The metacognitive experience of science teachers in the context of Emergency Remote Teaching

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ramos, Ediane Sousa Miranda
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Siqueira , Gisele Carvalho de, Corrêa, Nancy Nazareth Gatzke, Passos , Marinez Meneghello
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educitec
Texto Completo: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/2263
Resumo: This article presents the results of a survey that investigated the perceptions declared by Science teachers regarding their metacognitive teaching learning processes, experienced in Emergency Remote Teaching (ERE) during the Covid-19 pandemic, through the application of a questionnaire which was answered by 21 teachers from state schools in Paraná. The responses were organized and interpreted, according to Discursive Textual Analysis (ATD) procedures. For the analytical direction, the following categories were assumed a priori: contexts; subjects; feelings; memory judgments; estimates; specificities of the task. They make up the metacognitive experience present in the diagram entitled ‘Instrument for mapping metacognitive experience’. From the excerpts recorded by the interviewees, evidence of metacognitive experience was found, related to the categories: Feelings; Contexts; Estimates; Subjects; Task specifics; there are no statements of Judgments from memory.
id IFAM-2_2f73570a441e4261b4613880c72cb361
oai_identifier_str oai:sistemascmc.ifam.edu.br:article/2263
network_acronym_str IFAM-2
network_name_str Educitec
repository_id_str
spelling The metacognitive experience of science teachers in the context of Emergency Remote TeachingLa experiencia metacognitiva de los profesores de ciencias en el contexto de la Enseñanza Remota de EmergenciaA experiência metacognitiva dos professores de ciências no contexto do Ensino Remoto EmergencialA Experiência Metacognitiva dos Professores de Ciências no Contexto do Ensino Remoto Emergencialmetacognitionmetacognitive experienceemergency remote learningmetacogniciónexperiencia metacognitivaenseñanza remota de emergenciametacogniçãoexperiência metacognitivaensino remoto emergencialMetacognição. Experiência Metacognitiva. Ensino Remoto Emergencial.This article presents the results of a survey that investigated the perceptions declared by Science teachers regarding their metacognitive teaching learning processes, experienced in Emergency Remote Teaching (ERE) during the Covid-19 pandemic, through the application of a questionnaire which was answered by 21 teachers from state schools in Paraná. The responses were organized and interpreted, according to Discursive Textual Analysis (ATD) procedures. For the analytical direction, the following categories were assumed a priori: contexts; subjects; feelings; memory judgments; estimates; specificities of the task. They make up the metacognitive experience present in the diagram entitled ‘Instrument for mapping metacognitive experience’. From the excerpts recorded by the interviewees, evidence of metacognitive experience was found, related to the categories: Feelings; Contexts; Estimates; Subjects; Task specifics; there are no statements of Judgments from memory.Este artículo presenta los resultados de una encuesta que investigó las percepciones declaradas por los docentes de Ciencias sobre sus procesos de enseñanza aprendizaje metacognitivos, vividos en la Enseñanza Remota de Emergencia (ERE) durante la pandemia de Covid-19, mediante la aplicación de un cuestionario el cual fue respondido por 21 docentes. de escuelas públicas de Paraná. Las respuestas fueron organizadas e interpretadas, según procedimientos de Análisis Textual Discursivo (ATD). Para la dirección analítica se asumieron a priori las siguientes categorías: contextos; asignaturas; sentimientos; juicios de memoria; estimados; especificidades de la tarea. Constituyen la experiencia metacognitiva presente en el diagrama titulado “Instrumento para mapear la experiencia metacognitiva”. De los extractos registrados por los entrevistados se encontraron evidencias de experiencia metacognitiva, relacionadas con las categorías: Sentimientos; Contextos; Estimados; Sujetos; Detalles de la tarea; no hay declaraciones de Juicios de memoria.Este artigo apresenta os resultados de uma pesquisa que investigou as percepções declaradas por professores de Ciências a respeito de seus processos metacognitivos de aprendizagem docente, experienciados no Ensino Remoto Emergencial (ERE) durante a pandemia da Covid-19, por meio da aplicação de um questionário que foi respondido por 21 professores de escolas estaduais do Paraná. As respostas foram organizadas e interpretadas, segundo os procedimentos da Análise Textual Discursiva (ATD). Para o encaminhamento analítico assumiu-se como categorias a priori: contextos; sujeitos; sentimentos; juízos de memória; estimativas; especificidades da tarefa. Elas compõem a experiência metacognitiva presente no diagrama intitulado ‘Instrumento para o mapeamento da experiência metacognitiva’. Dos excertos registrados pelos depoentes, foram encontrados indícios de experiência metacognitiva, relacionados às categorias: Sentimentos; Contextos; Estimativas; Sujeitos Especificidades da tarefa; não há declarações de Juízos de memória.Este artigo apresenta os resultados de uma pesquisa que investigou a mobilização da experiência metacognitiva de professores de Ciências no contexto do Ensino Remoto Emergencial (ERE) durante a pandemia da Covid-19. Um questionário foi aplicado para 21 professores de escolas estaduais do Paraná e as respostas recebidas foram organizadas e interpretadas, segundo os procedimentos da Análise Textual Discursiva (ATD). Para o encaminhamento analítico assumiu-se como categorias a priori seis significantes presentes em um diagrama intitulado ‘Instrumento para o mapeamento da experiência metacognitiva’: Contextos, Sujeitos, Sentimentos, Juízos de memória, Estimativas, Especificidades da tarefa. Dos 381 excertos registrados pelos depoentes, 92 deles traziam indícios de experiência metacognitiva, sendo que 46,7% estavam relacionados à categoria Sentimentos, 20,7% à categoria Contextos, 18,5% às Estimativas, 12,0% a Sujeitos, 2,2% às Especificidades da tarefa, e Juízos de memória não foi declarado por esses participantes.