CONTRIBUTIONS OF THE SÓLIDOS RA APPLICATION FOR THE DEVELOPMENT OF GEOMETRIC VISUALIZATION IN THE PERSPECTIVE OF AUGMENTED REALITY
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
Texto Completo: | https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/2073 |
Resumo: | Studies in neuroscience highlight the importance of visual pathways and the connections between different brain pathways for mathematical learning, and consequently, the importance of visual stimuli during teaching processes. Therefore, there is a need to invest in strategies that can enhance the learning from visual stimuli, and, from this perspective, augmented reality accessed through a mobile device can be a good ally, especially for studies in the field of geometric visualization. This work seeks to analyze potentialities in the use of the augmented reality application Sólidos RA, developed by one of the authors of this work, as a resource to aid the development of geometric visualization by students. To achieve this, a qualitative research was realized using a participatory intervention methodology, with students from two classes of the 7th grade and one of the 8th grade of Middle School, performing geometry activities with the use of augmented reality through the Sólidos RA application. The data obtained indicate that the activities carried out contributed positively to the development of visualization skills by the students. |
id |
IFES-1_85da901bef567d19e98843446b2b482b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/2073 |
network_acronym_str |
IFES-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository_id_str |
|
spelling |
CONTRIBUTIONS OF THE SÓLIDOS RA APPLICATION FOR THE DEVELOPMENT OF GEOMETRIC VISUALIZATION IN THE PERSPECTIVE OF AUGMENTED REALITYCONTRIBUIÇÕES DO APLICATIVO SÓLIDOS RA PARA O DESENVOLVIMENTO DA VISUALIZAÇÃO GEOMÉTRICA NA PERSPECTIVA DA REALIDADE AUMENTADAVisualização geométricaRealidade aumentadaAplicativo Sólidos RAGeometric visualizationAugmented realitySólidos RA applicationStudies in neuroscience highlight the importance of visual pathways and the connections between different brain pathways for mathematical learning, and consequently, the importance of visual stimuli during teaching processes. Therefore, there is a need to invest in strategies that can enhance the learning from visual stimuli, and, from this perspective, augmented reality accessed through a mobile device can be a good ally, especially for studies in the field of geometric visualization. This work seeks to analyze potentialities in the use of the augmented reality application Sólidos RA, developed by one of the authors of this work, as a resource to aid the development of geometric visualization by students. To achieve this, a qualitative research was realized using a participatory intervention methodology, with students from two classes of the 7th grade and one of the 8th grade of Middle School, performing geometry activities with the use of augmented reality through the Sólidos RA application. The data obtained indicate that the activities carried out contributed positively to the development of visualization skills by the students.Estudos do campo da neurociência evidenciam a importância das vias visuais e das conexões entre diferentes vias do cérebro para a aprendizagem de matemática e, consequentemente, a importância de estímulos visuais durante os processos de ensino. Existe, assim a necessidade de investir em estratégias que potencializem a aprendizagem mediante estímulos visuais e, nessa perspectiva, a realidade aumentada acessada por meio de um dispositivo móvel pode ser uma boa aliada, especialmente para estudos no campo da visualização geométrica. Esta pesquisa teve por objetivo analisar potencialidades na utilização do aplicativo da realidade aumentada Sólidos RA, desenvolvido por um dos autores deste trabalho, como um recurso para auxiliar o desenvolvimento da visualização geométrica por estudantes. Para alcançá-lo, foi realizada uma pesquisa qualitativa que faz uso da metodologia de intervenção do tipo participante, contando com estudantes de duas turmas do 8º ano e uma do 9º ano do ensino fundamental, realizando atividades de geometria com o uso da realidade aumentada por meio do aplicativo Sólidos RA. Os dados obtidos indicam que as atividades realizadas contribuíram positivamente para o desenvolvimento de habilidades de visualização pelos estudantes.Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)2023-12-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/2073Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 13 n. 1 (2023): Debates na educação contemporânea2236-215010.36524/dect.v13i1reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/2073/1057Copyright (c) 2023 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainfo:eu-repo/semantics/openAccessLuppi Amorim, Lucasde Oliveira Freitas, Rony Cláudio2023-12-16T12:07:17Zoai::article/2073Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:12.758814Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CONTRIBUTIONS OF THE SÓLIDOS RA APPLICATION FOR THE DEVELOPMENT OF GEOMETRIC VISUALIZATION IN THE PERSPECTIVE OF AUGMENTED REALITY CONTRIBUIÇÕES DO APLICATIVO SÓLIDOS RA PARA O DESENVOLVIMENTO DA VISUALIZAÇÃO GEOMÉTRICA NA PERSPECTIVA DA REALIDADE AUMENTADA |
title |
CONTRIBUTIONS OF THE SÓLIDOS RA APPLICATION FOR THE DEVELOPMENT OF GEOMETRIC VISUALIZATION IN THE PERSPECTIVE OF AUGMENTED REALITY |
spellingShingle |
CONTRIBUTIONS OF THE SÓLIDOS RA APPLICATION FOR THE DEVELOPMENT OF GEOMETRIC VISUALIZATION IN THE PERSPECTIVE OF AUGMENTED REALITY Luppi Amorim, Lucas Visualização geométrica Realidade aumentada Aplicativo Sólidos RA Geometric visualization Augmented reality Sólidos RA application |
title_short |
CONTRIBUTIONS OF THE SÓLIDOS RA APPLICATION FOR THE DEVELOPMENT OF GEOMETRIC VISUALIZATION IN THE PERSPECTIVE OF AUGMENTED REALITY |
title_full |
CONTRIBUTIONS OF THE SÓLIDOS RA APPLICATION FOR THE DEVELOPMENT OF GEOMETRIC VISUALIZATION IN THE PERSPECTIVE OF AUGMENTED REALITY |
title_fullStr |
CONTRIBUTIONS OF THE SÓLIDOS RA APPLICATION FOR THE DEVELOPMENT OF GEOMETRIC VISUALIZATION IN THE PERSPECTIVE OF AUGMENTED REALITY |
title_full_unstemmed |
CONTRIBUTIONS OF THE SÓLIDOS RA APPLICATION FOR THE DEVELOPMENT OF GEOMETRIC VISUALIZATION IN THE PERSPECTIVE OF AUGMENTED REALITY |
title_sort |
CONTRIBUTIONS OF THE SÓLIDOS RA APPLICATION FOR THE DEVELOPMENT OF GEOMETRIC VISUALIZATION IN THE PERSPECTIVE OF AUGMENTED REALITY |
author |
Luppi Amorim, Lucas |
author_facet |
Luppi Amorim, Lucas de Oliveira Freitas, Rony Cláudio |
author_role |
author |
author2 |
de Oliveira Freitas, Rony Cláudio |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Luppi Amorim, Lucas de Oliveira Freitas, Rony Cláudio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Visualização geométrica Realidade aumentada Aplicativo Sólidos RA Geometric visualization Augmented reality Sólidos RA application |
topic |
Visualização geométrica Realidade aumentada Aplicativo Sólidos RA Geometric visualization Augmented reality Sólidos RA application |
description |
Studies in neuroscience highlight the importance of visual pathways and the connections between different brain pathways for mathematical learning, and consequently, the importance of visual stimuli during teaching processes. Therefore, there is a need to invest in strategies that can enhance the learning from visual stimuli, and, from this perspective, augmented reality accessed through a mobile device can be a good ally, especially for studies in the field of geometric visualization. This work seeks to analyze potentialities in the use of the augmented reality application Sólidos RA, developed by one of the authors of this work, as a resource to aid the development of geometric visualization by students. To achieve this, a qualitative research was realized using a participatory intervention methodology, with students from two classes of the 7th grade and one of the 8th grade of Middle School, performing geometry activities with the use of augmented reality through the Sólidos RA application. The data obtained indicate that the activities carried out contributed positively to the development of visualization skills by the students. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/2073 |
url |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/2073 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/2073/1057 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes) |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 13 n. 1 (2023): Debates na educação contemporânea 2236-2150 10.36524/dect.v13i1 reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) instacron:IFES |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
instacron_str |
IFES |
institution |
IFES |
reponame_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
collection |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com |
_version_ |
1798948028979085312 |