Augmented Reality in the Teaching of Geometric Solids for Elementary School: experience report in a public school in Fortaleza-CE-Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação Matemática em Revista |
Texto Completo: | https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3465 |
Resumo: | Augmented Reality combines the real world with virtual objects on the mobile screen in such a way that they appear to emerge from the real world. The objective of this research is to describe an experience in the field of Mathematics, using augmented reality for the learning of geometric solids, targeting students in the final years of Elementary School. Based on a study conducted in a 6th-grade class, an interactive activity was developed and proposed, consisting of a tool created in an application called "Solid AR" for smartphones. The work was carried out in a public school, where the majority of students were considered digital immigrants. The results of the study were satisfactory, demonstrating that the use of the "Solid AR" application and augmented reality interface create a favorable school environment for the teaching and learning process, incorporating digital technology in the instruction of geometric solids. |
id |
SBEM_MAT-1_ed29a34642b155a0dd3e15912f0598bc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:emr.www.sbem.com.br:article/3465 |
network_acronym_str |
SBEM_MAT-1 |
network_name_str |
Educação Matemática em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Augmented Reality in the Teaching of Geometric Solids for Elementary School: experience report in a public school in Fortaleza-CE-BrazilRealidad Aumentada en la Enseñanza de Sólidos Geométricos para la Enseñanza Básica: relato de experiencia en una escuela pública de Fortaleza-CE-BrasilRealidade Aumentada no Ensino de Sólidos Geométricos para o Ensino Fundamental: relato de experiência em uma escola pública de Fortaleza-CE-BrasilGeometríaIngeniería DidácticaSólidos geométricosRealidad aumentadaGeometryDidactic EngineeringGeometric solidsAugmented RealityGeometriaEngenharia DidáticaSólidos GeométricosRealidade AumentadaAugmented Reality combines the real world with virtual objects on the mobile screen in such a way that they appear to emerge from the real world. The objective of this research is to describe an experience in the field of Mathematics, using augmented reality for the learning of geometric solids, targeting students in the final years of Elementary School. Based on a study conducted in a 6th-grade class, an interactive activity was developed and proposed, consisting of a tool created in an application called "Solid AR" for smartphones. The work was carried out in a public school, where the majority of students were considered digital immigrants. The results of the study were satisfactory, demonstrating that the use of the "Solid AR" application and augmented reality interface create a favorable school environment for the teaching and learning process, incorporating digital technology in the instruction of geometric solids.La Realidad Aumentada combina el mundo real con objetos virtuales en la pantalla del teléfono móvil de tal manera que parecen surgir del mundo real. El objetivo de esta investigación es describir una experiencia en la disciplina de Matemáticas, utilizando la realidad aumentada para el aprendizaje de sólidos geométricos, dirigida a estudiantes de los últimos años de la Educación Primaria. Basándose en un estudio llevado a cabo en una clase de sexto grado, se desarrolló y propuso una actividad interactiva que consiste en una herramienta creada en una aplicación llamada "Sólidos RA" para teléfonos inteligentes. El trabajo se realizó en una escuela pública, donde la mayoría de los estudiantes fueron considerados inmigrantes digitales. Los resultados del estudio fueron satisfactorios, demostrando que el uso de la aplicación "Sólidos RA" y la interfaz de realidad aumentada crean un entorno escolar propicio para el proceso de enseñanza y aprendizaje con el uso de la tecnología digital para la enseñanza de sólidos geométricos.A Realidade Aumentada combina o mundo real e objetos virtuais na tela do celular, de tal forma que parecem sair do mundo real. O objetivo desta pesquisa é descrever uma experiência na disciplina de Matemática, usando a realidade aumentada para a aprendizagem de sólidos geométricos, voltada para estudantes dos anos finais do Ensino Fundamental. A partir de uma pesquisa vivenciada em uma turma de 6º ano do Ensino fundamental, foi elaborada e proposta uma atividade interativa, que consiste em um instrumento criado em um aplicativo chamado Sólidos RA para smartphones. O trabalho foi desenvolvido numa Escola Pública, considerados em sua maioria imigrantes digitais.. Os resultados do estudo foram satisfatórios, demonstrando que o uso do aplicativo Sólidos RA e da interface da realidade aumentada propiciam um ambiente escolar favorável ao processo de ensino e aprendizagem com uso da tecnologia digital para o ensino de sólidos geométricos.Sociedade Brasileira de Educação Matemática2024-02-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/346510.37001/emr.v29i82.3465Educação