Educação em direitos humanos e multiculturalismo: políticas de gênero na educação superior
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório do Instituto Federal do Amapá |
Texto Completo: | http://repositorio.ifap.edu.br:8080/jspui/handle/prefix/446 |
Resumo: | This study discusses the public policies directed to Human Rights Education (HRE) and multiculturalism, especially the issue of gender in Higher Education. It is a study of a historical character, a qualitative approach, based on the analysis of the discourse. The survey counted as the main source, the National Plan of Education in Human Rights and the National Guidelines for Human Rights Education. The results indicate that the HRE is the way by which it makes possible to recognize its importance, in an attempt to reframe the spaces of teaching, research and extension – the promotion and enhancement of rights, which should be assumed by the universities, however, the issues of gender, even so, present themselves as challenges and tensions regarding the applicability, since the task of the HRE permeates through scientific and ethical commitment, linked to two dimensions that are at the same time, historical and contemporary. |
id |
IFAP-2_195d781203ebf3f3f91447fb06299815 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ifap.edu.br:prefix/446 |
network_acronym_str |
IFAP-2 |
network_name_str |
Repositório do Instituto Federal do Amapá |
repository_id_str |
|
spelling |
Educação em direitos humanos e multiculturalismo: políticas de gênero na educação superiorHuman rights education and multiculturalism: gender policies in higher educationDireitos humanos - educaçãoEducação superior - gêneroCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis study discusses the public policies directed to Human Rights Education (HRE) and multiculturalism, especially the issue of gender in Higher Education. It is a study of a historical character, a qualitative approach, based on the analysis of the discourse. The survey counted as the main source, the National Plan of Education in Human Rights and the National Guidelines for Human Rights Education. The results indicate that the HRE is the way by which it makes possible to recognize its importance, in an attempt to reframe the spaces of teaching, research and extension – the promotion and enhancement of rights, which should be assumed by the universities, however, the issues of gender, even so, present themselves as challenges and tensions regarding the applicability, since the task of the HRE permeates through scientific and ethical commitment, linked to two dimensions that are at the same time, historical and contemporary.Este estudo discute as políticas públicas voltadas para a Educação em Direitos Humanos (EDH) e multiculturalismo, sobretudo a temática de gênero na Educação Superior. Trata-se de um estudo de caráter histórico, de abordagem qualitativa, apoiando-se em análises do discurso. A pesquisa contou como fonte principal, o Plano Nacional de Educação em Direitos Humanos e as Diretrizes Nacionais para a Educação em Direitos Humanos. Os resultados apontam que a EDH é via pela qual se torna possível reconhecer sua importância, na tentativa de ressignificar os espaços do ensino, da pesquisa e da extensão – a promoção e valorização dos direitos, devendo ser assumida pelas universidades, e, contudo, as questões de gênero, ainda assim, se apresentam como desafios e tensões quanto à aplicabilidade, uma vez que a tarefa das IES perpassa pelo compromisso ético e científico, vinculada a duas dimensões que são ao mesmo tempo, históricas e contemporâneas.Instituto Federal do AmapáInstituto Federal do AmapáBrasilIFAP2021-09-10T23:11:57Z2021-09-102021-09-10T23:11:57Z2019-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleANDRADE, Jemina de Araújo Moraes; SANCHES, Miquelly Pastana Tito; SIMÕES, Helena Cristina Guimarães Queiroz. Educação em direitos humanos e multiculturalismo: políticas de gênero na educação superior. In: Revista Dialogia, São Paulo, n. 31, p. 133-143, jan./abr. 2019.http://repositorio.ifap.edu.br:8080/jspui/handle/prefix/446porRevista DialogiaAtribuição-NãoComercial-SemDerivados 3.0 Brasilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessANDRADE, Jemina de Araújo MoraesSANCHES, Miquelly Pastana TitoSIMÕES, Helena Cristina Guimarães Queirozreponame:Repositório do Instituto Federal do Amapáinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP)instacron:IFAP2021-09-10T23:11:57Zoai:repositorio.ifap.edu.br:prefix/446Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ifap.edu.br/oai/requestsuzana.cardoso@ifap.edu.bropendoar:2021-09-10T23:11:57Repositório do Instituto Federal do Amapá - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação em direitos humanos e multiculturalismo: políticas de gênero na educação superior Human rights education and multiculturalism: gender policies in higher education |
