Uma forma de somar que faz toda a diferença

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: SILVA, Antonio Jovino Santos da
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório do Instituto Federal do Amapá
Texto Completo: http://repositorio.ifap.edu.br:8080/jspui/handle/prefix/266
Resumo: The understanding and mastery of the four basic operations of mathematics are essential for the mathematical literacy of the student and form the basis of everything that guides this science. Therefore, a systematic analysis was carried out to understand how the approach is given and which methods of teaching the content and algorithm of the subtraction are presented in three textbooks of the 4º year of elementary education, approved by the PNLD of 2019. In which there was a satisfactory approach to the subtraction content in two of the three books analyzed, however, the approach specifically of the reserved subtractions was not considered satisfactory, as few alternatives are presented throughout the units so that the student can understand and fix the learning of the algorithm. Therefore, a didactic proposal has been developed that consists of presenting an alternative algorithm for performing subtractions and filling in conceptual gaps of subtractive operations, as well as causing reflections on teacher pedagogical practices.
id IFAP-2_af0a5150778c2343cda7da0a3702bce6
oai_identifier_str oai:repositorio.ifap.edu.br:prefix/266
network_acronym_str IFAP-2
network_name_str Repositório do Instituto Federal do Amapá
repository_id_str
spelling Uma forma de somar que faz toda a diferençaSubtração - ensinoAlgoritmoMatemática básicaCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAThe understanding and mastery of the four basic operations of mathematics are essential for the mathematical literacy of the student and form the basis of everything that guides this science. Therefore, a systematic analysis was carried out to understand how the approach is given and which methods of teaching the content and algorithm of the subtraction are presented in three textbooks of the 4º year of elementary education, approved by the PNLD of 2019. In which there was a satisfactory approach to the subtraction content in two of the three books analyzed, however, the approach specifically of the reserved subtractions was not considered satisfactory, as few alternatives are presented throughout the units so that the student can understand and fix the learning of the algorithm. Therefore, a didactic proposal has been developed that consists of presenting an alternative algorithm for performing subtractions and filling in conceptual gaps of subtractive operations, as well as causing reflections on teacher pedagogical practices.A compreensão e domínio das quatro operações básicas da matemática são essenciais para a alfabetização matemática do aluno e formam a base de tudo que norteia essa ciência. Sendo assim, realizou-se uma análise sistemática para compreender como se dá a abordagem e quais métodos de ensino do conteúdo e do algoritmo da subtração são apresentados em três livros didáticos do 4º ano do ensino fundamental I, aprovados pelo PNLD de 2019. Na qual verificou-se uma abordagem satisfatória do conteúdo de subtração em dois dos três livros analisados, no entanto, a abordagem especificamente das subtrações com reservas não foi considerada satisfatória, pois ao longo das unidades são apresentadas poucas alternativas para que o aluno possa compreender e fixar o aprendizado do algoritmo. Portanto, elaborou-se uma proposta didática que consiste em apresentar um algoritmo alternativo para realização de subtrações e preencher lacunas conceituais de operações subtrativas, bem como, causar reflexões sobre as práticas pedagógicas dos professores.Instituto Federal do AmapáBrasilLicenciatura em MatemáticaIFAPSILVA , Romaro Antoniohttp://lattes.cnpq.br/1204242293372513SILVA, Antonio Jovino Santos da2021-02-17T22:24:15Z2020-12-152021-02-17T22:24:15Z2020-11-23info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisSILVA, Antonio Jovino Santos da. Uma forma de somar que faz toda a diferença. 2020. 79f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) – Instituto Federal do Amapá, Macapá, AP, 2020.http://repositorio.ifap.edu.br:8080/jspui/handle/prefix/266porAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório do Instituto Federal do Amapáinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP)instacron:IFAP2022-05-19T14:45:45Zoai:repositorio.ifap.edu.br:prefix/266Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ifap.edu.br/oai/requestsuzana.cardoso@ifap.edu.bropendoar:2022-05-19T14:45:45Repositório do Instituto Federal do Amapá - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP)false
dc.title.none.fl_str_mv Uma forma de somar que faz toda a diferença
title Uma forma de somar que faz toda a diferença
spellingShingle Uma forma de somar que faz toda a diferença
SILVA, Antonio Jovino Santos da
Subtração - ensino
Algoritmo
Matemática básica
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short Uma forma de somar que faz toda a diferença
title_full Uma forma de somar que faz toda a diferença
title_fullStr Uma forma de somar que faz toda a diferença
title_full_unstemmed Uma forma de somar que faz toda a diferença
title_sort Uma forma de somar que faz toda a diferença
author SILVA, Antonio Jovino Santos da
author_facet SILVA, Antonio Jovino Santos da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv SILVA , Romaro Antonio
http://lattes.cnpq.br/1204242293372513
dc.contributor.author.fl_str_mv SILVA, Antonio Jovino Santos da
dc.subject.por.fl_str_mv Subtração - ensino
Algoritmo
Matemática básica
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
topic Subtração - ensino
Algoritmo
Matemática básica
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description The understanding and mastery of the four basic operations of mathematics are essential for the mathematical literacy of the student and form the basis of everything that guides this science. Therefore, a systematic analysis was carried out to understand how the approach is given and which methods of teaching the content and algorithm of the subtraction are presented in three textbooks of the 4º year of elementary education, approved by the PNLD of 2019. In which there was a satisfactory approach to the subtraction content in two of the three books analyzed, however, the approach specifically of the reserved subtractions was not considered satisfactory, as few alternatives are presented throughout the units so that the student can understand and fix the learning of the algorithm. Therefore, a didactic proposal has been developed that consists of presenting an alternative algorithm for performing subtractions and filling in conceptual gaps of subtractive operations, as well as causing reflections on teacher pedagogical practices.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-15
2020-11-23
2021-02-17T22:24:15Z
2021-02-17T22:24:15Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, Antonio Jovino Santos da. Uma forma de somar que faz toda a diferença. 2020. 79f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) – Instituto Federal do Amapá, Macapá, AP, 2020.
http://repositorio.ifap.edu.br:8080/jspui/handle/prefix/266
identifier_str_mv SILVA, Antonio Jovino Santos da. Uma forma de somar que faz toda a diferença. 2020. 79f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) – Instituto Federal do Amapá, Macapá, AP, 2020.
url http://repositorio.ifap.edu.br:8080/jspui/handle/prefix/266
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal do Amapá
Brasil
Licenciatura em Matemática
IFAP
publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal do Amapá
Brasil
Licenciatura em Matemática
IFAP
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório do Instituto Federal do Amapá
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP)
instacron:IFAP
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP)
instacron_str IFAP
institution IFAP
reponame_str Repositório do Instituto Federal do Amapá
collection Repositório do Instituto Federal do Amapá
repository.name.fl_str_mv Repositório do Instituto Federal do Amapá - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP)
repository.mail.fl_str_mv suzana.cardoso@ifap.edu.br
_version_ 1798311981088768000