As facetas da inteligência: o desenvolvimento das habilidades intelectuais pela prática do roleplaying game com base na teoria das inteligências múltiplas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Madson Rafael Souza
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas)
Texto Completo: http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/1010
Resumo: Intelligence is a complex term that cannot be underestimated or abandoned to the mechanical factors of everyday life. It should be perceived as part of a constant reflection of its meaning and improvement regarding normative and non-formal learning practices. A possibility of integrating these factors requires that in their understanding a synthesis of their concepts be made in various views of Science and unite it with an approach that does not require standardization as the only path of improvement. This form may be the determination of the relationship between roleplaying game, a social and creative practice already used as an attractive teaching resource that can be associated with a different way of seeing intelligence, in this case, in the eyes of Howard Gardner's theory. Linguistic intelligence was chosen from several that the theorist presents came from the application of a questionnaire in groups of RPG players that contained 160 answers. These individuals presented their potentialities and the intelligence-developing elements that were compared from a perspective within Noam Chomsky's Generative theory that resembles Gardner's thinking in assuming that innate capacities are developed throughout an individual's life. biological, social and cultural aspects as major influences. The units Competence by Chomsky's visions were compared alongside their performances along with the necessary skills, finally, the competences by the Common National Curriculum Base for comparison purposes
id IFAM-1_6580751fcb5c54e3c31654afb18a06a5
oai_identifier_str oai:localhost:4321/1010
network_acronym_str IFAM-1
network_name_str Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas)
repository_id_str
spelling As facetas da inteligência: o desenvolvimento das habilidades intelectuais pela prática do roleplaying game com base na teoria das inteligências múltiplasBiologia - ensinoInteligência múltiplaTeoria gerativaCNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS::BIOLOGIA GERALIntelligence is a complex term that cannot be underestimated or abandoned to the mechanical factors of everyday life. It should be perceived as part of a constant reflection of its meaning and improvement regarding normative and non-formal learning practices. A possibility of integrating these factors requires that in their understanding a synthesis of their concepts be made in various views of Science and unite it with an approach that does not require standardization as the only path of improvement. This form may be the determination of the relationship between roleplaying game, a social and creative practice already used as an attractive teaching resource that can be associated with a different way of seeing intelligence, in this case, in the eyes of Howard Gardner's theory. Linguistic intelligence was chosen from several that the theorist presents came from the application of a questionnaire in groups of RPG players that contained 160 answers. These individuals presented their potentialities and the intelligence-developing elements that were compared from a perspective within Noam Chomsky's Generative theory that resembles Gardner's thinking in assuming that innate capacities are developed throughout an individual's life. biological, social and cultural aspects as major influences. The units Competence by Chomsky's visions were compared alongside their performances along with the necessary skills, finally, the competences by the Common National Curriculum Base for comparison purposesInteligência é um termo complexo que não pode ser subestimado ou abandonado aos fatores mecânicos do cotidiano. Deve ser percebido como parte de uma reflexão constante do seu significado e aperfeiçoamento no que tange as práticas normativas e não formais da aprendizagem. Uma possibilidade de integrar estes fatores requer que em seu entendimento seja realizada uma síntese de seus conceitos em diversas visões da Ciência e uni-la à uma abordagem que não necessite da normatização como única trilha de aperfeiçoamento. Esta forma pode ser a determinação da relação entre o roleplaying game, uma prática social e criativa já utilizada como recurso atrativo do ensino que pode ser associada à uma diferente maneira de enxergar a inteligência, neste caso, aos olhos da teoria de Howard Gardner. A inteligência linguística foi escolhida dentre as várias que o teórico apresenta veio da aplicação de um questionário em grupos de jogadores de RPG que conteve 160 respostas. Estes indivíduos apresentaram suas potencialidades e os elementos desenvolvedores das inteligências que foram comparados dentro de uma perspectiva dentro da teoria Gerativa de Noam Chomsky que se assemelha ao pensamento de Gardner por assumir que as capacidades inatas são desenvolvidas ao longo de toda a vida de um indivíduo tendo aspectos biológicos, sociais e culturas como influências principais. Foram comparadas as unidades Competência pelas visões de Chomsky ao par de seus desempenhos junto às habilidades necessárias, por fim, as competências pela Base Nacional Comum Curricular para fins de comparação.BrasilCampus Manaus CentroInstituto Federal do AmazonasIFAMLicenciatura em Ciências BiológicasInstituto Federal do AmazonasIFAMLicenciatura em Ciências BiológicasInstituto Federal do AmazonasIFAMLicenciatura em Ciências BiológicasLira, Wallacehttp://lattes.cnpq.br/7834505234728150Lira, Wallacehttp://lattes.cnpq.br/7834505234728150Vale, Adriana Carla Oliveira de Moraishttp://lattes.cnpq.br/4121425372985654Ferreira, Danielle Cristina Oliveirahttp://lattes.cnpq.br/3971794341049346Rodrigues, Madson Rafael Souza2022-10-10T16:11:14Z2022-10-102022-10-10T16:11:14Z2019-12-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisRODRIGUES, Madson Rafael Souza. As facetas da inteligência: o desenvolvimento das habilidades intelectuais pela prática do roleplaying game com base na teoria das inteligências múltiplas. 2019. 62 f. Monografia (Licenciatura em Ciências Biológicas) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas, Campus Manaus Centro, Manaus, 2019.http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/1010porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas)instname:Instituto Federal do Amazonas (IFAM)instacron:IFAM2022-11-23T20:45:03Zoai:localhost:4321/1010Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ifam.edu.br/oai/requestcgeb@ifam.edu.bropendoar:2022-11-23T20:45:03Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas) - Instituto Federal do Amazonas (IFAM)false
