FEDERAL INSTITUTES' PHYSICAL EDUCATION TEACHERS PROFILE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Almeida, Luciano
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Döring Martins, Fabrício, Carlos Bagnara, Ivan, Manoel Righi Lang, Affonso, Daniel Boscatto, Juliano
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
Texto Completo: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/538
Resumo: This article aims to identify the academic and professional profiles of Physical Education (PE) teachers at Brazilian Federal Institutes and to verify their primary areas of professional practice. For this, a qualitative and descriptive survey was carried out, with the participation of 120 PE teachers. This study reveals that the Federal Institutes are privileged institutions for enabling teachers to the development of collective work, the sharing of teaching experiences, research and extension activities, and enhancing the development of collaborative network projects.
id IFES-1_6fd6ddcaf696a4cd7c1aa04da55db413
oai_identifier_str oai::article/538
network_acronym_str IFES-1
network_name_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository_id_str
spelling FEDERAL INSTITUTES' PHYSICAL EDUCATION TEACHERS PROFILEPERFIL DE PROFESORES DE EDUCACIÓN FÍSICA DE INSTITUTOS FEDERALESPERFIL DOS DOCENTES DE EDUCAÇÃO FÍSICA DOS INSTITUTOS FEDERAISeducação física escolar; institutos federais; educação profissional.This article aims to identify the academic and professional profiles of Physical Education (PE) teachers at Brazilian Federal Institutes and to verify their primary areas of professional practice. For this, a qualitative and descriptive survey was carried out, with the participation of 120 PE teachers. This study reveals that the Federal Institutes are privileged institutions for enabling teachers to the development of collective work, the sharing of teaching experiences, research and extension activities, and enhancing the development of collaborative network projects.El presente artículo tiene como objetivo identificar el perfil académico y profesional de los profesores de Educación Física de los Institutos Federales y verificar sus principales áreas/líneas de práctica profesional. Para eso, se realizó una investigación cualitativa/cuantitativa y descriptiva, con la participación de 120 docentes de Educación Física. El estudio revela que los Institutos Federales se presentan como instituciones privilegiadas por dar oportunidad a los docentes, para el desarrollo de trabajos colectivos, el intercambio de experiencias de enseñanza, investigación y/o extensión, y para mejorar el desarrollo de proyectos de redes de colaboración.O presente artigo tem por objetivo identificar o perfil acadêmico e profissional dos professores de Educação Física dos Institutos Federais e verificar as suas principais áreas/linhas de atuação profissional. Para isso, foi desenvolvida uma pesquisa quali-quantitativa, de caráter descritivo e de levantamento, que contou com a participação de 120 docentes de EF. O estudo revela que os Institutos Federais se constituem em instituições privilegiadas por oportunizar, aos docentes, o desenvolvimento de trabalhos coletivos, o compartilhamento de experiências de ensino, pesquisa e/ou extensão, além de potencializar o desenvolvimento de projetos colaborativos em rede.EDIFES2020-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/53810.36524/profept.v4i2.538Educação Profissional e Tecnológica em Revista; v. 4 n. 2 (2020): Educação Profissional e Tecnológica em Revista; 154-1732594-482710.36524/profept.v4i2reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/538/542Copyright (c) 2020 Educação Profissional e Tecnológica em Revistainfo:eu-repo/semantics/openAccessde Almeida, LucianoDöring Martins, Fabrício Carlos Bagnara, IvanManoel Righi Lang, AffonsoDaniel Boscatto, Juliano2021-02-02T22:39:10Zoai::article/538Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:16.186374Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false
dc.title.none.fl_str_mv FEDERAL INSTITUTES' PHYSICAL EDUCATION TEACHERS PROFILE
PERFIL DE PROFESORES DE EDUCACIÓN FÍSICA DE INSTITUTOS FEDERALES
PERFIL DOS DOCENTES DE EDUCAÇÃO FÍSICA DOS INSTITUTOS FEDERAIS
title FEDERAL INSTITUTES' PHYSICAL EDUCATION TEACHERS PROFILE
spellingShingle FEDERAL INSTITUTES' PHYSICAL EDUCATION TEACHERS PROFILE
de Almeida, Luciano
educação física escolar; institutos federais; educação profissional.
title_short FEDERAL INSTITUTES' PHYSICAL EDUCATION TEACHERS PROFILE
title_full FEDERAL INSTITUTES' PHYSICAL EDUCATION TEACHERS PROFILE
title_fullStr FEDERAL INSTITUTES' PHYSICAL EDUCATION TEACHERS PROFILE
title_full_unstemmed FEDERAL INSTITUTES' PHYSICAL EDUCATION TEACHERS PROFILE
title_sort FEDERAL INSTITUTES' PHYSICAL EDUCATION TEACHERS PROFILE
author de Almeida, Luciano
author_facet de Almeida, Luciano
Döring Martins, Fabrício
Carlos Bagnara, Ivan
Manoel Righi Lang, Affonso
Daniel Boscatto, Juliano
author_role author
author2 Döring Martins, Fabrício
Carlos Bagnara, Ivan
Manoel Righi Lang, Affonso
Daniel Boscatto, Juliano
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Almeida, Luciano
Döring Martins, Fabrício
Carlos Bagnara, Ivan
Manoel Righi Lang, Affonso
Daniel Boscatto, Juliano
dc.subject.por.fl_str_mv educação física escolar; institutos federais; educação profissional.
topic educação física escolar; institutos federais; educação profissional.
description This article aims to identify the academic and professional profiles of Physical Education (PE) teachers at Brazilian Federal Institutes and to verify their primary areas of professional practice. For this, a qualitative and descriptive survey was carried out, with the participation of 120 PE teachers. This study reveals that the Federal Institutes are privileged institutions for enabling teachers to the development of collective work, the sharing of teaching experiences, research and extension activities, and enhancing the development of collaborative network projects.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/538
10.36524/profept.v4i2.538
url https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/538
identifier_str_mv 10.36524/profept.v4i2.538
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/538/542
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Educação Profissional e Tecnológica em Revista
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Educação Profissional e Tecnológica em Revista
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDIFES
publisher.none.fl_str_mv EDIFES
dc.source.none.fl_str_mv Educação Profissional e Tecnológica em Revista; v. 4 n. 2 (2020): Educação Profissional e Tecnológica em Revista; 154-173
2594-4827
10.36524/profept.v4i2
reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron:IFES
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron_str IFES
institution IFES
reponame_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
collection Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
repository.mail.fl_str_mv revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com
_version_ 1798948029405855744