PERCEPÇÕES DE LICENCIANDOS SOBRE ASPECTOS TECNOLÓGICOS, PEDAGÓGICOS E DE CONTEÚDO NO ENSINO DE FÍSICA: DESAFIOS PARA A FORMAÇÃO DOCENTE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
Texto Completo: | https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1343 |
Resumo: | This paper analyses physic pre-service teachers’ perceptions about technological, pedagogical and content aspects, aiming at contribute to research. It was realized interviews with 12 last year students from a graduating course for physic teacher education, analysed based on thematic content analysis. This is a qualitative research whose results point to three sets of perceptions: 1) about teaching profession and teacher’s role, indicating simplified visions about the necessary skills for teaching practice; 2) about physic teaching, indicating that it should be related to everyday life and avoid using math too much and; 3) about educational technologies integration, evidencing little situated integration perspectives. These results reinforce the need to support the technological, pedagogical content knowledges (TPACK) formation and integration in teacher education. |
id |
IFES-1_2d1013f6e017d9bf9677f5dcb5d99da0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/1343 |
network_acronym_str |
IFES-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository_id_str |
|
spelling |
PERCEPÇÕES DE LICENCIANDOS SOBRE ASPECTOS TECNOLÓGICOS, PEDAGÓGICOS E DE CONTEÚDO NO ENSINO DE FÍSICA: DESAFIOS PARA A FORMAÇÃO DOCENTEEnsino de FísicaFormação Inicial de ProfessoresTecnologias na EducaçãoPhysics EducationPre-service Teaching EducationTechnologies in EducationThis paper analyses physic pre-service teachers’ perceptions about technological, pedagogical and content aspects, aiming at contribute to research. It was realized interviews with 12 last year students from a graduating course for physic teacher education, analysed based on thematic content analysis. This is a qualitative research whose results point to three sets of perceptions: 1) about teaching profession and teacher’s role, indicating simplified visions about the necessary skills for teaching practice; 2) about physic teaching, indicating that it should be related to everyday life and avoid using math too much and; 3) about educational technologies integration, evidencing little situated integration perspectives. These results reinforce the need to support the technological, pedagogical content knowledges (TPACK) formation and integration in teacher education.Este artigo analisa as percepções de licenciandos de física sobre aspectos tecnológicos, pedagógicos e de conteúdo, de maneira a contribuir para a pesquisa e a prática da formação docente. Trata-se de uma pesquisa qualitativa na qual foram realizadas entrevistas com 12 alunos finalistas da licenciatura em física de um Instituto Federal, cujos resultados foram abordados com base na análise temática de conteúdo. Os resultados apontaram para três conjuntos de percepções: 1) sobre a profissão docente e o papel do professor, indicando visões simplificadas sobre as habilidades necessárias para a prática docente; 2) sobre o ensino de física, indicando que deveria estar relacionado ao cotidiano e evitar a matematização de conceitos físicos em demasia e 3) sobre a integração de tecnologias educacionais, evidenciando poucas perspectivas de integração tecnológica situada. Esses resultados reforçam a necessidade de facilitar a construção e a integração entre conhecimentos tecnológicos, pedagógicos e de conteúdo (TPACK) no âmbito da formação docente.Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)2021-08-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/134310.36524/dect.v10i2.1343Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 10 n. 2 (2020): 2020 - Edição Especial Dinter2236-215010.36524/dect.v10i2reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1343/767Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainfo:eu-repo/semantics/openAccessTeodoro do Prado, Ramonde Fátima Wardenski, RosilaineGonçalves Berruezo, LaísRabetti Giannella, Taís2021-09-09T09:36:10Zoai::article/1343Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:10.758588Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PERCEPÇÕES DE LICENCIANDOS SOBRE ASPECTOS TECNOLÓGICOS, PEDAGÓGICOS E DE CONTEÚDO NO ENSINO DE FÍSICA: DESAFIOS PARA A FORMAÇÃO DOCENTE |
