INICIAÇÃO À PESQUISA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: PROPOSTAS PARA APRENDER A APRENDER
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
Texto Completo: | https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1270 |
Resumo: | This article focuses on 'learning to learn' in basic education, through the development of research projects. This study was carried out with students from the 8th year of elementary school at a state school in the city of Macapá/AP. It is a qualitative, exploratory and descriptive research. It was used as theoretical foundation the ideas of authors who are experts in the subject under study and who bring this as a driver of a theme that generates discussions, mediated by research in the classroom. Initially, a questionnaire was used to obtain information regarding students' perceptions related to Science and Scientific Knowledge. The students, in groups, developed research projects, which were idealized and carried out by the students, mediated by the teacher, the experimental activities were predominant in the projects. The questionnaires and logbooks produced by the students and the teacher were analyzed descriptively. Based on the analysis of the data obtained, it was observed that working with research projects enhances the 'learning to learn' by students. It was possible to see important implications related to the development of students' scientific literacy through research projects. |
id |
IFES-1_4b823ade389afeedfb697e75cd092a7a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/1270 |
network_acronym_str |
IFES-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository_id_str |
|
spelling |
INICIAÇÃO À PESQUISA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: PROPOSTAS PARA APRENDER A APRENDEREnsino de CiênciaProjetos de pesquisaAlfabetização científicaEnsino FundamentalScience teachingResearch projectsScientific literacyElementary SchoolThis article focuses on 'learning to learn' in basic education, through the development of research projects. This study was carried out with students from the 8th year of elementary school at a state school in the city of Macapá/AP. It is a qualitative, exploratory and descriptive research. It was used as theoretical foundation the ideas of authors who are experts in the subject under study and who bring this as a driver of a theme that generates discussions, mediated by research in the classroom. Initially, a questionnaire was used to obtain information regarding students' perceptions related to Science and Scientific Knowledge. The students, in groups, developed research projects, which were idealized and carried out by the students, mediated by the teacher, the experimental activities were predominant in the projects. The questionnaires and logbooks produced by the students and the teacher were analyzed descriptively. Based on the analysis of the data obtained, it was observed that working with research projects enhances the 'learning to learn' by students. It was possible to see important implications related to the development of students' scientific literacy through research projects.O presente artigo tem como foco o ‘aprender a aprender’ na educação básica, por meio do desenvolvimento de projetos de pesquisa. Este estudo foi desenvolvido com alunos do 8º ano do Ensino Fundamental de uma escola estadual do município de Macapá/AP. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, exploratória e descritiva. Utilizou-se como fundamentação teórica as ideias de autores especialistas na temática em estudo e que trazem esta como propulsora de tema gerador de discussões, mediado por pesquisas em sala de aula. Inicialmente, utilizou-se um questionário para obter as informações referentes às percepções dos alunos relacionadas à Ciência e ao Conhecimento Científico. Os alunos, em grupos, desenvolveram projetos de pesquisa, sendo esses idealizados e realizados pelos alunos, mediados pelo professor, as atividades experimentais foram preponderantes nos projetos. Os questionários e diários de bordo produzidos pelos alunos e professor foram analisados descritivamente. Com base na análise dos dados obtidos, observou-se que o trabalho com projetos de pesquisa potencializa o ‘aprender a aprender’ pelos estudantes. Foi possível constatar implicações importantes relacionadas ao desenvolvimento da alfabetização científica dos alunos, por meio de projetos de pesquisa.Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)2021-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/127010.36524/dect.v9i01.1270Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 9 n. 01 (2019): 2019 - 01 2236-215010.36524/dect.v9i01reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1270/730Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainfo:eu-repo/semantics/openAccessMelo de Oliveira, Aldeni Guimarães Strohschoen, Andreia Aparecida2021-08-02T17:32:45Zoai::article/1270Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:09.512630Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
INICIAÇÃO À PESQUISA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: PROPOSTAS PARA APRENDER A APRENDER |
title |
INICIAÇÃO À PESQUISA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: PROPOSTAS PARA APRENDER A APRENDER |
spellingShingle |
INICIAÇÃO À PESQUISA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: PROPOSTAS PARA APRENDER A APRENDER Melo de Oliveira, Aldeni Ensino de Ciência Projetos de pesquisa Alfabetização científica Ensino Fundamental Science teaching Research projects Scientific literacy Elementary School |
title_short |
INICIAÇÃO À PESQUISA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: PROPOSTAS PARA APRENDER A APRENDER |
title_full |
INICIAÇÃO À PESQUISA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: PROPOSTAS PARA APRENDER A APRENDER |
title_fullStr |
INICIAÇÃO À PESQUISA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: PROPOSTAS PARA APRENDER A APRENDER |
title_full_unstemmed |
INICIAÇÃO À PESQUISA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: PROPOSTAS PARA APRENDER A APRENDER |
title_sort |
INICIAÇÃO À PESQUISA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: PROPOSTAS PARA APRENDER A APRENDER |
author |
Melo de Oliveira, Aldeni |
author_facet |
Melo de Oliveira, Aldeni Guimarães Strohschoen, Andreia Aparecida |
author_role |
author |
author2 |
Guimarães Strohschoen, Andreia Aparecida |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Melo de Oliveira, Aldeni Guimarães Strohschoen, Andreia Aparecida |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Ciência Projetos de pesquisa Alfabetização científica Ensino Fundamental Science teaching Research projects Scientific literacy Elementary School |
topic |
Ensino de Ciência Projetos de pesquisa Alfabetização científica Ensino Fundamental Science teaching Research projects Scientific literacy Elementary School |
description |
This article focuses on 'learning to learn' in basic education, through the development of research projects. This study was carried out with students from the 8th year of elementary school at a state school in the city of Macapá/AP. It is a qualitative, exploratory and descriptive research. It was used as theoretical foundation the ideas of authors who are experts in the subject under study and who bring this as a driver of a theme that generates discussions, mediated by research in the classroom. Initially, a questionnaire was used to obtain information regarding students' perceptions related to Science and Scientific Knowledge. The students, in groups, developed research projects, which were idealized and carried out by the students, mediated by the teacher, the experimental activities were predominant in the projects. The questionnaires and logbooks produced by the students and the teacher were analyzed descriptively. Based on the analysis of the data obtained, it was observed that working with research projects enhances the 'learning to learn' by students. It was possible to see important implications related to the development of students' scientific literacy through research projects. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1270 10.36524/dect.v9i01.1270 |
url |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1270 |
identifier_str_mv |
10.36524/dect.v9i01.1270 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1270/730 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes) |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 9 n. 01 (2019): 2019 - 01 2236-2150 10.36524/dect.v9i01 reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) instacron:IFES |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
instacron_str |
IFES |
institution |
IFES |
reponame_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
collection |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com |
_version_ |
1798948028858499072 |