The use of virtual reality for astronomy education: development and application of planetarium simulation software

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ritta, Ânderson dos Santos
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Piovesan, Sandra Dutra, Siedler, Marcelo da Silveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educitec
Texto Completo: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/964
Resumo: Astronomy can be seen as an interdisciplinary science with great educational potential. However, certain contents addressed by this knowledge area require the use of specific teaching structures to achieve better learning. In this scenario, using a virtual reality-based computational tool, for example, contributes to optimizing these contents' teaching process. This paper presents the design, development, and evaluation of a virtual planetarium, in an immersive environment. The goal is to evaluate this application, both in terms of its usability and user experience. This research, methodologically characterized as quantitative, collected data through the application of SUS (System Usability Scale) questionnaires with students who used the developed application. The achieved results show that the tool had an excellent evaluation regarding its usability.
id IFAM-2_7af407af8b31d7336f8400a157afa1e0
oai_identifier_str oai:sistemascmc.ifam.edu.br:article/964
network_acronym_str IFAM-2
network_name_str Educitec
repository_id_str
spelling The use of virtual reality for astronomy education: development and application of planetarium simulation softwareO uso da realidade virtual para ensino de astronomia: desenvolvimento e aplicação de um software para simulação de planetário TeachingVirtual RealityAstronomyEnsinoRealidade VirtualAstronomiaAstronomy can be seen as an interdisciplinary science with great educational potential. However, certain contents addressed by this knowledge area require the use of specific teaching structures to achieve better learning. In this scenario, using a virtual reality-based computational tool, for example, contributes to optimizing these contents' teaching process. This paper presents the design, development, and evaluation of a virtual planetarium, in an immersive environment. The goal is to evaluate this application, both in terms of its usability and user experience. This research, methodologically characterized as quantitative, collected data through the application of SUS (System Usability Scale) questionnaires with students who used the developed application. The achieved results show that the tool had an excellent evaluation regarding its usability.A astronomia pode ser reconhecida como uma ciência interdisciplinar com grande potencial educacional. No entanto, determinados conteúdos abordados por esta área de conhecimento demandam a utilização de estruturas específicas de ensino para alcançar um melhor aprendizado. Nesse cenário, o uso de uma ferramenta computacional baseada em realidade virtual, por exemplo, contribui para otimizar o processo de ensino desse tipo de conteúdo. Este artigo apresenta o projeto, desenvolvimento e avaliação de um planetário virtual em ambiente imersivo. O objetivo é avaliar esta aplicação, tanto em termos de sua usabilidade quanto de experiência de uso. Esta pesquisa, metodologicamente caracterizada como quantitativa, coletou dados por meio da aplicação de questionários SUS (System Usability Scale) com os estudantes que utilizaram a aplicação desenvolvida. Os resultados alcançados mostram que a ferramenta teve uma excelente avaliação com relação a sua usabilidade.A astronomia pode ser reconhecida como uma ciência interdisciplinar com grande potencial educacional, mas determinados conteúdos demandam estruturas específicas para um melhor aprendizado; nesse cenário o uso de uma ferramenta computacional como a realidade virtual pode contribuir para otimizar o ensino desse tipo de conteúdo. Este artigo apresenta o estudo sobre a implementação e uso de um planetário virtual em ambiente imersivo, tendo como objetivo avaliar, respectivamente, familiaridade e usabilidade no uso da ferramenta. Metodologicamente caracterizado como pesquisa quantitativa, na coleta de dados foram utilizados questionários físicos aplicados aos alunos utilizadores. Os resultados mostraram que a ferramenta desenvolvida teve uma excelente avaliação quanto à sua usabilidade por meio dos resultados obtidos no questionário SUS.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas2020-06-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/96410.31417/educitec.v5i11.964Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching ; Vol. 6: Jan./Dec. 2020 Continuous Publishing; e096420Educitec - Revista de Estudios e Investigación sobre Enseñanza Tecnológica; Vol. 6: ene./dic. 2020 Publicación continua; e096420Educitec - Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico; v. 6: jan./dez. 2020 Publicação Contínua (Continuous Publishing); e0964202446-774X10.31417/educitec.v6ireponame:Educitecinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM)instacron:IFAMporhttps://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/964/486Ritta, Ânderson dos SantosPiovesan, Sandra DutraSiedler, Marcelo da Silveirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-10-25T16:23:16Zoai:sistemascmc.ifam.edu.br:article/964Revistahttps://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitecPUBhttps://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/oaieducitec.revista@ifam.edu.brhttps://doi.org/10.314172446-774X2446-774Xopendoar:2022-10-25T16:23:16Educitec - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM)false
dc.title.none.fl_str_mv The use of virtual reality for astronomy education: development and application of planetarium simulation software
O uso da realidade virtual para ensino de astronomia: desenvolvimento e aplicação de um software para simulação de planetário
title The use of virtual reality for astronomy education: development and application of planetarium simulation software
spellingShingle The use of virtual reality for astronomy education: development and application of planetarium simulation software
Ritta, Ânderson dos Santos
Teaching
Virtual Reality
Astronomy
Ensino
Realidade Virtual
Astronomia
title_short The use of virtual reality for astronomy education: development and application of planetarium simulation software
title_full The use of virtual reality for astronomy education: development and application of planetarium simulation software
title_fullStr The use of virtual reality for astronomy education: development and application of planetarium simulation software
title_full_unstemmed The use of virtual reality for astronomy education: development and application of planetarium simulation software
title_sort The use of virtual reality for astronomy education: development and application of planetarium simulation software
author Ritta, Ânderson dos Santos
author_facet Ritta, Ânderson dos Santos
Piovesan, Sandra Dutra
Siedler, Marcelo da Silveira
author_role author
author2 Piovesan, Sandra Dutra
Siedler, Marcelo da Silveira
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ritta, Ânderson dos Santos
Piovesan, Sandra Dutra
Siedler, Marcelo da Silveira
dc.subject.por.fl_str_mv Teaching
Virtual Reality
Astronomy
Ensino
Realidade Virtual
Astronomia
topic Teaching
Virtual Reality
Astronomy
Ensino
Realidade Virtual
Astronomia
description Astronomy can be seen as an interdisciplinary science with great educational potential. However, certain contents addressed by this knowledge area require the use of specific teaching structures to achieve better learning. In this scenario, using a virtual reality-based computational tool, for example, contributes to optimizing these contents' teaching process. This paper presents the design, development, and evaluation of a virtual planetarium, in an immersive environment. The goal is to evaluate this application, both in terms of its usability and user experience. This research, methodologically characterized as quantitative, collected data through the application of SUS (System Usability Scale) questionnaires with students who used the developed application. The achieved results show that the tool had an excellent evaluation regarding its usability.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-06-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/964
10.31417/educitec.v5i11.964
url https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/964
identifier_str_mv 10.31417/educitec.v5i11.964
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/964/486
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas
publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas
dc.source.none.fl_str_mv Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching ; Vol. 6: Jan./Dec. 2020 Continuous Publishing; e096420
Educitec - Revista de Estudios e Investigación sobre Enseñanza Tecnológica; Vol. 6: ene./dic. 2020 Publicación continua; e096420
Educitec - Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico; v. 6: jan./dez. 2020 Publicação Contínua (Continuous Publishing); e096420
2446-774X
10.31417/educitec.v6i
reponame:Educitec
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM)
instacron:IFAM
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM)
instacron_str IFAM
institution IFAM
reponame_str Educitec
collection Educitec
repository.name.fl_str_mv Educitec - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM)
repository.mail.fl_str_mv educitec.revista@ifam.edu.br
_version_ 1797048000347897856