title |
PERCEPÇÕES DE LICENCIANDOS SOBRE ASPECTOS TECNOLÓGICOS, PEDAGÓGICOS E DE CONTEÚDO NO ENSINO DE FÍSICA: DESAFIOS PARA A FORMAÇÃO DOCENTE |
spellingShingle |
PERCEPÇÕES DE LICENCIANDOS SOBRE ASPECTOS TECNOLÓGICOS, PEDAGÓGICOS E DE CONTEÚDO NO ENSINO DE FÍSICA: DESAFIOS PARA A FORMAÇÃO DOCENTE Teodoro do Prado, Ramon Ensino de Física Formação Inicial de Professores Tecnologias na Educação Physics Education Pre-service Teaching Education Technologies in Education |
title_short |
PERCEPÇÕES DE LICENCIANDOS SOBRE ASPECTOS TECNOLÓGICOS, PEDAGÓGICOS E DE CONTEÚDO NO ENSINO DE FÍSICA: DESAFIOS PARA A FORMAÇÃO DOCENTE |
title_full |
PERCEPÇÕES DE LICENCIANDOS SOBRE ASPECTOS TECNOLÓGICOS, PEDAGÓGICOS E DE CONTEÚDO NO ENSINO DE FÍSICA: DESAFIOS PARA A FORMAÇÃO DOCENTE |
title_fullStr |
PERCEPÇÕES DE LICENCIANDOS SOBRE ASPECTOS TECNOLÓGICOS, PEDAGÓGICOS E DE CONTEÚDO NO ENSINO DE FÍSICA: DESAFIOS PARA A FORMAÇÃO DOCENTE |
title_full_unstemmed |
PERCEPÇÕES DE LICENCIANDOS SOBRE ASPECTOS TECNOLÓGICOS, PEDAGÓGICOS E DE CONTEÚDO NO ENSINO DE FÍSICA: DESAFIOS PARA A FORMAÇÃO DOCENTE |
title_sort |
PERCEPÇÕES DE LICENCIANDOS SOBRE ASPECTOS TECNOLÓGICOS, PEDAGÓGICOS E DE CONTEÚDO NO ENSINO DE FÍSICA: DESAFIOS PARA A FORMAÇÃO DOCENTE |
author |
Teodoro do Prado, Ramon |
author_facet |
Teodoro do Prado, Ramon de Fátima Wardenski, Rosilaine Gonçalves Berruezo, Laís Rabetti Giannella, Taís |
author_role |
author |
author2 |
de Fátima Wardenski, Rosilaine Gonçalves Berruezo, Laís Rabetti Giannella, Taís |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Teodoro do Prado, Ramon de Fátima Wardenski, Rosilaine Gonçalves Berruezo, Laís Rabetti Giannella, Taís |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Física Formação Inicial de Professores Tecnologias na Educação Physics Education Pre-service Teaching Education Technologies in Education |
topic |
Ensino de Física Formação Inicial de Professores Tecnologias na Educação Physics Education Pre-service Teaching Education Technologies in Education |
description |
This paper analyses physic pre-service teachers’ perceptions about technological, pedagogical and content aspects, aiming at contribute to research. It was realized interviews with 12 last year students from a graduating course for physic teacher education, analysed based on thematic content analysis. This is a qualitative research whose results point to three sets of perceptions: 1) about teaching profession and teacher’s role, indicating simplified visions about the necessary skills for teaching practice; 2) about physic teaching, indicating that it should be related to everyday life and avoid using math too much and; 3) about educational technologies integration, evidencing little situated integration perspectives. These results reinforce the need to support the technological, pedagogical content knowledges (TPACK) formation and integration in teacher education. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1343 10.36524/dect.v10i2.1343 |
url |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1343 |
identifier_str_mv |
10.36524/dect.v10i2.1343 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1343/767 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes) |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 10 n. 2 (2020): 2020 - Edição Especial Dinter 2236-2150 10.36524/dect.v10i2 reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) instacron:IFES |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
instacron_str |
IFES |
institution |
IFES |
reponame_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
collection |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com |
_version_ |
1798948028906733568 |