USO DE METODOLOGIAS ATIVAS NO ENSINO DE CONCEITOS EM PATOLOGIA E PARASITOLOGIA PARA ESTUDANTES DE CURSO TÉCNICO EM AQUICULTURA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
Texto Completo: | https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1268 |
Resumo: | This pedagogical intervention occurred in a federal institute of education science and technology with the participation of students of the 4th year of a technical course in aquaculture integrated to high school. The aim of this research was to analyze the use of active methodologies in the teaching of concepts in Pathology and Parasitology and evaluate the students' perception about the application of these methods in the professional practice of the aquaculture technician. In the production of data, questionnaires, didactic games and collective discussions/reflections were used. The students demonstrated a positive gain in the production of knowledge and, they realized that the intervention provided moments of reflection about the studied subjects. Through the testimonies and mobilization of knowledge, it was observed that for the students, the active methodologies provided an integrating environment for the learning process. The students were also able to perceive themselves as agents integrated to the teaching proposal, besides correlating the concepts studied with the professional practice. |
id |
IFES-1_725113de0a79455b0a5eb1b4f8ce0850 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/1268 |
network_acronym_str |
IFES-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository_id_str |
|
spelling |
USO DE METODOLOGIAS ATIVAS NO ENSINO DE CONCEITOS EM PATOLOGIA E PARASITOLOGIA PARA ESTUDANTES DE CURSO TÉCNICO EM AQUICULTURA Intervenção PedagógicaJogos DidáticosPráticas PedagógicasRecursos MetodológicosRecursos TecnológicosPedagogical InterventionTeaching GamesPedagogical PracticesMethodological ResourcesTechnological ResourcesThis pedagogical intervention occurred in a federal institute of education science and technology with the participation of students of the 4th year of a technical course in aquaculture integrated to high school. The aim of this research was to analyze the use of active methodologies in the teaching of concepts in Pathology and Parasitology and evaluate the students' perception about the application of these methods in the professional practice of the aquaculture technician. In the production of data, questionnaires, didactic games and collective discussions/reflections were used. The students demonstrated a positive gain in the production of knowledge and, they realized that the intervention provided moments of reflection about the studied subjects. Through the testimonies and mobilization of knowledge, it was observed that for the students, the active methodologies provided an integrating environment for the learning process. The students were also able to perceive themselves as agents integrated to the teaching proposal, besides correlating the concepts studied with the professional practice.Trata-se de uma intervenção pedagógica desenvolvida em uma instituição federal de educação profissional e tecnológica, com a participação de estudantes do 4° ano do curso técnico em aquicultura integrado ao ensino médio. Esta pesquisa teve como objetivo analisar o uso de metodologias ativas no ensino de conceitos em Patologia e Parasitologia e, avaliar a percepção dos estudantes sobre a aplicação destes no cotidiano da prática profissional do técnico em aquicultura. Na produção de dados, utilizou-se questionários, jogos didáticos e discussões/reflexões coletivas. Os estudantes demonstraram obter um ganho positivo na produção de conhecimento e, perceberam que a intervenção propiciou momentos de reflexão acerca dos temas estudados. Por meio dos depoimentos e mobilização de saberes, percebeu-se que para os estudantes, as metodologias ativas propiciaram um ambiente integrador para o processo de aprendizagem. Os estudantes puderam ainda se perceber como agentes integrados à proposta de ensino, além de correlacionarem os conceitos estudados com a prática profissional.Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)2021-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/126810.36524/dect.v9i01.1268Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 9 n. 01 (2019): 2019 - 01 2236-215010.36524/dect.v9i01reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1268/728Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainfo:eu-repo/semantics/openAccessDomingos Carvalho, GabrielVilela Paiva, Maria Auxiliadora2021-08-02T17:32:45Zoai::article/1268Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:09.395019Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
