A utilização do Jogo Quimitrilha como recurso didático nas aulas de química: uma revisão de literatura
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório do Instituto Federal do Amapá |
Texto Completo: | http://repositorio.ifap.edu.br:8080/jspui/handle/prefix/257 |
Resumo: | Contemporary education has shown itself to be increasingly complex and diversified, this complexity can be explained by differences related to culture, behaviors, levels of learning and objectives of the target audience to be taught. In this context, the teaching of chemistry guides the training of people with a critical sense and with autonomy. Therefore, the teacher needs to stick to the teaching tools applicable in his educational context, taking into account the available resources. One of these teaching tools is the use of games for a playful and motivating teaching, and the “Quimitrilha” is currently found, because besides having a great cost-benefit ratio, it provides considerable interactivity among students. Therefore, the objective of the study was to approach the use of the game “Quimitrilha” as a didactic resource in chemistry classes in the middle of a literature review, to understand how the game can be applied and if it really results in teaching-learning effective for students. A bibliographic survey was carried out, so that the object of study could be evidenced in an exploratory way. Amid the search sites “Google Scholar” and “Scielo”, all material was made available. What can be considered about the study carried out is that in addition to the “Quimitrilha” game being accessible to students from different social classes, it is effective for teaching-learning, since all the studies found showed a greater motivation of students in chemistry classes. |
id |
IFAP-2_90274c28025b5a2cfa154fd4f306c4d1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ifap.edu.br:prefix/257 |
network_acronym_str |
IFAP-2 |
network_name_str |
Repositório do Instituto Federal do Amapá |
repository_id_str |
|
spelling |
A utilização do Jogo Quimitrilha como recurso didático nas aulas de química: uma revisão de literaturaJogo quimitrilhaJogo - recurso didáticoCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICAContemporary education has shown itself to be increasingly complex and diversified, this complexity can be explained by differences related to culture, behaviors, levels of learning and objectives of the target audience to be taught. In this context, the teaching of chemistry guides the training of people with a critical sense and with autonomy. Therefore, the teacher needs to stick to the teaching tools applicable in his educational context, taking into account the available resources. One of these teaching tools is the use of games for a playful and motivating teaching, and the “Quimitrilha” is currently found, because besides having a great cost-benefit ratio, it provides considerable interactivity among students. Therefore, the objective of the study was to approach the use of the game “Quimitrilha” as a didactic resource in chemistry classes in the middle of a literature review, to understand how the game can be applied and if it really results in teaching-learning effective for students. A bibliographic survey was carried out, so that the object of study could be evidenced in an exploratory way. Amid the search sites “Google Scholar” and “Scielo”, all material was made available. What can be considered about the study carried out is that in addition to the “Quimitrilha” game being accessible to students from different social classes, it is effective for teaching-learning, since all the studies found showed a greater motivation of students in chemistry classes.A educação contemporânea tem se mostrado cada vez mais complexa e diversificada, essa complexidade pode ser explicada pelas diferenças relacionadas à cultura, aos comportamentos, níveis de aprendizagem e objetivos do público alvo a ser ensinado. Nesse contexto o ensino de química norteia na formação de pessoas com senso crítico e revestido de autonomia. Para tanto o professor precisa ater-se às ferramentas de ensino aplicáveis em seu contexto educacional, levando em consideração os recursos disponíveis. Uma dessas ferramentas de ensino é a utilização dos jogos para um ensino lúdico e motivador, sendo muito encontrado na atualidade o “Quimitrilha”, pois além de possuir um ótimo custo-benefício proporciona uma interatividade considerável entre os alunos. Portanto o objetivo do estudo foi realizar a abordagem da utilização do jogo “Quimitrilha” como recurso didático nas aulas de química em meio a uma revisão de literatura, para a compreensão de como o jogo pode ser aplicado e se realmente resulta em um ensino-aprendizagem efetivo aos alunos. Um levantamento bibliográfico foi realizado, para que de modo exploratório o objeto de estudo fosse evidenciado. Em meio aos sites de buscas “Google Acadêmico” e “Scielo”, todo material foi disponibilizado. O que se pode considerar acerca do estudo realizado é que além do jogo de “Quimitrilha” ser acessível para alunos de diversas classes sociais, ele é efetivo para o ensino-aprendizagem, pois todos os estudos encontrados demonstraram uma maior motivação dos alunos nas aulas de química.Instituto Federal do AmapáBrasilLicenciatura em QuímicaIFAPTATY, Salvador Rodriguesnão informadoBARBOSA, Sabrina de Souza2021-02-17T19:03:13Z2021-01-052021-02-17T19:03:13Z2020-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisBARBOSA, Sabrina de Souza. A utilização do Jogo Quimitrilha como recurso didático nas aulas de química: uma revisão de literatura. 