Aprendizagem significativa e alinhamento construtivo uma proposta para o ensino de circuitos elétricos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Pricila Rodrigues de
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas)
Texto Completo: http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/60
Resumo: The planning and development of teaching practice have significant impact on student learning. This paper explores this impact through a didactic proposal for students of middle level technical courses in electrical circuits teaching. The proposal is structured with nine teaching plans and learning, shared through a series of nine videos, based on Meaningful Learning Theory of David Ausubel and Constructive Alignment teaching model of John Biggs. The strategic action research guided the investigation. For the suitability of the material presented to students in elaborate plans were considered its profile and cognitive structure. To collect research data were made audio recordings of the main stages, logbooks, photographs, experimental activities, interviews, previous conceptual maps and final, as well as the evaluation of the tasks performed at the end of each class. Evidence presented during the application of didactic proposal allow to say that aspects: contextualization of learning, motivation, student monitoring and a new look of the teacher in front of his practice; contribute to the promotion of meaningful learning of students.
id IFAM-1_7eaac7532c5de8c4a3639be141f3c77e
oai_identifier_str oai:localhost:4321/60
network_acronym_str IFAM-1
network_name_str Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas)
repository_id_str
spelling Aprendizagem significativa e alinhamento construtivo uma proposta para o ensino de circuitos elétricosAprendizagem significativaAlinhamento construtivoEducação profissionalEnsinoCircuitos elétricosCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONALThe planning and development of teaching practice have significant impact on student learning. This paper explores this impact through a didactic proposal for students of middle level technical courses in electrical circuits teaching. The proposal is structured with nine teaching plans and learning, shared through a series of nine videos, based on Meaningful Learning Theory of David Ausubel and Constructive Alignment teaching model of John Biggs. The strategic action research guided the investigation. For the suitability of the material presented to students in elaborate plans were considered its profile and cognitive structure. To collect research data were made audio recordings of the main stages, logbooks, photographs, experimental activities, interviews, previous conceptual maps and final, as well as the evaluation of the tasks performed at the end of each class. Evidence presented during the application of didactic proposal allow to say that aspects: contextualization of learning, motivation, student monitoring and a new look of the teacher in front of his practice; contribute to the promotion of meaningful learning of students.O planejamento e desenvolvimento da prática docente têm impacto importante no aprendizado dos alunos. Esta dissertação explora este impacto por meio de uma proposta didática para alunos de cursos técnicos de nível médio no ensino de circuitos elétricos. A proposta é estruturada com nove planos de ensino e aprendizagem, compartilhados por meio de uma série de nove vídeos, fundamentados na Teoria da Aprendizagem Significativa de David Ausubel e no modelo de ensino Alinhamento Construtivo de John Biggs. A pesquisa-ação estratégica norteou a investigação. Para a adequação do material apresentado aos alunos nos planos elaborados, foram considerados seu perfil e sua estrutura cognitiva. Para coleta de dados da pesquisa foram feitas gravações em áudio das principais etapas, diários de bordo, fotografias, atividades experimentais, entrevistas, mapas conceituais prévios e finais, assim como as tarefas de avaliação executadas a cada final de aula. As evidências apresentadas durante a aplicação da proposta didática permitem dizer que os aspectos: contextualização da aprendizagem, motivação, acompanhamento dos alunos e um novo olhar do docente diante de sua prática, contribuem para a promoção de aprendizagens significativas dos alunos.Instituto Federal do AmazonasBrasilCampus Manaus CentroMestrado Profissional em Ensino Tecnológico (MPET)IFAMCabral Neto, João dos Santoshttp://lattes.cnpq.br/9340150562756599Cabral Neto, João dos Santoshttp://lattes.cnpq.br/9340150562756599Azevedo, Rosa Oliveira Marinshttp://lattes.cnpq.br/3056605003492861Terán, Augusto Fachínhttp://lattes.cnpq.br/6646400621099687Souza, Pricila Rodrigues de2018-05-21T18:14:37Z2018-04-302018-05-21T18:14:37Z2016-03-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/60porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas)instname:Instituto Federal do Amazonas (IFAM)instacron:IFAM2022-05-18T13:32:49Zoai:localhost:4321/60Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ifam.edu.br/oai/requestcgeb@ifam.edu.bropendoar:2022-05-18T13:32:49Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas) - Instituto Federal do Amazonas (IFAM)false
