The metacognitive experience of science teachers in the context of Emergency Remote Teaching
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educitec |
Texto Completo: | https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/2263 |
Resumo: | This article presents the results of a survey that investigated the perceptions declared by Science teachers regarding their metacognitive teaching learning processes, experienced in Emergency Remote Teaching (ERE) during the Covid-19 pandemic, through the application of a questionnaire which was answered by 21 teachers from state schools in Paraná. The responses were organized and interpreted, according to Discursive Textual Analysis (ATD) procedures. For the analytical direction, the following categories were assumed a priori: contexts; subjects; feelings; memory judgments; estimates; specificities of the task. They make up the metacognitive experience present in the diagram entitled ‘Instrument for mapping metacognitive experience’. From the excerpts recorded by the interviewees, evidence of metacognitive experience was found, related to the categories: Feelings; Contexts; Estimates; Subjects; Task specifics; there are no statements of Judgments from memory. |
id |
IFAM-2_2f73570a441e4261b4613880c72cb361 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:sistemascmc.ifam.edu.br:article/2263 |
network_acronym_str |
IFAM-2 |
network_name_str |
Educitec |
repository_id_str |
|
spelling |
The metacognitive experience of science teachers in the context of Emergency Remote TeachingLa experiencia metacognitiva de los profesores de ciencias en el contexto de la Enseñanza Remota de EmergenciaA experiência metacognitiva dos professores de ciências no contexto do Ensino Remoto EmergencialA Experiência Metacognitiva dos Professores de Ciências no Contexto do Ensino Remoto Emergencialmetacognitionmetacognitive experienceemergency remote learningmetacogniciónexperiencia metacognitivaenseñanza remota de emergenciametacogniçãoexperiência metacognitivaensino remoto emergencialMetacognição. Experiência Metacognitiva. Ensino Remoto Emergencial.This article presents the results of a survey that investigated the perceptions declared by Science teachers regarding their metacognitive teaching learning processes, experienced in Emergency Remote Teaching (ERE) during the Covid-19 pandemic, through the application of a questionnaire which was answered by 21 teachers from state schools in Paraná. The responses were organized and interpreted, according to Discursive Textual Analysis (ATD) procedures. For the analytical direction, the following categories were assumed a priori: contexts; subjects; feelings; memory judgments; estimates; specificities of the task. They make up the metacognitive experience present in the diagram entitled ‘Instrument for mapping metacognitive experience’. From the excerpts recorded by the interviewees, evidence of metacognitive experience was found, related to the categories: Feelings; Contexts; Estimates; Subjects; Task specifics; there are no statements of Judgments from memory.Este artículo presenta los resultados de una encuesta que investigó las percepciones declaradas por los docentes de Ciencias sobre sus procesos de enseñanza aprendizaje metacognitivos, vividos en la Enseñanza Remota de Emergencia (ERE) durante la pandemia de Covid-19, mediante la aplicación de un cuestionario el cual fue respondido por 21 docentes. de escuelas públicas de Paraná. Las respuestas fueron organizadas e interpretadas, según procedimientos de Análisis Textual Discursivo (ATD). Para la dirección analítica se asumieron a priori las siguientes categorías: contextos; asignaturas; sentimientos; juicios de memoria; estimados; especificidades de la tarea. Constituyen la experiencia metacognitiva presente en el diagrama titulado “Instrumento para mapear la experiencia metacognitiva”. De los extractos registrados por los entrevistados se encontraron evidencias de experiencia metacognitiva, relacionadas con las categorías: Sentimientos; Contextos; Estimados; Sujetos; Detalles de la tarea; no hay declaraciones de Juicios de memoria.Este artigo apresenta os resultados de uma pesquisa que investigou as percepções declaradas por professores de Ciências a respeito de seus processos metacognitivos de aprendizagem docente, experienciados no Ensino Remoto Emergencial (ERE) durante a pandemia da Covid-19, por meio da aplicação de um questionário que foi respondido por 21 professores de escolas estaduais do Paraná. As respostas foram organizadas e interpretadas, segundo os procedimentos da Análise Textual Discursiva (ATD). Para o encaminhamento analítico assumiu-se como categorias a priori: contextos; sujeitos; sentimentos; juízos de memória; estimativas; especificidades da tarefa. Elas compõem a experiência metacognitiva presente no diagrama intitulado ‘Instrumento para o mapeamento da experiência metacognitiva’. Dos excertos registrados pelos depoentes, foram encontrados indícios de experiência metacognitiva, relacionados às categorias: Sentimentos; Contextos; Estimativas; Sujeitos Especificidades da tarefa; não há declarações de Juízos de memória.Este artigo apresenta os resultados de uma pesquisa que investigou a mobilização da experiência metacognitiva de professores de Ciências no contexto do Ensino Remoto Emergencial (ERE) durante a pandemia da Covid-19. Um questionário foi aplicado para 21 professores de escolas estaduais do Paraná e as respostas recebidas foram organizadas e interpretadas, segundo os procedimentos da Análise Textual Discursiva (ATD). Para o encaminhamento analítico assumiu-se como categorias a priori seis significantes presentes em um diagrama intitulado ‘Instrumento para o mapeamento da experiência metacognitiva’: Contextos, Sujeitos, Sentimentos, Juízos de memória, Estimativas, Especificidades da tarefa. Dos 381 excertos registrados pelos depoentes, 92 deles traziam indícios de experiência metacognitiva, sendo que 46,7% estavam relacionados à categoria Sentimentos, 20,7% à categoria Contextos, 18,5% às Estimativas, 12,0% a Sujeitos, 2,2% às Especificidades da tarefa, e Juízos de memória não foi declarado por esses participantes.