PROBLEMATIZAÇÃO DA AZIA NO ENSINO DE QUÍMICA: MOBILIZANDO CONHECIMENTOS PARA O EQUÍLIBRIO QUIMICO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
Texto Completo: | https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1278 |
Resumo: | This work aims to present the results obtained from the development of a didactic sequence that had as its theme the problematization of heartburn in chemistry teaching, because of the Supervised Internship of the Chemistry Degree course at the Instituto Federal Catarinense, with 29 students from 2nd year of high school at a public school in the northern region of Santa Catarina. The collected data were given through the application of a diagnostic questionnaire, participation in the discussion offered during classes and in experimental activities and in the writing of a text. For data analysis, the learning assumptions presented by Moraes, Ramos and Galiazzi (2007) were considered: learning how to reconstruct what is already known; learn how to move in language; speaking, writing and reading as learning tools; resignification of experimentation in chemistry from language. From the discussion of the collected data, it is possible to see evidence of learning at different times: in the interaction, in the questioning of the content, in the moments of demonstrative experiments, configuring that this theme problematized and mobilized various knowledge and knowledge in and for the teaching of chemistry. |
id |
IFES-1_097368e59a06927b7b3af844b824062d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/1278 |
network_acronym_str |
IFES-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository_id_str |
|
spelling |
PROBLEMATIZAÇÃO DA AZIA NO ENSINO DE QUÍMICA: MOBILIZANDO CONHECIMENTOS PARA O EQUÍLIBRIO QUIMICOEnsino por ProblematizaçãoAziaEnsino de QuímicaPráticas PedagógicasProblematization teachingHeartburnChemistry teachingPedagogical PracticesThis work aims to present the results obtained from the development of a didactic sequence that had as its theme the problematization of heartburn in chemistry teaching, because of the Supervised Internship of the Chemistry Degree course at the Instituto Federal Catarinense, with 29 students from 2nd year of high school at a public school in the northern region of Santa Catarina. The collected data were given through the application of a diagnostic questionnaire, participation in the discussion offered during classes and in experimental activities and in the writing of a text. For data analysis, the learning assumptions presented by Moraes, Ramos and Galiazzi (2007) were considered: learning how to reconstruct what is already known; learn how to move in language; speaking, writing and reading as learning tools; resignification of experimentation in chemistry from language. From the discussion of the collected data, it is possible to see evidence of learning at different times: in the interaction, in the questioning of the content, in the moments of demonstrative experiments, configuring that this theme problematized and mobilized various knowledge and knowledge in and for the teaching of chemistry.Este trabalho objetiva apresentar os resultados obtidos a partir do desenvolvimento de uma sequência didática que teve como tema a problematização da azia no ensino de química, sendo resultado do Estágio Supervisionado do curso de Licenciatura em Química do Instituto Federal Catarinense, tendo como público 29 estudantes do 2º ano do ensino médio de uma escola pública da região norte de Santa Catarina. Os dados coletados se deram por meio da aplicação de um questionário diagnóstico, da participação na discussão oportunizada durante as aulas e nas atividades experimentais e na escrita de um texto. Para a análise dos dados foram considerados os pressupostos de aprendizagem apresentados por Moraes, Ramos e Galiazzi (2007): aprender como reconstruir o já conhecido; aprender como movimentar-se na linguagem; fala, escrita e leitura como ferramentas do aprender; ressignificação da experimentação em química a partir a linguagem. A partir da discussão dos dados coletados é possível perceber evidências de aprendizagens em diversos momentos: na interação, nos questionamentos dos conteúdos, nos momentos dos experimentos demonstrativos, configurando que esta temática problematizou e mobilizou vários saberes e conhecimentos no e para o ensino de química.Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)2021-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/127810.36524/dect.v9i01.1278Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 9 n. 01 (2019): 2019 - 01 2236-215010.36524/dect.v9i01reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1278/737Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainfo:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, AlexGrünfeld de Luca, Anelise2021-08-02T17:32:45Zoai::article/1278Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:09.864834Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PROBLEMATIZAÇÃO DA AZIA NO ENSINO DE QUÍMICA: MOBILIZANDO CONHECIMENTOS PARA O EQUÍLIBRIO QUIMICO |
title |
PROBLEMATIZAÇÃO DA AZIA NO ENSINO DE QUÍMICA: MOBILIZANDO CONHECIMENTOS PARA O EQUÍLIBRIO QUIMICO |
spellingShingle |
PROBLEMATIZAÇÃO DA AZIA NO ENSINO DE QUÍMICA: MOBILIZANDO CONHECIMENTOS PARA O EQUÍLIBRIO QUIMICO Rodrigues, Alex Ensino por Problematização Azia Ensino de Química Práticas Pedagógicas Problematization teaching Heartburn Chemistry teaching Pedagogical Practices |
title_short |
PROBLEMATIZAÇÃO DA AZIA NO ENSINO DE QUÍMICA: MOBILIZANDO CONHECIMENTOS PARA O EQUÍLIBRIO QUIMICO |
title_full |
PROBLEMATIZAÇÃO DA AZIA NO ENSINO DE QUÍMICA: MOBILIZANDO CONHECIMENTOS PARA O EQUÍLIBRIO QUIMICO |
title_fullStr |
PROBLEMATIZAÇÃO DA AZIA NO ENSINO DE QUÍMICA: MOBILIZANDO CONHECIMENTOS PARA O EQUÍLIBRIO QUIMICO |
title_full_unstemmed |
PROBLEMATIZAÇÃO DA AZIA NO ENSINO DE QUÍMICA: MOBILIZANDO CONHECIMENTOS PARA O EQUÍLIBRIO QUIMICO |
title_sort |
PROBLEMATIZAÇÃO DA AZIA NO ENSINO DE QUÍMICA: MOBILIZANDO CONHECIMENTOS PARA O EQUÍLIBRIO QUIMICO |
author |
Rodrigues, Alex |
author_facet |
Rodrigues, Alex Grünfeld de Luca, Anelise |
author_role |
author |
author2 |
Grünfeld de Luca, Anelise |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigues, Alex Grünfeld de Luca, Anelise |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino por Problematização Azia Ensino de Química Práticas Pedagógicas Problematization teaching Heartburn Chemistry teaching Pedagogical Practices |
topic |
Ensino por Problematização Azia Ensino de Química Práticas Pedagógicas Problematization teaching Heartburn Chemistry teaching Pedagogical Practices |
description |
This work aims to present the results obtained from the development of a didactic sequence that had as its theme the problematization of heartburn in chemistry teaching, because of the Supervised Internship of the Chemistry Degree course at the Instituto Federal Catarinense, with 29 students from 2nd year of high school at a public school in the northern region of Santa Catarina. The collected data were given through the application of a diagnostic questionnaire, participation in the discussion offered during classes and in experimental activities and in the writing of a text. For data analysis, the learning assumptions presented by Moraes, Ramos and Galiazzi (2007) were considered: learning how to reconstruct what is already known; learn how to move in language; speaking, writing and reading as learning tools; resignification of experimentation in chemistry from language. From the discussion of the collected data, it is possible to see evidence of learning at different times: in the interaction, in the questioning of the content, in the moments of demonstrative experiments, configuring that this theme problematized and mobilized various knowledge and knowledge in and for the teaching of chemistry. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1278 10.36524/dect.v9i01.1278 |
url |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1278 |
identifier_str_mv |
10.36524/dect.v9i01.1278 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1278/737 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes) |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 9 n. 01 (2019): 2019 - 01 2236-2150 10.36524/dect.v9i01 reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) instacron:IFES |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
instacron_str |
IFES |
institution |
IFES |
reponame_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
collection |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com |
_version_ |
1798948028872130560 |