EDUCAÇÃO FÍSICA NO ENSINO MÉDIO INTEGRADO DA REDE FEDERAL: INTEGRAÇÃO CURRICULAR MEDIADA POR DISTANCIAMENTOS E APROXIMAÇÕES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Picoli Lima, Lidiane
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Ramos, Paula, Ferro Ribeiro-Silva, Elsa Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
Texto Completo: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1342
Resumo: This article aims to identify perspectives and challenges of Physical Education in promoting curricular integration in high school technical courses. A literature review was carried out in academic-scientific productions (articles, dissertations and theses), with a time frame between the years 2008 and 2020, as it deals with the period from the constitution of the Federal Institute to the present day. This study becomes relevant by highlighting theoretical-practical approaches and distances in Physical Education in the network. Based on the results, the theoretical conceptions and contents, suggested in institutional documents and present in teaching practices, can be considered as relevant factors to develop integration, depending on the teaching actions and objectives outlined by the teachers, which may be consequent and intertwined with the teacher training, the structure available for the work and the class methodology.
id IFES-1_a6b9995b83aecc324e8413ef9f8a0da3
oai_identifier_str oai::article/1342
network_acronym_str IFES-1
network_name_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository_id_str
spelling EDUCAÇÃO FÍSICA NO ENSINO MÉDIO INTEGRADO DA REDE FEDERAL: INTEGRAÇÃO CURRICULAR MEDIADA POR DISTANCIAMENTOS E APROXIMAÇÕES Ensino Médio IntegradoIntegração CurricularEducação FísicaIntegrated High SchoolCurricular IntegrationPhysical EducationThis article aims to identify perspectives and challenges of Physical Education in promoting curricular integration in high school technical courses. A literature review was carried out in academic-scientific productions (articles, dissertations and theses), with a time frame between the years 2008 and 2020, as it deals with the period from the constitution of the Federal Institute to the present day. This study becomes relevant by highlighting theoretical-practical approaches and distances in Physical Education in the network. Based on the results, the theoretical conceptions and contents, suggested in institutional documents and present in teaching practices, can be considered as relevant factors to develop integration, depending on the teaching actions and objectives outlined by the teachers, which may be consequent and intertwined with the teacher training, the structure available for the work and the class methodology.O presente artigo objetiva identificar perspectivas e desafios da Educação Física na promoção da integração curricular nos cursos técnicos de nível médio. Realizou-se uma revisão de literatura em produções acadêmico-científicas (artigos, dissertações e teses), com o recorte de tempo entre os anos de 2008 e 2020, por tratar o período desde a constituição do Instituto Federal até a atualidade. Tal estudo se torna relevante ao destacar aproximações e distanciamentos de caráter teórico-prático na Educação Física da rede. Com base nos resultados, pode-se considerar as concepções teóricas e os conteúdos, sugeridos nos documentos institucionais e presentes nas práticas docentes, como fatores relevantes para desenvolver a integração, a depender das ações e objetivos de ensino traçados pelos professores, os quais podem ser consequentes e imbricados com sua formação docente, a estrutura disponível para o trabalho e a metodologia de aula.Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)2021-08-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/134210.36524/dect.v10i2.1342Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 10 n. 2 (2020): 2020 - Edição Especial Dinter2236-215010.36524/dect.v10i2reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1342/766Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainfo:eu-repo/semantics/openAccessPicoli Lima, LidianeRamos, Paula Ferro Ribeiro-Silva, Elsa Maria2021-09-09T09:36:10Zoai::article/1342Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:10.708189Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false
dc.title.none.fl_str_mv EDUCAÇÃO FÍSICA NO ENSINO MÉDIO INTEGRADO DA REDE FEDERAL: INTEGRAÇÃO CURRICULAR MEDIADA POR DISTANCIAMENTOS E APROXIMAÇÕES
title EDUCAÇÃO FÍSICA NO ENSINO MÉDIO INTEGRADO DA REDE FEDERAL: INTEGRAÇÃO CURRICULAR MEDIADA POR DISTANCIAMENTOS E APROXIMAÇÕES
spellingShingle EDUCAÇÃO FÍSICA NO ENSINO MÉDIO INTEGRADO DA REDE FEDERAL: INTEGRAÇÃO CURRICULAR MEDIADA POR DISTANCIAMENTOS E APROXIMAÇÕES
Picoli Lima, Lidiane
Ensino Médio Integrado
Integração Curricular
Educação Física
Integrated High School
Curricular Integration
Physical Education
title_short EDUCAÇÃO FÍSICA NO ENSINO MÉDIO INTEGRADO DA REDE FEDERAL: INTEGRAÇÃO CURRICULAR MEDIADA POR DISTANCIAMENTOS E APROXIMAÇÕES
title_full EDUCAÇÃO FÍSICA NO ENSINO MÉDIO INTEGRADO DA REDE FEDERAL: INTEGRAÇÃO CURRICULAR MEDIADA POR DISTANCIAMENTOS E APROXIMAÇÕES
title_fullStr EDUCAÇÃO FÍSICA NO ENSINO MÉDIO INTEGRADO DA REDE FEDERAL: INTEGRAÇÃO CURRICULAR MEDIADA POR DISTANCIAMENTOS E APROXIMAÇÕES
title_full_unstemmed EDUCAÇÃO FÍSICA NO ENSINO MÉDIO INTEGRADO DA REDE FEDERAL: INTEGRAÇÃO CURRICULAR MEDIADA POR DISTANCIAMENTOS E APROXIMAÇÕES
title_sort EDUCAÇÃO FÍSICA NO ENSINO MÉDIO INTEGRADO DA REDE FEDERAL: INTEGRAÇÃO CURRICULAR MEDIADA POR DISTANCIAMENTOS E APROXIMAÇÕES
author Picoli Lima, Lidiane
author_facet Picoli Lima, Lidiane
Ramos, Paula
Ferro Ribeiro-Silva, Elsa Maria
author_role author
author2 Ramos, Paula
Ferro Ribeiro-Silva, Elsa Maria
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Picoli Lima, Lidiane
Ramos, Paula
Ferro Ribeiro-Silva, Elsa Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino Médio Integrado
Integração Curricular
Educação Física
Integrated High School
Curricular Integration
Physical Education
topic Ensino Médio Integrado
Integração Curricular
Educação Física
Integrated High School
Curricular Integration
Physical Education
description This article aims to identify perspectives and challenges of Physical Education in promoting curricular integration in high school technical courses. A literature review was carried out in academic-scientific productions (articles, dissertations and theses), with a time frame between the years 2008 and 2020, as it deals with the period from the constitution of the Federal Institute to the present day. This study becomes relevant by highlighting theoretical-practical approaches and distances in Physical Education in the network. Based on the results, the theoretical conceptions and contents, suggested in institutional documents and present in teaching practices, can be considered as relevant factors to develop integration, depending on the teaching actions and objectives outlined by the teachers, which may be consequent and intertwined with the teacher training, the structure available for the work and the class methodology.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1342
10.36524/dect.v10i2.1342
url https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1342
identifier_str_mv 10.36524/dect.v10i2.1342
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1342/766
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)
publisher.none.fl_str_mv Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 10 n. 2 (2020): 2020 - Edição Especial Dinter
2236-2150
10.36524/dect.v10i2
reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron:IFES
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron_str IFES
institution IFES
reponame_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
collection Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
repository.mail.fl_str_mv revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com
_version_ 1798948028904636416