POTENCIALIDADES DO PARQUE DA CIDADE EM SERRA-ES PARA O ENSINO DE BOTÂNICA: UMA PROPOSTA DE SEQUÊNCIA DIDÁTICA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
Texto Completo: | https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1282 |
Resumo: | With the object of elaborating a didactic sequence that shows the educational potential of the Parque da Cidade (Park of the City) in Serra - ES, for the teaching of botany, by experiences of education through the formal and non-formal spaces of education was developed. It was a qualitative research, of the type of study of case. The research was divided into three stages: The first step was to raise the potential of the Parque da Cidade for the teaching of botany in basic education, at perspective of formal and nonformal education. The second was to elaborate a sequence didactic about Botany, through educational experiences that permeate the formal and non-formal spaces of education; and the third was to validate priority the sequence didactic with pairs. The validation was performed by eight teachers of different disciplines of basic education. It is expected that the didactic sequence may contribute to improving the dynamics of botany classes, motivating the teacher differentiated forms of explanation of this content in the classroom and that students understand content more effectively, assimilating it easily and associating it with your daily routine. |
id |
IFES-1_b46664d3dc422cc3fd9e4956b1e2f8bb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/1282 |
network_acronym_str |
IFES-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository_id_str |
|
spelling |
POTENCIALIDADES DO PARQUE DA CIDADE EM SERRA-ES PARA O ENSINO DE BOTÂNICA: UMA PROPOSTA DE SEQUÊNCIA DIDÁTICAEnsino de BotânicaEducação Não-FormalSequência DidáticaBotany TeachingNon-formal EducationSequence DidacticWith the object of elaborating a didactic sequence that shows the educational potential of the Parque da Cidade (Park of the City) in Serra - ES, for the teaching of botany, by experiences of education through the formal and non-formal spaces of education was developed. It was a qualitative research, of the type of study of case. The research was divided into three stages: The first step was to raise the potential of the Parque da Cidade for the teaching of botany in basic education, at perspective of formal and nonformal education. The second was to elaborate a sequence didactic about Botany, through educational experiences that permeate the formal and non-formal spaces of education; and the third was to validate priority the sequence didactic with pairs. The validation was performed by eight teachers of different disciplines of basic education. It is expected that the didactic sequence may contribute to improving the dynamics of botany classes, motivating the teacher differentiated forms of explanation of this content in the classroom and that students understand content more effectively, assimilating it easily and associating it with your daily routine.Visando a elaborar uma sequência didática que evidencie o potencial educativo do Parque da Cidade em Serra – ES, para o ensino de botânica, por meio de vivências educativas que perpassam pelos espaços de educação formal e não formal este trabalho foi desenvolvido. Tratou-se de uma pesquisa de cunho qualitativo, do tipo estudo de caso. A pesquisa foi dividida em três etapas: a primeira etapa foi levantar o potencial educativo do Parque da Cidade para o ensino de botânica na educação básica, na perspectiva da educação formal e não formal; a segunda foi elaborar uma sequência didática sobre o tema Botânica, por meio de vivências educativas que perpassam pelos espaços de educação formal e não formal; e a terceira foi validar a priori a sequência didática junto a pares. A validação a priori foi realizada por oito professores, de diferentes disciplinas da educação básica. Espera-se que a sequência didática possa contribuir para a melhoria da dinâmica das aulas de botânica, motivando o professor quanto às formas diferenciadas de explanação desse conteúdo em sala de aula e que os alunos compreendam o conteúdo de forma mais eficaz, assimilando-o com mais facilidade e associando-o ao seu dia a dia.Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)2021-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/128210.36524/dect.v9i01.1282Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 9 n. 01 (2019): 2019 - 01 2236-215010.36524/dect.v9i01reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1282/740Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainfo:eu-repo/semantics/openAccessAmbrozini Camargo, BiancaCadete da Penha, Marina2021-08-02T17:32:45Zoai::article/1282Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:10.033862Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
POTENCIALIDADES DO PARQUE DA CIDADE EM SERRA-ES PARA O ENSINO DE BOTÂNICA: UMA PROPOSTA DE SEQUÊNCIA DIDÁTICA |
title |
POTENCIALIDADES DO PARQUE DA CIDADE EM SERRA-ES PARA O ENSINO DE BOTÂNICA: UMA PROPOSTA DE SEQUÊNCIA DIDÁTICA |
spellingShingle |
POTENCIALIDADES DO PARQUE DA CIDADE EM SERRA-ES PARA O ENSINO DE BOTÂNICA: UMA PROPOSTA DE SEQUÊNCIA DIDÁTICA Ambrozini Camargo, Bianca Ensino de Botânica Educação Não-Formal Sequência Didática Botany Teaching Non-formal Education Sequence Didactic |
title_short |
POTENCIALIDADES DO PARQUE DA CIDADE EM SERRA-ES PARA O ENSINO DE BOTÂNICA: UMA PROPOSTA DE SEQUÊNCIA DIDÁTICA |
title_full |
POTENCIALIDADES DO PARQUE DA CIDADE EM SERRA-ES PARA O ENSINO DE BOTÂNICA: UMA PROPOSTA DE SEQUÊNCIA DIDÁTICA |
title_fullStr |
POTENCIALIDADES DO PARQUE DA CIDADE EM SERRA-ES PARA O ENSINO DE BOTÂNICA: UMA PROPOSTA DE SEQUÊNCIA DIDÁTICA |
title_full_unstemmed |
POTENCIALIDADES DO PARQUE DA CIDADE EM SERRA-ES PARA O ENSINO DE BOTÂNICA: UMA PROPOSTA DE SEQUÊNCIA DIDÁTICA |
title_sort |
POTENCIALIDADES DO PARQUE DA CIDADE EM SERRA-ES PARA O ENSINO DE BOTÂNICA: UMA PROPOSTA DE SEQUÊNCIA DIDÁTICA |
author |
Ambrozini Camargo, Bianca |
author_facet |
Ambrozini Camargo, Bianca Cadete da Penha, Marina |
author_role |
author |
author2 |
Cadete da Penha, Marina |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ambrozini Camargo, Bianca Cadete da Penha, Marina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Botânica Educação Não-Formal Sequência Didática Botany Teaching Non-formal Education Sequence Didactic |
topic |
Ensino de Botânica Educação Não-Formal Sequência Didática Botany Teaching Non-formal Education Sequence Didactic |
description |
With the object of elaborating a didactic sequence that shows the educational potential of the Parque da Cidade (Park of the City) in Serra - ES, for the teaching of botany, by experiences of education through the formal and non-formal spaces of education was developed. It was a qualitative research, of the type of study of case. The research was divided into three stages: The first step was to raise the potential of the Parque da Cidade for the teaching of botany in basic education, at perspective of formal and nonformal education. The second was to elaborate a sequence didactic about Botany, through educational experiences that permeate the formal and non-formal spaces of education; and the third was to validate priority the sequence didactic with pairs. The validation was performed by eight teachers of different disciplines of basic education. It is expected that the didactic sequence may contribute to improving the dynamics of botany classes, motivating the teacher differentiated forms of explanation of this content in the classroom and that students understand content more effectively, assimilating it easily and associating it with your daily routine. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1282 10.36524/dect.v9i01.1282 |
url |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1282 |
identifier_str_mv |
10.36524/dect.v9i01.1282 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1282/740 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes) |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 9 n. 01 (2019): 2019 - 01 2236-2150 10.36524/dect.v9i01 reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) instacron:IFES |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
instacron_str |
IFES |
institution |
IFES |
reponame_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
collection |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com |
_version_ |
1798948028878422016 |