O PROFESSOR DE CIÊNCIAS E OS MODELOS DE FORMAÇÃO: PERCEPÇÕES INICIAIS A PARTIR DA PÓS-GRADUAÇÃO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Aparecida Felicetti, Suelen
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: de Lourdes Batista, Irinéa, Lorencini Júnior, Álvaro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
Texto Completo: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1269
Resumo: Teacher professionalization is provided in the initial and continuous training that teachers participate throughout their professional trajectories. The main perspectives for which formation happen are named technical-specialist and practice, which are characterized, respectively, by the instrumental application of a set of knowledge, seeking to solve a problem, and by reflexivity. Thus, the objective was to analyze whether the technical-specialist and practical perspectives are evidenced in the teachers' conceptions, about science teaching, scientific knowledge, teacher's role, and curriculum, and how this happens. There were 5 post-graduate teachers in the area of Science and Mathematics Teaching, who answered a questionnaire with open questions, which was analyzed in a qualitative way, serving as a basis for propositions. Answers that could be related to the technical-specialist perspective appeared in some questions, which suggests that the formation of the concepts was based on an insufficient reflexive model of formation. On the other hand, in others, there was recognition of the role of reflexivity in teaching and learning, demonstrating a practical perspective. These results indicate the need to prioritize the formation of reflective teachers, whose identities are not based on the accumulation of contents, or the reproduction of methods and techniques.
id IFES-1_a6534550f44f5ce473dd12a4078a299d
oai_identifier_str oai::article/1269
network_acronym_str IFES-1
network_name_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository_id_str
spelling O PROFESSOR DE CIÊNCIAS E OS MODELOS DE FORMAÇÃO: PERCEPÇÕES INICIAIS A PARTIR DA PÓS-GRADUAÇÃO Perspectivas FormativasPós-graduaçãoReflexividadeProfessor de ciênciasFormative PerspectivesPostgraduate studiesReflexivityScience teacherTeacher professionalization is provided in the initial and continuous training that teachers participate throughout their professional trajectories. The main perspectives for which formation happen are named technical-specialist and practice, which are characterized, respectively, by the instrumental application of a set of knowledge, seeking to solve a problem, and by reflexivity. Thus, the objective was to analyze whether the technical-specialist and practical perspectives are evidenced in the teachers' conceptions, about science teaching, scientific knowledge, teacher's role, and curriculum, and how this happens. There were 5 post-graduate teachers in the area of Science and Mathematics Teaching, who answered a questionnaire with open questions, which was analyzed in a qualitative way, serving as a basis for propositions. Answers that could be related to the technical-specialist perspective appeared in some questions, which suggests that the formation of the concepts was based on an insufficient reflexive model of formation. On the other hand, in others, there was recognition of the role of reflexivity in teaching and learning, demonstrating a practical perspective. These results indicate the need to prioritize the formation of reflective teachers, whose identities are not based on the accumulation of contents, or the reproduction of methods and techniques.A profissionalização docente é favorecida nos processos de formação inicial e em serviço de que os professores participam ao longo de suas trajetórias profissionais. As principais perspectivas pelas quais a formação acontece são a técnico-academicista e a reflexiva, que se caracterizam, respectivamente, pela aplicação instrumental de um conjunto de saberes buscando resolver algum problema, e pela reflexividade. Assim, objetivou-se analisar se as perspectivas técnico-academicista e reflexiva são evidenciadas nas concepções dos professores acerca do ensino de ciências, conhecimento científico, papel do professor e currículo, e como isso acontece. Foram 5 pós-graduandos na área de Ensino de Ciências e Matemática que responderam um questionário de perguntas abertas, o qual foi analisado de forma qualitativa, servindo de base para proposições. Respostas que podiam ser relacionadas com a perspectiva técnico-academicista apareceram em algumas perguntas, o que sugere que a formação dos conceitos foi embasada em um modelo pouco reflexivo de formação. Por outro lado, em outras, houve o reconhecimento do papel da reflexividade no ensino e aprendizagem, demonstrando uma perspectiva reflexiva. Esses resultados indicam a necessidade de priorizar a formação de professores reflexivos, cujas identidades não se baseiem no acúmulo de conteúdos ou na reprodução de métodos e técnicas.Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)2021-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/126910.36524/dect.v9i01.1269Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 9 n. 01 (2019): 2019 - 01 2236-215010.36524/dect.v9i01reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1269/729Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainfo:eu-repo/semantics/openAccessAparecida Felicetti, Suelende Lourdes Batista, IrinéaLorencini Júnior, Álvaro2021-08-02T17:32:45Zoai::article/1269Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:09.447531Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false
dc.title.none.fl_str_mv O PROFESSOR DE CIÊNCIAS E OS MODELOS DE FORMAÇÃO: PERCEPÇÕES INICIAIS A PARTIR DA PÓS-GRADUAÇÃO
title O PROFESSOR DE CIÊNCIAS E OS MODELOS DE FORMAÇÃO: PERCEPÇÕES INICIAIS A PARTIR DA PÓS-GRADUAÇÃO
spellingShingle O PROFESSOR DE CIÊNCIAS E OS MODELOS DE FORMAÇÃO: PERCEPÇÕES INICIAIS A PARTIR DA PÓS-GRADUAÇÃO
Aparecida Felicetti, Suelen
Perspectivas Formativas
Pós-graduação
Reflexividade
Professor de ciências
Formative Perspectives
Postgraduate studies
Reflexivity
Science teacher
title_short O PROFESSOR DE CIÊNCIAS E OS MODELOS DE FORMAÇÃO: PERCEPÇÕES INICIAIS A PARTIR DA PÓS-GRADUAÇÃO
title_full O PROFESSOR DE CIÊNCIAS E OS MODELOS DE FORMAÇÃO: PERCEPÇÕES INICIAIS A PARTIR DA PÓS-GRADUAÇÃO
title_fullStr O PROFESSOR DE CIÊNCIAS E OS MODELOS DE FORMAÇÃO: PERCEPÇÕES INICIAIS A PARTIR DA PÓS-GRADUAÇÃO
title_full_unstemmed O PROFESSOR DE CIÊNCIAS E OS MODELOS DE FORMAÇÃO: PERCEPÇÕES INICIAIS A PARTIR DA PÓS-GRADUAÇÃO
title_sort O PROFESSOR DE CIÊNCIAS E OS MODELOS DE FORMAÇÃO: PERCEPÇÕES INICIAIS A PARTIR DA PÓS-GRADUAÇÃO
author Aparecida Felicetti, Suelen
author_facet Aparecida Felicetti, Suelen
de Lourdes Batista, Irinéa
Lorencini Júnior, Álvaro
author_role author
author2 de Lourdes Batista, Irinéa
Lorencini Júnior, Álvaro
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Aparecida Felicetti, Suelen
de Lourdes Batista, Irinéa
Lorencini Júnior, Álvaro
dc.subject.por.fl_str_mv Perspectivas Formativas
Pós-graduação
Reflexividade
Professor de ciências
Formative Perspectives
Postgraduate studies
Reflexivity
Science teacher
topic Perspectivas Formativas
Pós-graduação
Reflexividade
Professor de ciências
Formative Perspectives
Postgraduate studies
Reflexivity
Science teacher
description Teacher professionalization is provided in the initial and continuous training that teachers participate throughout their professional trajectories. The main perspectives for which formation happen are named technical-specialist and practice, which are characterized, respectively, by the instrumental application of a set of knowledge, seeking to solve a problem, and by reflexivity. Thus, the objective was to analyze whether the technical-specialist and practical perspectives are evidenced in the teachers' conceptions, about science teaching, scientific knowledge, teacher's role, and curriculum, and how this happens. There were 5 post-graduate teachers in the area of Science and Mathematics Teaching, who answered a questionnaire with open questions, which was analyzed in a qualitative way, serving as a basis for propositions. Answers that could be related to the technical-specialist perspective appeared in some questions, which suggests that the formation of the concepts was based on an insufficient reflexive model of formation. On the other hand, in others, there was recognition of the role of reflexivity in teaching and learning, demonstrating a practical perspective. These results indicate the need to prioritize the formation of reflective teachers, whose identities are not based on the accumulation of contents, or the reproduction of methods and techniques.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1269
10.36524/dect.v9i01.1269
url https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1269
identifier_str_mv 10.36524/dect.v9i01.1269
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1269/729
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)
publisher.none.fl_str_mv Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 9 n. 01 (2019): 2019 - 01
2236-2150
10.36524/dect.v9i01
reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron:IFES
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron_str IFES
institution IFES
reponame_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
collection Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
repository.mail.fl_str_mv revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com
_version_ 1798948028855353344