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas2024-03-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/226310.31417/educitec.v10.2263Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching ; Vol. 10 No. jan./dez. (2024): v. 10 (2024): jan./dec. Continuous Publishing; e226324Educitec - Revista de Estudios e Investigación sobre Enseñanza Tecnológica; Vol. 10 Núm. jan./dez. (2024): v. 10 (2024): ene./dec. Publicação Contínua (Continuous Publishing); e226324Educitec - Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico; v. 10 n. jan./dez. (2024): Publicação Contínua (Continuous Publishing); e2263242446-774X10.31417/educitec.v10ijan./dez.reponame:Educitecinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM)instacron:IFAMporhttps://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/2263/1088https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRamos, Ediane Sousa Miranda Siqueira , Gisele Carvalho deCorrêa, Nancy Nazareth GatzkePassos , Marinez Meneghello 2024-03-26T14:11:28Zoai:sistemascmc.ifam.edu.br:article/2263Revistahttps://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitecPUBhttps://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/oaieducitec.revista@ifam.edu.brhttps://doi.org/10.314172446-774X2446-774Xopendoar:2024-03-26T14:11:28Educitec - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The metacognitive experience of science teachers in the context of Emergency Remote Teaching La experiencia metacognitiva de los profesores de ciencias en el contexto de la Enseñanza Remota de Emergencia A experiência metacognitiva dos professores de ciências no contexto do Ensino Remoto Emergencial A Experiência Metacognitiva dos Professores de Ciências no Contexto do Ensino Remoto Emergencial |
title |
The metacognitive experience of science teachers in the context of Emergency Remote Teaching |
spellingShingle |
The metacognitive experience of science teachers in the context of Emergency Remote Teaching Ramos, Ediane Sousa Miranda metacognition metacognitive experience emergency remote learning metacognición experiencia metacognitiva enseñanza remota de emergencia metacognição experiência metacognitiva ensino remoto emergencial Metacognição. Experiência Metacognitiva. Ensino Remoto Emergencial. |
title_short |
The metacognitive experience of science teachers in the context of Emergency Remote Teaching |
title_full |
The metacognitive experience of science teachers in the context of Emergency Remote Teaching |
title_fullStr |
The metacognitive experience of science teachers in the context of Emergency Remote Teaching |
title_full_unstemmed |
The metacognitive experience of science teachers in the context of Emergency Remote Teaching |
title_sort |
The metacognitive experience of science teachers in the context of Emergency Remote Teaching |
author |
Ramos, Ediane Sousa Miranda |
author_facet |
Ramos, Ediane Sousa Miranda Siqueira , Gisele Carvalho de Corrêa, Nancy Nazareth Gatzke Passos , Marinez Meneghello |
author_role |
author |
author2 |
Siqueira , Gisele Carvalho de Corrêa, Nancy Nazareth Gatzke Passos , Marinez Meneghello |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ramos, Ediane Sousa Miranda Siqueira , Gisele Carvalho de Corrêa, Nancy Nazareth Gatzke Passos , Marinez Meneghello |
dc.subject.por.fl_str_mv |
metacognition metacognitive experience emergency remote learning metacognición experiencia metacognitiva enseñanza remota de emergencia metacognição experiência metacognitiva ensino remoto emergencial Metacognição. Experiência Metacognitiva. Ensino Remoto Emergencial. |
topic |
metacognition metacognitive experience emergency remote learning metacognición experiencia metacognitiva enseñanza remota de emergencia metacognição experiência metacognitiva ensino remoto emergencial Metacognição. Experiência Metacognitiva. Ensino Remoto Emergencial. |
description |
This article presents the results of a survey that investigated the perceptions declared by Science teachers regarding their metacognitive teaching learning processes, experienced in Emergency Remote Teaching (ERE) during the Covid-19 pandemic, through the application of a questionnaire which was answered by 21 teachers from state schools in Paraná. The responses were organized and interpreted, according to Discursive Textual Analysis (ATD) procedures. For the analytical direction, the following categories were assumed a priori: contexts; subjects; feelings; memory judgments; estimates; specificities of the task. They make up the metacognitive experience present in the diagram entitled ‘Instrument for mapping metacognitive experience’. From the excerpts recorded by the interviewees, evidence of metacognitive experience was found, related to the categories: Feelings; Contexts; Estimates; Subjects; Task specifics; there are no statements of Judgments from memory. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-03-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/2263 10.31417/educitec.v10.2263 |
url |
https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/2263 |
identifier_str_mv |
10.31417/educitec.v10.2263 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/2263/1088 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching ; Vol. 10 No. jan./dez. (2024): v. 10 (2024): jan./dec. Continuous Publishing; e226324 Educitec - Revista de Estudios e Investigación sobre Enseñanza Tecnológica; Vol. 10 Núm. jan./dez. (2024): v. 10 (2024): ene./dec. Publicação Contínua (Continuous Publishing); e226324 Educitec - Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico; v. 10 n. jan./dez. (2024): Publicação Contínua (Continuous Publishing); e226324 2446-774X 10.31417/educitec.v10ijan./dez. reponame:Educitec instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM) instacron:IFAM |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM) |
instacron_str |
IFAM |
institution |
IFAM |
reponame_str |
Educitec |
collection |
Educitec |
repository.name.fl_str_mv |
Educitec - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM) |
repository.mail.fl_str_mv |
educitec.revista@ifam.edu.br |
_version_ |
1797047999268913152 |