PROBLEMATIZAÇÃO DA AZIA NO ENSINO DE QUÍMICA: MOBILIZANDO CONHECIMENTOS PARA O EQUÍLIBRIO QUIMICO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Alex
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Grünfeld de Luca, Anelise
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
Texto Completo: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1278
Resumo: This work aims to present the results obtained from the development of a didactic sequence that had as its theme the problematization of heartburn in chemistry teaching, because of the Supervised Internship of the Chemistry Degree course at the Instituto Federal Catarinense, with 29 students from 2nd year of high school at a public school in the northern region of Santa Catarina. The collected data were given through the application of a diagnostic questionnaire, participation in the discussion offered during classes and in experimental activities and in the writing of a text. For data analysis, the learning assumptions presented by Moraes, Ramos and Galiazzi (2007) were considered: learning how to reconstruct what is already known; learn how to move in language; speaking, writing and reading as learning tools; resignification of experimentation in chemistry from language. From the discussion of the collected data, it is possible to see evidence of learning at different times: in the interaction, in the questioning of the content, in the moments of demonstrative experiments, configuring that this theme problematized and mobilized various knowledge and knowledge in and for the teaching of chemistry.
id IFES-1_097368e59a06927b7b3af844b824062d
oai_identifier_str oai::article/1278
network_acronym_str IFES-1
network_name_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository_id_str
spelling PROBLEMATIZAÇÃO DA AZIA NO ENSINO DE QUÍMICA: MOBILIZANDO CONHECIMENTOS PARA O EQUÍLIBRIO QUIMICOEnsino por ProblematizaçãoAziaEnsino de QuímicaPráticas PedagógicasProblematization teachingHeartburnChemistry teachingPedagogical PracticesThis work aims to present the results obtained from the development of a didactic sequence that had as its theme the problematization of heartburn in chemistry teaching, because of the Supervised Internship of the Chemistry Degree course at the Instituto Federal Catarinense, with 29 students from 2nd year of high school at a public school in the northern region of Santa Catarina. The collected data were given through the application of a diagnostic questionnaire, participation in the discussion offered during classes and in experimental activities and in the writing of a text. For data analysis, the learning assumptions presented by Moraes, Ramos and Galiazzi (2007) were considered: learning how to reconstruct what is already known; learn how to move in language; speaking, writing and reading as learning tools; resignification of experimentation in chemistry from language. From the discussion of the collected data, it is possible to see evidence of learning at different times: in the interaction, in the questioning of the content, in the moments of demonstrative experiments, configuring that this theme problematized and mobilized various knowledge and knowledge in and for the teaching of chemistry.Este trabalho objetiva apresentar os resultados obtidos a partir do desenvolvimento de uma sequência didática que teve como tema a problematização da azia no ensino de química, sendo resultado do Estágio Supervisionado do curso de Licenciatura em Química do Instituto Federal Catarinense, tendo como público 29 estudantes do 2º ano do ensino médio de uma escola pública da região norte de Santa Catarina. Os dados coletados se deram por meio da aplicação de um questionário diagnóstico, da participação na discussão oportunizada durante as aulas e nas atividades experimentais e na escrita de um texto. Para a análise dos dados foram considerados os pressupostos de aprendizagem apresentados por Moraes, Ramos e Galiazzi (2007): aprender como reconstruir o já conhecido; aprender como movimentar-se na linguagem; fala, escrita e leitura como ferramentas do aprender; ressignificação da experimentação em química a partir a linguagem. A partir da discussão dos dados coletados é possível perceber evidências de aprendizagens em diversos momentos: na interação, nos questionamentos dos conteúdos, nos momentos dos experimentos demonstrativos, configurando que esta temática problematizou e mobilizou vários saberes e conhecimentos no e para o ensino de química.Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)2021-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/127810.36524/dect.v9i01.1278Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 9 n. 01 (2019): 2019 - 01 2236-215010.36524/dect.v9i01reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1278/737Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainfo:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, AlexGrünfeld de Luca, Anelise2021-08-02T17:32:45Zoai::article/1278Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:09.864834Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false
dc.title.none.fl_str_mv PROBLEMATIZAÇÃO DA AZIA NO ENSINO DE QUÍMICA: MOBILIZANDO CONHECIMENTOS PARA O EQUÍLIBRIO QUIMICO
title PROBLEMATIZAÇÃO DA AZIA NO ENSINO DE QUÍMICA: MOBILIZANDO CONHECIMENTOS PARA O EQUÍLIBRIO QUIMICO
spellingShingle PROBLEMATIZAÇÃO DA AZIA NO ENSINO DE QUÍMICA: MOBILIZANDO CONHECIMENTOS PARA O EQUÍLIBRIO QUIMICO
Rodrigues, Alex
Ensino por Problematização
Azia
Ensino de Química
Práticas Pedagógicas
Problematization teaching
Heartburn
Chemistry teaching
Pedagogical Practices
title_short PROBLEMATIZAÇÃO DA AZIA NO ENSINO DE QUÍMICA: MOBILIZANDO CONHECIMENTOS PARA O EQUÍLIBRIO QUIMICO
title_full PROBLEMATIZAÇÃO DA AZIA NO ENSINO DE QUÍMICA: MOBILIZANDO CONHECIMENTOS PARA O EQUÍLIBRIO QUIMICO
title_fullStr PROBLEMATIZAÇÃO DA AZIA NO ENSINO DE QUÍMICA: MOBILIZANDO CONHECIMENTOS PARA O EQUÍLIBRIO QUIMICO
title_full_unstemmed PROBLEMATIZAÇÃO DA AZIA NO ENSINO DE QUÍMICA: MOBILIZANDO CONHECIMENTOS PARA O EQUÍLIBRIO QUIMICO
title_sort PROBLEMATIZAÇÃO DA AZIA NO ENSINO DE QUÍMICA: MOBILIZANDO CONHECIMENTOS PARA O EQUÍLIBRIO QUIMICO
author Rodrigues, Alex
author_facet Rodrigues, Alex
Grünfeld de Luca, Anelise
author_role author
author2 Grünfeld de Luca, Anelise
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Alex
Grünfeld de Luca, Anelise
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino por Problematização
Azia
Ensino de Química
Práticas Pedagógicas
Problematization teaching
Heartburn
Chemistry teaching
Pedagogical Practices
topic Ensino por Problematização
Azia
Ensino de Química
Práticas Pedagógicas
Problematization teaching
Heartburn
Chemistry teaching
Pedagogical Practices
description This work aims to present the results obtained from the development of a didactic sequence that had as its theme the problematization of heartburn in chemistry teaching, because of the Supervised Internship of the Chemistry Degree course at the Instituto Federal Catarinense, with 29 students from 2nd year of high school at a public school in the northern region of Santa Catarina. The collected data were given through the application of a diagnostic questionnaire, participation in the discussion offered during classes and in experimental activities and in the writing of a text. For data analysis, the learning assumptions presented by Moraes, Ramos and Galiazzi (2007) were considered: learning how to reconstruct what is already known; learn how to move in language; speaking, writing and reading as learning tools; resignification of experimentation in chemistry from language. From the discussion of the collected data, it is possible to see evidence of learning at different times: in the interaction, in the questioning of the content, in the moments of demonstrative experiments, configuring that this theme problematized and mobilized various knowledge and knowledge in and for the teaching of chemistry.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1278
10.36524/dect.v9i01.1278
url https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1278
identifier_str_mv 10.36524/dect.v9i01.1278
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1278/737
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)
publisher.none.fl_str_mv Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 9 n. 01 (2019): 2019 - 01
2236-2150
10.36524/dect.v9i01
reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron:IFES
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron_str IFES
institution IFES
reponame_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
collection Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
repository.mail.fl_str_mv revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com
_version_ 1798948028872130560