Augmented Reality in the Teaching of Geometric Solids for Elementary School: experience report in a public school in Fortaleza-CE-Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santiago, Paulo Vitor da Silva
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Araújo, Francisco Cleuton de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação Matemática em Revista
Texto Completo: https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3465
Resumo: Augmented Reality combines the real world with virtual objects on the mobile screen in such a way that they appear to emerge from the real world. The objective of this research is to describe an experience in the field of Mathematics, using augmented reality for the learning of geometric solids, targeting students in the final years of Elementary School. Based on a study conducted in a 6th-grade class, an interactive activity was developed and proposed, consisting of a tool created in an application called "Solid AR" for smartphones. The work was carried out in a public school, where the majority of students were considered digital immigrants. The results of the study were satisfactory, demonstrating that the use of the "Solid AR" application and augmented reality interface create a favorable school environment for the teaching and learning process, incorporating digital technology in the instruction of geometric solids.
id SBEM_MAT-1_ed29a34642b155a0dd3e15912f0598bc
oai_identifier_str oai:emr.www.sbem.com.br:article/3465
network_acronym_str SBEM_MAT-1
network_name_str Educação Matemática em Revista
repository_id_str
spelling Augmented Reality in the Teaching of Geometric Solids for Elementary School: experience report in a public school in Fortaleza-CE-BrazilRealidad Aumentada en la Enseñanza de Sólidos Geométricos para la Enseñanza Básica: relato de experiencia en una escuela pública de Fortaleza-CE-BrasilRealidade Aumentada no Ensino de Sólidos Geométricos para o Ensino Fundamental: relato de experiência em uma escola pública de Fortaleza-CE-BrasilGeometríaIngeniería DidácticaSólidos geométricosRealidad aumentadaGeometryDidactic EngineeringGeometric solidsAugmented RealityGeometriaEngenharia DidáticaSólidos GeométricosRealidade AumentadaAugmented Reality combines the real world with virtual objects on the mobile screen in such a way that they appear to emerge from the real world. The objective of this research is to describe an experience in the field of Mathematics, using augmented reality for the learning of geometric solids, targeting students in the final years of Elementary School. Based on a study conducted in a 6th-grade class, an interactive activity was developed and proposed, consisting of a tool created in an application called "Solid AR" for smartphones. The work was carried out in a public school, where the majority of students were considered digital immigrants. The results of the study were satisfactory, demonstrating that the use of the "Solid AR" application and augmented reality interface create a favorable school environment for the teaching and learning process, incorporating digital technology in the instruction of geometric solids.La Realidad Aumentada combina el mundo real con objetos virtuales en la pantalla del teléfono móvil de tal manera que parecen surgir del mundo real. El objetivo de esta investigación es describir una experiencia en la disciplina de Matemáticas, utilizando la realidad aumentada para el aprendizaje de sólidos geométricos, dirigida a estudiantes de los últimos años de la Educación Primaria. Basándose en un estudio llevado a cabo en una clase de sexto grado, se desarrolló y propuso una actividad interactiva que consiste en una herramienta creada en una aplicación llamada "Sólidos RA" para teléfonos inteligentes. El trabajo se realizó en una escuela pública, donde la mayoría de los estudiantes fueron considerados inmigrantes digitales. Los resultados del estudio fueron satisfactorios, demostrando que el uso de la aplicación "Sólidos RA" y la interfaz de realidad aumentada crean un entorno escolar propicio para el proceso de enseñanza y aprendizaje con el uso de la tecnología digital para la enseñanza de sólidos geométricos.A Realidade Aumentada combina o mundo real e objetos virtuais na tela do celular, de tal forma que parecem sair do mundo real. O objetivo desta pesquisa é descrever uma experiência na disciplina de Matemática, usando a realidade aumentada para a aprendizagem de sólidos geométricos, voltada para estudantes dos anos finais do Ensino Fundamental. A partir de uma pesquisa vivenciada em uma turma de 6º ano do Ensino fundamental, foi elaborada e proposta uma atividade interativa, que consiste em um instrumento criado em um aplicativo chamado Sólidos RA para smartphones. O trabalho foi desenvolvido numa Escola Pública, considerados em sua maioria imigrantes digitais.. Os resultados do estudo foram satisfatórios, demonstrando que o uso do aplicativo Sólidos RA e da interface da realidade aumentada propiciam um ambiente escolar favorável ao processo de ensino e aprendizagem com uso da tecnologia digital para o ensino de sólidos geométricos.Sociedade Brasileira de Educação