title |
Educação em direitos humanos e multiculturalismo: políticas de gênero na educação superior |
spellingShingle |
Educação em direitos humanos e multiculturalismo: políticas de gênero na educação superior ANDRADE, Jemina de Araújo Moraes Direitos humanos - educação Educação superior - gênero CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Educação em direitos humanos e multiculturalismo: políticas de gênero na educação superior |
title_full |
Educação em direitos humanos e multiculturalismo: políticas de gênero na educação superior |
title_fullStr |
Educação em direitos humanos e multiculturalismo: políticas de gênero na educação superior |
title_full_unstemmed |
Educação em direitos humanos e multiculturalismo: políticas de gênero na educação superior |
title_sort |
Educação em direitos humanos e multiculturalismo: políticas de gênero na educação superior |
author |
ANDRADE, Jemina de Araújo Moraes |
author_facet |
ANDRADE, Jemina de Araújo Moraes SANCHES, Miquelly Pastana Tito SIMÕES, Helena Cristina Guimarães Queiroz |
author_role |
author |
author2 |
SANCHES, Miquelly Pastana Tito SIMÕES, Helena Cristina Guimarães Queiroz |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
ANDRADE, Jemina de Araújo Moraes SANCHES, Miquelly Pastana Tito SIMÕES, Helena Cristina Guimarães Queiroz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Direitos humanos - educação Educação superior - gênero CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Direitos humanos - educação Educação superior - gênero CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This study discusses the public policies directed to Human Rights Education (HRE) and multiculturalism, especially the issue of gender in Higher Education. It is a study of a historical character, a qualitative approach, based on the analysis of the discourse. The survey counted as the main source, the National Plan of Education in Human Rights and the National Guidelines for Human Rights Education. The results indicate that the HRE is the way by which it makes possible to recognize its importance, in an attempt to reframe the spaces of teaching, research and extension – the promotion and enhancement of rights, which should be assumed by the universities, however, the issues of gender, even so, present themselves as challenges and tensions regarding the applicability, since the task of the HRE permeates through scientific and ethical commitment, linked to two dimensions that are at the same time, historical and contemporary. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-01 2021-09-10T23:11:57Z 2021-09-10 2021-09-10T23:11:57Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
ANDRADE, Jemina de Araújo Moraes; SANCHES, Miquelly Pastana Tito; SIMÕES, Helena Cristina Guimarães Queiroz. Educação em direitos humanos e multiculturalismo: políticas de gênero na educação superior. In: Revista Dialogia, São Paulo, n. 31, p. 133-143, jan./abr. 2019. http://repositorio.ifap.edu.br:8080/jspui/handle/prefix/446 |
identifier_str_mv |
ANDRADE, Jemina de Araújo Moraes; SANCHES, Miquelly Pastana Tito; SIMÕES, Helena Cristina Guimarães Queiroz. Educação em direitos humanos e multiculturalismo: políticas de gênero na educação superior. In: Revista Dialogia, São Paulo, n. 31, p. 133-143, jan./abr. 2019. |
url |
http://repositorio.ifap.edu.br:8080/jspui/handle/prefix/446 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Dialogia |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Atribuição-NãoComercial-SemDerivados 3.0 Brasil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Atribuição-NãoComercial-SemDerivados 3.0 Brasil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal do Amapá Brasil IFAP |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal do Amapá Brasil IFAP |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório do Instituto Federal do Amapá instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP) instacron:IFAP |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP) |
instacron_str |
IFAP |
institution |
IFAP |
reponame_str |
Repositório do Instituto Federal do Amapá |
collection |
Repositório do Instituto Federal do Amapá |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório do Instituto Federal do Amapá - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP) |
repository.mail.fl_str_mv |
suzana.cardoso@ifap.edu.br |
_version_ |
1798311981594181632 |