POTENCIALIDADES DO PARQUE DA CIDADE EM SERRA-ES PARA O ENSINO DE BOTÂNICA: UMA PROPOSTA DE SEQUÊNCIA DIDÁTICA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ambrozini Camargo, Bianca
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Cadete da Penha, Marina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
Texto Completo: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1282
Resumo: With the object of elaborating a didactic sequence that shows the educational potential of the Parque da Cidade (Park of the City) in Serra - ES, for the teaching of botany, by experiences of education through the formal and non-formal spaces of education was developed. It was a qualitative research, of the type of study of case. The research was divided into three stages: The first step was to raise the potential of the Parque da Cidade for the teaching of botany in basic education, at perspective of formal and nonformal education. The second was to elaborate a sequence didactic about Botany, through educational experiences that permeate the formal and non-formal spaces of education; and the third was to validate priority the sequence didactic with pairs. The validation was performed by eight teachers of different disciplines of basic education. It is expected that the didactic sequence may contribute to improving the dynamics of botany classes, motivating the teacher differentiated forms of explanation of this content in the classroom and that students understand content more effectively, assimilating it easily and associating it with your daily routine.
id IFES-1_b46664d3dc422cc3fd9e4956b1e2f8bb
oai_identifier_str oai::article/1282
network_acronym_str IFES-1
network_name_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository_id_str
spelling POTENCIALIDADES DO PARQUE DA CIDADE EM SERRA-ES PARA O ENSINO DE BOTÂNICA: UMA PROPOSTA DE SEQUÊNCIA DIDÁTICAEnsino de BotânicaEducação Não-FormalSequência DidáticaBotany TeachingNon-formal EducationSequence DidacticWith the object of elaborating a didactic sequence that shows the educational potential of the Parque da Cidade (Park of the City) in Serra - ES, for the teaching of botany, by experiences of education through the formal and non-formal spaces of education was developed. It was a qualitative research, of the type of study of case. The research was divided into three stages: The first step was to raise the potential of the Parque da Cidade for the teaching of botany in basic education, at perspective of formal and nonformal education. The second was to elaborate a sequence didactic about Botany, through educational experiences that permeate the formal and non-formal spaces of education; and the third was to validate priority the sequence didactic with pairs. The validation was performed by eight teachers of different disciplines of basic education. It is expected that the didactic sequence may contribute to improving the dynamics of botany classes, motivating the teacher differentiated forms of explanation of this content in the classroom and that students understand content more effectively, assimilating it easily and associating it with your daily routine.Visando a elaborar uma sequência didática que evidencie o potencial educativo do Parque da Cidade em Serra – ES, para o ensino de botânica, por meio de vivências educativas que perpassam pelos espaços de educação formal e não formal este trabalho foi desenvolvido. Tratou-se de uma pesquisa de cunho qualitativo, do tipo estudo de caso. A pesquisa foi dividida em três etapas: a primeira etapa foi levantar o potencial educativo do Parque da Cidade para o ensino de botânica na educação básica, na perspectiva da educação formal e não formal; a segunda foi elaborar uma sequência didática sobre o tema Botânica, por meio de vivências educativas que perpassam pelos espaços de educação formal e não formal; e a terceira foi validar a priori a sequência didática junto a pares. A validação a priori foi realizada por oito professores, de diferentes disciplinas da educação básica. Espera-se que a sequência didática possa contribuir para a melhoria da dinâmica das aulas de botânica, motivando o professor quanto às formas diferenciadas de explanação desse conteúdo em sala de aula e que os alunos compreendam o conteúdo de forma mais eficaz, assimilando-o com mais facilidade e associando-o ao seu dia a dia.Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)2021-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/128210.36524/dect.v9i01.1282Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 9 n. 01 (2019): 2019 - 01 2236-215010.36524/dect.v9i01reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1282/740Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainfo:eu-repo/semantics/openAccessAmbrozini Camargo, BiancaCadete da Penha, Marina2021-08-02T17:32:45Zoai::article/1282Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:10.033862Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false