2020. 47f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Química) – Instituto Federal do Amapá, Macapá, 2020.http://repositorio.ifap.edu.br:8080/jspui/handle/prefix/257porAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório do Instituto Federal do Amapáinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP)instacron:IFAP2022-05-19T15:19:10Zoai:repositorio.ifap.edu.br:prefix/257Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ifap.edu.br/oai/requestsuzana.cardoso@ifap.edu.bropendoar:2022-05-19T15:19:10Repositório do Instituto Federal do Amapá - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A utilização do Jogo Quimitrilha como recurso didático nas aulas de química: uma revisão de literatura |
title |
A utilização do Jogo Quimitrilha como recurso didático nas aulas de química: uma revisão de literatura |
spellingShingle |
A utilização do Jogo Quimitrilha como recurso didático nas aulas de química: uma revisão de literatura BARBOSA, Sabrina de Souza Jogo quimitrilha Jogo - recurso didático CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA |
title_short |
A utilização do Jogo Quimitrilha como recurso didático nas aulas de química: uma revisão de literatura |
title_full |
A utilização do Jogo Quimitrilha como recurso didático nas aulas de química: uma revisão de literatura |
title_fullStr |
A utilização do Jogo Quimitrilha como recurso didático nas aulas de química: uma revisão de literatura |
title_full_unstemmed |
A utilização do Jogo Quimitrilha como recurso didático nas aulas de química: uma revisão de literatura |
title_sort |
A utilização do Jogo Quimitrilha como recurso didático nas aulas de química: uma revisão de literatura |
author |
BARBOSA, Sabrina de Souza |
author_facet |
BARBOSA, Sabrina de Souza |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
TATY, Salvador Rodrigues não informado |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
BARBOSA, Sabrina de Souza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Jogo quimitrilha Jogo - recurso didático CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA |
topic |
Jogo quimitrilha Jogo - recurso didático CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA |
description |
Contemporary education has shown itself to be increasingly complex and diversified, this complexity can be explained by differences related to culture, behaviors, levels of learning and objectives of the target audience to be taught. In this context, the teaching of chemistry guides the training of people with a critical sense and with autonomy. Therefore, the teacher needs to stick to the teaching tools applicable in his educational context, taking into account the available resources. One of these teaching tools is the use of games for a playful and motivating teaching, and the “Quimitrilha” is currently found, because besides having a great cost-benefit ratio, it provides considerable interactivity among students. Therefore, the objective of the study was to approach the use of the game “Quimitrilha” as a didactic resource in chemistry classes in the middle of a literature review, to understand how the game can be applied and if it really results in teaching-learning effective for students. A bibliographic survey was carried out, so that the object of study could be evidenced in an exploratory way. Amid the search sites “Google Scholar” and “Scielo”, all material was made available. What can be considered about the study carried out is that in addition to the “Quimitrilha” game being accessible to students from different social classes, it is effective for teaching-learning, since all the studies found showed a greater motivation of students in chemistry classes. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-01 2021-02-17T19:03:13Z 2021-01-05 2021-02-17T19:03:13Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
BARBOSA, Sabrina de Souza. A utilização do Jogo Quimitrilha como recurso didático nas aulas de química: uma revisão de literatura. 2020. 47f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Química) – Instituto Federal do Amapá, Macapá, 2020. http://repositorio.ifap.edu.br:8080/jspui/handle/prefix/257 |
identifier_str_mv |
BARBOSA, Sabrina de Souza. A utilização do Jogo Quimitrilha como recurso didático nas aulas de química: uma revisão de literatura. 2020. 47f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Química) – Instituto Federal do Amapá, Macapá, 2020. |
url |
http://repositorio.ifap.edu.br:8080/jspui/handle/prefix/257 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal do Amapá Brasil Licenciatura em Química IFAP |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal do Amapá Brasil Licenciatura em Química IFAP |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório do Instituto Federal do Amapá instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP) instacron:IFAP |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP) |
instacron_str |
IFAP |
institution |
IFAP |
reponame_str |
Repositório do Instituto Federal do Amapá |
collection |
Repositório do Instituto Federal do Amapá |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório do Instituto Federal do Amapá - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP) |
repository.mail.fl_str_mv |
suzana.cardoso@ifap.edu.br |
_version_ |
1798311981068845056 |