dc.title.none.fl_str_mv Aprendizagem significativa e alinhamento construtivo uma proposta para o ensino de circuitos elétricos
title Aprendizagem significativa e alinhamento construtivo uma proposta para o ensino de circuitos elétricos
spellingShingle Aprendizagem significativa e alinhamento construtivo uma proposta para o ensino de circuitos elétricos
Souza, Pricila Rodrigues de
Aprendizagem significativa
Alinhamento construtivo
Educação profissional
Ensino
Circuitos elétricos
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL
title_short Aprendizagem significativa e alinhamento construtivo uma proposta para o ensino de circuitos elétricos
title_full Aprendizagem significativa e alinhamento construtivo uma proposta para o ensino de circuitos elétricos
title_fullStr Aprendizagem significativa e alinhamento construtivo uma proposta para o ensino de circuitos elétricos
title_full_unstemmed Aprendizagem significativa e alinhamento construtivo uma proposta para o ensino de circuitos elétricos
title_sort Aprendizagem significativa e alinhamento construtivo uma proposta para o ensino de circuitos elétricos
author Souza, Pricila Rodrigues de
author_facet Souza, Pricila Rodrigues de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Cabral Neto, João dos Santos
http://lattes.cnpq.br/9340150562756599
Cabral Neto, João dos Santos
http://lattes.cnpq.br/9340150562756599
Azevedo, Rosa Oliveira Marins
http://lattes.cnpq.br/3056605003492861
Terán, Augusto Fachín
http://lattes.cnpq.br/6646400621099687
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Pricila Rodrigues de
dc.subject.por.fl_str_mv Aprendizagem significativa
Alinhamento construtivo
Educação profissional
Ensino
Circuitos elétricos
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL
topic Aprendizagem significativa
Alinhamento construtivo
Educação profissional
Ensino
Circuitos elétricos
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL
description The planning and development of teaching practice have significant impact on student learning. This paper explores this impact through a didactic proposal for students of middle level technical courses in electrical circuits teaching. The proposal is structured with nine teaching plans and learning, shared through a series of nine videos, based on Meaningful Learning Theory of David Ausubel and Constructive Alignment teaching model of John Biggs. The strategic action research guided the investigation. For the suitability of the material presented to students in elaborate plans were considered its profile and cognitive structure. To collect research data were made audio recordings of the main stages, logbooks, photographs, experimental activities, interviews, previous conceptual maps and final, as well as the evaluation of the tasks performed at the end of each class. Evidence presented during the application of didactic proposal allow to say that aspects: contextualization of learning, motivation, student monitoring and a new look of the teacher in front of his practice; contribute to the promotion of meaningful learning of students.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-03-11
2018-05-21T18:14:37Z
2018-04-30
2018-05-21T18:14:37Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/60
url http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/60
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal do Amazonas
Brasil
Campus Manaus Centro
Mestrado Profissional em Ensino Tecnológico (MPET)
IFAM
publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal do Amazonas
Brasil
Campus Manaus Centro
Mestrado Profissional em Ensino Tecnológico (MPET)
IFAM
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas)
instname:Instituto Federal do Amazonas (IFAM)
instacron:IFAM
instname_str Instituto Federal do Amazonas (IFAM)
instacron_str IFAM
institution IFAM
reponame_str Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas)
collection Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas) - Instituto Federal do Amazonas (IFAM)
repository.mail.fl_str_mv cgeb@ifam.edu.br
_version_ 1810022876358639616