Educação em direitos humanos e multiculturalismo: políticas de gênero na educação superior

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: ANDRADE, Jemina de Araújo Moraes
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: SANCHES, Miquelly Pastana Tito, SIMÕES, Helena Cristina Guimarães Queiroz
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório do Instituto Federal do Amapá
Texto Completo: http://repositorio.ifap.edu.br:8080/jspui/handle/prefix/446
Resumo: This study discusses the public policies directed to Human Rights Education (HRE) and multiculturalism, especially the issue of gender in Higher Education. It is a study of a historical character, a qualitative approach, based on the analysis of the discourse. The survey counted as the main source, the National Plan of Education in Human Rights and the National Guidelines for Human Rights Education. The results indicate that the HRE is the way by which it makes possible to recognize its importance, in an attempt to reframe the spaces of teaching, research and extension – the promotion and enhancement of rights, which should be assumed by the universities, however, the issues of gender, even so, present themselves as challenges and tensions regarding the applicability, since the task of the HRE permeates through scientific and ethical commitment, linked to two dimensions that are at the same time, historical and contemporary.
id IFAP-2_195d781203ebf3f3f91447fb06299815
oai_identifier_str oai:repositorio.ifap.edu.br:prefix/446
network_acronym_str IFAP-2
network_name_str Repositório do Instituto Federal do Amapá
repository_id_str
spelling Educação em direitos humanos e multiculturalismo: políticas de gênero na educação superiorHuman rights education and multiculturalism: gender policies in higher educationDireitos humanos - educaçãoEducação superior - gêneroCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis study discusses the public policies directed to Human Rights Education (HRE) and multiculturalism, especially the issue of gender in Higher Education. It is a study of a historical character, a qualitative approach, based on the analysis of the discourse. The survey counted as the main source, the National Plan of Education in Human Rights and the National Guidelines for Human Rights Education. The results indicate that the HRE is the way by which it makes possible to recognize its importance, in an attempt to reframe the spaces of teaching, research and extension – the promotion and enhancement of rights, which should be assumed by the universities, however, the issues of gender, even so, present themselves as challenges and tensions regarding the applicability, since the task of the HRE permeates through scientific and ethical commitment, linked to two dimensions that are at the same time, historical and contemporary.Este estudo discute as políticas públicas voltadas para a Educação em Direitos Humanos (EDH) e multiculturalismo, sobretudo a temática de gênero na Educação Superior. Trata-se de um estudo de caráter histórico, de abordagem qualitativa, apoiando-se em análises do discurso. A pesquisa contou como fonte principal, o Plano Nacional de Educação em Direitos Humanos e as Diretrizes Nacionais para a Educação em Direitos Humanos. Os resultados apontam que a EDH é via pela qual se torna possível reconhecer sua importância, na tentativa de ressignificar os espaços do ensino, da pesquisa e da extensão – a promoção e valorização dos direitos, devendo ser assumida pelas universidades, e, contudo, as questões de gênero, ainda assim, se apresentam como desafios e tensões quanto à aplicabilidade, uma vez que a tarefa das IES perpassa pelo compromisso ético e científico, vinculada a duas dimensões que são ao mesmo tempo, históricas e contemporâneas.Instituto Federal do AmapáInstituto Federal do AmapáBrasilIFAP2021-09-10T23:11:57Z2021-09-102021-09-10T23:11:57Z2019-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleANDRADE, Jemina de Araújo Moraes; SANCHES, Miquelly Pastana Tito; SIMÕES, Helena Cristina Guimarães Queiroz. Educação em direitos humanos e multiculturalismo: políticas de gênero na educação superior. In: Revista Dialogia, São Paulo, n. 31, p. 133-143, jan./abr. 2019.http://repositorio.ifap.edu.br:8080/jspui/handle/prefix/446porRevista DialogiaAtribuição-NãoComercial-SemDerivados 3.0 Brasilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessANDRADE, Jemina de Araújo MoraesSANCHES, Miquelly Pastana TitoSIMÕES, Helena Cristina Guimarães Queirozreponame:Repositório do Instituto Federal do Amapáinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP)instacron:IFAP2021-09-10T23:11:57Zoai:repositorio.ifap.edu.br:prefix/446Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ifap.edu.br/oai/requestsuzana.cardoso@ifap.edu.bropendoar:2021-09-10T23:11:57Repositório do Instituto Federal do Amapá - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação em direitos humanos e multiculturalismo: políticas de gênero na educação superior
