EM BUSCA DA EVIDÊNCIA: INVESTIGAÇÃO FORENSE COMO ABORDAGEM SIGNIFICATIVA PARA O NOVO ENSINO MÉDIO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: ZIMERER, STELAMARIS
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Loureiro Lima, Ana Paula, da Silva Kauark, Fabiana, R. G. de Moura, Paulo, de A. Santos, Rafaela
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
Texto Completo: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/2256
Resumo: This article aims to describe the application of a Formative Itinerary with the theme Forensic Investigation, applied to first grade high school students in a private school in Vila Velha city, Espírito Santo. The Law of Guidelines and Bases (LDB), determinesd that, from the year 2022, the New Secondary Education will be composed of the National Common Curricular Base (BNCC), and by five areas of knowledge/training itineraries. Through this provision, students were offered a training itinerary, which brought some topics about forensic sciences. The rate of adherence to the course exceeded expectations and split into two groups, totaling 63 enrolled. In order to encourage student participation and interaction, activities were carried out based on active methodologies, which proved to be fundamental for the construction of new subsumers. From this building, the students set up a crime scene, through which they exposed their knowledge in relation to forensic sciences to the school community, showing the effectiveness of the teaching-learning process developed along the itinerary.
id IFES-1_d8335df6a1b7933843f3236d58eeff66
oai_identifier_str oai::article/2256
network_acronym_str IFES-1
network_name_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository_id_str
spelling EM BUSCA DA EVIDÊNCIA: INVESTIGAÇÃO FORENSE COMO ABORDAGEM SIGNIFICATIVA PARA O NOVO ENSINO MÉDIOInvestigação forense; novo ensino médio; itinerário formativo; ciências da natureza.This article aims to describe the application of a Formative Itinerary with the theme Forensic Investigation, applied to first grade high school students in a private school in Vila Velha city, Espírito Santo. The Law of Guidelines and Bases (LDB), determinesd that, from the year 2022, the New Secondary Education will be composed of the National Common Curricular Base (BNCC), and by five areas of knowledge/training itineraries. Through this provision, students were offered a training itinerary, which brought some topics about forensic sciences. The rate of adherence to the course exceeded expectations and split into two groups, totaling 63 enrolled. In order to encourage student participation and interaction, activities were carried out based on active methodologies, which proved to be fundamental for the construction of new subsumers. From this building, the students set up a crime scene, through which they exposed their knowledge in relation to forensic sciences to the school community, showing the effectiveness of the teaching-learning process developed along the itinerary.O presente artigo tem como objetivo descrever a aplicação de um Itinerário Formativo com o tema Investigação Forense, aplicado a alunos da primeira série do Ensino Médio de uma escola particular do município de Vila Velha, Espírito Santo. A Lei de Diretrizes e Bases (LDB), determina que, a partir do ano de 2022, o Novo Ensino Médio seja composto pela Base Nacional Comum Curricular (BNCC), e por cinco áreas de conhecimentos/itinerários formativos. Mediante tal disposição, foi ofertado aos alunos um itinerário formativo, que trouxe alguns temas acerca das ciências forenses. A taxa de adesão ao curso superou as expectativas e desprendeu-se em duas turmas, totalizando 63 inscritos. Como fomento à participação e interação dos alunos, as atividades foram realizadas a partir de metodologias ativas, o que demonstrou-se fundamental para construção de novos subsunçores. A partir dessa edificação, os alunos montaram uma cena de crime, através da qual expuseram à comunidade escolar seus conhecimentos em relação às ciências forenses, evidenciando a efetividade do processo de ensino-aprendizagem desenvolvido ao longo do itinerário.Instituto Federal do Espírito Santo2023-10-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/225610.36524/ric.v9i3.2256Revista Ifes Ciência ; v. 9 n. 3 (2023): Edição Especial: Ciências Forenses ; 01-082359-479910.36524/ric.v9i3reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/2256/1167Copyright (c) 2023 Revista Ifes Ciência https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessZIMERER, STELAMARISLoureiro Lima, Ana Paula da Silva Kauark, Fabiana R. G. de Moura, Paulo de A. Santos, Rafaela 2024-03-25T20:10:03Zoai::article/2256Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-25T20:10:03Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false
dc.title.none.fl_str_mv EM BUSCA DA EVIDÊNCIA: INVESTIGAÇÃO FORENSE COMO ABORDAGEM SIGNIFICATIVA PARA O NOVO ENSINO MÉDIO
title EM BUSCA DA EVIDÊNCIA: INVESTIGAÇÃO FORENSE COMO ABORDAGEM SIGNIFICATIVA PARA O NOVO ENSINO MÉDIO
spellingShingle EM BUSCA DA EVIDÊNCIA: INVESTIGAÇÃO FORENSE COMO ABORDAGEM SIGNIFICATIVA PARA O NOVO ENSINO MÉDIO
ZIMERER, STELAMARIS
Investigação forense; novo ensino médio; itinerário formativo; ciências da natureza.