dc.title.none.fl_str_mv As facetas da inteligência: o desenvolvimento das habilidades intelectuais pela prática do roleplaying game com base na teoria das inteligências múltiplas
title As facetas da inteligência: o desenvolvimento das habilidades intelectuais pela prática do roleplaying game com base na teoria das inteligências múltiplas
spellingShingle As facetas da inteligência: o desenvolvimento das habilidades intelectuais pela prática do roleplaying game com base na teoria das inteligências múltiplas
Rodrigues, Madson Rafael Souza
Biologia - ensino
Inteligência múltipla
Teoria gerativa
CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS::BIOLOGIA GERAL
title_short As facetas da inteligência: o desenvolvimento das habilidades intelectuais pela prática do roleplaying game com base na teoria das inteligências múltiplas
title_full As facetas da inteligência: o desenvolvimento das habilidades intelectuais pela prática do roleplaying game com base na teoria das inteligências múltiplas
title_fullStr As facetas da inteligência: o desenvolvimento das habilidades intelectuais pela prática do roleplaying game com base na teoria das inteligências múltiplas
title_full_unstemmed As facetas da inteligência: o desenvolvimento das habilidades intelectuais pela prática do roleplaying game com base na teoria das inteligências múltiplas
title_sort As facetas da inteligência: o desenvolvimento das habilidades intelectuais pela prática do roleplaying game com base na teoria das inteligências múltiplas
author Rodrigues, Madson Rafael Souza
author_facet Rodrigues, Madson Rafael Souza
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Lira, Wallace
http://lattes.cnpq.br/7834505234728150
Lira, Wallace
http://lattes.cnpq.br/7834505234728150
Vale, Adriana Carla Oliveira de Morais
http://lattes.cnpq.br/4121425372985654
Ferreira, Danielle Cristina Oliveira
http://lattes.cnpq.br/3971794341049346
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Madson Rafael Souza
dc.subject.por.fl_str_mv Biologia - ensino
Inteligência múltipla
Teoria gerativa
CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS::BIOLOGIA GERAL
topic Biologia - ensino
Inteligência múltipla
Teoria gerativa
CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS::BIOLOGIA GERAL
description Intelligence is a complex term that cannot be underestimated or abandoned to the mechanical factors of everyday life. It should be perceived as part of a constant reflection of its meaning and improvement regarding normative and non-formal learning practices. A possibility of integrating these factors requires that in their understanding a synthesis of their concepts be made in various views of Science and unite it with an approach that does not require standardization as the only path of improvement. This form may be the determination of the relationship between roleplaying game, a social and creative practice already used as an attractive teaching resource that can be associated with a different way of seeing intelligence, in this case, in the eyes of Howard Gardner's theory. Linguistic intelligence was chosen from several that the theorist presents came from the application of a questionnaire in groups of RPG players that contained 160 answers. These individuals presented their potentialities and the intelligence-developing elements that were compared from a perspective within Noam Chomsky's Generative theory that resembles Gardner's thinking in assuming that innate capacities are developed throughout an individual's life. biological, social and cultural aspects as major influences. The units Competence by Chomsky's visions were compared alongside their performances along with the necessary skills, finally, the competences by the Common National Curriculum Base for comparison purposes
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-19
2022-10-10T16:11:14Z
2022-10-10
2022-10-10T16:11:14Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv RODRIGUES, Madson Rafael Souza. As facetas da inteligência: o desenvolvimento das habilidades intelectuais pela prática do roleplaying game com base na teoria das inteligências múltiplas. 2019. 62 f. Monografia (Licenciatura em Ciências Biológicas) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas, Campus Manaus Centro, Manaus, 2019.
http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/1010
identifier_str_mv RODRIGUES, Madson Rafael Souza. As facetas da inteligência: o desenvolvimento das habilidades intelectuais pela prática do roleplaying game com base na teoria das inteligências múltiplas. 2019. 62 f. Monografia (Licenciatura em Ciências Biológicas) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas, Campus Manaus Centro, Manaus, 2019.
url http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/1010
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Brasil
Campus Manaus Centro
Instituto Federal do Amazonas
IFAM
Licenciatura em Ciências Biológicas
Instituto Federal do Amazonas
IFAM
Licenciatura em Ciências Biológicas
Instituto Federal do Amazonas
IFAM
Licenciatura em Ciências Biológicas
publisher.none.fl_str_mv Brasil
Campus Manaus Centro
Instituto Federal do Amazonas
IFAM
Licenciatura em Ciências Biológicas
Instituto Federal do Amazonas
IFAM
Licenciatura em Ciências Biológicas
Instituto Federal do Amazonas
IFAM
Licenciatura em Ciências Biológicas
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas)
instname:Instituto Federal do Amazonas (IFAM)
instacron:IFAM
instname_str Instituto Federal do Amazonas (IFAM)
instacron_str IFAM
institution IFAM
reponame_str Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas)
collection Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas) - Instituto Federal do Amazonas (IFAM)
repository.mail.fl_str_mv cgeb@ifam.edu.br
_version_ 1810022879224397824