VÍDEOS EDUCACIONAIS E A IMPORTÂNCIA DOS MODOS DE ENDEREÇAMENTO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
Texto Completo: | https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1347 |
Resumo: | The use of videos is a routine practice in Science and Technology Education. Teachers and students use videos available on various platforms or produce specific videos for educational purposes. In this article we present the concept of modes of address from the viewer's paradigm, by discussing research results and analyzing the construction of the address of some audiovisual productions. Our goal is to highlight the importance of address in pedagogical practices with audiovisual productions. We argue, therefore, that the consideration of address is a decisive factor in the adequate reception of videos and, consequently, in the success of educational actions that use them. |
id |
IFES-1_0105bbaaee3d553192b073b21d7d0717 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/1347 |
network_acronym_str |
IFES-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository_id_str |
|
spelling |
VÍDEOS EDUCACIONAIS E A IMPORTÂNCIA DOS MODOS DE ENDEREÇAMENTOModos de EndereçamentoVídeos EducacionaisEducação Científica e TecnológicaModes of AddressEducational VideosScientific and Technological EducationThe use of videos is a routine practice in Science and Technology Education. Teachers and students use videos available on various platforms or produce specific videos for educational purposes. In this article we present the concept of modes of address from the viewer's paradigm, by discussing research results and analyzing the construction of the address of some audiovisual productions. Our goal is to highlight the importance of address in pedagogical practices with audiovisual productions. We argue, therefore, that the consideration of address is a decisive factor in the adequate reception of videos and, consequently, in the success of educational actions that use them.O uso de vídeos é prática rotineira na Educação Científica e Tecnológica. Docentes e estudantes usam vídeos disponíveis em diversas plataformas ou produzem vídeos específicos para alguma ação pedagógica. Neste artigo, apresentamos o conceito de modos de endereçamento de vídeos a partir do paradigma do espectador, por meio da discussão e da análise da construção do endereçamento de algumas obras audiovisuais. Nosso objetivo é evidenciar a importância do endereçamento nas práticas pedagógicas com produções audiovisuais. A consideração do endereçamento é fator decisivo na boa recepção de vídeos e, consequentemente, no êxito de ações educacionais que os utilizem.Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)2021-08-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/134710.36524/dect.v10i2.1347Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 10 n. 2 (2020): 2020 - Edição Especial Dinter2236-215010.36524/dect.v10i2reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1347/770Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainfo:eu-repo/semantics/openAccessCleir Silva Bernardes, ClingerCoimbra de Rezende Filho, Luiz Augusto2021-09-09T09:36:10Zoai::article/1347Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:10.912699Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
VÍDEOS EDUCACIONAIS E A IMPORTÂNCIA DOS MODOS DE ENDEREÇAMENTO |
title |
VÍDEOS EDUCACIONAIS E A IMPORTÂNCIA DOS MODOS DE ENDEREÇAMENTO |
spellingShingle |
VÍDEOS EDUCACIONAIS E A IMPORTÂNCIA DOS MODOS DE ENDEREÇAMENTO Cleir Silva Bernardes, Clinger Modos de Endereçamento Vídeos Educacionais Educação Científica e Tecnológica Modes of Address Educational Videos Scientific and Technological Education |
title_short |
VÍDEOS EDUCACIONAIS E A IMPORTÂNCIA DOS MODOS DE ENDEREÇAMENTO |
title_full |
VÍDEOS EDUCACIONAIS E A IMPORTÂNCIA DOS MODOS DE ENDEREÇAMENTO |
title_fullStr |
VÍDEOS EDUCACIONAIS E A IMPORTÂNCIA DOS MODOS DE ENDEREÇAMENTO |
title_full_unstemmed |
VÍDEOS EDUCACIONAIS E A IMPORTÂNCIA DOS MODOS DE ENDEREÇAMENTO |
title_sort |
VÍDEOS EDUCACIONAIS E A IMPORTÂNCIA DOS MODOS DE ENDEREÇAMENTO |
author |
Cleir Silva Bernardes, Clinger |
author_facet |
Cleir Silva Bernardes, Clinger Coimbra de Rezende Filho, Luiz Augusto |
author_role |
author |
author2 |
Coimbra de Rezende Filho, Luiz Augusto |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cleir Silva Bernardes, Clinger Coimbra de Rezende Filho, Luiz Augusto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Modos de Endereçamento Vídeos Educacionais Educação Científica e Tecnológica Modes of Address Educational Videos Scientific and Technological Education |
topic |
Modos de Endereçamento Vídeos Educacionais Educação Científica e Tecnológica Modes of Address Educational Videos Scientific and Technological Education |
description |
The use of videos is a routine practice in Science and Technology Education. Teachers and students use videos available on various platforms or produce specific videos for educational purposes. In this article we present the concept of modes of address from the viewer's paradigm, by discussing research results and analyzing the construction of the address of some audiovisual productions. Our goal is to highlight the importance of address in pedagogical practices with audiovisual productions. We argue, therefore, that the consideration of address is a decisive factor in the adequate reception of videos and, consequently, in the success of educational actions that use them. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1347 10.36524/dect.v10i2.1347 |
url |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1347 |
identifier_str_mv |
10.36524/dect.v10i2.1347 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1347/770 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes) |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 10 n. 2 (2020): 2020 - Edição Especial Dinter 2236-2150 10.36524/dect.v10i2 reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) instacron:IFES |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
instacron_str |
IFES |
institution |
IFES |
reponame_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
collection |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com |
_version_ |
1798948028911976448 |