IRÊ AYÓ'S PROTAGONISM IN THE CONSTRUCTION OF A PEDAGOGY FOR AN INTEGRAL FORMATION: PATHWAYS TO HAPPINESS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Mateus Melo da
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Costa, Francisco Vanderlei Ferreira da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
Texto Completo: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1106
Resumo: The intention of this text is to demonstrate the protagonism of the Political-Pedagogical Project (PPP) Irê Ayó, developed at the Eugênia Anna dos Santos Municipal School, in the construction of an afrocentric school and developed in a candomblé “terreiro” space, as well as to analyze the aspects that relate this school with technical and vocational education. In this paper, we discuss the implications of the historical process of slavery in the construction of racism in post-abolition Brazil, including religious racism. This process is analyzed through the historical study of the conditions of black population and their access to education. Finally, we analyzed the PPP, verifying the aspects of the document, school and “terreiro” that are related to an education for integral formation.
id IFES-1_d249142942d082404ec6e80382770e18
oai_identifier_str oai::article/1106
network_acronym_str IFES-1
network_name_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository_id_str
spelling IRÊ AYÓ'S PROTAGONISM IN THE CONSTRUCTION OF A PEDAGOGY FOR AN INTEGRAL FORMATION: PATHWAYS TO HAPPINESSO PROTAGONISMO DO IRÊ AYÓ NA CONSTRUÇÃO DE UMA PEDAGOGIA DE FORMAÇÃO INTEGRAL: CAMINHOS PARA A FELICIDADEEducação Profissional e TecnológicaCandombléFormação integralPovos e Comunidades TradicionaisTechnical and Vocational EducationCandombléIntegral formationTraditional Peoples and CommunitiesThe intention of this text is to demonstrate the protagonism of the Political-Pedagogical Project (PPP) Irê Ayó, developed at the Eugênia Anna dos Santos Municipal School, in the construction of an afrocentric school and developed in a candomblé “terreiro” space, as well as to analyze the aspects that relate this school with technical and vocational education. In this paper, we discuss the implications of the historical process of slavery in the construction of racism in post-abolition Brazil, including religious racism. This process is analyzed through the historical study of the conditions of black population and their access to education. Finally, we analyzed the PPP, verifying the aspects of the document, school and “terreiro” that are related to an education for integral formation.A intenção deste texto é demonstrar o protagonismo do Projeto Político-Pedagógico Irê Ayó, desenvolvido na Escola Municipal Eugênia Anna dos Santos, na construção de uma escola afrocentrada e desenvolvida em espaço de terreiro de candomblé, bem como analisar os aspectos que relacionam esta escola com a educação profissional e tecnológica. Discorremos neste trabalho sobre as implicações do processo histórico do escravismo na subsequente construção do racismo no Brasil pós-abolição, incluindo o racismo religioso. Esse processo é analisado por meio do estudo histórico das condições da vida da população negra e ao acesso desta à educação. Por fim, analisamos o PPP Irê Ayó, verificando os aspectos do documento, da escola e do terreiro que se relacionam a uma educação para a formação integral.EDIFES2021-09-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/110610.36524/profept.v5iEspecial.1106Educação Profissional e Tecnológica em Revista; v. 5 n. Especial (2021): Saberes dos Povos e Comunidades Tradicionais na composição da EPT; 52-762594-482710.36524/profept.v5iEspecialreponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1106/675Copyright (c) 2021 Educação Profissional e Tecnológica em Revistahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Mateus Melo da Costa, Francisco Vanderlei Ferreira da 2021-09-24T20:38:22Zoai::article/1106Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:20.627144Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false
