INICIAÇÃO À PESQUISA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: PROPOSTAS PARA APRENDER A APRENDER

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Melo de Oliveira, Aldeni
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Guimarães Strohschoen, Andreia Aparecida
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
Texto Completo: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1270
Resumo: This article focuses on 'learning to learn' in basic education, through the development of research projects. This study was carried out with students from the 8th year of elementary school at a state school in the city of Macapá/AP. It is a qualitative, exploratory and descriptive research. It was used as theoretical foundation the ideas of authors who are experts in the subject under study and who bring this as a driver of a theme that generates discussions, mediated by research in the classroom. Initially, a questionnaire was used to obtain information regarding students' perceptions related to Science and Scientific Knowledge. The students, in groups, developed research projects, which were idealized and carried out by the students, mediated by the teacher, the experimental activities were predominant in the projects. The questionnaires and logbooks produced by the students and the teacher were analyzed descriptively. Based on the analysis of the data obtained, it was observed that working with research projects enhances the 'learning to learn' by students. It was possible to see important implications related to the development of students' scientific literacy through research projects.
id IFES-1_4b823ade389afeedfb697e75cd092a7a
oai_identifier_str oai::article/1270
network_acronym_str IFES-1
network_name_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository_id_str
spelling INICIAÇÃO À PESQUISA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: PROPOSTAS PARA APRENDER A APRENDEREnsino de CiênciaProjetos de pesquisaAlfabetização científicaEnsino FundamentalScience teachingResearch projectsScientific literacyElementary SchoolThis article focuses on 'learning to learn' in basic education, through the development of research projects. This study was carried out with students from the 8th year of elementary school at a state school in the city of Macapá/AP. It is a qualitative, exploratory and descriptive research. It was used as theoretical foundation the ideas of authors who are experts in the subject under study and who bring this as a driver of a theme that generates discussions, mediated by research in the classroom. Initially, a questionnaire was used to obtain information regarding students' perceptions related to Science and Scientific Knowledge. The students, in groups, developed research projects, which were idealized and carried out by the students, mediated by the teacher, the experimental activities were predominant in the projects. The questionnaires and logbooks produced by the students and the teacher were analyzed descriptively. Based on the analysis of the data obtained, it was observed that working with research projects enhances the 'learning to learn' by students. It was possible to see important implications related to the development of students' scientific literacy through research projects.O presente artigo tem como foco o ‘aprender a aprender’ na educação básica, por meio do desenvolvimento de projetos de pesquisa. Este estudo foi desenvolvido com alunos do 8º ano do Ensino Fundamental de uma escola estadual do município de Macapá/AP. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, exploratória e descritiva. Utilizou-se como fundamentação teórica as ideias de autores especialistas na temática em estudo e que trazem esta como propulsora de tema gerador de discussões, mediado por pesquisas em sala de aula. Inicialmente, utilizou-se um questionário para obter as informações referentes às percepções dos alunos relacionadas à Ciência e ao Conhecimento Científico. Os alunos, em grupos, desenvolveram projetos de pesquisa, sendo esses idealizados e realizados pelos alunos, mediados pelo professor, as atividades experimentais foram preponderantes nos projetos. Os questionários e diários de bordo produzidos pelos alunos e professor foram analisados descritivamente. Com base na análise dos dados obtidos, observou-se que o trabalho com projetos de pesquisa potencializa o ‘aprender a aprender’ pelos estudantes. Foi possível constatar implicações importantes relacionadas ao desenvolvimento da alfabetização científica dos alunos, por meio de projetos de pesquisa.Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)2021-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/127010.36524/dect.v9i01.1270Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 9 n. 01 (2019): 2019 - 01 2236-215010.36524/dect.v9i01reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1270/730Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainfo:eu-repo/semantics/openAccessMelo de Oliveira, Aldeni Guimarães Strohschoen, Andreia Aparecida2021-08-02T17:32:45Zoai::article/1270Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:09.512630Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false
dc.title.none.fl_str_mv INICIAÇÃO À PESQUISA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: PROPOSTAS PARA APRENDER A APRENDER
title INICIAÇÃO À PESQUISA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: PROPOSTAS PARA APRENDER A APRENDER
spellingShingle INICIAÇÃO À PESQUISA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: PROPOSTAS PARA APRENDER A APRENDER
Melo de Oliveira, Aldeni
Ensino de Ciência
Projetos de pesquisa
Alfabetização científica
Ensino Fundamental
Science teaching
Research projects
Scientific literacy
Elementary School
title_short INICIAÇÃO À PESQUISA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: PROPOSTAS PARA APRENDER A APRENDER
title_full INICIAÇÃO À PESQUISA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: PROPOSTAS PARA APRENDER A APRENDER
title_fullStr INICIAÇÃO À PESQUISA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: PROPOSTAS PARA APRENDER A APRENDER
title_full_unstemmed INICIAÇÃO À PESQUISA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: PROPOSTAS PARA APRENDER A APRENDER
title_sort INICIAÇÃO À PESQUISA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: PROPOSTAS PARA APRENDER A APRENDER
author Melo de Oliveira, Aldeni
author_facet Melo de Oliveira, Aldeni
Guimarães Strohschoen, Andreia Aparecida
author_role author
author2 Guimarães Strohschoen, Andreia Aparecida
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Melo de Oliveira, Aldeni
Guimarães Strohschoen, Andreia Aparecida
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Ciência
Projetos de pesquisa
Alfabetização científica
Ensino Fundamental
Science teaching
Research projects
Scientific literacy
Elementary School
topic Ensino de Ciência
Projetos de pesquisa
Alfabetização científica
Ensino Fundamental
Science teaching
Research projects
Scientific literacy
Elementary School
description This article focuses on 'learning to learn' in basic education, through the development of research projects. This study was carried out with students from the 8th year of elementary school at a state school in the city of Macapá/AP. It is a qualitative, exploratory and descriptive research. It was used as theoretical foundation the ideas of authors who are experts in the subject under study and who bring this as a driver of a theme that generates discussions, mediated by research in the classroom. Initially, a questionnaire was used to obtain information regarding students' perceptions related to Science and Scientific Knowledge. The students, in groups, developed research projects, which were idealized and carried out by the students, mediated by the teacher, the experimental activities were predominant in the projects. The questionnaires and logbooks produced by the students and the teacher were analyzed descriptively. Based on the analysis of the data obtained, it was observed that working with research projects enhances the 'learning to learn' by students. It was possible to see important implications related to the development of students' scientific literacy through research projects.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1270
10.36524/dect.v9i01.1270
url https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1270
identifier_str_mv 10.36524/dect.v9i01.1270
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1270/730
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)
publisher.none.fl_str_mv Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 9 n. 01 (2019): 2019 - 01
2236-2150
10.36524/dect.v9i01
reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron:IFES
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron_str IFES
institution IFES
reponame_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
collection Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
repository.mail.fl_str_mv revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com
_version_ 1798948028858499072