O que se ensina para uma educação antirracista? Resultados do estudo sobre educação para relações raciais, em um curso de licenciatura em matemática
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da IFBA |
Texto Completo: | https://repositorio.ifba.edu.br/jspui/handle/123456789/230 |
Resumo: | The work intends to bring reflections about the curricula of the Licentiate in Mathematics course in which the black theme is part of the process of teacher training. We will make a brief exposition of the Pedagogical Course Project, as well as bring the protagonism of social movements and individuals who fought in the field of culture, education and politics in search of a teaching that contemplated the Afro-descendant trajectory in Brazil. The research aims to present the law 10.639/03 and analyze the teaching of ethnic-racial relations in the PPC of the degree in mathematics, proposing to bring reflections from the menus of the disciplines and the construction of a curriculum aimed at teaching of race relations. Finally, indications of pedagogical approaches aimed at racial education are presented |
id |
IFBA-1_9188abdddfff5103700b990cd9ebb48c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ifba.edu.br:123456789/230 |
network_acronym_str |
IFBA-1 |
network_name_str |
Repositório Institucional da IFBA |
repository_id_str |
oai:repositorio.ifba.edu.br:123456789/1234 |
spelling |
O que se ensina para uma educação antirracista? Resultados do estudo sobre educação para relações raciais, em um curso de licenciatura em matemáticaEducação - relações raciaisCurrículosEducação matemáticaCNPQ::CIENCIAS HUMANASThe work intends to bring reflections about the curricula of the Licentiate in Mathematics course in which the black theme is part of the process of teacher training. We will make a brief exposition of the Pedagogical Course Project, as well as bring the protagonism of social movements and individuals who fought in the field of culture, education and politics in search of a teaching that contemplated the Afro-descendant trajectory in Brazil. The research aims to present the law 10.639/03 and analyze the teaching of ethnic-racial relations in the PPC of the degree in mathematics, proposing to bring reflections from the menus of the disciplines and the construction of a curriculum aimed at teaching of race relations. Finally, indications of pedagogical approaches aimed at racial education are presentedO trabalho intenta trazer reflexões acerca dos currículos de curso da Licenciatura em Matemática em que a temática negra faz parte do processo de formação docente. Faremos uma breve exposição do Projeto Pedagógico de Curso, bem como trazer o protagonismo dos movimentos sociais e de indivíduos que lutaram no campo da cultura, da educação e da política em busca de um ensino que contemplasse a trajetória afrodescendente no brasil. A pesquisa tem-se por objetivo apresentar a lei 10.639/03 e analisar o ensino das relações étnico-raciais no PPC do curso de licenciatura em matemática, propondo trazer reflexões a partir das ementas das disciplinas e a construção de um currículo voltado para o ensino das relações raciais. Por fim, apresentam-se indicações de abordagens pedagógicas voltadas para o ensino racial.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da BahiaBrasilDepartamento de Ensino Superior/LicenciaturaIFBAConceição, Lúcio André Andrade dahttps://orcid.org/0000-0003-3889-9587http://lattes.cnpq.br/5507477924346249Conceição, Lúcio André Andrade dahttps://orcid.org/0000-0003-3889-9587http://lattes.cnpq.br/5507477924346249Castro, Diogo Meurer de Souzahttp://lattes.cnpq.br/6863749871487154Lino, Marcelo de Araújohttp://lattes.cnpq.br/8103958441201734Santos, Fabiana Santos dos Santos2022-09-26T11:52:37Z2022-09-062022-09-26T11:52:37Z2022-07-04info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfapplication/pdfhttps://repositorio.ifba.edu.br/jspui/handle/123456789/230por.Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United Stateshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da IFBAinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahiainstacron:IFBA2023-02-14T19:31:00Zoai:repositorio.ifba.edu.br:123456789/230Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ifba.edu.br:8080/oai/requestrepositorio@ifba.edu.bropendoar:oai:repositorio.ifba.edu.br:123456789/12342023-02-14T19:31Repositório Institucional da IFBA - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahiafalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
O que se ensina para uma educação antirracista? Resultados do estudo sobre educação para relações raciais, em um curso de licenciatura em matemática |
title |
O que se ensina para uma educação antirracista? Resultados do estudo sobre educação para relações raciais, em um curso de licenciatura em matemática |
spellingShingle |
O que se ensina para uma educação antirracista? Resultados do estudo sobre educação para relações raciais, em um curso de licenciatura em matemática Santos, Fabiana Santos dos Santos Educação - relações raciais Currículos Educação matemática CNPQ::CIENCIAS HUMANAS |
title_short |
O que se ensina para uma educação antirracista? Resultados do estudo sobre educação para relações raciais, em um curso de licenciatura em matemática |
title_full |
O que se ensina para uma educação antirracista? Resultados do estudo sobre educação para relações raciais, em um curso de licenciatura em matemática |
title_fullStr |
O que se ensina para uma educação antirracista? Resultados do estudo sobre educação para relações raciais, em um curso de licenciatura em matemática |
title_full_unstemmed |
O que se ensina para uma educação antirracista? Resultados do estudo sobre educação para relações raciais, em um curso de licenciatura em matemática |
title_sort |
O que se ensina para uma educação antirracista? Resultados do estudo sobre educação para relações raciais, em um curso de licenciatura em matemática |
author |
Santos, Fabiana Santos dos Santos |
author_facet |
Santos, Fabiana Santos dos Santos |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Conceição, Lúcio André Andrade da https://orcid.org/0000-0003-3889-9587 http://lattes.cnpq.br/5507477924346249 Conceição, Lúcio André Andrade da https://orcid.org/0000-0003-3889-9587 http://lattes.cnpq.br/5507477924346249 Castro, Diogo Meurer de Souza http://lattes.cnpq.br/6863749871487154 Lino, Marcelo de Araújo http://lattes.cnpq.br/8103958441201734 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Fabiana Santos dos Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação - relações raciais Currículos Educação matemática CNPQ::CIENCIAS HUMANAS |
topic |
Educação - relações raciais Currículos Educação matemática CNPQ::CIENCIAS HUMANAS |
description |
The work intends to bring reflections about the curricula of the Licentiate in Mathematics course in which the black theme is part of the process of teacher training. We will make a brief exposition of the Pedagogical Course Project, as well as bring the protagonism of social movements and individuals who fought in the field of culture, education and politics in search of a teaching that contemplated the Afro-descendant trajectory in Brazil. The research aims to present the law 10.639/03 and analyze the teaching of ethnic-racial relations in the PPC of the degree in mathematics, proposing to bring reflections from the menus of the disciplines and the construction of a curriculum aimed at teaching of race relations. Finally, indications of pedagogical approaches aimed at racial education are presented |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-09-26T11:52:37Z 2022-09-06 2022-09-26T11:52:37Z 2022-07-04 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ifba.edu.br/jspui/handle/123456789/230 |
url |
https://repositorio.ifba.edu.br/jspui/handle/123456789/230 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia Brasil Departamento de Ensino Superior/Licenciatura IFBA |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia Brasil Departamento de Ensino Superior/Licenciatura IFBA |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da IFBA instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia instacron:IFBA |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia |
instacron_str |
IFBA |
institution |
IFBA |
reponame_str |
Repositório Institucional da IFBA |
collection |
Repositório Institucional da IFBA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da IFBA - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ifba.edu.br |
_version_ |
1809276287776194560 |