ETILÔMETRO: UM TEMA CONTEMPORÂNEO COM POTENCIAL INTERDISCIPLINAR PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
Texto Completo: | https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1276 |
Resumo: | In today’s world, it is becoming increasingly important the teachings and discussions of the links between technology and how it can have an impact in our society. One device that has been making the news lately is the breathalyzer, currently being used to enforce the “Lei Seca” Operation. The study of how the breathalyzer works, if added into the school curriculum, can help students expand their understanding of many classes such as Chemistry, Physics, Math, Biology and History, helping close the gap between science, technology and society. Most importantly, it can also help students take a leadership role in the prevention and the dangers of Drinking and Driving. This study takes a look at the scientific characteristics of different types of breathalyzers and its potential addition as an interdisciplinary course while still following the parameters of educational guidelines. |
id |
IFES-1_a2000cc7bd0a2fd21a4e49fd737f4a74 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/1276 |
network_acronym_str |
IFES-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository_id_str |
|
spelling |
ETILÔMETRO: UM TEMA CONTEMPORÂNEO COM POTENCIAL INTERDISCIPLINAR PARA O ENSINO DE CIÊNCIASEtilômetroInterdisciplinaridadeEnsino de CiênciasBreathalyzerInterdisciplinarityScience EducationIn today’s world, it is becoming increasingly important the teachings and discussions of the links between technology and how it can have an impact in our society. One device that has been making the news lately is the breathalyzer, currently being used to enforce the “Lei Seca” Operation. The study of how the breathalyzer works, if added into the school curriculum, can help students expand their understanding of many classes such as Chemistry, Physics, Math, Biology and History, helping close the gap between science, technology and society. Most importantly, it can also help students take a leadership role in the prevention and the dangers of Drinking and Driving. This study takes a look at the scientific characteristics of different types of breathalyzers and its potential addition as an interdisciplinary course while still following the parameters of educational guidelines.Nos dias atuais, torna-se cada vez mais necessários o ensino e a discussão de conceitos científicos atrelados a tecnologias com repercussão na sociedade. Um equipamento que tem sido destaque nos noticiários é o etilômetro, amplamente utilizado nas operações de fiscalização da Lei Seca. A investigação sobre o funcionamento do etilômetro e a inserção do assunto no ambiente escolar pode auxiliar na discussão e no ensino de tópicos relacionados à Química, Física, Matemática, Biologia e História da Ciência, envolvendo relações entre ciência, tecnologia e sociedade. Pode ainda fomentar atividades de conscientização dos jovens a respeito da ingestão de bebidas alcoólicas e da direção de veículos automotores. Este trabalho apresenta características científicas de diferentes etilômetros e seu potencial interdisciplinar como tema gerador para a apropriação de conceitos de acordo com as orientações de documentos educacionais.Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)2021-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/127610.36524/dect.v9i01.1276Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 9 n. 01 (2019): 2019 - 01 2236-215010.36524/dect.v9i01reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1276/735Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainfo:eu-repo/semantics/openAccessCasaro Erthal, João Paulode Amorim Folli, HebertAguiar Kury, Karla2021-08-02T17:32:45Zoai::article/1276Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:09.763080Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ETILÔMETRO: UM TEMA CONTEMPORÂNEO COM POTENCIAL INTERDISCIPLINAR PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS |
title |
ETILÔMETRO: UM TEMA CONTEMPORÂNEO COM POTENCIAL INTERDISCIPLINAR PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS |
spellingShingle |
ETILÔMETRO: UM TEMA CONTEMPORÂNEO COM POTENCIAL INTERDISCIPLINAR PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS Casaro Erthal, João Paulo Etilômetro Interdisciplinaridade Ensino de Ciências Breathalyzer Interdisciplinarity Science Education |
title_short |
ETILÔMETRO: UM TEMA CONTEMPORÂNEO COM POTENCIAL INTERDISCIPLINAR PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS |
title_full |
ETILÔMETRO: UM TEMA CONTEMPORÂNEO COM POTENCIAL INTERDISCIPLINAR PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS |
title_fullStr |
ETILÔMETRO: UM TEMA CONTEMPORÂNEO COM POTENCIAL INTERDISCIPLINAR PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS |
title_full_unstemmed |
ETILÔMETRO: UM TEMA CONTEMPORÂNEO COM POTENCIAL INTERDISCIPLINAR PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS |
title_sort |
ETILÔMETRO: UM TEMA CONTEMPORÂNEO COM POTENCIAL INTERDISCIPLINAR PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS |
author |
Casaro Erthal, João Paulo |
author_facet |
Casaro Erthal, João Paulo de Amorim Folli, Hebert Aguiar Kury, Karla |
author_role |
author |
author2 |
de Amorim Folli, Hebert Aguiar Kury, Karla |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Casaro Erthal, João Paulo de Amorim Folli, Hebert Aguiar Kury, Karla |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Etilômetro Interdisciplinaridade Ensino de Ciências Breathalyzer Interdisciplinarity Science Education |
topic |
Etilômetro Interdisciplinaridade Ensino de Ciências Breathalyzer Interdisciplinarity Science Education |
description |
In today’s world, it is becoming increasingly important the teachings and discussions of the links between technology and how it can have an impact in our society. One device that has been making the news lately is the breathalyzer, currently being used to enforce the “Lei Seca” Operation. The study of how the breathalyzer works, if added into the school curriculum, can help students expand their understanding of many classes such as Chemistry, Physics, Math, Biology and History, helping close the gap between science, technology and society. Most importantly, it can also help students take a leadership role in the prevention and the dangers of Drinking and Driving. This study takes a look at the scientific characteristics of different types of breathalyzers and its potential addition as an interdisciplinary course while still following the parameters of educational guidelines. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1276 10.36524/dect.v9i01.1276 |
url |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1276 |
identifier_str_mv |
10.36524/dect.v9i01.1276 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1276/735 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes) |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 9 n. 01 (2019): 2019 - 01 2236-2150 10.36524/dect.v9i01 reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) instacron:IFES |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
instacron_str |
IFES |
institution |
IFES |
reponame_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
collection |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com |
_version_ |
1798948028868984832 |