UM ESTUDO DAS INTERAÇÕES DOS JOVENS EM ESPAÇOS VIRTUAIS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
Texto Completo: | https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1345 |
Resumo: | We sought to reflect on the processes of interaction mediated by technologies with the following questions as a guide in the course: what does the interaction mediated by digital technologies consist of? What are the distinguishing elements of interaction in virtual spaces? Using netnography with participant observation as a research design, a study was carried out on the posts and interactions of young people on the social network Instagram. As a result, it was noticed that interactions are always a dialectical relationship between the social and the individual. In addition, the extraverbal horizon is essential for the success of interactions. Therefore, one must seek to understand how much this impacts on education actions that pervades the interaction mediated by technologies. |
id |
IFES-1_93913069344c2541129596ad44d9c47d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/1345 |
network_acronym_str |
IFES-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository_id_str |
|
spelling |
UM ESTUDO DAS INTERAÇÕES DOS JOVENS EM ESPAÇOS VIRTUAIS InteraçãoTICRedes-sociaisComunicaçãoInteractionICTSocial MediaCommunicationWe sought to reflect on the processes of interaction mediated by technologies with the following questions as a guide in the course: what does the interaction mediated by digital technologies consist of? What are the distinguishing elements of interaction in virtual spaces? Using netnography with participant observation as a research design, a study was carried out on the posts and interactions of young people on the social network Instagram. As a result, it was noticed that interactions are always a dialectical relationship between the social and the individual. In addition, the extraverbal horizon is essential for the success of interactions. Therefore, one must seek to understand how much this impacts on education actions that pervades the interaction mediated by technologies.Buscou-se refletir sobre os processos de interação mediada por tecnologias tendo como guia do percurso as seguintes questões: em que consiste a interação mediada pelas tecnologias digitais? Quais são os elementos distintivos da interação em espaços virtuais? Utilizando como delineamento da pesquisa a netnografia com observação participante, foi realizado um estudo das postagens e interações de jovens na rede social Instagram. Como resultado percebeu-se que as interações são sempre uma relação dialética entre o social e o individual. Além disso, o horizonte extraverbal faz-se essencial para o sucesso das interações. Portanto, deve-se buscar compreender o quanto isso impacta as ações de educação que perpassam a interação mediada por tecnologias.Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)2021-08-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/134510.36524/dect.v10i2.1345Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 10 n. 2 (2020): 2020 - Edição Especial Dinter2236-215010.36524/dect.v10i2reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1345/769Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainfo:eu-repo/semantics/openAccessda Penha Fávero, RutinelliSoares Dias Vermelho, Sonia CristinaAmorim Carvalho, Ana Amélia2021-09-09T09:36:10Zoai::article/1345Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:10.864459Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
UM ESTUDO DAS INTERAÇÕES DOS JOVENS EM ESPAÇOS VIRTUAIS |
title |
UM ESTUDO DAS INTERAÇÕES DOS JOVENS EM ESPAÇOS VIRTUAIS |
spellingShingle |
UM ESTUDO DAS INTERAÇÕES DOS JOVENS EM ESPAÇOS VIRTUAIS da Penha Fávero, Rutinelli Interação TIC Redes-sociais Comunicação Interaction ICT Social Media Communication |
title_short |
UM ESTUDO DAS INTERAÇÕES DOS JOVENS EM ESPAÇOS VIRTUAIS |
title_full |
UM ESTUDO DAS INTERAÇÕES DOS JOVENS EM ESPAÇOS VIRTUAIS |
title_fullStr |
UM ESTUDO DAS INTERAÇÕES DOS JOVENS EM ESPAÇOS VIRTUAIS |
title_full_unstemmed |
UM ESTUDO DAS INTERAÇÕES DOS JOVENS EM ESPAÇOS VIRTUAIS |
title_sort |
UM ESTUDO DAS INTERAÇÕES DOS JOVENS EM ESPAÇOS VIRTUAIS |
author |
da Penha Fávero, Rutinelli |
author_facet |
da Penha Fávero, Rutinelli Soares Dias Vermelho, Sonia Cristina Amorim Carvalho, Ana Amélia |
author_role |
author |
author2 |
Soares Dias Vermelho, Sonia Cristina Amorim Carvalho, Ana Amélia |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
da Penha Fávero, Rutinelli Soares Dias Vermelho, Sonia Cristina Amorim Carvalho, Ana Amélia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Interação TIC Redes-sociais Comunicação Interaction ICT Social Media Communication |
topic |
Interação TIC Redes-sociais Comunicação Interaction ICT Social Media Communication |
description |
We sought to reflect on the processes of interaction mediated by technologies with the following questions as a guide in the course: what does the interaction mediated by digital technologies consist of? What are the distinguishing elements of interaction in virtual spaces? Using netnography with participant observation as a research design, a study was carried out on the posts and interactions of young people on the social network Instagram. As a result, it was noticed that interactions are always a dialectical relationship between the social and the individual. In addition, the extraverbal horizon is essential for the success of interactions. Therefore, one must seek to understand how much this impacts on education actions that pervades the interaction mediated by technologies. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1345 10.36524/dect.v10i2.1345 |
url |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1345 |
identifier_str_mv |
10.36524/dect.v10i2.1345 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1345/769 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes) |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 10 n. 2 (2020): 2020 - Edição Especial Dinter 2236-2150 10.36524/dect.v10i2 reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) instacron:IFES |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
instacron_str |
IFES |
institution |
IFES |
reponame_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
collection |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com |
_version_ |
1798948028910927872 |