ETILÔMETRO: UM TEMA CONTEMPORÂNEO COM POTENCIAL INTERDISCIPLINAR PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Casaro Erthal, João Paulo
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: de Amorim Folli, Hebert, Aguiar Kury, Karla
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
Texto Completo: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1276
Resumo: In today’s world, it is becoming increasingly important the teachings and discussions of the links between technology and how it can have an impact in our society. One device that has been making the news lately is the breathalyzer, currently being used to enforce the “Lei Seca” Operation. The study of how the breathalyzer works, if added into the school curriculum, can help students expand their understanding of many classes such as Chemistry, Physics, Math, Biology and History, helping close the gap between science, technology and society. Most importantly, it can also help students take a leadership role in the prevention and the dangers of Drinking and Driving. This study takes a look at the scientific characteristics of different types of breathalyzers and its potential addition as an interdisciplinary course while still following the parameters of educational guidelines.
id IFES-1_a2000cc7bd0a2fd21a4e49fd737f4a74
oai_identifier_str oai::article/1276
network_acronym_str IFES-1
network_name_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository_id_str
spelling ETILÔMETRO: UM TEMA CONTEMPORÂNEO COM POTENCIAL INTERDISCIPLINAR PARA O ENSINO DE CIÊNCIASEtilômetroInterdisciplinaridadeEnsino de CiênciasBreathalyzerInterdisciplinarityScience EducationIn today’s world, it is becoming increasingly important the teachings and discussions of the links between technology and how it can have an impact in our society. One device that has been making the news lately is the breathalyzer, currently being used to enforce the “Lei Seca” Operation. The study of how the breathalyzer works, if added into the school curriculum, can help students expand their understanding of many classes such as Chemistry, Physics, Math, Biology and History, helping close the gap between science, technology and society. Most importantly, it can also help students take a leadership role in the prevention and the dangers of Drinking and Driving. This study takes a look at the scientific characteristics of different types of breathalyzers and its potential addition as an interdisciplinary course while still following the parameters of educational guidelines.Nos dias atuais, torna-se cada vez mais necessários o ensino e a discussão de conceitos científicos atrelados a tecnologias com repercussão na sociedade. Um equipamento que tem sido destaque nos noticiários é o etilômetro, amplamente utilizado nas operações de fiscalização da Lei Seca. A investigação sobre o funcionamento do etilômetro e a inserção do assunto no ambiente escolar pode auxiliar na discussão e no ensino de tópicos relacionados à Química, Física, Matemática, Biologia e História da Ciência, envolvendo relações entre ciência, tecnologia e sociedade. Pode ainda fomentar atividades de conscientização dos jovens a respeito da ingestão de bebidas alcoólicas e da direção de veículos automotores. Este trabalho apresenta características científicas de diferentes etilômetros e seu potencial interdisciplinar como tema gerador para a apropriação de conceitos de acordo com as orientações de documentos educacionais.Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)2021-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/127610.36524/dect.v9i01.1276Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 9 n. 01 (2019): 2019 - 01 2236-215010.36524/dect.v9i01reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1276/735Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainfo:eu-repo/semantics/openAccessCasaro Erthal, João Paulode Amorim Folli, HebertAguiar Kury, Karla2021-08-02T17:32:45Zoai::article/1276Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:09.763080Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false
dc.title.none.fl_str_mv ETILÔMETRO: UM TEMA CONTEMPORÂNEO COM POTENCIAL INTERDISCIPLINAR PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS
title ETILÔMETRO: UM TEMA CONTEMPORÂNEO COM POTENCIAL INTERDISCIPLINAR PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS
spellingShingle ETILÔMETRO: UM TEMA CONTEMPORÂNEO COM POTENCIAL INTERDISCIPLINAR PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS
Casaro Erthal, João Paulo
Etilômetro
Interdisciplinaridade
Ensino de Ciências
Breathalyzer
Interdisciplinarity
Science Education
title_short ETILÔMETRO: UM TEMA CONTEMPORÂNEO COM POTENCIAL INTERDISCIPLINAR PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS
title_full ETILÔMETRO: UM TEMA CONTEMPORÂNEO COM POTENCIAL INTERDISCIPLINAR PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS
title_fullStr ETILÔMETRO: UM TEMA CONTEMPORÂNEO COM POTENCIAL INTERDISCIPLINAR PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS
title_full_unstemmed ETILÔMETRO: UM TEMA CONTEMPORÂNEO COM POTENCIAL INTERDISCIPLINAR PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS
title_sort ETILÔMETRO: UM TEMA CONTEMPORÂNEO COM POTENCIAL INTERDISCIPLINAR PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS
author Casaro Erthal, João Paulo
author_facet Casaro Erthal, João Paulo
de Amorim Folli, Hebert
Aguiar Kury, Karla
author_role author
author2 de Amorim Folli, Hebert
Aguiar Kury, Karla
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Casaro Erthal, João Paulo
de Amorim Folli, Hebert
Aguiar Kury, Karla
dc.subject.por.fl_str_mv Etilômetro
Interdisciplinaridade
Ensino de Ciências
Breathalyzer
Interdisciplinarity
Science Education
topic Etilômetro
Interdisciplinaridade
Ensino de Ciências
Breathalyzer
Interdisciplinarity
Science Education
description In today’s world, it is becoming increasingly important the teachings and discussions of the links between technology and how it can have an impact in our society. One device that has been making the news lately is the breathalyzer, currently being used to enforce the “Lei Seca” Operation. The study of how the breathalyzer works, if added into the school curriculum, can help students expand their understanding of many classes such as Chemistry, Physics, Math, Biology and History, helping close the gap between science, technology and society. Most importantly, it can also help students take a leadership role in the prevention and the dangers of Drinking and Driving. This study takes a look at the scientific characteristics of different types of breathalyzers and its potential addition as an interdisciplinary course while still following the parameters of educational guidelines.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1276
10.36524/dect.v9i01.1276
url https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1276
identifier_str_mv 10.36524/dect.v9i01.1276
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1276/735
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)
publisher.none.fl_str_mv Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 9 n. 01 (2019): 2019 - 01
2236-2150
10.36524/dect.v9i01
reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron:IFES
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron_str IFES
institution IFES
reponame_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
collection Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
repository.mail.fl_str_mv revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com
_version_ 1798948028868984832