A utilização do Jogo Quimitrilha como recurso didático nas aulas de química: uma revisão de literatura

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: BARBOSA, Sabrina de Souza
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório do Instituto Federal do Amapá
Texto Completo: http://repositorio.ifap.edu.br:8080/jspui/handle/prefix/257
Resumo: Contemporary education has shown itself to be increasingly complex and diversified, this complexity can be explained by differences related to culture, behaviors, levels of learning and objectives of the target audience to be taught. In this context, the teaching of chemistry guides the training of people with a critical sense and with autonomy. Therefore, the teacher needs to stick to the teaching tools applicable in his educational context, taking into account the available resources. One of these teaching tools is the use of games for a playful and motivating teaching, and the “Quimitrilha” is currently found, because besides having a great cost-benefit ratio, it provides considerable interactivity among students. Therefore, the objective of the study was to approach the use of the game “Quimitrilha” as a didactic resource in chemistry classes in the middle of a literature review, to understand how the game can be applied and if it really results in teaching-learning effective for students. A bibliographic survey was carried out, so that the object of study could be evidenced in an exploratory way. Amid the search sites “Google Scholar” and “Scielo”, all material was made available. What can be considered about the study carried out is that in addition to the “Quimitrilha” game being accessible to students from different social classes, it is effective for teaching-learning, since all the studies found showed a greater motivation of students in chemistry classes.
id IFAP-2_90274c28025b5a2cfa154fd4f306c4d1
oai_identifier_str oai:repositorio.ifap.edu.br:prefix/257
network_acronym_str IFAP-2
network_name_str Repositório do Instituto Federal do Amapá
repository_id_str
spelling A utilização do Jogo Quimitrilha como recurso didático nas aulas de química: uma revisão de literaturaJogo quimitrilhaJogo - recurso didáticoCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICAContemporary education has shown itself to be increasingly complex and diversified, this complexity can be explained by differences related to culture, behaviors, levels of learning and objectives of the target audience to be taught. In this context, the teaching of chemistry guides the training of people with a critical sense and with autonomy. Therefore, the teacher needs to stick to the teaching tools applicable in his educational context, taking into account the available resources. One of these teaching tools is the use of games for a playful and motivating teaching, and the “Quimitrilha” is currently found, because besides having a great cost-benefit ratio, it provides considerable interactivity among students. Therefore, the objective of the study was to approach the use of the game “Quimitrilha” as a didactic resource in chemistry classes in the middle of a literature review, to understand how the game can be applied and if it really results in teaching-learning effective for students. A bibliographic survey was carried out, so that the object of study could be evidenced in an exploratory way. Amid the search sites “Google Scholar” and “Scielo”, all material was made available. What can be considered about the study carried out is that in addition to the “Quimitrilha” game being accessible to students from different social classes, it is effective for teaching-learning, since all the studies found showed a greater motivation of students in chemistry classes.A educação contemporânea tem se mostrado cada vez mais complexa e diversificada, essa complexidade pode ser explicada pelas diferenças relacionadas à cultura, aos comportamentos, níveis de aprendizagem e objetivos do público alvo a ser ensinado. Nesse contexto o ensino de química norteia na formação de pessoas com senso crítico e revestido de autonomia. Para tanto o professor precisa ater-se às ferramentas de ensino aplicáveis em seu contexto educacional, levando em consideração os recursos disponíveis. Uma dessas ferramentas de ensino é a utilização dos jogos para um ensino lúdico e motivador, sendo muito encontrado na atualidade o “Quimitrilha”, pois além de possuir um ótimo custo-benefício proporciona uma interatividade considerável entre os alunos. Portanto o objetivo do estudo foi realizar a abordagem da utilização do jogo “Quimitrilha” como recurso didático nas aulas de química em meio a uma revisão de literatura, para a compreensão de como o jogo pode ser aplicado e se realmente resulta em um ensino-aprendizagem efetivo aos alunos. Um levantamento bibliográfico foi realizado, para que de modo exploratório o objeto de estudo fosse evidenciado. Em meio aos sites de buscas “Google Acadêmico” e “Scielo”, todo material foi disponibilizado. O que se pode considerar acerca do estudo realizado é que além do jogo de “Quimitrilha” ser acessível para alunos de diversas classes sociais, ele é efetivo para o ensino-aprendizagem, pois todos os estudos encontrados demonstraram uma maior motivação dos alunos nas aulas de química.Instituto Federal do AmapáBrasilLicenciatura em QuímicaIFAPTATY, Salvador Rodriguesnão informadoBARBOSA, Sabrina de Souza2021-02-17T19:03:13Z2021-01-052021-02-17T19:03:13Z2020-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisBARBOSA, Sabrina de Souza. A utilização do Jogo Quimitrilha como recurso didático nas aulas de química: uma revisão de literatura. 