O PROFESSOR DE CIÊNCIAS E OS MODELOS DE FORMAÇÃO: PERCEPÇÕES INICIAIS A PARTIR DA PÓS-GRADUAÇÃO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
Texto Completo: | https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1269 |
Resumo: | Teacher professionalization is provided in the initial and continuous training that teachers participate throughout their professional trajectories. The main perspectives for which formation happen are named technical-specialist and practice, which are characterized, respectively, by the instrumental application of a set of knowledge, seeking to solve a problem, and by reflexivity. Thus, the objective was to analyze whether the technical-specialist and practical perspectives are evidenced in the teachers' conceptions, about science teaching, scientific knowledge, teacher's role, and curriculum, and how this happens. There were 5 post-graduate teachers in the area of Science and Mathematics Teaching, who answered a questionnaire with open questions, which was analyzed in a qualitative way, serving as a basis for propositions. Answers that could be related to the technical-specialist perspective appeared in some questions, which suggests that the formation of the concepts was based on an insufficient reflexive model of formation. On the other hand, in others, there was recognition of the role of reflexivity in teaching and learning, demonstrating a practical perspective. These results indicate the need to prioritize the formation of reflective teachers, whose identities are not based on the accumulation of contents, or the reproduction of methods and techniques. |
id |
IFES-1_a6534550f44f5ce473dd12a4078a299d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/1269 |
network_acronym_str |
IFES-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository_id_str |
|
spelling |
O PROFESSOR DE CIÊNCIAS E OS MODELOS DE FORMAÇÃO: PERCEPÇÕES INICIAIS A PARTIR DA PÓS-GRADUAÇÃO Perspectivas FormativasPós-graduaçãoReflexividadeProfessor de ciênciasFormative PerspectivesPostgraduate studiesReflexivityScience teacherTeacher professionalization is provided in the initial and continuous training that teachers participate throughout their professional trajectories. The main perspectives for which formation happen are named technical-specialist and practice, which are characterized, respectively, by the instrumental application of a set of knowledge, seeking to solve a problem, and by reflexivity. Thus, the objective was to analyze whether the technical-specialist and practical perspectives are evidenced in the teachers' conceptions, about science teaching, scientific knowledge, teacher's role, and curriculum, and how this happens. There were 5 post-graduate teachers in the area of Science and Mathematics Teaching, who answered a questionnaire with open questions, which was analyzed in a qualitative way, serving as a basis for propositions. Answers that could be related to the technical-specialist perspective appeared in some questions, which suggests that the formation of the concepts was based on an insufficient reflexive model of formation. On the other hand, in others, there was recognition of the role of reflexivity in teaching and learning, demonstrating a practical perspective. These results indicate the need to prioritize the formation of reflective teachers, whose identities are not based on the accumulation of contents, or the reproduction of methods and techniques.A profissionalização docente é favorecida nos processos de formação inicial e em serviço de que os professores participam ao longo de suas trajetórias profissionais. As principais perspectivas pelas quais a formação acontece são a técnico-academicista e a reflexiva, que se caracterizam, respectivamente, pela aplicação instrumental de um conjunto de saberes buscando resolver algum problema, e pela reflexividade. Assim, objetivou-se analisar se as perspectivas técnico-academicista e reflexiva são evidenciadas nas concepções dos professores acerca do ensino de ciências, conhecimento científico, papel do professor e currículo, e como isso acontece. Foram 5 pós-graduandos na área de Ensino de Ciências e Matemática que responderam um questionário de perguntas abertas, o qual foi analisado de forma qualitativa, servindo de base para proposições. Respostas que podiam ser relacionadas com a perspectiva técnico-academicista apareceram em algumas perguntas, o que sugere que a formação dos conceitos foi embasada em um modelo pouco reflexivo de formação. Por outro lado, em outras, houve o reconhecimento do papel da reflexividade no ensino e aprendizagem, demonstrando uma perspectiva reflexiva. Esses resultados indicam a necessidade de priorizar a formação de professores reflexivos, cujas identidades não se baseiem no acúmulo de conteúdos ou na reprodução de métodos e técnicas.Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)2021-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/126910.36524/dect.v9i01.1269Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 9 n. 01 (2019): 2019 - 01 2236-215010.36524/dect.v9i01reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1269/729Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainfo:eu-repo/semantics/openAccessAparecida Felicetti, Suelende Lourdes Batista, IrinéaLorencini Júnior, Álvaro2021-08-02T17:32:45Zoai::article/1269Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:09.447531Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O PROFESSOR DE CIÊNCIAS E OS MODELOS DE FORMAÇÃO: PERCEPÇÕES INICIAIS A PARTIR DA PÓS-GRADUAÇÃO |
title |
O PROFESSOR DE CIÊNCIAS E OS MODELOS DE FORMAÇÃO: PERCEPÇÕES INICIAIS A PARTIR DA PÓS-GRADUAÇÃO |
spellingShingle |
O PROFESSOR DE CIÊNCIAS E OS MODELOS DE FORMAÇÃO: PERCEPÇÕES INICIAIS A PARTIR DA PÓS-GRADUAÇÃO Aparecida Felicetti, Suelen Perspectivas Formativas Pós-graduação Reflexividade Professor de ciências Formative Perspectives Postgraduate studies Reflexivity Science teacher |
title_short |
O PROFESSOR DE CIÊNCIAS E OS MODELOS DE FORMAÇÃO: PERCEPÇÕES INICIAIS A PARTIR DA PÓS-GRADUAÇÃO |
title_full |
O PROFESSOR DE CIÊNCIAS E OS MODELOS DE FORMAÇÃO: PERCEPÇÕES INICIAIS A PARTIR DA PÓS-GRADUAÇÃO |
title_fullStr |
O PROFESSOR DE CIÊNCIAS E OS MODELOS DE FORMAÇÃO: PERCEPÇÕES INICIAIS A PARTIR DA PÓS-GRADUAÇÃO |
title_full_unstemmed |
O PROFESSOR DE CIÊNCIAS E OS MODELOS DE FORMAÇÃO: PERCEPÇÕES INICIAIS A PARTIR DA PÓS-GRADUAÇÃO |
title_sort |
O PROFESSOR DE CIÊNCIAS E OS MODELOS DE FORMAÇÃO: PERCEPÇÕES INICIAIS A PARTIR DA PÓS-GRADUAÇÃO |
author |
Aparecida Felicetti, Suelen |
author_facet |
Aparecida Felicetti, Suelen de Lourdes Batista, Irinéa Lorencini Júnior, Álvaro |
author_role |
author |
author2 |
de Lourdes Batista, Irinéa Lorencini Júnior, Álvaro |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Aparecida Felicetti, Suelen de Lourdes Batista, Irinéa Lorencini Júnior, Álvaro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Perspectivas Formativas Pós-graduação Reflexividade Professor de ciências Formative Perspectives Postgraduate studies Reflexivity Science teacher |
topic |
Perspectivas Formativas Pós-graduação Reflexividade Professor de ciências Formative Perspectives Postgraduate studies Reflexivity Science teacher |
description |
Teacher professionalization is provided in the initial and continuous training that teachers participate throughout their professional trajectories. The main perspectives for which formation happen are named technical-specialist and practice, which are characterized, respectively, by the instrumental application of a set of knowledge, seeking to solve a problem, and by reflexivity. Thus, the objective was to analyze whether the technical-specialist and practical perspectives are evidenced in the teachers' conceptions, about science teaching, scientific knowledge, teacher's role, and curriculum, and how this happens. There were 5 post-graduate teachers in the area of Science and Mathematics Teaching, who answered a questionnaire with open questions, which was analyzed in a qualitative way, serving as a basis for propositions. Answers that could be related to the technical-specialist perspective appeared in some questions, which suggests that the formation of the concepts was based on an insufficient reflexive model of formation. On the other hand, in others, there was recognition of the role of reflexivity in teaching and learning, demonstrating a practical perspective. These results indicate the need to prioritize the formation of reflective teachers, whose identities are not based on the accumulation of contents, or the reproduction of methods and techniques. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1269 10.36524/dect.v9i01.1269 |
url |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1269 |
identifier_str_mv |
10.36524/dect.v9i01.1269 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1269/729 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes) |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 9 n. 01 (2019): 2019 - 01 2236-2150 10.36524/dect.v9i01 reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) instacron:IFES |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
instacron_str |
IFES |
institution |
IFES |
reponame_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
collection |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com |
_version_ |
1798948028855353344 |