title_short EM BUSCA DA EVIDÊNCIA: INVESTIGAÇÃO FORENSE COMO ABORDAGEM SIGNIFICATIVA PARA O NOVO ENSINO MÉDIO
title_full EM BUSCA DA EVIDÊNCIA: INVESTIGAÇÃO FORENSE COMO ABORDAGEM SIGNIFICATIVA PARA O NOVO ENSINO MÉDIO
title_fullStr EM BUSCA DA EVIDÊNCIA: INVESTIGAÇÃO FORENSE COMO ABORDAGEM SIGNIFICATIVA PARA O NOVO ENSINO MÉDIO
title_full_unstemmed EM BUSCA DA EVIDÊNCIA: INVESTIGAÇÃO FORENSE COMO ABORDAGEM SIGNIFICATIVA PARA O NOVO ENSINO MÉDIO
title_sort EM BUSCA DA EVIDÊNCIA: INVESTIGAÇÃO FORENSE COMO ABORDAGEM SIGNIFICATIVA PARA O NOVO ENSINO MÉDIO
author ZIMERER, STELAMARIS
author_facet ZIMERER, STELAMARIS
Loureiro Lima, Ana Paula
da Silva Kauark, Fabiana
R. G. de Moura, Paulo
de A. Santos, Rafaela
author_role author
author2 Loureiro Lima, Ana Paula
da Silva Kauark, Fabiana
R. G. de Moura, Paulo
de A. Santos, Rafaela
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv ZIMERER, STELAMARIS
Loureiro Lima, Ana Paula
da Silva Kauark, Fabiana
R. G. de Moura, Paulo
de A. Santos, Rafaela
dc.subject.por.fl_str_mv Investigação forense; novo ensino médio; itinerário formativo; ciências da natureza.
topic Investigação forense; novo ensino médio; itinerário formativo; ciências da natureza.
description This article aims to describe the application of a Formative Itinerary with the theme Forensic Investigation, applied to first grade high school students in a private school in Vila Velha city, Espírito Santo. The Law of Guidelines and Bases (LDB), determinesd that, from the year 2022, the New Secondary Education will be composed of the National Common Curricular Base (BNCC), and by five areas of knowledge/training itineraries. Through this provision, students were offered a training itinerary, which brought some topics about forensic sciences. The rate of adherence to the course exceeded expectations and split into two groups, totaling 63 enrolled. In order to encourage student participation and interaction, activities were carried out based on active methodologies, which proved to be fundamental for the construction of new subsumers. From this building, the students set up a crime scene, through which they exposed their knowledge in relation to forensic sciences to the school community, showing the effectiveness of the teaching-learning process developed along the itinerary.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/2256
10.36524/ric.v9i3.2256
url https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/2256
identifier_str_mv 10.36524/ric.v9i3.2256
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/2256/1167
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Ifes Ciência
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Ifes Ciência
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal do Espírito Santo
publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal do Espírito Santo
dc.source.none.fl_str_mv Revista Ifes Ciência ; v. 9 n. 3 (2023): Edição Especial: Ciências Forenses ; 01-08
2359-4799
10.36524/ric.v9i3
reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron:IFES
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron_str IFES
institution IFES
reponame_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
collection Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
repository.mail.fl_str_mv revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com
_version_ 1798948024256299008