INTERVENÇÃO PEDAGÓGICA À LUZ DA ABORDAGEM COGNITIVISTA PARA ENSINO DE EDUCAÇÃO FINANCEIRA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marin Bessa, Lucas
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Ortlieb Faria de Almeida, Esther, da Penha Fávero, Rutinelli
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
Texto Completo: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1287
Resumo: Financial education is a subject that still presents great challenges for its dissemination in Brazil since, despite the efforts made in recent years, it still lacks studies, especially regarding methodological discussions and teaching practices. This study sought to describe a pedagogical intervention in financial education from the cognitive approach, in a project carried out in the counter shift of the academic period of a public educational institution. It is a descriptive research of qualitative nature and had as an analysis procedure the observation carried out by the mediators, from the data collected through questionnaires filled out by the students. Students from technical courses integrated to high school at a Federal Educational Institution participated in the research and had as mediators a Finance Professor and a Psychologist. As a result, the cognitive approach was positive for the realization of financial education initiatives, since the fact that the teacher presents himself as a mediator and the student as an active part in the learning process enabled the redefinition of the school space, the course and the contents studied.
id IFES-1_6c2b67dd9d8251befb0588410e63a0b2
oai_identifier_str oai::article/1287
network_acronym_str IFES-1
network_name_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository_id_str
spelling INTERVENÇÃO PEDAGÓGICA À LUZ DA ABORDAGEM COGNITIVISTA PARA ENSINO DE EDUCAÇÃO FINANCEIRAAbordagem CognitivistaEducação FinanceiraPrática PedagógicaAdolescenteCognitive ApproachFinancial EducationPedagogical PracticeTeenagerFinancial education is a subject that still presents great challenges for its dissemination in Brazil since, despite the efforts made in recent years, it still lacks studies, especially regarding methodological discussions and teaching practices. This study sought to describe a pedagogical intervention in financial education from the cognitive approach, in a project carried out in the counter shift of the academic period of a public educational institution. It is a descriptive research of qualitative nature and had as an analysis procedure the observation carried out by the mediators, from the data collected through questionnaires filled out by the students. Students from technical courses integrated to high school at a Federal Educational Institution participated in the research and had as mediators a Finance Professor and a Psychologist. As a result, the cognitive approach was positive for the realization of financial education initiatives, since the fact that the teacher presents himself as a mediator and the student as an active part in the learning process enabled the redefinition of the school space, the course and the contents studied.A educação financeira é um assunto que ainda apresenta grandes desafios para sua disseminação no Brasil visto que, apesar dos esforços realizados nos últimos anos, ainda carece de estudos, principalmente quanto a discussões metodológicas e práticas de ensino. Pensando nisso, este estudo buscou descrever uma intervenção pedagógica em educação financeira a partir da abordagem cognitivista, em um projeto realizado no contra turno do período letivo de uma Instituição pública de ensino. Trata-se de uma pesquisa descritiva de natureza qualitativa e teve como procedimento de análise a observação realizada pelos mediadores, a partir dos dados colhidos por meio de questionários preenchidos pelos estudantes. Participaram da pesquisa estudantes de cursos técnicos integrados ao Ensino Médio de uma Instituição Federal de Ensino e teve como mediadores um Professor de Finanças e uma Psicóloga. Como resultados, a abordagem cognitivista foi positiva para a realização de iniciativas de educação financeira visto que o fato do professor se apresentar como mediador e o estudante como parte ativa no processo de aprendizagem possibilitaram a ressignificação do espaço escolar, do curso e de conteúdos estudados.Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)2021-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/128710.36524/dect.v9i01.1287Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 9 n. 01 (2019): 2019 - 01 2236-215010.36524/dect.v9i01reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1287/745Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainfo:eu-repo/semantics/openAccessMarin Bessa, LucasOrtlieb Faria de Almeida, Estherda Penha Fávero, Rutinelli2021-08-02T17:32:45Zoai::article/1287Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:10.289335Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false
dc.title.none.fl_str_mv INTERVENÇÃO PEDAGÓGICA À LUZ DA ABORDAGEM COGNITIVISTA PARA ENSINO DE EDUCAÇÃO FINANCEIRA
title INTERVENÇÃO PEDAGÓGICA À LUZ DA ABORDAGEM COGNITIVISTA PARA ENSINO DE EDUCAÇÃO FINANCEIRA
spellingShingle INTERVENÇÃO PEDAGÓGICA À LUZ DA ABORDAGEM COGNITIVISTA PARA ENSINO DE EDUCAÇÃO FINANCEIRA
Marin Bessa, Lucas
Abordagem Cognitivista
Educação Financeira
Prática Pedagógica
Adolescente
Cognitive Approach
Financial Education
Pedagogical Practice
Teenager
title_short INTERVENÇÃO PEDAGÓGICA À LUZ DA ABORDAGEM COGNITIVISTA PARA ENSINO DE EDUCAÇÃO FINANCEIRA
title_full INTERVENÇÃO PEDAGÓGICA À LUZ DA ABORDAGEM COGNITIVISTA PARA ENSINO DE EDUCAÇÃO FINANCEIRA
title_fullStr INTERVENÇÃO PEDAGÓGICA À LUZ DA ABORDAGEM COGNITIVISTA PARA ENSINO DE EDUCAÇÃO FINANCEIRA
title_full_unstemmed INTERVENÇÃO PEDAGÓGICA À LUZ DA ABORDAGEM COGNITIVISTA PARA ENSINO DE EDUCAÇÃO FINANCEIRA
title_sort INTERVENÇÃO PEDAGÓGICA À LUZ DA ABORDAGEM COGNITIVISTA PARA ENSINO DE EDUCAÇÃO FINANCEIRA
author Marin Bessa, Lucas
author_facet Marin Bessa, Lucas
Ortlieb Faria de Almeida, Esther
da Penha Fávero, Rutinelli
author_role author
author2 Ortlieb Faria de Almeida, Esther
da Penha Fávero, Rutinelli
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Marin Bessa, Lucas
Ortlieb Faria de Almeida, Esther
da Penha Fávero, Rutinelli
dc.subject.por.fl_str_mv Abordagem Cognitivista
Educação Financeira
Prática Pedagógica
Adolescente
Cognitive Approach
Financial Education
Pedagogical Practice
Teenager
topic Abordagem Cognitivista
Educação Financeira
Prática Pedagógica
Adolescente
Cognitive Approach
Financial Education
Pedagogical Practice
Teenager
description Financial education is a subject that still presents great challenges for its dissemination in Brazil since, despite the efforts made in recent years, it still lacks studies, especially regarding methodological discussions and teaching practices. This study sought to describe a pedagogical intervention in financial education from the cognitive approach, in a project carried out in the counter shift of the academic period of a public educational institution. It is a descriptive research of qualitative nature and had as an analysis procedure the observation carried out by the mediators, from the data collected through questionnaires filled out by the students. Students from technical courses integrated to high school at a Federal Educational Institution participated in the research and had as mediators a Finance Professor and a Psychologist. As a result, the cognitive approach was positive for the realization of financial education initiatives, since the fact that the teacher presents himself as a mediator and the student as an active part in the learning process enabled the redefinition of the school space, the course and the contents studied.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1287
10.36524/dect.v9i01.1287
url https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1287
identifier_str_mv 10.36524/dect.v9i01.1287
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1287/745
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)
publisher.none.fl_str_mv Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 9 n. 01 (2019): 2019 - 01
2236-2150
10.36524/dect.v9i01
reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron:IFES
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron_str IFES
institution IFES
reponame_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
collection Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
repository.mail.fl_str_mv revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com
_version_ 1798948028889956352