dc.title.none.fl_str_mv IRÊ AYÓ'S PROTAGONISM IN THE CONSTRUCTION OF A PEDAGOGY FOR AN INTEGRAL FORMATION: PATHWAYS TO HAPPINESS
O PROTAGONISMO DO IRÊ AYÓ NA CONSTRUÇÃO DE UMA PEDAGOGIA DE FORMAÇÃO INTEGRAL: CAMINHOS PARA A FELICIDADE
title IRÊ AYÓ'S PROTAGONISM IN THE CONSTRUCTION OF A PEDAGOGY FOR AN INTEGRAL FORMATION: PATHWAYS TO HAPPINESS
spellingShingle IRÊ AYÓ'S PROTAGONISM IN THE CONSTRUCTION OF A PEDAGOGY FOR AN INTEGRAL FORMATION: PATHWAYS TO HAPPINESS
Silva, Mateus Melo da
Educação Profissional e Tecnológica
Candomblé
Formação integral
Povos e Comunidades Tradicionais
Technical and Vocational Education
Candomblé
Integral formation
Traditional Peoples and Communities
title_short IRÊ AYÓ'S PROTAGONISM IN THE CONSTRUCTION OF A PEDAGOGY FOR AN INTEGRAL FORMATION: PATHWAYS TO HAPPINESS
title_full IRÊ AYÓ'S PROTAGONISM IN THE CONSTRUCTION OF A PEDAGOGY FOR AN INTEGRAL FORMATION: PATHWAYS TO HAPPINESS
title_fullStr IRÊ AYÓ'S PROTAGONISM IN THE CONSTRUCTION OF A PEDAGOGY FOR AN INTEGRAL FORMATION: PATHWAYS TO HAPPINESS
title_full_unstemmed IRÊ AYÓ'S PROTAGONISM IN THE CONSTRUCTION OF A PEDAGOGY FOR AN INTEGRAL FORMATION: PATHWAYS TO HAPPINESS
title_sort IRÊ AYÓ'S PROTAGONISM IN THE CONSTRUCTION OF A PEDAGOGY FOR AN INTEGRAL FORMATION: PATHWAYS TO HAPPINESS
author Silva, Mateus Melo da
author_facet Silva, Mateus Melo da
Costa, Francisco Vanderlei Ferreira da
author_role author
author2 Costa, Francisco Vanderlei Ferreira da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Mateus Melo da
Costa, Francisco Vanderlei Ferreira da
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Profissional e Tecnológica
Candomblé
Formação integral
Povos e Comunidades Tradicionais
Technical and Vocational Education
Candomblé
Integral formation
Traditional Peoples and Communities
topic Educação Profissional e Tecnológica
Candomblé
Formação integral
Povos e Comunidades Tradicionais
Technical and Vocational Education
Candomblé
Integral formation
Traditional Peoples and Communities
description The intention of this text is to demonstrate the protagonism of the Political-Pedagogical Project (PPP) Irê Ayó, developed at the Eugênia Anna dos Santos Municipal School, in the construction of an afrocentric school and developed in a candomblé “terreiro” space, as well as to analyze the aspects that relate this school with technical and vocational education. In this paper, we discuss the implications of the historical process of slavery in the construction of racism in post-abolition Brazil, including religious racism. This process is analyzed through the historical study of the conditions of black population and their access to education. Finally, we analyzed the PPP, verifying the aspects of the document, school and “terreiro” that are related to an education for integral formation.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1106
10.36524/profept.v5iEspecial.1106
url https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1106
identifier_str_mv 10.36524/profept.v5iEspecial.1106
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1106/675
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Educação Profissional e Tecnológica em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Educação Profissional e Tecnológica em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDIFES
publisher.none.fl_str_mv EDIFES
dc.source.none.fl_str_mv Educação Profissional e Tecnológica em Revista; v. 5 n. Especial (2021): Saberes dos Povos e Comunidades Tradicionais na composição da EPT; 52-76
2594-4827
10.36524/profept.v5iEspecial
reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron:IFES
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron_str IFES
institution IFES
reponame_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
collection Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
repository.mail.fl_str_mv revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com
_version_ 1798948029768663040