The use of virtual reality for astronomy education: development and application of planetarium simulation software
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educitec |
Texto Completo: | https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/964 |
Resumo: | Astronomy can be seen as an interdisciplinary science with great educational potential. However, certain contents addressed by this knowledge area require the use of specific teaching structures to achieve better learning. In this scenario, using a virtual reality-based computational tool, for example, contributes to optimizing these contents' teaching process. This paper presents the design, development, and evaluation of a virtual planetarium, in an immersive environment. The goal is to evaluate this application, both in terms of its usability and user experience. This research, methodologically characterized as quantitative, collected data through the application of SUS (System Usability Scale) questionnaires with students who used the developed application. The achieved results show that the tool had an excellent evaluation regarding its usability. |
id |
IFAM-2_7af407af8b31d7336f8400a157afa1e0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:sistemascmc.ifam.edu.br:article/964 |
network_acronym_str |
IFAM-2 |
network_name_str |
Educitec |
repository_id_str |
|
spelling |
The use of virtual reality for astronomy education: development and application of planetarium simulation softwareO uso da realidade virtual para ensino de astronomia: desenvolvimento e aplicação de um software para simulação de planetário TeachingVirtual RealityAstronomyEnsinoRealidade VirtualAstronomiaAstronomy can be seen as an interdisciplinary science with great educational potential. However, certain contents addressed by this knowledge area require the use of specific teaching structures to achieve better learning. In this scenario, using a virtual reality-based computational tool, for example, contributes to optimizing these contents' teaching process. This paper presents the design, development, and evaluation of a virtual planetarium, in an immersive environment. The goal is to evaluate this application, both in terms of its usability and user experience. This research, methodologically characterized as quantitative, collected data through the application of SUS (System Usability Scale) questionnaires with students who used the developed application. The achieved results show that the tool had an excellent evaluation regarding its usability.A astronomia pode ser reconhecida como uma ciência interdisciplinar com grande potencial educacional. No entanto, determinados conteúdos abordados por esta área de conhecimento demandam a utilização de estruturas específicas de ensino para alcançar um melhor aprendizado. Nesse cenário, o uso de uma ferramenta computacional baseada em realidade virtual, por exemplo, contribui para otimizar o processo de ensino desse tipo de conteúdo. Este artigo apresenta o projeto, desenvolvimento e avaliação de um planetário virtual em ambiente imersivo. O objetivo é avaliar esta aplicação, tanto em termos de sua usabilidade quanto de experiência de uso. Esta pesquisa, metodologicamente caracterizada como quantitativa, coletou dados por meio da aplicação de questionários SUS (System Usability Scale) com os estudantes que utilizaram a aplicação desenvolvida. Os resultados alcançados mostram que a ferramenta teve uma excelente avaliação com relação a sua usabilidade.A astronomia pode ser reconhecida como uma ciência interdisciplinar com grande potencial educacional, mas determinados conteúdos demandam estruturas específicas para um melhor aprendizado; nesse cenário o uso de uma ferramenta computacional como a realidade virtual pode contribuir para otimizar o ensino desse tipo de conteúdo. Este artigo apresenta o estudo sobre a implementação e uso de um planetário virtual em ambiente imersivo, tendo como objetivo avaliar, respectivamente, familiaridade e usabilidade no uso da ferramenta. Metodologicamente caracterizado como pesquisa quantitativa, na coleta de dados foram utilizados questionários físicos aplicados aos alunos utilizadores. Os resultados mostraram que a ferramenta desenvolvida teve uma excelente avaliação quanto à sua usabilidade por meio dos resultados obtidos no questionário SUS.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas2020-06-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/96410.31417/educitec.v5i11.964Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching ; Vol. 6: Jan./Dec. 2020 Continuous Publishing; e096420Educitec - Revista de Estudios e Investigación sobre Enseñanza Tecnológica; Vol. 6: ene./dic. 2020 Publicación continua; e096420Educitec - Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico; v. 6: jan./dez. 2020 Publicação Contínua (Continuous Publishing); e0964202446-774X10.31417/educitec.v6ireponame:Educitecinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM)instacron:IFAMporhttps://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/964/486Ritta, Ânderson dos SantosPiovesan, Sandra DutraSiedler, Marcelo da Silveirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-10-25T16:23:16Zoai:sistemascmc.ifam.edu.br:article/964Revistahttps://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitecPUBhttps://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/oaieducitec.revista@ifam.edu.brhttps://doi.org/10.314172446-774X2446-774Xopendoar:2022-10-25T16:23:16Educitec - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The use of virtual reality for astronomy education: development and application of planetarium simulation software O uso da realidade virtual para ensino de astronomia: desenvolvimento e aplicação de um software para simulação de planetário |
title |
The use of virtual reality for astronomy education: development and application of planetarium simulation software |
spellingShingle |
The use of virtual reality for astronomy education: development and application of planetarium simulation software Ritta, Ânderson dos Santos Teaching Virtual Reality Astronomy Ensino Realidade Virtual Astronomia |
title_short |
The use of virtual reality for astronomy education: development and application of planetarium simulation software |
title_full |
The use of virtual reality for astronomy education: development and application of planetarium simulation software |
title_fullStr |
The use of virtual reality for astronomy education: development and application of planetarium simulation software |
title_full_unstemmed |
The use of virtual reality for astronomy education: development and application of planetarium simulation software |
title_sort |
The use of virtual reality for astronomy education: development and application of planetarium simulation software |
author |
Ritta, Ânderson dos Santos |
author_facet |
Ritta, Ânderson dos Santos Piovesan, Sandra Dutra Siedler, Marcelo da Silveira |
author_role |
author |
author2 |
Piovesan, Sandra Dutra Siedler, Marcelo da Silveira |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ritta, Ânderson dos Santos Piovesan, Sandra Dutra Siedler, Marcelo da Silveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teaching Virtual Reality Astronomy Ensino Realidade Virtual Astronomia |
topic |
Teaching Virtual Reality Astronomy Ensino Realidade Virtual Astronomia |
description |
Astronomy can be seen as an interdisciplinary science with great educational potential. However, certain contents addressed by this knowledge area require the use of specific teaching structures to achieve better learning. In this scenario, using a virtual reality-based computational tool, for example, contributes to optimizing these contents' teaching process. This paper presents the design, development, and evaluation of a virtual planetarium, in an immersive environment. The goal is to evaluate this application, both in terms of its usability and user experience. This research, methodologically characterized as quantitative, collected data through the application of SUS (System Usability Scale) questionnaires with students who used the developed application. The achieved results show that the tool had an excellent evaluation regarding its usability. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-06-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/964 10.31417/educitec.v5i11.964 |
url |
https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/964 |
identifier_str_mv |
10.31417/educitec.v5i11.964 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/964/486 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educitec - Journal of Studies and Research on Technological Teaching ; Vol. 6: Jan./Dec. 2020 Continuous Publishing; e096420 Educitec - Revista de Estudios e Investigación sobre Enseñanza Tecnológica; Vol. 6: ene./dic. 2020 Publicación continua; e096420 Educitec - Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico; v. 6: jan./dez. 2020 Publicação Contínua (Continuous Publishing); e096420 2446-774X 10.31417/educitec.v6i reponame:Educitec instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM) instacron:IFAM |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM) |
instacron_str |
IFAM |
institution |
IFAM |
reponame_str |
Educitec |
collection |
Educitec |
repository.name.fl_str_mv |
Educitec - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM) |
repository.mail.fl_str_mv |
educitec.revista@ifam.edu.br |
_version_ |
1797048000347897856 |