'PAI XANGÔ DAS CACHOEIRAS' TERREIRO: PRACTICES OF TECHNICAL AND VOCATIONAL EDUCATION (TVE)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Cláudio Rodrigues dos
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Costa, Francisco Vanderlei Ferreira da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
Texto Completo: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1110
Resumo: This article is the result of a documentary research in a Candomblé “Terreiro”. It aimed to analyze the teaching and learning process carried out at the Terreiro’s School of Sculptural Artto understand the interfaces of these practices with Technical and Vocational Education having work as an educational principle. The Terreiro’shistory and the work in the production of handicrafts were researched. This work perspective permeates the training and professionalization of the “filhos de santo” and the surrounding community. We analyzed institutional documents, books, articles and film, which discuss the production of handicrafts in the religious house. These documents record aspects of both the way of life and the demand for job placement by people who attend the Terreiro.
id IFES-1_407f9063085bce3140f3aa86eedf3a52
oai_identifier_str oai::article/1110
network_acronym_str IFES-1
network_name_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository_id_str
spelling 'PAI XANGÔ DAS CACHOEIRAS' TERREIRO: PRACTICES OF TECHNICAL AND VOCATIONAL EDUCATION (TVE)TERREIRO PAI XANGÔ DAS CACHOEIRAS: PRÁTICAS DE EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA (EPT)Terreiro de CandombléPovos e Comunidades TradicionaisEducação Profissional e TecnológicaCandomblé “terreiro”Traditional peoples and communitiesTechnical and vocational educationThis article is the result of a documentary research in a Candomblé “Terreiro”. It aimed to analyze the teaching and learning process carried out at the Terreiro’s School of Sculptural Artto understand the interfaces of these practices with Technical and Vocational Education having work as an educational principle. The Terreiro’shistory and the work in the production of handicrafts were researched. This work perspective permeates the training and professionalization of the “filhos de santo” and the surrounding community. We analyzed institutional documents, books, articles and film, which discuss the production of handicrafts in the religious house. These documents record aspects of both the way of life and the demand for job placement by people who attend the Terreiro.Este artigo resulta de uma pesquisa documental em um Terreiro de Candomblé. Teve o objetivo de analisar o processo de ensino e aprendizagem realizado na Escola de Arte Escultural do Terreiro para compreender as interfaces dessas práticas com a Educação Profissional e Tecnológica tendo o trabalho como princípio educativo. Pesquisou-se a história do Terreiro e o trabalho para a produção do artesanato. Essa perspectiva de trabalho permeia a formação e profissionalização dos/as filhos/as de santo e da comunidade do entorno. Foram analisados documentos institucionais, livros, artigos e filme, que abordam a produção do artesanato na casa religiosa. Nesses documentos estão registrados aspectos tanto do modo de vida quanto da procura por colocação trabalhista das pessoas que frequentam o Terreiro.EDIFES2021-09-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/111010.36524/profept.v5iEspecial.1110Educação Profissional e Tecnológica em Revista; v. 5 n. Especial (2021): Saberes dos Povos e Comunidades Tradicionais na composição da EPT; 149-1712594-482710.36524/profept.v5iEspecialreponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1110/679Copyright (c) 2021 Educação Profissional e Tecnológica em Revistahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Cláudio Rodrigues dos Costa, Francisco Vanderlei Ferreira da 2021-09-24T20:38:22Zoai::article/1110Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:20.848129Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false
dc.title.none.fl_str_mv 'PAI XANGÔ DAS CACHOEIRAS' TERREIRO: PRACTICES OF TECHNICAL AND VOCATIONAL EDUCATION (TVE)
TERREIRO PAI XANGÔ DAS CACHOEIRAS: PRÁTICAS DE EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA (EPT)
title 'PAI XANGÔ DAS CACHOEIRAS' TERREIRO: PRACTICES OF TECHNICAL AND VOCATIONAL EDUCATION (TVE)
spellingShingle 'PAI XANGÔ DAS CACHOEIRAS' TERREIRO: PRACTICES OF TECHNICAL AND VOCATIONAL EDUCATION (TVE)
Santos, Cláudio Rodrigues dos
Terreiro de Candomblé
Povos e Comunidades Tradicionais
Educação Profissional e Tecnológica
Candomblé “terreiro”
Traditional peoples and communities
Technical and vocational education
title_short 'PAI XANGÔ DAS CACHOEIRAS' TERREIRO: PRACTICES OF TECHNICAL AND VOCATIONAL EDUCATION (TVE)
title_full 'PAI XANGÔ DAS CACHOEIRAS' TERREIRO: PRACTICES OF TECHNICAL AND VOCATIONAL EDUCATION (TVE)
title_fullStr 'PAI XANGÔ DAS CACHOEIRAS' TERREIRO: PRACTICES OF TECHNICAL AND VOCATIONAL EDUCATION (TVE)
title_full_unstemmed 'PAI XANGÔ DAS CACHOEIRAS' TERREIRO: PRACTICES OF TECHNICAL AND VOCATIONAL EDUCATION (TVE)
title_sort 'PAI XANGÔ DAS CACHOEIRAS' TERREIRO: PRACTICES OF TECHNICAL AND VOCATIONAL EDUCATION (TVE)
author Santos, Cláudio Rodrigues dos
author_facet Santos, Cláudio Rodrigues dos
Costa, Francisco Vanderlei Ferreira da
author_role author
author2 Costa, Francisco Vanderlei Ferreira da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Cláudio Rodrigues dos
Costa, Francisco Vanderlei Ferreira da
dc.subject.por.fl_str_mv Terreiro de Candomblé
Povos e Comunidades Tradicionais
Educação Profissional e Tecnológica
Candomblé “terreiro”
Traditional peoples and communities
Technical and vocational education
topic Terreiro de Candomblé
Povos e Comunidades Tradicionais
Educação Profissional e Tecnológica
Candomblé “terreiro”
Traditional peoples and communities
Technical and vocational education
description This article is the result of a documentary research in a Candomblé “Terreiro”. It aimed to analyze the teaching and learning process carried out at the Terreiro’s School of Sculptural Artto understand the interfaces of these practices with Technical and Vocational Education having work as an educational principle. The Terreiro’shistory and the work in the production of handicrafts were researched. This work perspective permeates the training and professionalization of the “filhos de santo” and the surrounding community. We analyzed institutional documents, books, articles and film, which discuss the production of handicrafts in the religious house. These documents record aspects of both the way of life and the demand for job placement by people who attend the Terreiro.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1110
10.36524/profept.v5iEspecial.1110
url https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1110
identifier_str_mv 10.36524/profept.v5iEspecial.1110
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1110/679
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Educação Profissional e Tecnológica em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Educação Profissional e Tecnológica em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDIFES
publisher.none.fl_str_mv EDIFES
dc.source.none.fl_str_mv Educação Profissional e Tecnológica em Revista; v. 5 n. Especial (2021): Saberes dos Povos e Comunidades Tradicionais na composição da EPT; 149-171
2594-4827
10.36524/profept.v5iEspecial
reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron:IFES
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron_str IFES
institution IFES
reponame_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
collection Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
repository.mail.fl_str_mv revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com
_version_ 1798948029777051648