Subjetividade no processo de subordinação substantiva: a expressão da evidencialidade

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Criscuolo, Ana Carolina Sperança [UNESP]
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.gel.org.br/estudoslinguisticos/volumes/40/Vol.40-n.1-Integra.pdf
http://hdl.handle.net/11449/125231
Resumo: In this paper, we intend to reflect on the subordination process based on a functionalist-cognitive approach. For this, we analyze syntactic constructions in which the main clause predicator is a speech act verb, a mental activity verb or a perception verb. One of the pragmatic functions of these constructions is to express evidentiality, which is basically the indication of the information source contained in a sentence. Evidentiality allows the Speaker to manage information in order to preserve his/her face and also allows the Addresser to assess the reliability of this information. We take the evidentiality expression as a functionality of the subordination process in order to rethink the teaching of syntax as a tool for an effective development of students’ communicative abilities.
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spelling Subjetividade no processo de subordinação substantiva: a expressão da evidencialidadeSubjectivity in the subordination process: the expression of evidentialitySyntaxFunctionalist-cognitive approachSubordinationEvidentialityConceptual integrationSintaxeAbordagem funcionalista-cognitivistaSubordinaçãoEvidencialidadeIntegração conceptualIn this paper, we intend to reflect on the subordination process based on a functionalist-cognitive approach. For this, we analyze syntactic constructions in which the main clause predicator is a speech act verb, a mental activity verb or a perception verb. One of the pragmatic functions of these constructions is to express evidentiality, which is basically the indication of the information source contained in a sentence. Evidentiality allows the Speaker to manage information in order to preserve his/her face and also allows the Addresser to assess the reliability of this information. We take the evidentiality expression as a functionality of the subordination process in order to rethink the teaching of syntax as a tool for an effective development of students’ communicative abilities.Neste trabalho, busca-se refletir sobre o processo de subordinação substantiva sob uma perspectiva funcionalista-cognitivista. Foram observadas construções sintáticas cujo predicador da oração principal é um verbo dicendi, um verbo de atividade mental ou um verbo de percepção. Uma das funções pragmáticas a que servem essas construções é a expressão da evidencialidade, que corresponde basicamente à indicação da origem da informação contida no enunciado. Esse recurso possibilita ao Falante gerenciar a informação de maneira a preservar sua face e, ao Ouvinte, permite a avaliação da confiabilidade dessa informação. Considerando-se a expressão da evidencialidade uma funcionalidade do processo de subordinação substantiva, tem-se por objetivo repensar o ensino da sintaxe como uma ferramenta no desenvolvimento efetivo das habilidades comunicativas dos alunos.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Faculdade de Ciências e Letras - Unesp, Campos Ville, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Faculdade de Ciências e Letras - Unesp, Campos Ville, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Criscuolo, Ana Carolina Sperança [UNESP]2015-07-15T18:28:43Z2015-07-15T18:28:43Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article406-419http://www.gel.org.br/estudoslinguisticos/volumes/40/Vol.40-n.1-Integra.pdfEstudos Linguísticos, v. 40, n. 1, p. 406-419, 2011.1413-0939http://hdl.handle.net/11449/1252311241547491986182Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEstudos Linguísticosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-10-23T16:58:20Zoai:repositorio.unesp.br:11449/125231Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T13:58:12.460434Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
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description In this paper, we intend to reflect on the subordination process based on a functionalist-cognitive approach. For this, we analyze syntactic constructions in which the main clause predicator is a speech act verb, a mental activity verb or a perception verb. One of the pragmatic functions of these constructions is to express evidentiality, which is basically the indication of the information source contained in a sentence. Evidentiality allows the Speaker to manage information in order to preserve his/her face and also allows the Addresser to assess the reliability of this information. We take the evidentiality expression as a functionality of the subordination process in order to rethink the teaching of syntax as a tool for an effective development of students’ communicative abilities.
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