CONTRIBUTIONS OF THE SÓLIDOS RA APPLICATION FOR THE DEVELOPMENT OF GEOMETRIC VISUALIZATION IN THE PERSPECTIVE OF AUGMENTED REALITY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Luppi Amorim, Lucas
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: de Oliveira Freitas, Rony Cláudio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
Texto Completo: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/2073
Resumo: Studies in neuroscience highlight the importance of visual pathways and the connections between different brain pathways for mathematical learning, and consequently, the importance of visual stimuli during teaching processes. Therefore, there is a need to invest in strategies that can enhance the learning from visual stimuli, and, from this perspective, augmented reality accessed through a mobile device can be a good ally, especially for studies in the field of geometric visualization. This work seeks to analyze potentialities in the use of the augmented reality application Sólidos RA, developed by one of the authors of this work, as a resource to aid the development of geometric visualization by students. To achieve this, a qualitative research was realized using a participatory intervention methodology, with students from two classes of the 7th grade and one of the 8th grade of Middle School, performing geometry activities with the use of augmented reality through the Sólidos RA application. The data obtained indicate that the activities carried out contributed positively to the development of visualization skills by the students.
id IFES-1_85da901bef567d19e98843446b2b482b
oai_identifier_str oai::article/2073
network_acronym_str IFES-1
network_name_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository_id_str
spelling CONTRIBUTIONS OF THE SÓLIDOS RA APPLICATION FOR THE DEVELOPMENT OF GEOMETRIC VISUALIZATION IN THE PERSPECTIVE OF AUGMENTED REALITYCONTRIBUIÇÕES DO APLICATIVO SÓLIDOS RA PARA O DESENVOLVIMENTO DA VISUALIZAÇÃO GEOMÉTRICA NA PERSPECTIVA DA REALIDADE AUMENTADAVisualização geométricaRealidade aumentadaAplicativo Sólidos RAGeometric visualizationAugmented realitySólidos RA applicationStudies in neuroscience highlight the importance of visual pathways and the connections between different brain pathways for mathematical learning, and consequently, the importance of visual stimuli during teaching processes. Therefore, there is a need to invest in strategies that can enhance the learning from visual stimuli, and, from this perspective, augmented reality accessed through a mobile device can be a good ally, especially for studies in the field of geometric visualization. This work seeks to analyze potentialities in the use of the augmented reality application Sólidos RA, developed by one of the authors of this work, as a resource to aid the development of geometric visualization by students. To achieve this, a qualitative research was realized using a participatory intervention methodology, with students from two classes of the 7th grade and one of the 8th grade of Middle School, performing geometry activities with the use of augmented reality through the Sólidos RA application. The data obtained indicate that the activities carried out contributed positively to the development of visualization skills by the students.Estudos do campo da neurociência evidenciam a importância das vias visuais e das conexões entre diferentes vias do cérebro para a aprendizagem de matemática e, consequentemente, a importância de estímulos visuais durante os processos de ensino. Existe, assim a necessidade de investir em estratégias que potencializem a aprendizagem mediante estímulos visuais e, nessa perspectiva, a realidade aumentada acessada por meio de um dispositivo móvel pode ser uma boa aliada, especialmente para estudos no campo da visualização geométrica. Esta pesquisa teve por objetivo analisar potencialidades na utilização do aplicativo da realidade aumentada Sólidos RA, desenvolvido por um dos autores deste trabalho, como um recurso para auxiliar o desenvolvimento da visualização geométrica por estudantes. Para alcançá-lo, foi realizada uma pesquisa qualitativa que faz uso da metodologia de intervenção do tipo participante, contando com estudantes de duas turmas do 8º ano e uma do 9º ano do ensino fundamental, realizando atividades de geometria com o uso da realidade aumentada por meio do aplicativo Sólidos RA. Os dados obtidos indicam que as atividades realizadas contribuíram positivamente para o desenvolvimento de habilidades de visualização pelos estudantes.Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)2023-12-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/2073Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 13 n. 1 (2023): Debates na educação contemporânea2236-215010.36524/dect.v13i1reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/2073/1057Copyright (c) 2023 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainfo:eu-repo/semantics/openAccessLuppi Amorim, Lucasde Oliveira Freitas, Rony Cláudio2023-12-16T12:07:17Zoai::article/2073Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:12.758814Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false
