IRÊ AYÓ'S PROTAGONISM IN THE CONSTRUCTION OF A PEDAGOGY FOR AN INTEGRAL FORMATION: PATHWAYS TO HAPPINESS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
Texto Completo: | https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1106 |
Resumo: | The intention of this text is to demonstrate the protagonism of the Political-Pedagogical Project (PPP) Irê Ayó, developed at the Eugênia Anna dos Santos Municipal School, in the construction of an afrocentric school and developed in a candomblé “terreiro” space, as well as to analyze the aspects that relate this school with technical and vocational education. In this paper, we discuss the implications of the historical process of slavery in the construction of racism in post-abolition Brazil, including religious racism. This process is analyzed through the historical study of the conditions of black population and their access to education. Finally, we analyzed the PPP, verifying the aspects of the document, school and “terreiro” that are related to an education for integral formation. |
id |
IFES-1_d249142942d082404ec6e80382770e18 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/1106 |
network_acronym_str |
IFES-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository_id_str |
|
spelling |
IRÊ AYÓ'S PROTAGONISM IN THE CONSTRUCTION OF A PEDAGOGY FOR AN INTEGRAL FORMATION: PATHWAYS TO HAPPINESSO PROTAGONISMO DO IRÊ AYÓ NA CONSTRUÇÃO DE UMA PEDAGOGIA DE FORMAÇÃO INTEGRAL: CAMINHOS PARA A FELICIDADEEducação Profissional e TecnológicaCandombléFormação integralPovos e Comunidades TradicionaisTechnical and Vocational EducationCandombléIntegral formationTraditional Peoples and CommunitiesThe intention of this text is to demonstrate the protagonism of the Political-Pedagogical Project (PPP) Irê Ayó, developed at the Eugênia Anna dos Santos Municipal School, in the construction of an afrocentric school and developed in a candomblé “terreiro” space, as well as to analyze the aspects that relate this school with technical and vocational education. In this paper, we discuss the implications of the historical process of slavery in the construction of racism in post-abolition Brazil, including religious racism. This process is analyzed through the historical study of the conditions of black population and their access to education. Finally, we analyzed the PPP, verifying the aspects of the document, school and “terreiro” that are related to an education for integral formation.A intenção deste texto é demonstrar o protagonismo do Projeto Político-Pedagógico Irê Ayó, desenvolvido na Escola Municipal Eugênia Anna dos Santos, na construção de uma escola afrocentrada e desenvolvida em espaço de terreiro de candomblé, bem como analisar os aspectos que relacionam esta escola com a educação profissional e tecnológica. Discorremos neste trabalho sobre as implicações do processo histórico do escravismo na subsequente construção do racismo no Brasil pós-abolição, incluindo o racismo religioso. Esse processo é analisado por meio do estudo histórico das condições da vida da população negra e ao acesso desta à educação. Por fim, analisamos o PPP Irê Ayó, verificando os aspectos do documento, da escola e do terreiro que se relacionam a uma educação para a formação integral.EDIFES2021-09-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/110610.36524/profept.v5iEspecial.1106Educação Profissional e Tecnológica em Revista; v. 5 n. Especial (2021): Saberes dos Povos e Comunidades Tradicionais na composição da EPT; 52-762594-482710.36524/profept.v5iEspecialreponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1106/675Copyright (c) 2021 Educação Profissional e Tecnológica em Revistahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Mateus Melo da Costa, Francisco Vanderlei Ferreira da 2021-09-24T20:38:22Zoai::article/1106Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:20.627144Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
IRÊ AYÓ'S PROTAGONISM IN THE CONSTRUCTION OF A PEDAGOGY FOR AN INTEGRAL FORMATION: PATHWAYS TO HAPPINESS O PROTAGONISMO DO IRÊ AYÓ NA CONSTRUÇÃO DE UMA PEDAGOGIA DE FORMAÇÃO INTEGRAL: CAMINHOS PARA A FELICIDADE |
title |
IRÊ AYÓ'S PROTAGONISM IN THE CONSTRUCTION OF A PEDAGOGY FOR AN INTEGRAL FORMATION: PATHWAYS TO HAPPINESS |
spellingShingle |
IRÊ AYÓ'S PROTAGONISM IN THE CONSTRUCTION OF A PEDAGOGY FOR AN INTEGRAL FORMATION: PATHWAYS TO HAPPINESS Silva, Mateus Melo da Educação Profissional e Tecnológica Candomblé Formação integral Povos e Comunidades Tradicionais Technical and Vocational Education Candomblé Integral formation Traditional Peoples and Communities |
title_short |
IRÊ AYÓ'S PROTAGONISM IN THE CONSTRUCTION OF A PEDAGOGY FOR AN INTEGRAL FORMATION: PATHWAYS TO HAPPINESS |
title_full |
IRÊ AYÓ'S PROTAGONISM IN THE CONSTRUCTION OF A PEDAGOGY FOR AN INTEGRAL FORMATION: PATHWAYS TO HAPPINESS |
title_fullStr |
IRÊ AYÓ'S PROTAGONISM IN THE CONSTRUCTION OF A PEDAGOGY FOR AN INTEGRAL FORMATION: PATHWAYS TO HAPPINESS |
title_full_unstemmed |
IRÊ AYÓ'S PROTAGONISM IN THE CONSTRUCTION OF A PEDAGOGY FOR AN INTEGRAL FORMATION: PATHWAYS TO HAPPINESS |
title_sort |
IRÊ AYÓ'S PROTAGONISM IN THE CONSTRUCTION OF A PEDAGOGY FOR AN INTEGRAL FORMATION: PATHWAYS TO HAPPINESS |
author |
Silva, Mateus Melo da |
author_facet |
Silva, Mateus Melo da Costa, Francisco Vanderlei Ferreira da |
author_role |
author |
author2 |
Costa, Francisco Vanderlei Ferreira da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Mateus Melo da Costa, Francisco Vanderlei Ferreira da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Profissional e Tecnológica Candomblé Formação integral Povos e Comunidades Tradicionais Technical and Vocational Education Candomblé Integral formation Traditional Peoples and Communities |
topic |
Educação Profissional e Tecnológica Candomblé Formação integral Povos e Comunidades Tradicionais Technical and Vocational Education Candomblé Integral formation Traditional Peoples and Communities |
description |
The intention of this text is to demonstrate the protagonism of the Political-Pedagogical Project (PPP) Irê Ayó, developed at the Eugênia Anna dos Santos Municipal School, in the construction of an afrocentric school and developed in a candomblé “terreiro” space, as well as to analyze the aspects that relate this school with technical and vocational education. In this paper, we discuss the implications of the historical process of slavery in the construction of racism in post-abolition Brazil, including religious racism. This process is analyzed through the historical study of the conditions of black population and their access to education. Finally, we analyzed the PPP, verifying the aspects of the document, school and “terreiro” that are related to an education for integral formation. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-09-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1106 10.36524/profept.v5iEspecial.1106 |
url |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1106 |
identifier_str_mv |
10.36524/profept.v5iEspecial.1106 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1106/675 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Educação Profissional e Tecnológica em Revista https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Educação Profissional e Tecnológica em Revista https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDIFES |
publisher.none.fl_str_mv |
EDIFES |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação Profissional e Tecnológica em Revista; v. 5 n. Especial (2021): Saberes dos Povos e Comunidades Tradicionais na composição da EPT; 52-76 2594-4827 10.36524/profept.v5iEspecial reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) instacron:IFES |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
instacron_str |
IFES |
institution |
IFES |
reponame_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
collection |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com |
_version_ |
1798948029768663040 |