Human rights education and multiculturalism: gender policies in higher education
title Educação em direitos humanos e multiculturalismo: políticas de gênero na educação superior
spellingShingle Educação em direitos humanos e multiculturalismo: políticas de gênero na educação superior
ANDRADE, Jemina de Araújo Moraes
Direitos humanos - educação
Educação superior - gênero
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Educação em direitos humanos e multiculturalismo: políticas de gênero na educação superior
title_full Educação em direitos humanos e multiculturalismo: políticas de gênero na educação superior
title_fullStr Educação em direitos humanos e multiculturalismo: políticas de gênero na educação superior
title_full_unstemmed Educação em direitos humanos e multiculturalismo: políticas de gênero na educação superior
title_sort Educação em direitos humanos e multiculturalismo: políticas de gênero na educação superior
author ANDRADE, Jemina de Araújo Moraes
author_facet ANDRADE, Jemina de Araújo Moraes
SANCHES, Miquelly Pastana Tito
SIMÕES, Helena Cristina Guimarães Queiroz
author_role author
author2 SANCHES, Miquelly Pastana Tito
SIMÕES, Helena Cristina Guimarães Queiroz
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv ANDRADE, Jemina de Araújo Moraes
SANCHES, Miquelly Pastana Tito
SIMÕES, Helena Cristina Guimarães Queiroz
dc.subject.por.fl_str_mv Direitos humanos - educação
Educação superior - gênero
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Direitos humanos - educação
Educação superior - gênero
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This study discusses the public policies directed to Human Rights Education (HRE) and multiculturalism, especially the issue of gender in Higher Education. It is a study of a historical character, a qualitative approach, based on the analysis of the discourse. The survey counted as the main source, the National Plan of Education in Human Rights and the National Guidelines for Human Rights Education. The results indicate that the HRE is the way by which it makes possible to recognize its importance, in an attempt to reframe the spaces of teaching, research and extension – the promotion and enhancement of rights, which should be assumed by the universities, however, the issues of gender, even so, present themselves as challenges and tensions regarding the applicability, since the task of the HRE permeates through scientific and ethical commitment, linked to two dimensions that are at the same time, historical and contemporary.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-01
2021-09-10T23:11:57Z
2021-09-10
2021-09-10T23:11:57Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ANDRADE, Jemina de Araújo Moraes; SANCHES, Miquelly Pastana Tito; SIMÕES, Helena Cristina Guimarães Queiroz. Educação em direitos humanos e multiculturalismo: políticas de gênero na educação superior. In: Revista Dialogia, São Paulo, n. 31, p. 133-143, jan./abr. 2019.
http://repositorio.ifap.edu.br:8080/jspui/handle/prefix/446
identifier_str_mv ANDRADE, Jemina de Araújo Moraes; SANCHES, Miquelly Pastana Tito; SIMÕES, Helena Cristina Guimarães Queiroz. Educação em direitos humanos e multiculturalismo: políticas de gênero na educação superior. In: Revista Dialogia, São Paulo, n. 31, p. 133-143, jan./abr. 2019.
url http://repositorio.ifap.edu.br:8080/jspui/handle/prefix/446
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Dialogia
dc.rights.driver.fl_str_mv Atribuição-NãoComercial-SemDerivados 3.0 Brasil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Atribuição-NãoComercial-SemDerivados 3.0 Brasil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal do Amapá
Brasil
IFAP
publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal do Amapá
Brasil
IFAP
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório do Instituto Federal do Amapá
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP)
instacron:IFAP
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP)
instacron_str IFAP
institution IFAP
reponame_str Repositório do Instituto Federal do Amapá
collection Repositório do Instituto Federal do Amapá
repository.name.fl_str_mv Repositório do Instituto Federal do Amapá - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP)
repository.mail.fl_str_mv suzana.cardoso@ifap.edu.br
_version_ 1798311981594181632