dc.title.none.fl_str_mv CONTRIBUTIONS OF THE SÓLIDOS RA APPLICATION FOR THE DEVELOPMENT OF GEOMETRIC VISUALIZATION IN THE PERSPECTIVE OF AUGMENTED REALITY
CONTRIBUIÇÕES DO APLICATIVO SÓLIDOS RA PARA O DESENVOLVIMENTO DA VISUALIZAÇÃO GEOMÉTRICA NA PERSPECTIVA DA REALIDADE AUMENTADA
title CONTRIBUTIONS OF THE SÓLIDOS RA APPLICATION FOR THE DEVELOPMENT OF GEOMETRIC VISUALIZATION IN THE PERSPECTIVE OF AUGMENTED REALITY
spellingShingle CONTRIBUTIONS OF THE SÓLIDOS RA APPLICATION FOR THE DEVELOPMENT OF GEOMETRIC VISUALIZATION IN THE PERSPECTIVE OF AUGMENTED REALITY
Luppi Amorim, Lucas
Visualização geométrica
Realidade aumentada
Aplicativo Sólidos RA
Geometric visualization
Augmented reality
Sólidos RA application
title_short CONTRIBUTIONS OF THE SÓLIDOS RA APPLICATION FOR THE DEVELOPMENT OF GEOMETRIC VISUALIZATION IN THE PERSPECTIVE OF AUGMENTED REALITY
title_full CONTRIBUTIONS OF THE SÓLIDOS RA APPLICATION FOR THE DEVELOPMENT OF GEOMETRIC VISUALIZATION IN THE PERSPECTIVE OF AUGMENTED REALITY
title_fullStr CONTRIBUTIONS OF THE SÓLIDOS RA APPLICATION FOR THE DEVELOPMENT OF GEOMETRIC VISUALIZATION IN THE PERSPECTIVE OF AUGMENTED REALITY
title_full_unstemmed CONTRIBUTIONS OF THE SÓLIDOS RA APPLICATION FOR THE DEVELOPMENT OF GEOMETRIC VISUALIZATION IN THE PERSPECTIVE OF AUGMENTED REALITY
title_sort CONTRIBUTIONS OF THE SÓLIDOS RA APPLICATION FOR THE DEVELOPMENT OF GEOMETRIC VISUALIZATION IN THE PERSPECTIVE OF AUGMENTED REALITY
author Luppi Amorim, Lucas
author_facet Luppi Amorim, Lucas
de Oliveira Freitas, Rony Cláudio
author_role author
author2 de Oliveira Freitas, Rony Cláudio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Luppi Amorim, Lucas
de Oliveira Freitas, Rony Cláudio
dc.subject.por.fl_str_mv Visualização geométrica
Realidade aumentada
Aplicativo Sólidos RA
Geometric visualization
Augmented reality
Sólidos RA application
topic Visualização geométrica
Realidade aumentada
Aplicativo Sólidos RA
Geometric visualization
Augmented reality
Sólidos RA application
description Studies in neuroscience highlight the importance of visual pathways and the connections between different brain pathways for mathematical learning, and consequently, the importance of visual stimuli during teaching processes. Therefore, there is a need to invest in strategies that can enhance the learning from visual stimuli, and, from this perspective, augmented reality accessed through a mobile device can be a good ally, especially for studies in the field of geometric visualization. This work seeks to analyze potentialities in the use of the augmented reality application Sólidos RA, developed by one of the authors of this work, as a resource to aid the development of geometric visualization by students. To achieve this, a qualitative research was realized using a participatory intervention methodology, with students from two classes of the 7th grade and one of the 8th grade of Middle School, performing geometry activities with the use of augmented reality through the Sólidos RA application. The data obtained indicate that the activities carried out contributed positively to the development of visualization skills by the students.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/2073
url https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/2073
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/2073/1057
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)
publisher.none.fl_str_mv Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 13 n. 1 (2023): Debates na educação contemporânea
2236-2150
10.36524/dect.v13i1
reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron:IFES
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron_str IFES
institution IFES
reponame_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
collection Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
repository.mail.fl_str_mv revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com
_version_ 1798948028979085312