USO DE METODOLOGIAS ATIVAS NO ENSINO DE CONCEITOS EM PATOLOGIA E PARASITOLOGIA PARA ESTUDANTES DE CURSO TÉCNICO EM AQUICULTURA |
title |
USO DE METODOLOGIAS ATIVAS NO ENSINO DE CONCEITOS EM PATOLOGIA E PARASITOLOGIA PARA ESTUDANTES DE CURSO TÉCNICO EM AQUICULTURA |
spellingShingle |
USO DE METODOLOGIAS ATIVAS NO ENSINO DE CONCEITOS EM PATOLOGIA E PARASITOLOGIA PARA ESTUDANTES DE CURSO TÉCNICO EM AQUICULTURA Domingos Carvalho, Gabriel Intervenção Pedagógica Jogos Didáticos Práticas Pedagógicas Recursos Metodológicos Recursos Tecnológicos Pedagogical Intervention Teaching Games Pedagogical Practices Methodological Resources Technological Resources |
title_short |
USO DE METODOLOGIAS ATIVAS NO ENSINO DE CONCEITOS EM PATOLOGIA E PARASITOLOGIA PARA ESTUDANTES DE CURSO TÉCNICO EM AQUICULTURA |
title_full |
USO DE METODOLOGIAS ATIVAS NO ENSINO DE CONCEITOS EM PATOLOGIA E PARASITOLOGIA PARA ESTUDANTES DE CURSO TÉCNICO EM AQUICULTURA |
title_fullStr |
USO DE METODOLOGIAS ATIVAS NO ENSINO DE CONCEITOS EM PATOLOGIA E PARASITOLOGIA PARA ESTUDANTES DE CURSO TÉCNICO EM AQUICULTURA |
title_full_unstemmed |
USO DE METODOLOGIAS ATIVAS NO ENSINO DE CONCEITOS EM PATOLOGIA E PARASITOLOGIA PARA ESTUDANTES DE CURSO TÉCNICO EM AQUICULTURA |
title_sort |
USO DE METODOLOGIAS ATIVAS NO ENSINO DE CONCEITOS EM PATOLOGIA E PARASITOLOGIA PARA ESTUDANTES DE CURSO TÉCNICO EM AQUICULTURA |
author |
Domingos Carvalho, Gabriel |
author_facet |
Domingos Carvalho, Gabriel Vilela Paiva, Maria Auxiliadora |
author_role |
author |
author2 |
Vilela Paiva, Maria Auxiliadora |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Domingos Carvalho, Gabriel Vilela Paiva, Maria Auxiliadora |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Intervenção Pedagógica Jogos Didáticos Práticas Pedagógicas Recursos Metodológicos Recursos Tecnológicos Pedagogical Intervention Teaching Games Pedagogical Practices Methodological Resources Technological Resources |
topic |
Intervenção Pedagógica Jogos Didáticos Práticas Pedagógicas Recursos Metodológicos Recursos Tecnológicos Pedagogical Intervention Teaching Games Pedagogical Practices Methodological Resources Technological Resources |
description |
This pedagogical intervention occurred in a federal institute of education science and technology with the participation of students of the 4th year of a technical course in aquaculture integrated to high school. The aim of this research was to analyze the use of active methodologies in the teaching of concepts in Pathology and Parasitology and evaluate the students' perception about the application of these methods in the professional practice of the aquaculture technician. In the production of data, questionnaires, didactic games and collective discussions/reflections were used. The students demonstrated a positive gain in the production of knowledge and, they realized that the intervention provided moments of reflection about the studied subjects. Through the testimonies and mobilization of knowledge, it was observed that for the students, the active methodologies provided an integrating environment for the learning process. The students were also able to perceive themselves as agents integrated to the teaching proposal, besides correlating the concepts studied with the professional practice. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1268 10.36524/dect.v9i01.1268 |
url |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1268 |
identifier_str_mv |
10.36524/dect.v9i01.1268 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1268/728 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes) |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 9 n. 01 (2019): 2019 - 01 2236-2150 10.36524/dect.v9i01 reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) instacron:IFES |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
instacron_str |
IFES |
institution |
IFES |
reponame_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
collection |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com |
_version_ |
1798948028853256192 |