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas2024-03-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/226310.31417/educitec.v10.2263Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching ; Vol. 10 No. jan./dez. (2024): v. 10 (2024): jan./dec. Continuous Publishing; e226324Educitec - Revista de Estudios e Investigación sobre Enseñanza Tecnológica; Vol. 10 Núm. jan./dez. (2024): v. 10 (2024): ene./dec. Publicação Contínua (Continuous Publishing); e226324Educitec - Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico; v. 10 n. jan./dez. (2024): Publicação Contínua (Continuous Publishing); e2263242446-774X10.31417/educitec.v10ijan./dez.reponame:Educitecinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM)instacron:IFAMporhttps://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/2263/1088https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRamos, Ediane Sousa Miranda Siqueira , Gisele Carvalho deCorrêa, Nancy Nazareth GatzkePassos , Marinez Meneghello 2024-03-26T14:11:28Zoai:sistemascmc.ifam.edu.br:article/2263Revistahttps://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitecPUBhttps://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/oaieducitec.revista@ifam.edu.brhttps://doi.org/10.314172446-774X2446-774Xopendoar:2024-03-26T14:11:28Educitec - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM)false
dc.title.none.fl_str_mv The metacognitive experience of science teachers in the context of Emergency Remote Teaching
La experiencia metacognitiva de los profesores de ciencias en el contexto de la Enseñanza Remota de Emergencia
A experiência metacognitiva dos professores de ciências no contexto do Ensino Remoto Emergencial
A Experiência Metacognitiva dos Professores de Ciências no Contexto do Ensino Remoto Emergencial
title The metacognitive experience of science teachers in the context of Emergency Remote Teaching
spellingShingle The metacognitive experience of science teachers in the context of Emergency Remote Teaching
Ramos, Ediane Sousa Miranda
metacognition
metacognitive experience
emergency remote learning
metacognición
experiencia metacognitiva
enseñanza remota de emergencia
metacognição
experiência metacognitiva
ensino remoto emergencial
Metacognição. Experiência Metacognitiva. Ensino Remoto Emergencial.
title_short The metacognitive experience of science teachers in the context of Emergency Remote Teaching
title_full The metacognitive experience of science teachers in the context of Emergency Remote Teaching
title_fullStr The metacognitive experience of science teachers in the context of Emergency Remote Teaching
title_full_unstemmed The metacognitive experience of science teachers in the context of Emergency Remote Teaching
title_sort The metacognitive experience of science teachers in the context of Emergency Remote Teaching
author Ramos, Ediane Sousa Miranda
author_facet Ramos, Ediane Sousa Miranda
Siqueira , Gisele Carvalho de
Corrêa, Nancy Nazareth Gatzke
Passos , Marinez Meneghello
author_role author
author2 Siqueira , Gisele Carvalho de
Corrêa, Nancy Nazareth Gatzke
Passos , Marinez Meneghello
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ramos, Ediane Sousa Miranda
Siqueira , Gisele Carvalho de
Corrêa, Nancy Nazareth Gatzke
Passos , Marinez Meneghello
dc.subject.por.fl_str_mv metacognition
metacognitive experience
emergency remote learning
metacognición
experiencia metacognitiva
enseñanza remota de emergencia
metacognição
experiência metacognitiva
ensino remoto emergencial
Metacognição. Experiência Metacognitiva. Ensino Remoto Emergencial.
topic metacognition
metacognitive experience
emergency remote learning
metacognición
experiencia metacognitiva
enseñanza remota de emergencia
metacognição
experiência metacognitiva
ensino remoto emergencial
Metacognição. Experiência Metacognitiva. Ensino Remoto Emergencial.
description This article presents the results of a survey that investigated the perceptions declared by Science teachers regarding their metacognitive teaching learning processes, experienced in Emergency Remote Teaching (ERE) during the Covid-19 pandemic, through the application of a questionnaire which was answered by 21 teachers from state schools in Paraná. The responses were organized and interpreted, according to Discursive Textual Analysis (ATD) procedures. For the analytical direction, the following categories were assumed a priori: contexts; subjects; feelings; memory judgments; estimates; specificities of the task. They make up the metacognitive experience present in the diagram entitled ‘Instrument for mapping metacognitive experience’. From the excerpts recorded by the interviewees, evidence of metacognitive experience was found, related to the categories: Feelings; Contexts; Estimates; Subjects; Task specifics; there are no statements of Judgments from memory.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-03-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/2263
10.31417/educitec.v10.2263
url https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/2263
identifier_str_mv 10.31417/educitec.v10.2263
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/2263/1088
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas
publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas
dc.source.none.fl_str_mv Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching ; Vol. 10 No. jan./dez. (2024): v. 10 (2024): jan./dec. Continuous Publishing; e226324
Educitec - Revista de Estudios e Investigación sobre Enseñanza Tecnológica; Vol. 10 Núm. jan./dez. (2024): v. 10 (2024): ene./dec. Publicação Contínua (Continuous Publishing); e226324
Educitec - Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico; v. 10 n. jan./dez. (2024): Publicação Contínua (Continuous Publishing); e226324
2446-774X
10.31417/educitec.v10ijan./dez.
reponame:Educitec
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM)
instacron:IFAM
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM)
instacron_str IFAM
institution IFAM
reponame_str Educitec
collection Educitec
repository.name.fl_str_mv Educitec - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM)
repository.mail.fl_str_mv educitec.revista@ifam.edu.br
_version_ 1797047999268913152