questionário e entrevista dirigida, bem como ênfase nas temáticas ecologia, parasitologia e botânica. Nas temáticas gerais relacionadas à educação, prevaleceu o estudo com recursos didáticos, temas transversais, estratégias de ensino e articulação teoria e prática no ensino. Quanto aos aspectos formativos, foram registrados dois estudos que indicavam a formação por competências e professor pesquisador. O estudo se tornou relevante porque é necessário observar se o proposto no PPC tem sido cumprido, uma vez que o perfil a ser formado é o Professor Pesquisador de Ciências Biológicas.BrasilCampus Manaus CentroInstituto Federal do AmazonasIFAMLicenciatura em Ciências BiológicasInstituto Federal do AmazonasIFAMLicenciatura em Ciências BiológicasInstituto Federal do AmazonasIFAMLicenciatura em Ciências BiológicasAnic, Cinara Calvihttp://lattes.cnpq.br/1702387634067240Anic, Cinara Calvihttp://lattes.cnpq.br/1702387634067240Salazar, Deuzilene Marqueshttp://lattes.cnpq.br/4519799169077909Paes, Lucilene da Silvahttp://lattes.cnpq.br/0653747630550456Nogueira, Anny Larisse de Oliveira2022-10-20T17:36:11Z2022-10-202022-10-20T17:36:11Z2017-12-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisNOGUEIRA, Anny Larisse de Oliveira. Tendências de TCC entre formandos em ciências biológicas no IFAM. 2017. 82 f. Monografia (Licenciatura em Ciências Biológicas) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas, Campus Manaus Centro, Manaus, 2017.http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/1044porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas)instname:Instituto Federal do Amazonas (IFAM)instacron:IFAM2022-11-23T21:25:38Zoai:localhost:4321/1044Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ifam.edu.br/oai/requestcgeb@ifam.edu.bropendoar:2022-11-23T21:25:38Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas) - Instituto Federal do Amazonas (IFAM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Tendências de TCC entre formandos em ciências biológicas no IFAM |
title |
Tendências de TCC entre formandos em ciências biológicas no IFAM |
spellingShingle |
Tendências de TCC entre formandos em ciências biológicas no IFAM Nogueira, Anny Larisse de Oliveira Ciências Formação de professores Ciências biológicas CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS |
title_short |
Tendências de TCC entre formandos em ciências biológicas no IFAM |
title_full |
Tendências de TCC entre formandos em ciências biológicas no IFAM |
title_fullStr |
Tendências de TCC entre formandos em ciências biológicas no IFAM |
title_full_unstemmed |
Tendências de TCC entre formandos em ciências biológicas no IFAM |
title_sort |
Tendências de TCC entre formandos em ciências biológicas no IFAM |
author |
Nogueira, Anny Larisse de Oliveira |
author_facet |
Nogueira, Anny Larisse de Oliveira |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Anic, Cinara Calvi http://lattes.cnpq.br/1702387634067240 Anic, Cinara Calvi http://lattes.cnpq.br/1702387634067240 Salazar, Deuzilene Marques http://lattes.cnpq.br/4519799169077909 Paes, Lucilene da Silva http://lattes.cnpq.br/0653747630550456 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nogueira, Anny Larisse de Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ciências Formação de professores Ciências biológicas CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS |
topic |
Ciências Formação de professores Ciências biológicas CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS |
description |
The work of conclusion of course (CBT) is a scientific activity of systematizing knowledge about an object of study or problem. This research presents the results of the mapping of monographs constructed next to the course of Biological Sciences Degree of the IFAM, from 2006 to 2012. The aim was to identify, based on this mapping, the research themes, methodological approaches, tools for collection of data and formative aspects that indicated allusions to the formation by competences and professor researcher. For that, a documentary research was carried out, which analyzed 85 monographs. The qualitative research approach was predominant with questionnaire use and directed interview, as well as emphasis on ecology, parasitology and botany. In the general topics related to education, the study prevailed with didactic resources, cross-cutting themes, teaching strategies and articulation of theory and practice in teaching. As for the formative aspects, two studies were registered that indicated the formation by competences and professor researcher. The study became relevant because it is necessary to observe if the one proposed in the PPC has been fulfilled, since the profile to be formed is the Professor Researcher of Biological Sciences. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-19 2022-10-20T17:36:11Z 2022-10-20 2022-10-20T17:36:11Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
NOGUEIRA, Anny Larisse de Oliveira. Tendências de TCC entre formandos em ciências biológicas no IFAM. 2017. 82 f. Monografia (Licenciatura em Ciências Biológicas) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas, Campus Manaus Centro, Manaus, 2017. http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/1044 |
identifier_str_mv |
NOGUEIRA, Anny Larisse de Oliveira. Tendências de TCC entre formandos em ciências biológicas no IFAM. 2017. 82 f. Monografia (Licenciatura em Ciências Biológicas) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas, Campus Manaus Centro, Manaus, 2017. |
url |
http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/1044 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Brasil Campus Manaus Centro Instituto Federal do Amazonas IFAM Licenciatura em Ciências Biológicas Instituto Federal do Amazonas IFAM Licenciatura em Ciências Biológicas Instituto Federal do Amazonas IFAM Licenciatura em Ciências Biológicas |
publisher.none.fl_str_mv |
Brasil Campus Manaus Centro Instituto Federal do Amazonas IFAM Licenciatura em Ciências Biológicas Instituto Federal do Amazonas IFAM Licenciatura em Ciências Biológicas Instituto Federal do Amazonas IFAM Licenciatura em Ciências Biológicas |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas) instname:Instituto Federal do Amazonas (IFAM) instacron:IFAM |
instname_str |
Instituto Federal do Amazonas (IFAM) |
instacron_str |
IFAM |
institution |
IFAM |
reponame_str |
Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas) |
collection |
Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas) - Instituto Federal do Amazonas (IFAM) |
repository.mail.fl_str_mv |
cgeb@ifam.edu.br |
_version_ |
1810022879325061120 |