EDUCAÇÃO FÍSICA NO ENSINO MÉDIO INTEGRADO DA REDE FEDERAL: INTEGRAÇÃO CURRICULAR MEDIADA POR DISTANCIAMENTOS E APROXIMAÇÕES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
Texto Completo: | https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1342 |
Resumo: | This article aims to identify perspectives and challenges of Physical Education in promoting curricular integration in high school technical courses. A literature review was carried out in academic-scientific productions (articles, dissertations and theses), with a time frame between the years 2008 and 2020, as it deals with the period from the constitution of the Federal Institute to the present day. This study becomes relevant by highlighting theoretical-practical approaches and distances in Physical Education in the network. Based on the results, the theoretical conceptions and contents, suggested in institutional documents and present in teaching practices, can be considered as relevant factors to develop integration, depending on the teaching actions and objectives outlined by the teachers, which may be consequent and intertwined with the teacher training, the structure available for the work and the class methodology. |
id |
IFES-1_a6b9995b83aecc324e8413ef9f8a0da3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/1342 |
network_acronym_str |
IFES-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository_id_str |
|
spelling |
EDUCAÇÃO FÍSICA NO ENSINO MÉDIO INTEGRADO DA REDE FEDERAL: INTEGRAÇÃO CURRICULAR MEDIADA POR DISTANCIAMENTOS E APROXIMAÇÕES Ensino Médio IntegradoIntegração CurricularEducação FísicaIntegrated High SchoolCurricular IntegrationPhysical EducationThis article aims to identify perspectives and challenges of Physical Education in promoting curricular integration in high school technical courses. A literature review was carried out in academic-scientific productions (articles, dissertations and theses), with a time frame between the years 2008 and 2020, as it deals with the period from the constitution of the Federal Institute to the present day. This study becomes relevant by highlighting theoretical-practical approaches and distances in Physical Education in the network. Based on the results, the theoretical conceptions and contents, suggested in institutional documents and present in teaching practices, can be considered as relevant factors to develop integration, depending on the teaching actions and objectives outlined by the teachers, which may be consequent and intertwined with the teacher training, the structure available for the work and the class methodology.O presente artigo objetiva identificar perspectivas e desafios da Educação Física na promoção da integração curricular nos cursos técnicos de nível médio. Realizou-se uma revisão de literatura em produções acadêmico-científicas (artigos, dissertações e teses), com o recorte de tempo entre os anos de 2008 e 2020, por tratar o período desde a constituição do Instituto Federal até a atualidade. Tal estudo se torna relevante ao destacar aproximações e distanciamentos de caráter teórico-prático na Educação Física da rede. Com base nos resultados, pode-se considerar as concepções teóricas e os conteúdos, sugeridos nos documentos institucionais e presentes nas práticas docentes, como fatores relevantes para desenvolver a integração, a depender das ações e objetivos de ensino traçados pelos professores, os quais podem ser consequentes e imbricados com sua formação docente, a estrutura disponível para o trabalho e a metodologia de aula.Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)2021-08-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/134210.36524/dect.v10i2.1342Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 10 n. 2 (2020): 2020 - Edição Especial Dinter2236-215010.36524/dect.v10i2reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1342/766Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainfo:eu-repo/semantics/openAccessPicoli Lima, LidianeRamos, Paula Ferro Ribeiro-Silva, Elsa Maria2021-09-09T09:36:10Zoai::article/1342Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:10.708189Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO FÍSICA NO ENSINO MÉDIO INTEGRADO DA REDE FEDERAL: INTEGRAÇÃO CURRICULAR MEDIADA POR DISTANCIAMENTOS E APROXIMAÇÕES |
title |
EDUCAÇÃO FÍSICA NO ENSINO MÉDIO INTEGRADO DA REDE FEDERAL: INTEGRAÇÃO CURRICULAR MEDIADA POR DISTANCIAMENTOS E APROXIMAÇÕES |
spellingShingle |
EDUCAÇÃO FÍSICA NO ENSINO MÉDIO INTEGRADO DA REDE FEDERAL: INTEGRAÇÃO CURRICULAR MEDIADA POR DISTANCIAMENTOS E APROXIMAÇÕES Picoli Lima, Lidiane Ensino Médio Integrado Integração Curricular Educação Física Integrated High School Curricular Integration Physical Education |
title_short |
EDUCAÇÃO FÍSICA NO ENSINO MÉDIO INTEGRADO DA REDE FEDERAL: INTEGRAÇÃO CURRICULAR MEDIADA POR DISTANCIAMENTOS E APROXIMAÇÕES |
title_full |
EDUCAÇÃO FÍSICA NO ENSINO MÉDIO INTEGRADO DA REDE FEDERAL: INTEGRAÇÃO CURRICULAR MEDIADA POR DISTANCIAMENTOS E APROXIMAÇÕES |
title_fullStr |
EDUCAÇÃO FÍSICA NO ENSINO MÉDIO INTEGRADO DA REDE FEDERAL: INTEGRAÇÃO CURRICULAR MEDIADA POR DISTANCIAMENTOS E APROXIMAÇÕES |
title_full_unstemmed |
EDUCAÇÃO FÍSICA NO ENSINO MÉDIO INTEGRADO DA REDE FEDERAL: INTEGRAÇÃO CURRICULAR MEDIADA POR DISTANCIAMENTOS E APROXIMAÇÕES |
title_sort |
EDUCAÇÃO FÍSICA NO ENSINO MÉDIO INTEGRADO DA REDE FEDERAL: INTEGRAÇÃO CURRICULAR MEDIADA POR DISTANCIAMENTOS E APROXIMAÇÕES |
author |
Picoli Lima, Lidiane |
author_facet |
Picoli Lima, Lidiane Ramos, Paula Ferro Ribeiro-Silva, Elsa Maria |
author_role |
author |
author2 |
Ramos, Paula Ferro Ribeiro-Silva, Elsa Maria |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Picoli Lima, Lidiane Ramos, Paula Ferro Ribeiro-Silva, Elsa Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino Médio Integrado Integração Curricular Educação Física Integrated High School Curricular Integration Physical Education |
topic |
Ensino Médio Integrado Integração Curricular Educação Física Integrated High School Curricular Integration Physical Education |
description |
This article aims to identify perspectives and challenges of Physical Education in promoting curricular integration in high school technical courses. A literature review was carried out in academic-scientific productions (articles, dissertations and theses), with a time frame between the years 2008 and 2020, as it deals with the period from the constitution of the Federal Institute to the present day. This study becomes relevant by highlighting theoretical-practical approaches and distances in Physical Education in the network. Based on the results, the theoretical conceptions and contents, suggested in institutional documents and present in teaching practices, can be considered as relevant factors to develop integration, depending on the teaching actions and objectives outlined by the teachers, which may be consequent and intertwined with the teacher training, the structure available for the work and the class methodology. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1342 10.36524/dect.v10i2.1342 |
url |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1342 |
identifier_str_mv |
10.36524/dect.v10i2.1342 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1342/766 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes) |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 10 n. 2 (2020): 2020 - Edição Especial Dinter 2236-2150 10.36524/dect.v10i2 reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) instacron:IFES |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
instacron_str |
IFES |
institution |
IFES |
reponame_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
collection |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com |
_version_ |
1798948028904636416 |