dc.title.none.fl_str_mv POTENCIALIDADES DO PARQUE DA CIDADE EM SERRA-ES PARA O ENSINO DE BOTÂNICA: UMA PROPOSTA DE SEQUÊNCIA DIDÁTICA
title POTENCIALIDADES DO PARQUE DA CIDADE EM SERRA-ES PARA O ENSINO DE BOTÂNICA: UMA PROPOSTA DE SEQUÊNCIA DIDÁTICA
spellingShingle POTENCIALIDADES DO PARQUE DA CIDADE EM SERRA-ES PARA O ENSINO DE BOTÂNICA: UMA PROPOSTA DE SEQUÊNCIA DIDÁTICA
Ambrozini Camargo, Bianca
Ensino de Botânica
Educação Não-Formal
Sequência Didática
Botany Teaching
Non-formal Education
Sequence Didactic
title_short POTENCIALIDADES DO PARQUE DA CIDADE EM SERRA-ES PARA O ENSINO DE BOTÂNICA: UMA PROPOSTA DE SEQUÊNCIA DIDÁTICA
title_full POTENCIALIDADES DO PARQUE DA CIDADE EM SERRA-ES PARA O ENSINO DE BOTÂNICA: UMA PROPOSTA DE SEQUÊNCIA DIDÁTICA
title_fullStr POTENCIALIDADES DO PARQUE DA CIDADE EM SERRA-ES PARA O ENSINO DE BOTÂNICA: UMA PROPOSTA DE SEQUÊNCIA DIDÁTICA
title_full_unstemmed POTENCIALIDADES DO PARQUE DA CIDADE EM SERRA-ES PARA O ENSINO DE BOTÂNICA: UMA PROPOSTA DE SEQUÊNCIA DIDÁTICA
title_sort POTENCIALIDADES DO PARQUE DA CIDADE EM SERRA-ES PARA O ENSINO DE BOTÂNICA: UMA PROPOSTA DE SEQUÊNCIA DIDÁTICA
author Ambrozini Camargo, Bianca
author_facet Ambrozini Camargo, Bianca
Cadete da Penha, Marina
author_role author
author2 Cadete da Penha, Marina
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ambrozini Camargo, Bianca
Cadete da Penha, Marina
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Botânica
Educação Não-Formal
Sequência Didática
Botany Teaching
Non-formal Education
Sequence Didactic
topic Ensino de Botânica
Educação Não-Formal
Sequência Didática
Botany Teaching
Non-formal Education
Sequence Didactic
description With the object of elaborating a didactic sequence that shows the educational potential of the Parque da Cidade (Park of the City) in Serra - ES, for the teaching of botany, by experiences of education through the formal and non-formal spaces of education was developed. It was a qualitative research, of the type of study of case. The research was divided into three stages: The first step was to raise the potential of the Parque da Cidade for the teaching of botany in basic education, at perspective of formal and nonformal education. The second was to elaborate a sequence didactic about Botany, through educational experiences that permeate the formal and non-formal spaces of education; and the third was to validate priority the sequence didactic with pairs. The validation was performed by eight teachers of different disciplines of basic education. It is expected that the didactic sequence may contribute to improving the dynamics of botany classes, motivating the teacher differentiated forms of explanation of this content in the classroom and that students understand content more effectively, assimilating it easily and associating it with your daily routine.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1282
10.36524/dect.v9i01.1282
url https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1282
identifier_str_mv 10.36524/dect.v9i01.1282
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1282/740
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)
publisher.none.fl_str_mv Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 9 n. 01 (2019): 2019 - 01
2236-2150
10.36524/dect.v9i01
reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron:IFES
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron_str IFES
institution IFES
reponame_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
collection Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
repository.mail.fl_str_mv revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com
_version_ 1798948028878422016