A RESOLUÇÃO DE PROBLEMAS NA FORMAÇÃO CONTINUADA DE PROFESSORES DE MATEMÁTICA DA EDUCAÇÃO BÁSICA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
Texto Completo: | https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1265 |
Resumo: | The article discusses the problems resolution in the continuing formation of Mathematics teachers of the Basic Education. It investigates the problems resolution methodology as a didactic resource in the construction of the mathematical knowledge during the continuing formation of 24 Mathematics teachers in service. The continuing formation has enabled the research about the problems resolution methodology and the development of reflective didactic actions, linking up theory with practice in the problems resolution, contributing to the ressignification of mathematical knowledge and of the problems resolution methodology in the pedagogical practice of teachers from public schools. |
id |
IFES-1_c30835bf3dd2582d36d0daee9e545aea |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/1265 |
network_acronym_str |
IFES-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository_id_str |
|
spelling |
A RESOLUÇÃO DE PROBLEMAS NA FORMAÇÃO CONTINUADA DE PROFESSORES DE MATEMÁTICA DA EDUCAÇÃO BÁSICAResolução de problemasFormação continuadaProfessores de MatemáticaEducação básicaProblems resolutionContinuing formationMathematics teachersBasic EducationThe article discusses the problems resolution in the continuing formation of Mathematics teachers of the Basic Education. It investigates the problems resolution methodology as a didactic resource in the construction of the mathematical knowledge during the continuing formation of 24 Mathematics teachers in service. The continuing formation has enabled the research about the problems resolution methodology and the development of reflective didactic actions, linking up theory with practice in the problems resolution, contributing to the ressignification of mathematical knowledge and of the problems resolution methodology in the pedagogical practice of teachers from public schools.O artigo discute a resolução de problemas na formação continuada de professores de Matemática da Educação Básica, fundamentando-se em autores e documentos legais que abordam a formação continuada de professores e a resolução de problemas. Investiga-se a metodologia de resolução de problemas como recurso didático na construção do conhecimento matemático durante a formação continuada de 24 professores de Matemática em serviço. A formação possibilitou a pesquisa sobre a metodologia de resolução de problemas e o desenvolvimento de ações didáticas reflexivas, articulando-se teoria com prática na resolução de problemas, contribuindo para a ressignificação de conhecimentos matemáticos e da metodologia de resolução de problemas no fazer pedagógico de professores de escolas públicas.Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)2021-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/126510.36524/dect.v9i01.1265Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 9 n. 01 (2019): 2019 - 01 2236-215010.36524/dect.v9i01reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1265/726Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainfo:eu-repo/semantics/openAccessKuhn, Malcus CassianoBayer, Arno2021-08-02T17:32:45Zoai::article/1265Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:09.293722Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A RESOLUÇÃO DE PROBLEMAS NA FORMAÇÃO CONTINUADA DE PROFESSORES DE MATEMÁTICA DA EDUCAÇÃO BÁSICA |
title |
A RESOLUÇÃO DE PROBLEMAS NA FORMAÇÃO CONTINUADA DE PROFESSORES DE MATEMÁTICA DA EDUCAÇÃO BÁSICA |
spellingShingle |
A RESOLUÇÃO DE PROBLEMAS NA FORMAÇÃO CONTINUADA DE PROFESSORES DE MATEMÁTICA DA EDUCAÇÃO BÁSICA Kuhn, Malcus Cassiano Resolução de problemas Formação continuada Professores de Matemática Educação básica Problems resolution Continuing formation Mathematics teachers Basic Education |
title_short |
A RESOLUÇÃO DE PROBLEMAS NA FORMAÇÃO CONTINUADA DE PROFESSORES DE MATEMÁTICA DA EDUCAÇÃO BÁSICA |
title_full |
A RESOLUÇÃO DE PROBLEMAS NA FORMAÇÃO CONTINUADA DE PROFESSORES DE MATEMÁTICA DA EDUCAÇÃO BÁSICA |
title_fullStr |
A RESOLUÇÃO DE PROBLEMAS NA FORMAÇÃO CONTINUADA DE PROFESSORES DE MATEMÁTICA DA EDUCAÇÃO BÁSICA |
title_full_unstemmed |
A RESOLUÇÃO DE PROBLEMAS NA FORMAÇÃO CONTINUADA DE PROFESSORES DE MATEMÁTICA DA EDUCAÇÃO BÁSICA |
title_sort |
A RESOLUÇÃO DE PROBLEMAS NA FORMAÇÃO CONTINUADA DE PROFESSORES DE MATEMÁTICA DA EDUCAÇÃO BÁSICA |
author |
Kuhn, Malcus Cassiano |
author_facet |
Kuhn, Malcus Cassiano Bayer, Arno |
author_role |
author |
author2 |
Bayer, Arno |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Kuhn, Malcus Cassiano Bayer, Arno |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Resolução de problemas Formação continuada Professores de Matemática Educação básica Problems resolution Continuing formation Mathematics teachers Basic Education |
topic |
Resolução de problemas Formação continuada Professores de Matemática Educação básica Problems resolution Continuing formation Mathematics teachers Basic Education |
description |
The article discusses the problems resolution in the continuing formation of Mathematics teachers of the Basic Education. It investigates the problems resolution methodology as a didactic resource in the construction of the mathematical knowledge during the continuing formation of 24 Mathematics teachers in service. The continuing formation has enabled the research about the problems resolution methodology and the development of reflective didactic actions, linking up theory with practice in the problems resolution, contributing to the ressignification of mathematical knowledge and of the problems resolution methodology in the pedagogical practice of teachers from public schools. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1265 10.36524/dect.v9i01.1265 |
url |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1265 |
identifier_str_mv |
10.36524/dect.v9i01.1265 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1265/726 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes) |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 9 n. 01 (2019): 2019 - 01 2236-2150 10.36524/dect.v9i01 reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) instacron:IFES |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
instacron_str |
IFES |
institution |
IFES |
reponame_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
collection |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com |
_version_ |
1798948028849061888 |