2020. 47f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Química) – Instituto Federal do Amapá, Macapá, 2020.http://repositorio.ifap.edu.br:8080/jspui/handle/prefix/257porAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório do Instituto Federal do Amapáinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP)instacron:IFAP2022-05-19T15:19:10Zoai:repositorio.ifap.edu.br:prefix/257Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ifap.edu.br/oai/requestsuzana.cardoso@ifap.edu.bropendoar:2022-05-19T15:19:10Repositório do Instituto Federal do Amapá - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP)false
dc.title.none.fl_str_mv A utilização do Jogo Quimitrilha como recurso didático nas aulas de química: uma revisão de literatura
title A utilização do Jogo Quimitrilha como recurso didático nas aulas de química: uma revisão de literatura
spellingShingle A utilização do Jogo Quimitrilha como recurso didático nas aulas de química: uma revisão de literatura
BARBOSA, Sabrina de Souza
Jogo quimitrilha
Jogo - recurso didático
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA
title_short A utilização do Jogo Quimitrilha como recurso didático nas aulas de química: uma revisão de literatura
title_full A utilização do Jogo Quimitrilha como recurso didático nas aulas de química: uma revisão de literatura
title_fullStr A utilização do Jogo Quimitrilha como recurso didático nas aulas de química: uma revisão de literatura
title_full_unstemmed A utilização do Jogo Quimitrilha como recurso didático nas aulas de química: uma revisão de literatura
title_sort A utilização do Jogo Quimitrilha como recurso didático nas aulas de química: uma revisão de literatura
author BARBOSA, Sabrina de Souza
author_facet BARBOSA, Sabrina de Souza
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv TATY, Salvador Rodrigues
não informado
dc.contributor.author.fl_str_mv BARBOSA, Sabrina de Souza
dc.subject.por.fl_str_mv Jogo quimitrilha
Jogo - recurso didático
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA
topic Jogo quimitrilha
Jogo - recurso didático
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA
description Contemporary education has shown itself to be increasingly complex and diversified, this complexity can be explained by differences related to culture, behaviors, levels of learning and objectives of the target audience to be taught. In this context, the teaching of chemistry guides the training of people with a critical sense and with autonomy. Therefore, the teacher needs to stick to the teaching tools applicable in his educational context, taking into account the available resources. One of these teaching tools is the use of games for a playful and motivating teaching, and the “Quimitrilha” is currently found, because besides having a great cost-benefit ratio, it provides considerable interactivity among students. Therefore, the objective of the study was to approach the use of the game “Quimitrilha” as a didactic resource in chemistry classes in the middle of a literature review, to understand how the game can be applied and if it really results in teaching-learning effective for students. A bibliographic survey was carried out, so that the object of study could be evidenced in an exploratory way. Amid the search sites “Google Scholar” and “Scielo”, all material was made available. What can be considered about the study carried out is that in addition to the “Quimitrilha” game being accessible to students from different social classes, it is effective for teaching-learning, since all the studies found showed a greater motivation of students in chemistry classes.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-01
2021-02-17T19:03:13Z
2021-01-05
2021-02-17T19:03:13Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv BARBOSA, Sabrina de Souza. A utilização do Jogo Quimitrilha como recurso didático nas aulas de química: uma revisão de literatura. 2020. 47f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Química) – Instituto Federal do Amapá, Macapá, 2020.
http://repositorio.ifap.edu.br:8080/jspui/handle/prefix/257
identifier_str_mv BARBOSA, Sabrina de Souza. A utilização do Jogo Quimitrilha como recurso didático nas aulas de química: uma revisão de literatura. 2020. 47f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Química) – Instituto Federal do Amapá, Macapá, 2020.
url http://repositorio.ifap.edu.br:8080/jspui/handle/prefix/257
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal do Amapá
Brasil
Licenciatura em Química
IFAP
publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal do Amapá
Brasil
Licenciatura em Química
IFAP
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório do Instituto Federal do Amapá
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP)
instacron:IFAP
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP)
instacron_str IFAP
institution IFAP
reponame_str Repositório do Instituto Federal do Amapá
collection Repositório do Instituto Federal do Amapá
repository.name.fl_str_mv Repositório do Instituto Federal do Amapá - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP)
repository.mail.fl_str_mv suzana.cardoso@ifap.edu.br
_version_ 1798311981068845056