A CONTRIBUIÇÃO DAS NARRATIVAS DOS EGRESSOS DA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA PARA O DESENVOLVIMENTO DO ENSINO MÉDIO INTEGRADO NO INSTITUTO FEDERAL DE BRASÍLIA : MEMÓRIAS E NOVOS DESAFIOS.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
Texto Completo: | https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1324 |
Resumo: | The present work aimed to contribute to the record of the memory of professional education through the analysis of the record of the narratives of egresses of Integrated High School at the Federal Institute of Brasilia. Through a qualitative approach, narrative interviews and bibliographic research were carried out, which enabled the construction of the educational product, defined as a memory notebook. With this, we tried to answer what the narratives of EPT/EMI graduates contribute to the understanding of the advances and challenges of the integration of high school and professional education. The study allowed us to reflect on the importance of memory and its contribution to reflections on thinking, doing and evaluating vocational education. |
id |
IFES-1_08232e8fd5215b61c8b628ed9ba103fa |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/1324 |
network_acronym_str |
IFES-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository_id_str |
|
spelling |
A CONTRIBUIÇÃO DAS NARRATIVAS DOS EGRESSOS DA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA PARA O DESENVOLVIMENTO DO ENSINO MÉDIO INTEGRADO NO INSTITUTO FEDERAL DE BRASÍLIA : MEMÓRIAS E NOVOS DESAFIOS.Educação Profissional. Ensino Médio Integrado. Narrativas. Memórias.The present work aimed to contribute to the record of the memory of professional education through the analysis of the record of the narratives of egresses of Integrated High School at the Federal Institute of Brasilia. Through a qualitative approach, narrative interviews and bibliographic research were carried out, which enabled the construction of the educational product, defined as a memory notebook. With this, we tried to answer what the narratives of EPT/EMI graduates contribute to the understanding of the advances and challenges of the integration of high school and professional education. The study allowed us to reflect on the importance of memory and its contribution to reflections on thinking, doing and evaluating vocational education.O presente trabalho objetivou contribuir para o registro da memória da educação profissional por meio da análise do registro das narrativas de egressos do Ensino Médio Integrado no Instituto Federal de Brasília. Por meio de abordagem de caráter qualitativo, foram realizadas entrevista narrativa e pesquisa bibliográfica, o que possibilitou a construção do produto educacional, definido como caderno de memória. Com isto, intentou-se responder qual a contribuição das narrativas dos egressos da EPT/EMI para o entendimento dos avanços e desafios da integração do ensino médio à educação profissional. O estudo possibilitou refletir acerca da importância da memória e da sua contribuição para as reflexões sobre pensar, fazer e avaliar a educação profissional. EDIFES2023-08-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1324Educação Profissional e Tecnológica em Revista; v. 7 n. 1 (2023): Educação Profissional e Tecnológica em Revista; 34-532594-482710.36524/profept.v7i1reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1324/1036https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBatista Vieira, WilliamFaustino Teles, Ricardo 2023-08-08T19:57:20Zoai::article/1324Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:21.371846Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A CONTRIBUIÇÃO DAS NARRATIVAS DOS EGRESSOS DA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA PARA O DESENVOLVIMENTO DO ENSINO MÉDIO INTEGRADO NO INSTITUTO FEDERAL DE BRASÍLIA : MEMÓRIAS E NOVOS DESAFIOS. |
title |
A CONTRIBUIÇÃO DAS NARRATIVAS DOS EGRESSOS DA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA PARA O DESENVOLVIMENTO DO ENSINO MÉDIO INTEGRADO NO INSTITUTO FEDERAL DE BRASÍLIA : MEMÓRIAS E NOVOS DESAFIOS. |
spellingShingle |
A CONTRIBUIÇÃO DAS NARRATIVAS DOS EGRESSOS DA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA PARA O DESENVOLVIMENTO DO ENSINO MÉDIO INTEGRADO NO INSTITUTO FEDERAL DE BRASÍLIA : MEMÓRIAS E NOVOS DESAFIOS. Batista Vieira, William Educação Profissional. Ensino Médio Integrado. Narrativas. Memórias. |
title_short |
A CONTRIBUIÇÃO DAS NARRATIVAS DOS EGRESSOS DA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA PARA O DESENVOLVIMENTO DO ENSINO MÉDIO INTEGRADO NO INSTITUTO FEDERAL DE BRASÍLIA : MEMÓRIAS E NOVOS DESAFIOS. |
title_full |
A CONTRIBUIÇÃO DAS NARRATIVAS DOS EGRESSOS DA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA PARA O DESENVOLVIMENTO DO ENSINO MÉDIO INTEGRADO NO INSTITUTO FEDERAL DE BRASÍLIA : MEMÓRIAS E NOVOS DESAFIOS. |
title_fullStr |
A CONTRIBUIÇÃO DAS NARRATIVAS DOS EGRESSOS DA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA PARA O DESENVOLVIMENTO DO ENSINO MÉDIO INTEGRADO NO INSTITUTO FEDERAL DE BRASÍLIA : MEMÓRIAS E NOVOS DESAFIOS. |
title_full_unstemmed |
A CONTRIBUIÇÃO DAS NARRATIVAS DOS EGRESSOS DA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA PARA O DESENVOLVIMENTO DO ENSINO MÉDIO INTEGRADO NO INSTITUTO FEDERAL DE BRASÍLIA : MEMÓRIAS E NOVOS DESAFIOS. |
title_sort |
A CONTRIBUIÇÃO DAS NARRATIVAS DOS EGRESSOS DA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA PARA O DESENVOLVIMENTO DO ENSINO MÉDIO INTEGRADO NO INSTITUTO FEDERAL DE BRASÍLIA : MEMÓRIAS E NOVOS DESAFIOS. |
author |
Batista Vieira, William |
author_facet |
Batista Vieira, William Faustino Teles, Ricardo |
author_role |
author |
author2 |
Faustino Teles, Ricardo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Batista Vieira, William Faustino Teles, Ricardo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Profissional. Ensino Médio Integrado. Narrativas. Memórias. |
topic |
Educação Profissional. Ensino Médio Integrado. Narrativas. Memórias. |
description |
The present work aimed to contribute to the record of the memory of professional education through the analysis of the record of the narratives of egresses of Integrated High School at the Federal Institute of Brasilia. Through a qualitative approach, narrative interviews and bibliographic research were carried out, which enabled the construction of the educational product, defined as a memory notebook. With this, we tried to answer what the narratives of EPT/EMI graduates contribute to the understanding of the advances and challenges of the integration of high school and professional education. The study allowed us to reflect on the importance of memory and its contribution to reflections on thinking, doing and evaluating vocational education. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-08-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1324 |
url |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1324 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1324/1036 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDIFES |
publisher.none.fl_str_mv |
EDIFES |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação Profissional e Tecnológica em Revista; v. 7 n. 1 (2023): Educação Profissional e Tecnológica em Revista; 34-53 2594-4827 10.36524/profept.v7i1 reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) instacron:IFES |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
instacron_str |
IFES |
institution |
IFES |
reponame_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
collection |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com |
_version_ |
1798948029795926016 |