INTERVENÇÃO PEDAGÓGICA À LUZ DA ABORDAGEM COGNITIVISTA PARA ENSINO DE EDUCAÇÃO FINANCEIRA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
Texto Completo: | https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1287 |
Resumo: | Financial education is a subject that still presents great challenges for its dissemination in Brazil since, despite the efforts made in recent years, it still lacks studies, especially regarding methodological discussions and teaching practices. This study sought to describe a pedagogical intervention in financial education from the cognitive approach, in a project carried out in the counter shift of the academic period of a public educational institution. It is a descriptive research of qualitative nature and had as an analysis procedure the observation carried out by the mediators, from the data collected through questionnaires filled out by the students. Students from technical courses integrated to high school at a Federal Educational Institution participated in the research and had as mediators a Finance Professor and a Psychologist. As a result, the cognitive approach was positive for the realization of financial education initiatives, since the fact that the teacher presents himself as a mediator and the student as an active part in the learning process enabled the redefinition of the school space, the course and the contents studied. |
id |
IFES-1_6c2b67dd9d8251befb0588410e63a0b2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/1287 |
network_acronym_str |
IFES-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository_id_str |
|
spelling |
INTERVENÇÃO PEDAGÓGICA À LUZ DA ABORDAGEM COGNITIVISTA PARA ENSINO DE EDUCAÇÃO FINANCEIRAAbordagem CognitivistaEducação FinanceiraPrática PedagógicaAdolescenteCognitive ApproachFinancial EducationPedagogical PracticeTeenagerFinancial education is a subject that still presents great challenges for its dissemination in Brazil since, despite the efforts made in recent years, it still lacks studies, especially regarding methodological discussions and teaching practices. This study sought to describe a pedagogical intervention in financial education from the cognitive approach, in a project carried out in the counter shift of the academic period of a public educational institution. It is a descriptive research of qualitative nature and had as an analysis procedure the observation carried out by the mediators, from the data collected through questionnaires filled out by the students. Students from technical courses integrated to high school at a Federal Educational Institution participated in the research and had as mediators a Finance Professor and a Psychologist. As a result, the cognitive approach was positive for the realization of financial education initiatives, since the fact that the teacher presents himself as a mediator and the student as an active part in the learning process enabled the redefinition of the school space, the course and the contents studied.A educação financeira é um assunto que ainda apresenta grandes desafios para sua disseminação no Brasil visto que, apesar dos esforços realizados nos últimos anos, ainda carece de estudos, principalmente quanto a discussões metodológicas e práticas de ensino. Pensando nisso, este estudo buscou descrever uma intervenção pedagógica em educação financeira a partir da abordagem cognitivista, em um projeto realizado no contra turno do período letivo de uma Instituição pública de ensino. Trata-se de uma pesquisa descritiva de natureza qualitativa e teve como procedimento de análise a observação realizada pelos mediadores, a partir dos dados colhidos por meio de questionários preenchidos pelos estudantes. Participaram da pesquisa estudantes de cursos técnicos integrados ao Ensino Médio de uma Instituição Federal de Ensino e teve como mediadores um Professor de Finanças e uma Psicóloga. Como resultados, a abordagem cognitivista foi positiva para a realização de iniciativas de educação financeira visto que o fato do professor se apresentar como mediador e o estudante como parte ativa no processo de aprendizagem possibilitaram a ressignificação do espaço escolar, do curso e de conteúdos estudados.Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)2021-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/128710.36524/dect.v9i01.1287Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 9 n. 01 (2019): 2019 - 01 2236-215010.36524/dect.v9i01reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1287/745Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainfo:eu-repo/semantics/openAccessMarin Bessa, LucasOrtlieb Faria de Almeida, Estherda Penha Fávero, Rutinelli2021-08-02T17:32:45Zoai::article/1287Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:10.289335Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
INTERVENÇÃO PEDAGÓGICA À LUZ DA ABORDAGEM COGNITIVISTA PARA ENSINO DE EDUCAÇÃO FINANCEIRA |
title |
INTERVENÇÃO PEDAGÓGICA À LUZ DA ABORDAGEM COGNITIVISTA PARA ENSINO DE EDUCAÇÃO FINANCEIRA |
spellingShingle |
INTERVENÇÃO PEDAGÓGICA À LUZ DA ABORDAGEM COGNITIVISTA PARA ENSINO DE EDUCAÇÃO FINANCEIRA Marin Bessa, Lucas Abordagem Cognitivista Educação Financeira Prática Pedagógica Adolescente Cognitive Approach Financial Education Pedagogical Practice Teenager |
title_short |
INTERVENÇÃO PEDAGÓGICA À LUZ DA ABORDAGEM COGNITIVISTA PARA ENSINO DE EDUCAÇÃO FINANCEIRA |
title_full |
INTERVENÇÃO PEDAGÓGICA À LUZ DA ABORDAGEM COGNITIVISTA PARA ENSINO DE EDUCAÇÃO FINANCEIRA |
title_fullStr |
INTERVENÇÃO PEDAGÓGICA À LUZ DA ABORDAGEM COGNITIVISTA PARA ENSINO DE EDUCAÇÃO FINANCEIRA |
title_full_unstemmed |
INTERVENÇÃO PEDAGÓGICA À LUZ DA ABORDAGEM COGNITIVISTA PARA ENSINO DE EDUCAÇÃO FINANCEIRA |
title_sort |
INTERVENÇÃO PEDAGÓGICA À LUZ DA ABORDAGEM COGNITIVISTA PARA ENSINO DE EDUCAÇÃO FINANCEIRA |
author |
Marin Bessa, Lucas |
author_facet |
Marin Bessa, Lucas Ortlieb Faria de Almeida, Esther da Penha Fávero, Rutinelli |
author_role |
author |
author2 |
Ortlieb Faria de Almeida, Esther da Penha Fávero, Rutinelli |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marin Bessa, Lucas Ortlieb Faria de Almeida, Esther da Penha Fávero, Rutinelli |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Abordagem Cognitivista Educação Financeira Prática Pedagógica Adolescente Cognitive Approach Financial Education Pedagogical Practice Teenager |
topic |
Abordagem Cognitivista Educação Financeira Prática Pedagógica Adolescente Cognitive Approach Financial Education Pedagogical Practice Teenager |
description |
Financial education is a subject that still presents great challenges for its dissemination in Brazil since, despite the efforts made in recent years, it still lacks studies, especially regarding methodological discussions and teaching practices. This study sought to describe a pedagogical intervention in financial education from the cognitive approach, in a project carried out in the counter shift of the academic period of a public educational institution. It is a descriptive research of qualitative nature and had as an analysis procedure the observation carried out by the mediators, from the data collected through questionnaires filled out by the students. Students from technical courses integrated to high school at a Federal Educational Institution participated in the research and had as mediators a Finance Professor and a Psychologist. As a result, the cognitive approach was positive for the realization of financial education initiatives, since the fact that the teacher presents himself as a mediator and the student as an active part in the learning process enabled the redefinition of the school space, the course and the contents studied. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1287 10.36524/dect.v9i01.1287 |
url |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1287 |
identifier_str_mv |
10.36524/dect.v9i01.1287 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1287/745 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes) |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 9 n. 01 (2019): 2019 - 01 2236-2150 10.36524/dect.v9i01 reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) instacron:IFES |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
instacron_str |
IFES |
institution |
IFES |
reponame_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
collection |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com |
_version_ |
1798948028889956352 |