UM ESTUDO DAS INTERAÇÕES DOS JOVENS EM ESPAÇOS VIRTUAIS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: da Penha Fávero, Rutinelli
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Soares Dias Vermelho, Sonia Cristina, Amorim Carvalho, Ana Amélia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
Texto Completo: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1345
Resumo: We sought to reflect on the processes of interaction mediated by technologies with the following questions as a guide in the course: what does the interaction mediated by digital technologies consist of? What are the distinguishing elements of interaction in virtual spaces? Using netnography with participant observation as a research design, a study was carried out on the posts and interactions of young people on the social network Instagram. As a result, it was noticed that interactions are always a dialectical relationship between the social and the individual. In addition, the extraverbal horizon is essential for the success of interactions. Therefore, one must seek to understand how much this impacts on education actions that pervades the interaction mediated by technologies.
id IFES-1_93913069344c2541129596ad44d9c47d
oai_identifier_str oai::article/1345
network_acronym_str IFES-1
network_name_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository_id_str
spelling UM ESTUDO DAS INTERAÇÕES DOS JOVENS EM ESPAÇOS VIRTUAIS InteraçãoTICRedes-sociaisComunicaçãoInteractionICTSocial MediaCommunicationWe sought to reflect on the processes of interaction mediated by technologies with the following questions as a guide in the course: what does the interaction mediated by digital technologies consist of? What are the distinguishing elements of interaction in virtual spaces? Using netnography with participant observation as a research design, a study was carried out on the posts and interactions of young people on the social network Instagram. As a result, it was noticed that interactions are always a dialectical relationship between the social and the individual. In addition, the extraverbal horizon is essential for the success of interactions. Therefore, one must seek to understand how much this impacts on education actions that pervades the interaction mediated by technologies.Buscou-se refletir sobre os processos de interação mediada por tecnologias tendo como guia do percurso as seguintes questões: em que consiste a interação mediada pelas tecnologias digitais? Quais são os elementos distintivos da interação em espaços virtuais? Utilizando como delineamento da pesquisa a netnografia com observação participante, foi realizado um estudo das postagens e interações de jovens na rede social Instagram. Como resultado percebeu-se que as interações são sempre uma relação dialética entre o social e o individual. Além disso, o horizonte extraverbal faz-se essencial para o sucesso das interações. Portanto, deve-se buscar compreender o quanto isso impacta as ações de educação que perpassam a interação mediada por tecnologias.Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)2021-08-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/134510.36524/dect.v10i2.1345Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 10 n. 2 (2020): 2020 - Edição Especial Dinter2236-215010.36524/dect.v10i2reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1345/769Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainfo:eu-repo/semantics/openAccessda Penha Fávero, RutinelliSoares Dias Vermelho, Sonia CristinaAmorim Carvalho, Ana Amélia2021-09-09T09:36:10Zoai::article/1345Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:10.864459Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false
dc.title.none.fl_str_mv UM ESTUDO DAS INTERAÇÕES DOS JOVENS EM ESPAÇOS VIRTUAIS
title UM ESTUDO DAS INTERAÇÕES DOS JOVENS EM ESPAÇOS VIRTUAIS
spellingShingle UM ESTUDO DAS INTERAÇÕES DOS JOVENS EM ESPAÇOS VIRTUAIS
da Penha Fávero, Rutinelli
Interação
TIC
Redes-sociais
Comunicação
Interaction
ICT
Social Media
Communication
title_short UM ESTUDO DAS INTERAÇÕES DOS JOVENS EM ESPAÇOS VIRTUAIS
title_full UM ESTUDO DAS INTERAÇÕES DOS JOVENS EM ESPAÇOS VIRTUAIS
title_fullStr UM ESTUDO DAS INTERAÇÕES DOS JOVENS EM ESPAÇOS VIRTUAIS
title_full_unstemmed UM ESTUDO DAS INTERAÇÕES DOS JOVENS EM ESPAÇOS VIRTUAIS
title_sort UM ESTUDO DAS INTERAÇÕES DOS JOVENS EM ESPAÇOS VIRTUAIS
author da Penha Fávero, Rutinelli
author_facet da Penha Fávero, Rutinelli
Soares Dias Vermelho, Sonia Cristina
Amorim Carvalho, Ana Amélia
author_role author
author2 Soares Dias Vermelho, Sonia Cristina
Amorim Carvalho, Ana Amélia
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv da Penha Fávero, Rutinelli
Soares Dias Vermelho, Sonia Cristina
Amorim Carvalho, Ana Amélia
dc.subject.por.fl_str_mv Interação
TIC
Redes-sociais
Comunicação
Interaction
ICT
Social Media
Communication
topic Interação
TIC
Redes-sociais
Comunicação
Interaction
ICT
Social Media
Communication
description We sought to reflect on the processes of interaction mediated by technologies with the following questions as a guide in the course: what does the interaction mediated by digital technologies consist of? What are the distinguishing elements of interaction in virtual spaces? Using netnography with participant observation as a research design, a study was carried out on the posts and interactions of young people on the social network Instagram. As a result, it was noticed that interactions are always a dialectical relationship between the social and the individual. In addition, the extraverbal horizon is essential for the success of interactions. Therefore, one must seek to understand how much this impacts on education actions that pervades the interaction mediated by technologies.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1345
10.36524/dect.v10i2.1345
url https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1345
identifier_str_mv 10.36524/dect.v10i2.1345
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1345/769
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)
publisher.none.fl_str_mv Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 10 n. 2 (2020): 2020 - Edição Especial Dinter
2236-2150
10.36524/dect.v10i2
reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron:IFES
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron_str IFES
institution IFES
reponame_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
collection Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
repository.mail.fl_str_mv revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com
_version_ 1798948028910927872