Matemática em Revista; v. 29 n. 82 (2024): jan./mar. - Fluxo Contínuo; 1-152317-904X1517-3941reponame:Educação Matemática em Revistainstname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEM_MATporhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3465/2525https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantiago, Paulo Vitor da SilvaAraújo, Francisco Cleuton de 2024-01-24T19:52:49Zoai:emr.www.sbem.com.br:article/3465Revistahttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/indexPUBhttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/oaiemr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br2317-904X1517-3941opendoar:2024-01-24T19:52:49Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Augmented Reality in the Teaching of Geometric Solids for Elementary School: experience report in a public school in Fortaleza-CE-Brazil Realidad Aumentada en la Enseñanza de Sólidos Geométricos para la Enseñanza Básica: relato de experiencia en una escuela pública de Fortaleza-CE-Brasil Realidade Aumentada no Ensino de Sólidos Geométricos para o Ensino Fundamental: relato de experiência em uma escola pública de Fortaleza-CE-Brasil |
title |
Augmented Reality in the Teaching of Geometric Solids for Elementary School: experience report in a public school in Fortaleza-CE-Brazil |
spellingShingle |
Augmented Reality in the Teaching of Geometric Solids for Elementary School: experience report in a public school in Fortaleza-CE-Brazil Santiago, Paulo Vitor da Silva Geometría Ingeniería Didáctica Sólidos geométricos Realidad aumentada Geometry Didactic Engineering Geometric solids Augmented Reality Geometria Engenharia Didática Sólidos Geométricos Realidade Aumentada |
title_short |
Augmented Reality in the Teaching of Geometric Solids for Elementary School: experience report in a public school in Fortaleza-CE-Brazil |
title_full |
Augmented Reality in the Teaching of Geometric Solids for Elementary School: experience report in a public school in Fortaleza-CE-Brazil |
title_fullStr |
Augmented Reality in the Teaching of Geometric Solids for Elementary School: experience report in a public school in Fortaleza-CE-Brazil |
title_full_unstemmed |
Augmented Reality in the Teaching of Geometric Solids for Elementary School: experience report in a public school in Fortaleza-CE-Brazil |
title_sort |
Augmented Reality in the Teaching of Geometric Solids for Elementary School: experience report in a public school in Fortaleza-CE-Brazil |
author |
Santiago, Paulo Vitor da Silva |
author_facet |
Santiago, Paulo Vitor da Silva Araújo, Francisco Cleuton de |
author_role |
author |
author2 |
Araújo, Francisco Cleuton de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santiago, Paulo Vitor da Silva Araújo, Francisco Cleuton de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Geometría Ingeniería Didáctica Sólidos geométricos Realidad aumentada Geometry Didactic Engineering Geometric solids Augmented Reality Geometria Engenharia Didática Sólidos Geométricos Realidade Aumentada |
topic |
Geometría Ingeniería Didáctica Sólidos geométricos Realidad aumentada Geometry Didactic Engineering Geometric solids Augmented Reality Geometria Engenharia Didática Sólidos Geométricos Realidade Aumentada |
description |
Augmented Reality combines the real world with virtual objects on the mobile screen in such a way that they appear to emerge from the real world. The objective of this research is to describe an experience in the field of Mathematics, using augmented reality for the learning of geometric solids, targeting students in the final years of Elementary School. Based on a study conducted in a 6th-grade class, an interactive activity was developed and proposed, consisting of a tool created in an application called "Solid AR" for smartphones. The work was carried out in a public school, where the majority of students were considered digital immigrants. The results of the study were satisfactory, demonstrating that the use of the "Solid AR" application and augmented reality interface create a favorable school environment for the teaching and learning process, incorporating digital technology in the instruction of geometric solids. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-02-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3465 10.37001/emr.v29i82.3465 |
url |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3465 |
identifier_str_mv |
10.37001/emr.v29i82.3465 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3465/2525 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação Matemática em Revista; v. 29 n. 82 (2024): jan./mar. - Fluxo Contínuo; 1-15 2317-904X 1517-3941 reponame:Educação Matemática em Revista instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) instacron:SBEM_MAT |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
instacron_str |
SBEM_MAT |
institution |
SBEM_MAT |
reponame_str |
Educação Matemática em Revista |
collection |
Educação Matemática em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
repository.mail.fl_str_mv |
emr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br |
_version_ |
1797050131628949504 |