Matemática2024-02-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/346510.37001/emr.v29i82.3465Educação Matemática em Revista; v. 29 n. 82 (2024): jan./mar. - Fluxo Contínuo; 1-152317-904X1517-3941reponame:Educação Matemática em Revistainstname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEM_MATporhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3465/2525https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantiago, Paulo Vitor da SilvaAraújo, Francisco Cleuton de 2024-01-24T19:52:49Zoai:emr.www.sbem.com.br:article/3465Revistahttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/indexPUBhttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/oaiemr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br2317-904X1517-3941opendoar:2024-01-24T19:52:49Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false
dc.title.none.fl_str_mv Augmented Reality in the Teaching of Geometric Solids for Elementary School: experience report in a public school in Fortaleza-CE-Brazil
Realidad Aumentada en la Enseñanza de Sólidos Geométricos para la Enseñanza Básica: relato de experiencia en una escuela pública de Fortaleza-CE-Brasil
Realidade Aumentada no Ensino de Sólidos Geométricos para o Ensino Fundamental: relato de experiência em uma escola pública de Fortaleza-CE-Brasil
title Augmented Reality in the Teaching of Geometric Solids for Elementary School: experience report in a public school in Fortaleza-CE-Brazil
spellingShingle Augmented Reality in the Teaching of Geometric Solids for Elementary School: experience report in a public school in Fortaleza-CE-Brazil
Santiago, Paulo Vitor da Silva
Geometría
Ingeniería Didáctica
Sólidos geométricos
Realidad aumentada
Geometry
Didactic Engineering
Geometric solids
Augmented Reality
Geometria
Engenharia Didática
Sólidos Geométricos
Realidade Aumentada
title_short Augmented Reality in the Teaching of Geometric Solids for Elementary School: experience report in a public school in Fortaleza-CE-Brazil
title_full Augmented Reality in the Teaching of Geometric Solids for Elementary School: experience report in a public school in Fortaleza-CE-Brazil
title_fullStr Augmented Reality in the Teaching of Geometric Solids for Elementary School: experience report in a public school in Fortaleza-CE-Brazil
title_full_unstemmed Augmented Reality in the Teaching of Geometric Solids for Elementary School: experience report in a public school in Fortaleza-CE-Brazil
title_sort Augmented Reality in the Teaching of Geometric Solids for Elementary School: experience report in a public school in Fortaleza-CE-Brazil
author Santiago, Paulo Vitor da Silva
author_facet Santiago, Paulo Vitor da Silva
Araújo, Francisco Cleuton de
author_role author
author2 Araújo, Francisco Cleuton de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santiago, Paulo Vitor da Silva
Araújo, Francisco Cleuton de
dc.subject.por.fl_str_mv Geometría
Ingeniería Didáctica
Sólidos geométricos
Realidad aumentada
Geometry
Didactic Engineering
Geometric solids
Augmented Reality
Geometria
Engenharia Didática
Sólidos Geométricos
Realidade Aumentada
topic Geometría
Ingeniería Didáctica
Sólidos geométricos
Realidad aumentada
Geometry
Didactic Engineering
Geometric solids
Augmented Reality
Geometria
Engenharia Didática
Sólidos Geométricos
Realidade Aumentada
description Augmented Reality combines the real world with virtual objects on the mobile screen in such a way that they appear to emerge from the real world. The objective of this research is to describe an experience in the field of Mathematics, using augmented reality for the learning of geometric solids, targeting students in the final years of Elementary School. Based on a study conducted in a 6th-grade class, an interactive activity was developed and proposed, consisting of a tool created in an application called "Solid AR" for smartphones. The work was carried out in a public school, where the majority of students were considered digital immigrants. The results of the study were satisfactory, demonstrating that the use of the "Solid AR" application and augmented reality interface create a favorable school environment for the teaching and learning process, incorporating digital technology in the instruction of geometric solids.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-02-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3465
10.37001/emr.v29i82.3465
url https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3465
identifier_str_mv 10.37001/emr.v29i82.3465
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3465/2525
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática
dc.source.none.fl_str_mv Educação Matemática em Revista; v. 29 n. 82 (2024): jan./mar. - Fluxo Contínuo; 1-15
2317-904X
1517-3941
reponame:Educação Matemática em Revista
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron:SBEM_MAT
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron_str SBEM_MAT
institution SBEM_MAT
reponame_str Educação Matemática em Revista
collection Educação Matemática em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
repository.mail.fl_str_mv emr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br
_version_ 1797050131628949504